Lokakuiset 2019

@Coguine Mulla on Preglife ja Raskaus+. Mitä kaikkia appeja @Taigariina sulla on? Kiinnostaa varsinkin se neuvolan vinkkaama :D

@alfred.j.kwak Ryhmäliikunnasta uskallan varmaan jatkossakin keppijumppa-selkätunnneille. Ja ehkä johonkin muuhunkin, mutta esim kahvakuula taitaa jäädä nyt. Lenkkeily on kyllä kivaa (y)

@Coguine Tosi kurjaa. Toivottavasti ei nyt harmita ainakaan kauheasti, että kerroit totuuden. Ei kenenkään pitäisi joutua tollaseen tilanteeseen :cautious:

Voisin muuten hypätä mukaan listoille. Vähän arvailuja nämä tiedot, esim. LA.
24.10. / sucrine / 32 / esikoinen / NKL

Fb:hen en taida uskaltautua ennen varhaisultraa, joten en varmaan mahdu mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Coguine
@XoxoRianna Onnea ja tervetuloa! :love:

@hemppa_ Kyllä sen ymmärtää, että oireita toivoo, kun raskaus tuntuu heti paljon todellisemmalta. :love: Toivotaan, ettei hirveen pahat olot puske kuitenkaan. Väsymys ja lämmönnousu on molemmat normaaleja, älä huoli. :)

@sucrine Se on kyllä totta, että tekosyyltä kuulostaa, mutta kyllähän niitä välillä joutuu syömään. :D

@Coguine Mä oon merkannut, että mulla alkoi pahoinvoinnit kunnolla rv6+6, ennen sitä oli lievää etovaa oloa. Mulla on käytössä Layette, Preglife ja Raskaus+. En oo osannu valita niistä mieluisinta, ni oon lukenu kaikkia. :)

Mullakin on toiveissa, että pystyisin liikkua läpi raskauden. Tällä hetkellä ei onnistu kunnolla syöminen eikä liikkuminen. :sick: Toivottavasti menee pian ohi. Vähän kyllästyttää tää sohvan pohjalla makoilu. :unsure:

Laitetaan nää nyt vielä toistamiseen, jos näistä jollekin hyötyä. :)

 
  • Tykkää
Reactions: Coguine ja sucrine
@alfred.j.kwak Kysyit tuosta liikunnasta. Olen itse liikunta-alalla ja oman oppini mukaan liikuntaa saa harrastaa täysin ilman rajoitteita alkuraskaudessa. Mahan kasvaessa vatsalihasten treenaamiseen tulee rajoitteita. Tämä kuitenkin vasta, kun suorat vatsalihakset lähtevät erkaantumaan. Liikunnalla ei voi esim. saada keskenmenoa yms. aikaiseksi, jos sitä pelkäät. Loppuraskaudessa tulisi vältellä isojen kuormien nostoa juurikin keskivartalon hallinnan takia, mutta alkuraskaudessa sille ei pitäisi olla estettä. Tietenkin, jos hypyt tai painojen nostelu ei tunnu hyvältä ja johonkin sattuu, niin sitten höllättävä. :) Mä itse ohjaan esimerkiksi BodyCombattia tällä hetkellä, eikä mieleenkään tulisi jättää sitä pois vielä tässä vaiheessa. Treenaaminen alkuraskaudessa tekee vaan hyvää verenkierron parantuessa. Tällöin vauvalla on hyvät oltavat kohdussa. Ihan suotta ihmisiä pelotellaan liikunnalla.

Täällä ei ole vielä ilmennyt juurikaan oireita ja 5 raskausviikko lähti tänään iloisesti käyntiin. Käytiin katsomassa kolmen päivän ikäistä kummityttöä. Hän oli ihana. :love: Ainoastaan tissejä vähän kiristää ja pistelee. Mahaakin välillä vihlaisee hennosti muistutuksena. :giggle:
 
Ipu
Onnea uusille plussanneille!! :)

En ookaan hetkeen kirjotellu, ollu vähän hankalia päiviä ku jännitin mitä varhaisultrassa näkyy. Lauantaina oltiin ja siellä näkyi viikkoja vastaava pieni, jonka sydänki sykki hienosti :love: nyt on ollu huojentunu olo, toivottavasti jatkuu seuraavat viikotkin :D oireet vaihdellu kovasti mut ilmeisesti normaalia. Jos syö riittävän usein ja nukkuu tarpeeks niin ei niin ehdi pahoinvointia tulla. Mut nälkä on kyl koko ajan. Uutena tullu nyt huimausta, mikä kans tekee huonoa oloa. Viikkoja nyt kait 7+3 (ite laskenu 7+4).

Kiitos @Beibihaaveilija täältäki liikuntavinkeistä! Tänään olin pitkästä aikaa salilla ja tota huimausta oli etenki isojen liikkeiden kanssa mut koitin ottaa rauhallisesti. Mihin asti saa tehdä vatsamakuulla tehtäviä liikkeitä?
 
  • Tykkää
Reactions: Beibihaaveilija
@Ipu Ihania ultrakuulumisia. :love: Vatsallaan tehtävistä liikkeistä sanoisin, että samat ohjeet kuin nukkumisen kanssa. Ikävältä tuntuessa jättäisin pois. Aika pitkälti yksilöllisiä monet jutut. Toiset ei pysty liikkumaan yhtään raskausaikana esim. vatsan jomottelun takia. Toiset taas pystyy kyykkäilemään pitkällekin loppuraskauteen. Huomasin kyllä itse perjantaina tehdessäni takareisiä makuu-asennossa vatsallaan, että isoilla painoilla ei onnistu. Laitteen taitoskohta tuli juuri kohdun tienoille ja painoi ikävästi.. :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Ipu
Mitäs olette muuten mieltä paljuilusta alkuraskaudessa? En ollut edes ajatellut että siitä olisi jotain haittaa. Meillä on siis palju kotona ja olen luvannut sitä ystäville lämmittää. Latailin nyt nuita muitakin raskaus appeja puhelimeen ja yhdessä oli että joskus aiemmin ei ole suositeltu lämpimiä kylpyjä alle 12 raskausviikoilla mutta kuitenkaan siitä ei ole mitään näyttöä miksi ei voisi kylpeä. (n)
Pistäisin paljun, lämpimän kylvyn ja saunan samaan kategoriaan. Onhan ulkomailla saunominenkin raskaana ihan no no... Jotain oikeaa syytä sille on - ei ole hyväksi alkiolle/sikiölle jos äidin ruumiinlämpö nousee liikaa. Vertaa että äiti on kuumeessa, se ei ole hyvä.

Mutta jos maltilla ja omaa oloaan kuulostellen saunoo ja kylpee vaikka siellä paljussa, niin en mitenkään jaksa uskoa että ruumiinlämpö nousisi mitenkään merkittävästi ja vauvalle haitalliseksi.

Ainakin edellisessä raskaudessa mulla kyllä kroppa itse kertoi, että nyt otetaan löylyt maltilla, käydään usein jäähyllä ja juodaan riittävästi saunan yhteydessä :)
 
Eläissäni en ole vertaistukea kaivannut, mutta 1.2. perustin käyttiksen ja kirjoitin tänne, kun murhe ja epävarmuus siitä ettei ole omaa toukkaa kuulunut tulevaksi yrityksistä huolimatta kalvoivat. Perjantaina tuli pienenpientä ruskeaa tuhrua, mikä ei vastannut yhtään mun normaaleja, kohisten alkavia menkkoja, ja tiesin samantien! Kolmenlaisella testillä vielä tänä aamuna varmistin, ja plussahan se siellä. Elämäni ensimmäinen. Uskomatonta. Liityn siis listoille, vaikka voi hyvin olla että tuo marraskuiset olisi realistisempi.. Ja voin todeta olevani tiedollisesti ja kokemuksellisesti täysin vieraalla maaperällä! Mahtava ja kamala tunne, kaikkea yhtä aikaa. Apua

29.10. / _cococola92 / 26v / 1. lapsi / ei aavistustakaan vielä
 
  • Tykkää
Reactions: hillaemma ja Ipu
heippa kaikille!

viime viikolla sain plussan ja nyt jännätään mihin kohti se la sitten menee, kun on ollu kierto aika epäsäännöllinen ekan lapsen jälkeen.

vieläkö lokakuisten facebook ryhmään mahtuisi mukaan? ☺

vielä pitää olla ihan hiljaa tästä raskaudesta kun työpaikalla on muutoksia ilmassa ja haluan ensin saada itelle varmuuden että tulokkaalla on kaikki ok.

22.10? / hillaemma / 23v / toinen lapsi / ei hajua synnytyssairaalasta
 
Onnea uusille plussanneille! :)

Noista raskaussovelluksista kun puhuitte niin tutustuin itsekin vau.fi:in (ei toiminut minun puhelimessa, tökki ja kaatuili) ja raskaus+:aan. Se vaikutti kivalta, tosiaan myös sen "kumppanille"-kohdankin vuoksi! Mies ei oikein taida vielä sisäistää tätä kaikkea raskaushommaa, ensimmäinen lapsi kun on kyseessä. Yritän jutella aina pienissä pätkissä uusista asioista ja toisaalta itsekään kun en vielä uskalla puhua vauvasta niin onhan pelkkä "solurypäs" vielä aika etäistä.. :D

Ja paljusta puheen ollen, en ole edes ajatellut saunomisen vaikutuksia raskauteen! :eek: Itse olen kova saunomaan, joten täytyy varmaan seurailla tarkemmin saunomiskäyttäytymistäni.. :#

Tänään 5+0! Pahoinvointia odotellessa, mutta ei ole näkynyt.. :D Väsymys on sen sijaan kamala (ja mahassa on koko ajan ilmaa).. Olen lueskellut taas paljon vanhoja keskusteluketjuja ja joitakin blogitekstejä, joten keskenmenot, tuulimunaraskaudet, kohdun ulkoiset raskaudet, ultrat joissa sydänäänet ei kuulukaan, verikokeiden ja np-ultran hälyytykset ja monet muut asiat ovat pyörineet tänään kovasti mielessä.. Tiedän, että ne ovat asioita, joille minä en voi mitään, joten minun pitäisi vain lopettaa huolehtiminen ja koittaa nauttia (tästä raskaudesta, jota en edelleenkään meinaa uskoa todeksi väsymyksestä ja hellistä rinnoistakaan huolimatta), mutta tiedonjanolleen ja huolilleen ei nyt vain voi paljon mitään.. Ehkä tarvitsisin erilaisia sijaistoimintoja tälle kotona makaamiselle ja netissä surffailulle.. :D
 
Varhaisultrasta on puhuttu täällä. Mie en ajatellut mennä, tosin aiemmissa raskauksissa on laitettu lähete, en kyllä ihan tarkalleen muista miksi. Voi olla että astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja kolme aiempaa raskautta on seurattu kasvua. Edellisestä raskaudesta 6 vuotta jo niin ei muistu mikään mieleen. Ihan kun ekaa oottaisin :rolleyes::love:

Onko teillä mielitekoja? Miulla on kylmät hedelmäsmoothiet ja salmiakki. Ruokaa on myös saatava heti! Muuten räjähtää pää, käy kiristää hermoa tosi pahasti, ja myös etoo.

Alf ja Matso 4+3
 
Kiitos @Beibihaaveilija treenikommentista! Hyvä saada tietoa eikä olla vaan omien luulojen varassa. Lueskelin aiheesta mutta esim. vatsalihasliikkeiden osalta tuntuu olevan vähän ristiriitaista viestiä.

@Ipu Onpa ihanaa, että olette nähneet pienen jo ultrassa. :love:

Olin varautunut menemään varhaisultraan yksityiselle (Hgissä löytyy n. 80 eurolla) mutta pääsenkin kunnalliseen. Soitin siis tänään ekaa neuvola-aikaa. Kuukautisista laskien viikkoja olisi jo pari enemmän kuin mitä uskon todellisuudessa olevan, joten hoitaja alkoi katsoa heti ultra-aikaa. Se on kahden viikon kuluttua. Jännittävää!

Onnittelut @_cococola92 ja @hillaemma!

Ei ole tullut mielitekoja mutta voi vitsi kun pitää olla erossa salmiakista ja lakusta. Se on mun mielestä pahempi kuin alkoholi. :LOL:
 
Ipu
Joo sama, salmiakki auttaa etovaan oloonki enkä oo ihan nollalinjalla pystyny oleen. Mut pariin-muutamaan jääny per päivä. Alkoholia ei oo kyl yhtään tehny ees mieli ainakaa toistaseks!

Mä unohdin neuvolassa tosta liikunnasta kysyä, mut onneks täällä on asiantuntija ja muita jotka on kyselly ja saanu linkkejä :)
 
Huh. Tänään 4+1 ja alkaa hiljalleen huomata, että jotain kehossa tapahtuu. Kauhea tärinä ja vapina töissä, kun olin ihan jäässä. Kädet on myös ihan jääkylmät. Väsyttääkin koko ajan. Vatsaa nipistelee aina välillä ja jatkuvasti saa vessaan mennessä pelätä, että vuoto alkaa. Apua. :unsure:

Puhuitte salmiakeista. Mun tekis niitä ihan älyttömästi mieli ja petyinkin, kun näin niiden olevan kiellettyjä.. Onneksi on suklaa. :D
 
Uusille tervetuloa :)

Mie poistin Mona Mahakkaan kavereista, ettei tule ihmetyksiä :D

Huomenna 5+0. Oireet puuttuu edelleen. Ei edes väsytä normaalia enempää (n)
Tänään aamulla alkoi kovat kivut vasemmalla munisten kohdalla ja säteili selän puolelle.
Voi luoja miten aika matelee että pääsis ultraan. Vielä en oo varannut kun ensiksi tietäisi miehen työkuviot.
Millähän viikoilla sinne kannattaa aikaisintaan mennä? Yksityisten sivuilta löytyy niin erilaisia vaihtoehtoja.
 
Hei!
Tein juuri plussan! On tämä aamu ollut kyllä vuoristorataa! Toki tätä on odotettu, toivottu ja haluttu, mutta päällimmäisenä on pelko useiden keskenmenojen vuoksi.

Haluaisin myös fb ryhmään, mikäli sinne enää otetaan? Jos ei oteta, voisin perustaa uuden salaisen ryhmän lokakuun lopussa lasketuille ajoille?

Kahlaan tämän ketjun läpi, kunhan saan ajatukset kasaan. Minut voisi lisätä listalle
La 27.10/pampulax/38v/8.lapsi/Kaks
 
Mietin pitäisikö nyt kuitenkin uskaltautua jo fb-ryhmään. Mutta olisiko mahdollista pyytää kaveriksi jotain muuta kuin Mahakasta? Jos joku haluaisi kertoa privaviestillä oikean nimensä. Mahakas ei houkuttele nyt yhtään, koska en halua mitään sellaisia kaveriehdotuksia muille.

@~Madre~ Mun varhaisultra on omien laskujen mukaan 6+5 (tai 6+6). Jäin miettimään onko kuitenkin liian aikaisin, olisko pitänyt olla vasta seuraavalla viikolla. (n)
 
Eiii :eek: Salmiakki kiellettyjen listalla, en muistanut koko asiaa. Onneksi en ole mättänyt kilotolkulla. Lueskelin just noita määriä niin jokunen silloin tällöin olisi kaiketi sallittavaa että istukka suodattaa. Tää on niin paha kun salmiakki nimenomaan auttaa etovaan oloon. Minkähän korvikkeen keksisi.

@pampulax Tervetuloa :love: Jos teet myöhemmin face-ryhmän voin tulla mukaan. Luulisin että taustailijoitakin tulee vielä myöhemmin ryhmään. Mie ehkä mielumin kirjoittelen täällä vähän aikaa eka ja myöhemmin face.
 
Minäkin täällä liityn mukaan. Vähän olen hämilläni vielä enkä oikein ole uskaltanut uskoa tätä todeksi. Ollaan reilu vuosi miehen kanssa yritetty ja tammikuun lopulla haettiin lähete kunnalliselle lapsettomuushoitoihin. Noin viikko sen jälkeen plussasin. Vissiinkin jokin stressitekijä oli poistunut kun oli ton ekan lääkärin varannut.
Mulla on ollu kuitenki letrot käytössä yksityisen kautta, eli niillä tää on tullu. Mut ei sillä niin väliä kun pieni tuolla on.

Olen aika pitkään seuraillut sivusta ja nyt uskallan jo liittyä keskusteluun. Varhaisultra on torstaina, vähän jännittää. Me ajateltiin perheille kertoa varhaisultran jälkeen, muille sitte nt-ultran jälkeen kunhan tulee puheeksi.
Viikkoja olis nyt sovellusten ja neuvolan mukaan 7+1, mutta ite laskisin kuitenkin muutaman päivän taaksepäin tosta ja olis 6+5 tällä hetkellä.

Oireita on kyllä. Lievää etovaa oloa ollu jo pari viikkoa ja eilen ekan kerran niin pahaa oloa että menin varmuuden vuoksi vessaan istumaan. Nälkä on kokoajan ja jano. Nää varmaan paljastaa mut töissä kun yleensä en oo vesipulloa ihan koko ajan mukana kanniskellu ni nyt kyllä olen..... Ja väsy! Jo lyhyenkin työpäivän aikana tekis mieli käydä nukkumassa pikku päikkärit ja viimeistään sit kun pääsee kotiin ni sohvalle meinaa kyllä nukahtaa, välillä jopa nukahtaa.

Voisin sinne fb:seen liittyä jos vielä mahtuu... Laitoin kaveripyyntöä mona mahakkaalle.

LA 7.10/Rosmari/25v/1.lapsi/ en vielä varma
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä