Lokakuiset 2020

vierailija
Siis ensin tuli kirje, alle viikko ultrasta, jossa vaan todettiin että ei ole todettu kohonnutta riskiä. Ei ollut tarkkoja lukuja. Kävin monta kertaa oma kannassa ennen ja jälkeen kirjeen katsomatta tuloksia, mutta niitä ei siellä ollut. Olin ultrassa 15.4. Viimeisen kerran olin käynyt kannassa viikko sitten. Eilen olin neuvolassa, jossa terkka katsoi koneeltaan luvut ja sanoi minulle että ei nää ole lähelläkään rajoja. No nyt kun kysymyksesi innoittamana kävin taas kannassa, niin nyt ne luvut siellä oli. En sitten tiedä, liittyikö neuvolakäynti asiaan.
 
vierailija
Kantaan ei tule mitään tutkimusten tietoja ennenkun lääkäri tai hoitaja on ne sinulle ensin kertonut. Tämän jälkeen lisätään omakantaan.
No mitenköhän on sitten tarkoitus saada riskiluvut? Ei ole lääkäri/hoitajatapaamista kuukauteen. Kyllä sinne kaikki labratulokset tuli samana päivänä eikä edelleenkään kenenkään kanssa niistä puhuttu. Kyllä sinne taitaa tulla tietoja ilman lääkäri/hoitajan kanssa jutustelua.
 
vierailija
No mitenköhän on sitten tarkoitus saada riskiluvut? Ei ole lääkäri/hoitajatapaamista kuukauteen. Kyllä sinne kaikki labratulokset tuli samana päivänä eikä edelleenkään kenenkään kanssa niistä puhuttu. Kyllä sinne taitaa tulla tietoja ilman lääkäri/hoitajan kanssa jutustelua.
No turha sinun on minulle kiukutella. Ehkä sitten olet antanut sinne jonkun luvan että tulee automaattisesti. Pirkanmaalla ei tiedot sinne ainakaan tule ilman että ne kerrotaan sinulle ensin:) itse ainakin soitin neuvolaan jonka jälkeen tiedot sieltä kerrottiin ja sitten tuli omakantaan. Myös lääkäri kertoi sitten käynnillä joka oli 2vk myöhemmin tulokset vielä uudestaan.
 
vierailija
No turha sinun on minulle kiukutella. Ehkä sitten olet antanut sinne jonkun luvan että tulee automaattisesti. Pirkanmaalla ei tiedot sinne ainakaan tule ilman että ne kerrotaan sinulle ensin itse ainakin soitin neuvolaan jonka jälkeen tiedot sieltä kerrottiin ja sitten tuli omakantaan. Myös lääkäri kertoi sitten käynnillä joka oli 2vk myöhemmin tulokset vielä uudestaan.
Olen pahoillani jos koit viestin jonkinlaisena kiukutteluna sinua kohtaan :O Kuulosti vahvalta tiedolta siitä, ettei sinne tule mitään tietoa ennen kuin ne olisi käyty läpi lääkärin/hoitajan kanssa, siksi rehellinen kysymys miten he on sitten ajatelleet toimittaa tulokset kun HUSissa ei ole tapaamista ja lääkäri soittaa vain huonot uutiset. Eihän se käytännössä voi olla niin ainakaan tässä tapauksessa, ja muutkin kertovat tulosten tulleen samana päivänä tuosta noin vain. Ja tosiaan oman kokemuksen mukaan sinne tulee tiedot sitä mukaa kun ne valmistuu ainakin koskien muita laboratoriopalveluita mitä olen käyttänyt, niin olisi outoa jos käytäntö olisi muuttunut tässä yhtäkkiä. Mutta ilman muuta voi vaikka Pirkanmaalla tosiaan olla niin että käydään kaikki tulokset ensin yhdessä läpi, jos resursseja on enemmän soittaa ihmisille kaikista tuloksista :) Saa nähdä miten ja mistä mulle joskus tulee näitä tietoja...
 
Elinanen
Moi kaikille! :) Oletteko vielä ehtineet tutkia tai kilpailuttaa vauvan vakuutuksia? Osa ilmeisesti myöntää vasta rak ultran jälkeen mutta pitäisi itse varmaan alkaa jo vähän tutustua asiaan, mutta tuntuu vaivalloiselta :D
 
Merivesi
Moi kaikille! Oletteko vielä ehtineet tutkia tai kilpailuttaa vauvan vakuutuksia? Osa ilmeisesti myöntää vasta rak ultran jälkeen mutta pitäisi itse varmaan alkaa jo vähän tutustua asiaan, mutta tuntuu vaivalloiselta
Viimeksi ei saatu vakuutusta kun napanuorasta puuttui suoni, lääkärin mukaan ei välttämättä haittaa mitään, joiltakin se voi puuttua ilman mitään muita seuraamuksia, mutta vakuutusyhtiö kieltäytyi vakuuttamasta kokonaan koska se voi tarkoittaa eri kehitysvammoja ja sairauksia, kromosomivirheitä ja sisäelinten kehitysvammoja ja ties mitä kamalaa. Siitä sitten alkoi hirveä googlaaminen ja tutkimusten lukeminen ja aloin todella pelätä sairasta lasta... Neuvolasta ei osattu sanoa juuri mitään, sanottiin vain että ”eihän sen TARVITSE tarkoittaa mitään” no ei tarvitse mutta jos riski on jopa 30% niin mielestäni se on melko korkea..... Jos joku saa sikiöseulonnasta 1/3 niin todellakin tehdään kaikki lapsivesipunktiot yms... No, ei se tainnut lopulta mitään tarkoittaa juuri meidän tapauksessa, ei ole toistaiseksi ainakaan mitään löydetty, mutta olin kyllä tosi peloissani lähinnä sen vakuutusyhtiön kommentin jälkeen. Saa nähdä mitä tehdään tällä kertaa :D Tämä vähän off topic..
 
Ifiltä saa myös ennen rakenneultraa, itsellä sovittuna juurikin huomiselle aikaa vakuutuksista keskusteluun. Aion pyytää tarjouksen Ifiltä ja sen jälkeen pohjolasta, sillä pohjolaan olemme keskittäneet kaikki muut vakuutukset.
 
vierailija
Sain kirjeen NP-ultran tuloksista, mutta siinä on vain Down-riskin vastaus...?! Onko teillä ollut sama? Mistä saa sitten trisomia 13 ja 18 vastaukset? Tulevatko ne kaikille eri postissa...? Tämä on ihan mysteeri systeemi... :(
 
vierailija1234567890
Edelliselle, kuten tässä on jo monta kertaa todettu yllä, vastaus tulee omakantaan, kun joku terveydenhuollosta on ne kuitannut. Monille ilmeisesti seuraavan neuvolakäynnin jälkeen. Jos haluaa aiemmin tietää, voi soittaa neuvolaan ja kysyä riskilukuja. Kirjeessä niitä ei ole eritelty.
 
Vakuutuksista, me ei saada koska ylipainoa mulla. Otetaan sitten, kuha vauva syntyy.

Omakantaan mulla ne kirjautuu hetken viivellä kaikki labrakokeet ym. Joskus kestää pidempään, eikä tartte käydä kenenkään kanssa niitä läpi. Sikiöseulonnan tulokset käytiin heti paikanpäällä kätilön kanssa läpi, ja hän kirjas neuvolakorttiin kaikki tutkitut kromosonipoikkeanien riskiluvut. Niitä ei löydy omakannasta.

Neljä päivää rakenneultraan!!!
 
vierailija
Edelliselle, kuten tässä on jo monta kertaa todettu yllä, vastaus tulee omakantaan, kun joku terveydenhuollosta on ne kuitannut. Monille ilmeisesti seuraavan neuvolakäynnin jälkeen. Jos haluaa aiemmin tietää, voi soittaa neuvolaan ja kysyä riskilukuja. Kirjeessä niitä ei ole eritelty.
Niin ilmeisesti ne voi tulla kantaan vaikka kuukauden parin päästä, niin unohdetaan se, mutta se mitä tässä ihmettelen on mistä riskeistä me nyt edes puhutaan. Mulle on kerrottu ja edellisessä raskaudessa tutkittu t13, t18 ja t21, mutta verkossa lukee todella epäselvästi mitä trisomioita lopulta oikeasti tutkitaan, ja sitten vastauskirjeessä sanotaan että testi koskee VAIN t21. Eikö kukaan muu ole tätä ihmetellyt? Vai saitteko erilaisen kirjeen, missä sanotaan selvästi että Vastaus koskee kaikkia kolmea? En siis hae välttämättä erittelyä. Kuten kirjoitin niin minun kirjeessäni lukee että vastaus koskee vain ja ainoastaan t21, hyvää jatkoa. Minua ei haittaisi t21 mutta haluan erityisesti tietää onko muille trisomioille riskiä. Olen soittanut myös neuvolaan ja siellä sanottiin ettei heillä sellaista tietoa ole. Näyttäisi siltä että ihmisillä on hyvin erilaiset kokemukset siitä miten ja mistä ja mitä tuloksia sikiöseulonnoista oikein saa...?!?
 
vierailija
Vakuutuksista, me ei saada koska ylipainoa mulla. Otetaan sitten, kuha vauva syntyy.

Omakantaan mulla ne kirjautuu hetken viivellä kaikki labrakokeet ym. Joskus kestää pidempään, eikä tartte käydä kenenkään kanssa niitä läpi. Sikiöseulonnan tulokset käytiin heti paikanpäällä kätilön kanssa läpi, ja hän kirjas neuvolakorttiin kaikki tutkitut kromosonipoikkeanien riskiluvut. Niitä ei löydy omakannasta.

Neljä päivää rakenneultraan!!!
No siis sama mulla viimeksi, sain tulokset samantien ultrassa. Hoitaja syötti nt-luvun järjestelmään ja sieltä tuli riskiluvut saman tien. Nyt tämä systeemi vaikuttaa ihan tosi sekavalta... Että mitä on edes tutkittu ja miksi kestää päiviä tai jopa pari viikkoa pistää NT-luku ohjelmaan ja tulostaa se paperi sieltä ja pistää postiin :D Ja sitten paperi koskeekin vain yhtä trisomiaa. Ai että ärsyttää tämä HUSin sekoilu :D
 
Elinanen
Minulla myös käytiin ne riskiluvut ultrassa läpi, jonka jälkeen ne tuli sitten omakantaan ja sähköiseen neuvolakorttiin. Mitään kirjettä kotiin ei tullut. Sokerirasituksesta taas hätäilin itse ja soitin neuvolaan ja he kertoi sieltä tulokset mutta parin päivän päästä neuvola laittoi vielä tekstarin että tulos oli normaali ja tämän jälkeen taas ilmestyi omakantaan.

Onpa todella kurjaa et äidin ylipainon takia ei saa vakuutuksia, naurettavaa suorastaan..
 
Elinanen
Ja tsemppiä mincha rak ultraan!! Täällä viellä melkein kuukausi odottelua..

Olen alkanut harkita jos kävisi myös yksityisellä että mieskin näkisi vauvan edes kerran ultrassa, mutta onkohan se sitten ihan turhaa
 
Ja tsemppiä mincha rak ultraan!! Täällä viellä melkein kuukausi odottelua..

Olen alkanut harkita jos kävisi myös yksityisellä että mieskin näkisi vauvan edes kerran ultrassa, mutta onkohan se sitten ihan turhaa
Me varattiin rakenneultra myös yksityiselle. Mennään sinne rv 20 ja kunnan rakenneultra on rv 21. Tässä juurikin ajatuksena se, että mieskin pääsee mukaan ja mahdollisesti kuullaan myös vauvan sukupuoli :)
 
Elinanen
Pitää itsekin harkita! Kauhean hintaisia nuo vaan on varhaisultrassa käytiin siellä kauniissa odotuksessa ja se nyt oli ok hinnoissa mutta rakenneultra sitten varmaan kaipailisi lääkärin mielipiteen niin saa pulittaa kyllä pitkän pennin :)
 
vierailija
Me varattiin rakenneultra myös yksityiselle. Mennään sinne rv 20 ja kunnan rakenneultra on rv 21. Tässä juurikin ajatuksena se, että mieskin pääsee mukaan ja mahdollisesti kuullaan myös vauvan sukupuoli
Onko teille sanottu että mies pääsisi mukaan sinne...? Kävin itse yksityisellä ultrassa eikä ketään muuta päästy sinne mukaan. Samat säännöt kuin julkisella. Toki ne voi muuttua vielä kesään mennessä mitta näin nyt ainakin...
 
Me käytiin viikko sitten perhe Artessa ultrassa, jotta mieskin pääsi edes kerran näkemään vauvan ja kuulemaan sykkeet. Meille tulee toinen poika :giggle:
Varsinainen rakenneultra 26. päivä eli pari viikkoa! Potkut on tosi kovia ja mies on saanut iltaisin kans tunnustella kun toinen nyrkkeilee isin kättä vasten :love:

Rv 19+1

//Niin siis ultra on jo ensi viikolla :D Aika menee näköjään nopeemmin kun luulinkaan!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mincha
Elinanen
Onko teille sanottu että mies pääsisi mukaan sinne...? Kävin itse yksityisellä ultrassa eikä ketään muuta päästy sinne mukaan. Samat säännöt kuin julkisella. Toki ne voi muuttua vielä kesään mennessä mitta näin nyt ainakin...
Oi hyvä tietää tämä! Jos päädytäänkin kans käymään niin pitää kyllä varmistaa :D muuta intressiä ei nimittäin täällä yksityiselle ole kun tuo et mieskin näkisi :) ihania uutisia finksulikka!
 
Onko teille sanottu että mies pääsisi mukaan sinne...? Kävin itse yksityisellä ultrassa eikä ketään muuta päästy sinne mukaan. Samat säännöt kuin julkisella. Toki ne voi muuttua vielä kesään mennessä mitta näin nyt ainakin...
Aikaa varatessa oli info, että puoliso/yksi tukihenkilö saa olla mukana. Meillä aika varattu Vauvantaille, maksaa 82€, toimivat Raumalla ja Tampereella. Lisäksi saatiin lauantai-aika :)
 
Musta tuntuu että olen ehkä tuntenut jotain liikettä, mutta ei kyllä vielä mitään kovin merkittävää. Toivotaan että hän siellä kuitenkin potkuttelee
Siitä oon kyllä ilonen että mulla alko selkeet potkut melko ajoissa niin ei oo tarvinnu niin paljon huolehtia kun tuntee että siellä liikutaan.

Oliko sulla esikoinen tulossa? Aluksihan liikkeet voi tuntua ihan hipaisuilta. Jotkut kuvailee et vähän kun kalanpyrstö lepattais ja toiset taas niinkuin ilmakupla liikkuis :D
Siitä ne käy sitten kovemmiksi ja selkeämmiksi.

Esikoisesta tunsin joskus viikolla 16-17 (?) varmaan ekan kerran ja siitä ei menny kauaa niin tuntu alavatsalla jo kättäkin vasten. Muistan meinaan et rakenneultraan mennessä mieskin oli tuntenu mahan läpi jo liikkeitä. Sillon ne oli kyllä hempeämpiä kuin nyt. Istukan paikka vaikuttaa myös paljon. Esikoisesta oli suoraan takaseinämässä ja tästä toisesta on ilmeisesti vähän lisäistukkaa. Eli on takana, mutta kiertää mun oikean kyljen kautta ohentuen ja edessä olis kans vähän istukkaa. Selviää ru tarkemmin!
 

Yhteistyössä