Lokakuiset 2021

mulla on ollu etovaa oloa kans nyt koko ajan. jos yskittää niin meinaa lentää oksu. huh. sain tosi aikasin 3+ ja se vähän yllätti. viimeks oli 2-3 niin kauan et meni kesken. nyt sentään noussut! ens ke meen varhaisultraa! nyt 6+5.
mulla oli aika henkisesti hankala eka raskaus. nyt ne kokemukset nostaa päätään. oon miettinyt et pitäsköhän puhua neuvolassa sitte tästä jos pääsis vaikka jonku ammattilaisen kanssa
 
@Paatuska tuo pelko on kyllä ihan hirveää, ota puheeks neuvolassa, jos sieltä osattaisi auttaa johonkin suuntaan.

ja ettei vaan olis kaksoset tulossa, jos alko pahoinvointi jo näin aikasin
Joo otan kyllä neuvolassa puheeksi. Olen varannut jo ekan neuvolakäynnin ja puhuminen hoitajan kanssa jo hieman konkretisoi ja sai hieman pelkoa laannutettua. :)

Tänään ei ole ihan niin suurta pahoinvointia ollut, mutta vähän kuitenkin. Yksi munasolu vain kasvoi, joten kaksosten todennäköisyys on aika pieni. Ei sekään minua toki haittaisi :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Käärmeinen
Paatuska, mullakin neuvolan terveydenhoitaja ekassa raskaudessa sai lohdutettua kun vuotoa oli peräti viikon n. rv 7-8 tienoilla (katsotaan tuleeko vuotoa nytkin...) ja kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin raskauden näkökulmasta.

Maisa93, jutteleminen voi helpottaa noita tuntemuksia! Mä olen itseasiassa välillä sivunnut aiemman raskauden aikaisia mietteitä. Raskaus itsessään meni hyvin, mutta silloisen miehen käytös... Aika raakaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, ennenkuin olin kypsä ja kyllin rohkea jättämään hänet.

Kiitos rosmarin tsempeistä :)

Polttelee kyllä et pitäisikö varata alkuraskauden ultra-aika... Olen malttamaton :D

Käärmeinen 6+1 (30v, toinen raskaus, esikoinen kohta 7)
 
Käärmeinen
Toivottavasti täällä pysyy edes jokunen odottaja, pysyisin mielelläni anonyyminä :-D

Me ei olla kerrottu kenellekään vielä ja ollaan ajateltu pantata nyt tietoa vähän pidempään. Ainakin ekaan ultraan asti. Miehestäkään ei hirveästi ole juttuseuraa aina näihin raskaustuntemuksiin niin täällä on kirjoitella.

Seitsemättä viikkoa mennään ja vielä ei varsinaisesti ole paha olokaan ollut. Jotkin hajut ällöttävät tosin. Ainut vaan että väsymys on ihan jäätävää... Heti kun eskarilaisen saa kasilta sänkyyn niin menen itsekin nukkumaan ja unta riittäisi. Ei kyllä aiemmassakaan raskaudessa hirveästi ollut pahoinvointia mutta nukutti sitäkin enemmän.
 
Utelias Uuno
Hei, täällä yksi odottaja, toinen raskaus, viikot nyt 7+0. Ensimmäinen raskaus meni kesken noin vuosi sitten. Laskettu aika näyttäisi 11.10. Minulla ei ole yhtään odottavaa kaveria jonka kanssa jutella raskausjutuista ja olisi kiva tulla mukaan tuohon face-ryhmään. Voiko siihen liittyä niin, että kukaan omista face-kavereista ei näe? En nimittäin ole kertonut asiasta kuin muutamalle henkilölle perhepiirissä enkä halua isomman porukan vielä tietävänkään. Kenelle laitan viestiä faceryhmään liittyen? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
vierailija
En missään nimessä ottaisi. Jos saa rokotteesta pahan allergisen reaktion, on sen hoitaminen raskauden aikana vaikeaa. Lisäksi mahdollinen kova kuume alkuraskaudessa voi altistaa sikiövaurioille. Nämä ovat ilmeisesti olleet suht yleisiä rokotusreaktioita.
Rokotteet otin, ei mitään reaktioita kummastakaan. Työsähköpostiin olikin tullut "lupa" infektiolääkäriltä, että myös raskaana olevat voidaan rokottaa ja linkki muistaakseni thl sivuille, jossa asiaa enemmän käsiteltiin :)
 
Hei, täällä yksi odottaja, toinen raskaus, viikot nyt 7+0. Ensimmäinen raskaus meni kesken noin vuosi sitten. Laskettu aika näyttäisi 11.10. Minulla ei ole yhtään odottavaa kaveria jonka kanssa jutella raskausjutuista ja olisi kiva tulla mukaan tuohon face-ryhmään. Voiko siihen liittyä niin, että kukaan omista face-kavereista ei näe? En nimittäin ole kertonut asiasta kuin muutamalle henkilölle perhepiirissä enkä halua isomman porukan vielä tietävänkään. Kenelle laitan viestiä faceryhmään liittyen?
Ryhmä on salainen ja suljettu, eli kukaan ulkopuolinen ei näe, että kuullut siihen tai pysty edes löytämään ryhmää. Laita yv Katinkalle jos haluat mukaan. Vielä on tilaa kaikille!
 
vierailija
Rokotteet otin, ei mitään reaktioita kummastakaan. Työsähköpostiin olikin tullut "lupa" infektiolääkäriltä, että myös raskaana olevat voidaan rokottaa ja linkki muistaakseni thl sivuille, jossa asiaa enemmän käsiteltiin
Joo tämä on nyt muuttunut, eli korona on paha tauti raskaana, kuoleman ja tehohoidon vasta suurempi, kohtukuoleman, ennenaikaisen synnytyksen ja keskenmenon riski suurentunut. Osa tiedosta vielä uutta ja tutkimuksen alla, mutta rokotteesta tuleva kuume on hyvin lievä ja helposti parasetsmolilla estettävissä. Raskauden kannalta merkittävä kuume on useamman päivän nelissäkymmenissä olevaa, jota korona voi hyvinkin aiheuttaa. Allergisen reaktion hoito onnistuu normaalisti raskaana olevallekin, siksi rokotettua seurataan aina 15 min rokotuksen jälkeen. Uutta tietoa tulee koko ajan ja tilanne on nyt raskauden kannalta eri kuin rokotusten alettua tammikuussa. Eli 2 kk karenssia ei ole, raskaaksi saa tulla heti rokotteen jälkeen.
 
Minäkin ainakin toistaiseksi haluaisin pysyä anonyymina. :D

Mulla rv 5+2 tällä hetkellä. Kuvotusta hieman, mutta ei kovinkaan paljoa muita oireita. Tai no rinnat on tosi arat.. :D en pystynyt hillitä itseäni niin tein digin aamulla, joka näytti raskaana 3+. Tasan viikko sitten digi sanoi 2-3, joten kyllä tässä kovasti raskaana ollaan :) 13pv varhaisultraan, joten vielä saa kyllä odotella..
 
Onko kenelläkään tietoa hieronnasta raskauden alkuvaiheessa? En yhtään ajatellut vaan menin vain hierontaan luten aina kerran kuussa.. Minulla hierotaan aina pakarat, reidet ja pohjeet. Ei kai tämä voi aiheuttaa keskenmenoa? :(
 
Joo tämä on nyt muuttunut, eli korona on paha tauti raskaana, kuoleman ja tehohoidon vasta suurempi, kohtukuoleman, ennenaikaisen synnytyksen ja keskenmenon riski suurentunut. Osa tiedosta vielä uutta ja tutkimuksen alla, mutta rokotteesta tuleva kuume on hyvin lievä ja helposti parasetsmolilla estettävissä. Raskauden kannalta merkittävä kuume on useamman päivän nelissäkymmenissä olevaa, jota korona voi hyvinkin aiheuttaa. Allergisen reaktion hoito onnistuu normaalisti raskaana olevallekin, siksi rokotettua seurataan aina 15 min rokotuksen jälkeen. Uutta tietoa tulee koko ajan ja tilanne on nyt raskauden kannalta eri kuin rokotusten alettua tammikuussa. Eli 2 kk karenssia ei ole, raskaaksi saa tulla heti rokotteen jälkeen.
En löytänyt thln sivuilta mitään uutta. Voisitko linkata? Meidän klinikalla oli ainakin kanta, että ehdottomasti ei rokotusta.
 
vierailija
En löytänyt thln sivuilta mitään uutta. Voisitko linkata? Meidän klinikalla oli ainakin kanta, että ehdottomasti ei rokotusta.
Minäkin katsoin thln sivuilta ja vaikka ne on juuri päivitetty niin sama kanta siellä on edelleen että raskaana olevat rokotetaan vain yksilöllisen harkinnan mukaan jos hoitava lääkäri sitä suosittelee esim. perussairauden vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
vierailija
Sanoin aika selvästi, että HUS:n kanta. En THL:n. Kyse oli gynekologien oma koulutus. Sain tiedon koulutukseen osallistuneelta omalta gynekologilta. Ei ole mun oma mielipide. Kuule kyllä tämä ahdistaa muaki ihan riittävästi. Pahoittelut että tulin edes tuomaan uutta tietoa, pidän vastedes omana tietona, vaikka se jotakuta viis hyödyttää tai helpottaa.
 
vierailija
Hups mä sanoinkin sen tuonne raskaus + rokote ketjuun, kirjoitin sinne samaan aikaan. No mutta nyt tiedät mun lähteen. On usein viivettä siinä, että tulee uutta tietoa ja se tulee osaksi kansallista suositusta. Lääkärit voi sitä ennen suositella eri lailla jo omille potilailleen. Mut hyvät perustelut on minusta kumminkin, jos miettii noita riskejä rokotteella ja toisaalta koronataudilla. Mut jokainen meistä tekee oman päätöksen. Päätöksenteossa auttaa tietoa. Sitä saa omalta hoitajalta gynekologilta. .
 
Hups mä sanoinkin sen tuonne raskaus + rokote ketjuun, kirjoitin sinne samaan aikaan. No mutta nyt tiedät mun lähteen. On usein viivettä siinä, että tulee uutta tietoa ja se tulee osaksi kansallista suositusta. Lääkärit voi sitä ennen suositella eri lailla jo omille potilailleen. Mut hyvät perustelut on minusta kumminkin, jos miettii noita riskejä rokotteella ja toisaalta koronataudilla. Mut jokainen meistä tekee oman päätöksen. Päätöksenteossa auttaa tietoa. Sitä saa omalta hoitajalta gynekologilta. .
Ei kannata hermostua. Itse vaan säiköhdin kun käytät aina voimakkaita sanojen esim kohtukuolema ilman minkäänlaista viittausta mihinkään tieteelliseen tutkimukseen. I rest my case. Jokainen toimikoon tavallaan. Varmasti tämäkin info mennyt sitten jo neuvolaan josta rokotusta suosittelevat.
 
Vierailija, hyvä, jos sulla on luotettavasta tahosta tietoa! En epäile, ettäkö näin ei olisi - uskon että vuoden päästä rokotetaan myös raskaana olevia. Toivottavasti tämä tieto päätyisi kohta myös meille muille, niin uskaltaisi sen rokotteen ottaa :) Siihen asti kuitenkin odottelen.

Täällä pientä aamukuvotusta havaittavissa. Kuopuksen yöt on olleet nyt ihan kamalia, joten vähän välillä
Vähän kauhistuttaa ajatus kolmannesta, vaikka todella toivottu ja odotettu perheenlisäys onkin. Mietin, miten sitä tulee jaksamaan kolmen alle 4-vuotiaan kanssa. Varasin ajan myös varhaisultraan parin viikon päähän, voi kun kaikki olisi hyvin ❤


Rosmarin ja 5+1
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Niin ja ei kannata ottaa itteensä heti, jos joku kyseenalaistaa ja pyytää lähteitä. Valitettavasti koronasta liikkuu todella paljon huuhaata ja usein keskustelut kaatuvat juuri niiden lähteiden puutteeseen tai siihen, ettei ”tutkimukset/lähteet” kestä kriittistä ja tieteellistä tarkastelua. Toivottavasti tosiaan tämä tieto saavuttaa neuvolat ja muut tahot nopeasti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
vierailija
Hups mä sanoinkin sen tuonne raskaus + rokote ketjuun, kirjoitin sinne samaan aikaan. No mutta nyt tiedät mun lähteen. On usein viivettä siinä, että tulee uutta tietoa ja se tulee osaksi kansallista suositusta. Lääkärit voi sitä ennen suositella eri lailla jo omille potilailleen. Mut hyvät perustelut on minusta kumminkin, jos miettii noita riskejä rokotteella ja toisaalta koronataudilla. Mut jokainen meistä tekee oman päätöksen. Päätöksenteossa auttaa tietoa. Sitä saa omalta hoitajalta gynekologilta. .
"Lääkärit voi sitä ennen suositella eri lailla jo omille potilailleen." Tämähän siellä thln sivuillakin on kokoajan lukenut et lääkärit voivat sitä yksilöllisesti suositella.
Oon itsekin lukenut jo monestikin siitä et raskaana olevat voivat olla suuremmassa riskissä saada koronan vaikeampi muoto, mutta siltikään sitä linjausta rokotusten suhteen ei ole vielä muutettu.

Moni varmaan saa omalta hoitavalta lääkäriltä millon mistäkin aiheesta erilaisia ohjeita ja olisi tosiaan kiva, että näissä ryhmissä sitten mainittaisiin että on itse tällaisen ohjeistuksen saanut jos niitä haluaa jakaa. Vaikka tuokin tieto oli husin gynekologilta peräisin niin se ei vielä tee siitä kuitenkaan virallista suositusta joka koskisi kaikkia.
 
Käärmeinen
Samoilla linjoilla Annamaijan kanssa tuon rokoteasian suhteen. Toivottavasti tieto lisääntyy pian :)

Ei vieläkään ihmeempiä kuvotuksia. Lähinnä jotkin hajut vähän puistattavat. Niin pitkään kun olen liikkeellä olen "elämäni kunnossa" mutta heti kun jää paikoilleen niin meinaan nukahtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76

Yhteistyössä