Lokakuiset 2021

Nt-ultran varaus on tosiaan paikkakuntakohtaista. HUSin alueella aika varataan itse nettipalvelun kautta ekan neuvolan jälkeen. Samalla voi varaa ajan jo rakenneultraankin.

Ensi viikolla olisi varhaisultra! Ja tänään 6+6, joten varmasti ihan hyvä aika 7+6 mennä ultraan :) vähän jännittää, että onhan kaikki hyvin. Siitä sit muutama viikko eteenpäin ja saadaan NIPT-testi otettua. Sit onkin jo nt-ultra. Hurja miten aika menee.

Oliks teillä @Paatuska tänään varhaisultra? :)
 
Onko teille tullu rajoituksia neuvolaan nyt korona sulun myötä että isä/tukihenkilö ei pääse mukaan? Taysin sivuilla vaan oli tiedote että isä/tukihenkilö ei pääse edes ultraan. Ite kyllä haluaisin ehdottomasti että isä pääsisi mukaan koska tämä olisi meidän ensimmäinen lapsi ja tämmöiset hetket ainakin haluaisi jakaa yhdessä
 
Nt-ultran varaus on tosiaan paikkakuntakohtaista. HUSin alueella aika varataan itse nettipalvelun kautta ekan neuvolan jälkeen. Samalla voi varaa ajan jo rakenneultraankin.

Ensi viikolla olisi varhaisultra! Ja tänään 6+6, joten varmasti ihan hyvä aika 7+6 mennä ultraan vähän jännittää, että onhan kaikki hyvin. Siitä sit muutama viikko eteenpäin ja saadaan NIPT-testi otettua. Sit onkin jo nt-ultra. Hurja miten aika menee.

Oliks teillä @Paatuska tänään varhaisultra?
Ultra on vasta reilu tunnin päästä. Laitan viestiä, kun tiedän mitä siellä näkyy :) nyt pelottaa ja jännittää ihan älyttömän paljon..
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Käärmeinen
Pikkispokkis, Meillä pääsee isä mukaan kyllä halutessaan neuvoloihin ja ultraan, tosin meidän alueella koronan ilmaantuvuus alle 35 tapausta tällähetkellä. Mulla meni eka kierroksella miehen suhteen aika karmivasti pieleen ja nyt tämä toinen kierros... Nykyinen mies ollut jo reilusti yli 5v kuvioissa ja ottanut 7v esikoisen omakseen niin upeasti että nyt vaan rennosti eteenpäin.

Tutut oli rajoitusten aikaan käyneet yksityisellä ultrassa parikin kertaa, että isäkin pääsi mukaan :) jos se helpottaa, ettei jää harmittamaan. Ohi aiheen, mä käsittelin pitkään esikoisen syntymän jälkeen asioita, jotka ei menneet niinkuin olisin toivonut.

Neuvolassa ei kummastuksia tänään. Vähän houkuttaisi käydä alkuraskauden ultrassa omakustanteisesti kyllä... En usko odottavani vauvaa ennenkuin näen :-D
 
Nyt on varhaisultra takana! Jännitti aivan älyttömästi, mutta niinhän sieltä löytyi 7+0 vastaava sikiö sykkeineen. :love:

Nyt tuntuu helpottavalta ja ehkä tämä voisi nyt alkaa hieman realisoitumaankin. :) huh, tuntuu kyllä niin hyvältä!

Viikon päästä tiistaina onkin sitten jo eka neuvola eli silloin 8+1. Kilpirauhaskokeet toki vielä ennen sitä. Toivon, että nekin on nyt lääkkeennoston jälkeen taas hyvät :)
 
Ihana kuulla @Paatuska, että kaikki oli hyvin!

Me oltiin tänään neuvolassa ja päästiin molemmat puolison kanssa eli meillä ei ainakaan rajoituksia.

Kerrottiin siellä, että pariin otteeseen on tullut pieniä vuotoja sen isomman vuodon jälkeen. Papereiden täyttelyn lopuksi hoitaja kertoi, että heillä on lääkärin huoneessa epätarkka ultra, jolla voitais katsoa löydetäänkö sykettä. Ultran pystyi tekemään vain vatsan päältä, mutta kyllä sieltä tarkasti katsomalla syke näkyi ja kasvukin pystyttiin mittaamaan. Se vastasi juuri oikeita päiviä! Helpottunut olo! Jospa sitä uskaltaisi pian alkaa iloitsemaan ja uskomaan, että kaikki voi mennä hyvin :)
 
Ihania uutisia Mysteerio ja Paatuska :love:

Mä syön nyt pahoinvointilääkettä ja sillä oksennukset pysyy kurissa, tänään 3 vai 4 kertaa joutunut ”vaan” halaamaan pönttöä. Kokoajan etova olo, mut nyt oon saanut juotua ja vähän syötyä, joten veikkaan että sairaalareissua ei tarvita :) Viime raskaudessa yks pilleri päivässä riitti, nyt tarvii kaksi :(

Rosmarin 7+0
 
Mua on alkanut pelottaa aamut, et kuinka paha olo ehtii tulla ennen kuin on ehtinyt syödä jotain.. kamalaa oksentaa! Ja aamut muutenkin kiireisiä kun pitää lähtee töihin ja viedä lapset hoitoon niin ei kyllä kerkeis halailla pönttöä! Menispä nämä viikot nopeempaa!
 
Käärmeinen
Varasin rv 12+5 ekan virallisen ultran.. 10+2 veri- ja virtsakokeet ja sit 14+3 olis seuraava neuvola jos näin mennään. Eli parin viikon välein saa käydä jossain.

Oon yrittänyt vähän tutustua mihin täällä pääsis alkuraskauden ultraan ja mitä maksaisi (ja koska sinne ehtisi :-D).. Olen siinä uskossa että noin 150 kustantaisi vähintään. Esikoinen kyllä tietysti pärjäisi ultran ajan varmasti yksinään kotonakin jos ilta-aikaan varaisi :) mutta pohdinnassa vielä.
 
Varasin rv 12+5 ekan virallisen ultran.. 10+2 veri- ja virtsakokeet ja sit 14+3 olis seuraava neuvola jos näin mennään. Eli parin viikon välein saa käydä jossain.

Oon yrittänyt vähän tutustua mihin täällä pääsis alkuraskauden ultraan ja mitä maksaisi (ja koska sinne ehtisi :-D).. Olen siinä uskossa että noin 150 kustantaisi vähintään. Esikoinen kyllä tietysti pärjäisi ultran ajan varmasti yksinään kotonakin jos ilta-aikaan varaisi mutta pohdinnassa vielä.
Tuntuu kyllä niin pitkältä ajalta odottaa vielä kuukausi virallista ultraa! Täällä maksaa varhaisultra terveystalolla 119e plus palvelumaksut päälle. Mutta ehkä maltan vaan sinne viralliseen ultraan kun muutenkin sitten saa rampata noissa verikokeissa ym.
 
Käärmeinen
Meillä sama hinta terveystalolla plus toimistomaksut ym. niin mielessäni pyöristelin 140-150. Tosin huomenna olis jo 9+0, eli jos ultraan menis lähiaikoina niin olisi varmaan jo aika turvalliset viikot muutenkin ja uskaltaisi kertoa läheisille...

Tosi vähän olen voinut pahoin mutta esimerkiksi eilen oli järkyttävä päivä töissä oman olon suhteen.. toivottavasti tänään on hyvä päivä! Ukkokultakin ilmoitti että hällä on lauantaina vapaa joten viikonloppuna ehtii vissiin paremmin huilaamaankin kun ollaan molemmat kotona :) mies tekee siis 3 viikkoa putkeen ma-pe n. 12-15h/pvä ja on aina neljännen viikon vapaalla, satunnaisesti myös lauantaita töissä. Eli kiva että tämä yh-viikko loppuu jo perjantai-iltana eikä vasta lauantaina :-D
 
Ite ajattelin myös kertoa vasta ultran jälkeen kun itellekkin jotenkin todentuu että on raskaana. Mutta taidan kyllä odottaa sinne viralliseen ultraan

Huh pitkiä päiviä mutta kiva että sitten on perään koko viikko vapaata!

Jännää tänään julkaistaan uus äitiyspakkaus! En malta odottaa minkälaisen pakkauksen sitä saa jos tässä nyt kaikki menee hyvin :)
 
Hei kaikille.

Täällähän on jo kivat keskustelut. Ajattelin ensin että näin uudelleen odottajana en liittyisi mukaan, vaan kävisin aina lukemassa teidän juttuja. Mutta nyt sitten päätin että liityn tämne mukaan. Facebook-ryhmiin en halua.

La olisi itsellä 8.10. Ensimmäinen neuvolakäynti on takana. Minulla on useampi raskausdb ollut ja luultavasti se on nyt tässäkin raskaudessa. Heti plussan jälkeen aloinkin sokereita mittaamaan ja arvot on olleet todella hyviä. Viime raskaudessa db oli insuliinihoitoinen kun sokeriarvot eivät pysyneet terveellisellä ruokavaliolla alhaalla. Paasto etenkin eli omaa elämäänsä. Minulla ei nytkään ole ylipainoa, mutta sukurasite on hyvin suuri. Meillä perheessä jokin geeni joka altistaa. Mutta olen sinut tämän adian kanssa. Teen parhaani ja se riittää siihen mihin riittää.

Pahoinvoinnit olivat pari viikkoa ihan kauheat. Alkoivat rv 7 tienoilla jatkuvana huonona olona. Rv 8-9 oksensin kokoajan. Nyt onneksi enää vain välillä tulee huono olo jos ateriaväli venyy. Eikä ole viikkoon tarvinut oksentaa. Nyt 10+1.

Varhaisultra on vähän ennen rv 13. Mutta luottavainen olo on kyllä itsellä. Vuotoja ei ole ollut, mutta muita oireita kyllä senkin edestä. Väsymystä, tuo pahoinvointi, järkyttävä vilu välillä. Ja mielialat heittelee herkästi

Mutta itseä piristää kun meillä on täällä 2 vko:n ikäisiä kissanpentuja. Availevat silmiään ja ovat alkaneet enemmän liikkumaan. 4 suloista pentua.

En ole nyt työelämässä kun olen 2:n adhd lapsen takia kotona omaishoidontuella. Ammatteja löytyy Koulutettu Hieroja ja Lähihoitaja vanhuspuolella. Mutta olen kyllå nauttinut nyt täysillä lasten kanssa kotona olosta.

Tulipas pitkä teksti. Jään nyt odottamaan muiden kirjoituksia.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Käärmeinen
Pikkispokkis, mä meen ensi viikolla kumminkin yksityiselle ultraan, varasin just ajan :-D

Tervetuloa Rai-Da mukaan :) sulla riittää kiirettä sit lapsien kanssa. Meillä myös esikoisella ylivilkkauden ja tarkkaavaisuuden pulmia... Silloin en raskaudessa vältellyt isommin salmiakkia kun oli alhaiset verenpaineet eikä adhd ym. riskeistä ollut vielä tietoa. Nyt sitten välttelen senkin edestä. Onneksi lapsi pärjää tällä hetkellä vähintään ikätasoisesti esikoulussa ja muutenkin on ehkä seesteisempi jakso päällä.

Nyt täytyy kiirehtiä ruokikselta takaisin töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Tervetuloa uusille, kiva saada lisää porukkaa! :)

Mulla on pahoinvointi ottanut tänään taas harppauksen, järkyttävä olo koko päivän enkä oikeen oo saanut syötyä tai juotua. Haen mäkistä pirtelön kohta, kun lähden hakemaan esikoista päivähoidosta :D lääkkeitä syön pahoinvointiin ja niiden kanssa tarvitsee oksentaa vaan 3-4 kertaa päivässä, luojan kiitos olen ekan kolmanneksen taas kotona enkä töissä. Maanantaina ultra, ihan mahtavaa päästä kurkkimaan.

Mites teillä muilla on tunteita/odotuksia/ajatuksia sukupuolen suhteen? Mä toivon poikaa, mut samalla haluaisin tytön. Oletan, että poika meille on tulossa, kun pahoinvointi on yhtä hirveää kuin edellisissäkin :LOL:

Rosmarin, 7+3
 
Mulla oli viikot 6-7 todella huono olo mutta onneks kertaakaan ei oo tullu oksennus. Nyt 8+5, koko ajan kyllä tuntuu että saa olla pupeltamassa jotain että ei tuu huono olo.

Kuuntelin spotifysta nonsense podcastia ja sieltä Lindan ja Alexan synnytystarinat ja mulle tuli semmonen fiilis että voisin lähtee vaikka heti synnyttämän :D ehkä täytyy vielä jokunen kk odottaa. Ite toivoisin ehkä poikaa mutta kumpi vaan käy.

Kiva että ultrat alkaa lähestyyn niin on jotain konkreettista että näkee edes vauvan :)
 
Väisätär
Tänään rv 10+4. Pahoinvointi jo täysin väistynyt, jos en tietäis paremmin, niin ihan ku ei ois raskaana ollenkaan tämä siis mulle neljäs lapsi.. Alkuraskauden ultrista täällä monet puhuu, meillä se kävi niin, että entisenä terkkarin työntekijänä nuorinta lasta neuvolassa käyttäessäni lastenneuvolan täti harjoituksen vuoksi ultras tän vkolla 7 samalla käynnillä. Ja toki ekalla äitiysneuvola käynnillä vkolla 8 terkkari ultras myös ja varmisti vielä sikiön paikan. Ensi viikolla onkin sitten jo yleinen uä tutkimus, en seulontoihin osallistunut, niin on tää yleinen tutkimus vain. Jonkinasteinen radihan se napsahtaa, mutta terkkarin kanssa olikin jo puhetya, että skippaan rasitustestin ja mittailen sokereita neuvolasta saatavalla mittarilla itse raskauden ajan ja tarv sitten niihin puututaan. Aika omatoiminen sitä alkaa olla jo tän neljännen kohdalla

Onko täällä Nub(oliko oikea termi?) teorian osaajia, jos ensi viikolla lätkäsen kuvan tänne ja arvuutellaan sukupuolta jo?
 
Kivaa saada lisää porukkaa!

Tänään varattiin np-ultraan 9.4. Sitä aiemmin ei ollut aikoja.

Piti mennä heti tsekkaamaan tuo nub -termi. Enpä ollut koskaan kuullutkaan tuosta :D

Täällä täytyy mennä nykyään kaksi kertaa sokerirasitustestiin. Tai ainakin mun täytyy mennä, kun on sukurasitetta. Ekassa raskaudessa ei ollut ongelmaa.

Mä toivon tyttöä ehkä vähän enemmän, mut poikakin olis oikein jees. Meidän perheessä on jo yksi molempia. Itselläni tyttö ja puolisolla poika. Näistäkin mukuloista on huomannut ettei sillä sukupuolella ole välttämättä niin merkitystä. Tyttö on aina tykännyt poikien jutuista ja poika taas tyttöjen. Puhumattakaan puolisostani, joka on syntynyt naiseksi, mutta kokee itsensä enemmän mieheksi eli on jotain siltä väliltä. Semmosta tää elämä on :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna ja rosmarin
Mamm3
Kirjoittelin tänne ihan alussa.
Olen ollut tosi huonossa kunnossa koko raskauden ajan eikä oikein voimat oo riittänyt kirjoitteluun.
Olen siis kärsinyt raskauspahoinvoinnista ja oksentelusta. Luinkin että täällä muillakin sitä, kun on tuntunut ettei mitään vertaistukea ole ollut. :/
Olen kokeillut B-vitamiinia, Primperania, akupunktiota yms. Eikä mistään oikein mitään apua.


Mäkin kyllä voisin jo uskaltautua face ryhmään jos vielä tilaa on.
Tänään viikkoja tasan 11.
 
”Kiva” kuulla, etten ole ainoa näiden järkyttävien olojen kanssa. Mulla on huomenna suuntana päivystys, alkaa olla sen verran kamala olo. Tänään oon saanut syötyä palan omenaa, 0,5dl puuroa ja pari jääpalaa. Niin ja pari popcornia!

Voisin myös harkita faceryhmää, kunhan vaan ensimmäinen ultra on takana. Ja mikäli ei kaikki mahduta, niin mä voin myös perustaa uuden sit, jos kiinnostusta on :)
 

Yhteistyössä