Löytyykö muita kestovaippailijoita?

En äkkiseltään löytänyt vanhaa kestovaippailijoiden listaa, joten listauduttaisiko vaikka tähän viestiin.
Itse olen täysin kestovaippoihin hurahtanut kolmen lapsen äiti. Lähinnä omatekemilläni vaipoilla kestoillaan.
 
Täällä myös kestoillaan. Poika oli jonkun 2 kuukautta kun aloin pelkästään käyttämään niitä ,nyt 7 kuukautta.
Ja paljon on myös tehty itse niitä, jonkin verran ostettu ja sit harsopötkövaipat myös käteviä ja siihen napakka kuori. Pysyy parhaiten nyt kun poika liikkuu jo enemmän.
 
Moi!

Kiva hei kun laitoit Lettiina tän pinon pystyyn, vois vaihtaa vähän tuntemuksia ja kokemuksia tästäkin aiheesta!

Mä en vielä taida olla "hurahtanut" siis ainakaan kestoiluun :D MUtta Fuzzeja olen jonkin verran käyttänyt kuukauden verran ja nyt olis tarkoitus alkaa ihan kunnolla kestoileen, kun tilasin lisää vaippoja. Aika kalliitahan nuo fuzzit on, mutta uskon, että jos ne vaan kestää niin maksaa kyllä itsensä takaisin. Ja mun suurin tavoite tässä hommassa olis pienentää kertakäyttövaippakasaa, jota tuo meidänkin kohta 5kk vanha poika tässä lähes joka päivä kasvattaa.

Mitens te muut, mikä on teidän suurin motiivi kestoiluun?
 
SPy
Täällä kestoillaan myös 7 kk ikäisen pimun kanssa. Meillä suurin motiivi kestoilun aloittamiseen oli mukavuudenhalu, ei tarvitse kantaa vaippoja kaupasta ja joka päivä viedä roskiin läjää käytettyjä vaippoja.
Tässä sivussa on tietty tullut muutamia muitakin hyötyjä, mm. se että meillä ei ollenkaan ole ollut vaippaihottumaa.
Käytetään BumGeniuksen taskuvaippoja ja sekalaista kokoelmaa sisävaippoja villahousujen kanssa. Sisävaippoja on bumgeniuksen, swaddlebeesin, cuddlebunsin sekä tsi-cuddlebunseja. Olen ostanut nuo taskuvaipat uutena mutta sisävaipat huuto.netistä. Kokeilin AIO -vaippojakin mutta kyllästyin odottamaan että kuivuvat, taskut ja sisävaipat kuivuvat niin paljon nopeammin (pieni asunto - pienet kuivaustilat...)
 
Meillä kanssa täällä kestoillaan tai siis osakestoillaan. Reissussa ja yöllä yleensä on kertakäyttövaipat. En ole itse ostanut yhtään vaippaa vaan olen saanut ystävältä hänen lapsensa vanhoja vaippoja..oma tekemiä suurin osa. Hyvin ovat pelittäneet :) Villahousujen kanssa vaippoja käytän.

Motiivina on rahan ja luonnon säästäminen.
 
Täällä aloitettiin kestoilu 11 vrk sitten , kun pojan kanssa synnytyssairaalasta kotiuduttin.. :). Odotusaikana haalin vaippoja lähinnä huutonetistä ja sen lisäksi ompelin taskuvaippoja itse ja kudoin villapöksyjä. Hyvin on lähtenyt kestoilu käyntiin, mitä nyt välillä falskaa pisu lahkeen suusta vähän housuun saakka, kun on mamma tehnyt vähän liian suuria vaippoja :). Harsoja käytetään myös toisinaa, veilä vaan nekin tuntuvat niin suurilta Pikkuiselle.

Motiivina meillä oli älyttömän jätemäärän vähentäminen sekä rahakin. Plus että mamma saa ommella söpöstelyvaippoja ;)
 
Täällä myös yksi kestoiluun hurahtanut mamma. :wave: Esikoistytär on nyt 4kk ja rapiat. Alkuun osakestoiltiin suunnilleen puolet ja puolet, sitten kertseiltiin muutamia viikkoja ja n. 7:n viikon ikäisestä on sitten käytetty lähestulkoon pelkkiä kestoja. Kertsi on ollut käytössä lähinnä öisin, jos ei ole ollut kuivana "sopivaa" yövaippaa. Tosin, nykyään olemme käyttäneet öisinkin oikeastaan melkein mitä tahansa vaippoja, mitä meillä on. :) Reissussa, kaupungilla yms. menoissa kulkee myös aina mukana kestopussi, enkä ole kokenut sitä hankalaksi. Reissattu on vasta mummilassa, jossa vaipanpesurumba on sujunut samoin kuin kotona. :) Nyt kesällä on tosin tulossa muutamia reissuja, jolloin varmaankin turvaudumme kertseihin. :/ Mikään mustavalkokestoilija en siis ole, vaan mielestäni yksikin käytetty kestovaippa on askel oikeaan suuntaan. :D

Meillä käytetään pääasiassa taskuvaippoja (Myllymuksut ja FuzziBunzit) erilaisilla imuilla (itsetehdyt froteiset, Fuzzin omat ja BabyIdean bambu- ja hamppuimut). Käytössä on myös Tirsokas-, Igulee-, BabyIdea ja Luxus Moomin -merkkisiä sisävaippoja ja ImseVimsen sekä Bummiksen kuorivaippoja. Anopin kutomia hahtuvapöksyjä löytyy useammat, mutta niihin en ole kovinkaan tykästynyt. :/ Käytössä on myös pestävät kuivaliinat niiden vaippojen kanssa, missä ei ole kuivapintaa. Ehdoton suosikkivaippa on FuzziBunz. Fuzzi on helppo myös reissussa, pintakuiva, kuivuu nopeasti ja on lähes pomminvarma. :D Ainakin meillä. Yövaippana käytetään mieluiten BabyIdean Hemp Hour -vaippaa Bummis -kuorella ja kuivaliinalla.

Suurin syy kestoiluun on meillä ekologisuus. Ja onhan se tietysti mukava "harrastus", jossa säästyy myös rahaa. =)
 
Täällä osakestoilija perhe. Eli yöllä kertis vaippa kun ei vieläkään ole kunnon pitävää yövaippaa löytynyt.... ja mies usein laittaa tytön yöpuulle ja kertikset menee helpommin hällä. No laittaa kyllä päivällä kestojakin.

Syy.... kaveri puhui pyörryksiin ja päätin kokeilla, enkä ole katunut, EI ole vaippa ihottumaa kanssa tullut. Muutaman kerran reissussa kun ollaan tavallisia kertakäyttöisiä erehdytty käyttämään on pylly ollu punainen.

Ja onhan ihan söpöstellä kanssa :D Meillä aika kivoja AIO vaippoja ja tosi söpöjä taskuja. Niin juu meille ei sitten hahtuvat sopinut kun tytön iho ei sietänyt villaa.
 
Minä kanss!!! :wave:

Meillä 8kk poju melkein täysin kestoissa (reissussa kertseillä). Vaipat on joko oma tekemiä tai ostettuja. Taskuvaipat eniten käytössä ja Fuzzit. Just löysin uuden yövaipan, jota olemme testaamassa (wau-merkkinen). Ekan yön jälkeen ihan tuntuu hyvältä.
 
Meidän perheessä ollaan käytetty kestoja alusta saakka, tyttö nyt 5 kk vanha. Ensimmäinen viikko mentiin kertseillä, sitten alettiin opetella kestojen käyttöä vähitellen. Nyt mennään kestoilla yötä päivää ja yleensä myös reissussa.

Raskausaikana kun aloimme tutustua kestoilun ihmeelliseen maailmaan, tuntui aluksi hankalalta päästä selvyyteen kaikesta termistöstä, käyttötavoista ja hankintapaikoista. Jos tuttavapiirissä olisi ollut joku, joka olisi aiemmin käyttänyt kestoja, olisi se varmasti helpottanut asiaa. Pikkuhiljaa tietämys on kasvanut, edelleenkään en ole ihan kaikesta kestoiluun liittyvästä täysin perillä. Tärkeintä tietysti, että meille on löytynyt se oikea vaippa, joka tuntuu kätevältä ja mukavalta juuri meidän käytössä.

Ostetuista vaipoista Fuzzi Bunz taskuvaipat on meidän juttu ja lisäksi meillä on omatekemiä taskuvaippoja. Imuna Fuzzin omat microinsertit, oma tekemät hamppufleecet ja froteet ja joskus harsot. Alkuun kokeiltiin myös harsotaitoksia kuorivaipoilla ja kuivaliinalla, mutta ne valskasivat helposti ja tuntuivat melko hankalilta. Taskuvaipat olivatkin sitten mukavan vaivattomia.

Jossain vaiheessa huomasimme vauvan ihon alkavan heti punoittaa kun esim. reissussa käytimme kertsejä. Tästä huomiosta olin alkuun melkoisen yllättynyt. Luulin jostain syystä, että kertsit olisivat vauvan iholle jotenkin parempia, mutta näin ei siis meidän kohdalla ainakaan ole. Kestoilla iho on aina loistokunnossa.

Ja sitten kysymys muille Fuzzien käyttäjille: Missä vaiheessa olette siirtyneet M-kokoon? Oletteko selvinneet M-koolla vaippaiän loppuun saakka? entä onko kukaan tilannut Fuzzeja suoraan pääkallopaikalta Yhdysvalloista? miten postituskulut ja hinta, tuliko halvemmaksi? Itse tilasimme s-koon fuzzit pehmopepuilta ja kestovaippakaupasta.
 
Moi!

Erko kyselit noista fuzzien koosta. Me aloitettiin M-koolla, kun pikkuinen oli noin neljän kuukauden ja n.6.5kg/64cm. Eipä ole juuri vuotaneet, kerran tainneet lahkeesta vuotaa ja silloinkin olin nepoittänyt tuhan löysälle. Nepparit on toiseksi kireimmällä. Meidän poika on aika sopusuhtaisen kokoinen. Itse ostin nettikaupasta nimeltä Taikapilvi, siellä on tarjous, jossa saa 6 vaippaa 105eurolla, ilman postikuluja. Yhden hinnaksi tulee siis 17.50e. Onhan se sittenkin aika kallis, mutta uskon, että pitkä käyttöikä maksaa itseään takaisin. Niin ja pakettitarjouksen vaipat voi olla eri kokoja samassa paketissa. L-koon vaippoja on meillä pari kans varastossa, mutta ovat kyllä tosi isoja vielä, saa nähdä tuleeko käyttöön tai koska tulee. Jotkut sanoo, että M-koolla pärjää koko vaippaiän, saa nähdä!

Mutta nyt siis olen pärjäillyt sillai, että käytän päivän kestoja, pesen illalla ja aamulla ovat jo kuivat. Joten siis aika vähällä määrällä pärjäilee. Ja kun en tykkää, että vaipat joutuu pitkän odottaan pesuun menoa niin tämä rytmi sopii hyvin meille.

Mitens muuten fuzzien käyttäjät. Missä lämpötilassa pesette vaipat? Mä olen pessyt välillä 40 ja välillä 60 asteessa ja hyvin ovat lähteneet ja "raikkaana" pysyneet.

Nyt voiskin mennä "kokoamaan" nuo vaipat päivän varalle =)
 
Täälä kans kestoillaan mutta täytyy kyllä myöntää että vaihtelevalla menestyksellä :ashamed: Yksi syy tähän on melkosen raskas vauva-aika, meillä ei juurikaan nukuta...ja toinen se etten ole vielä onnistunut löytämään meille ihanteellista vaippaa. Meidän superpissaaja on nyt 8kk ja ainakin kaikki fuzzit on menneet myyntiin, pissat tuli aina lahkeesta läpi, ei auttanut vaikka laitoin lisäimua joukkoon. Väsyneinä aikoina olen käyttänyt suosiolla kertiksiä, mutta aina se kestoilu on mielessä pyörinyt.
Nyt ollaankin sitten uudestaan "hurahdettu" ja aina päivisin varsinkin kotona ollessa kestot aina päällä, öisin ja kyläillessä kertikset. Tällähetkellä laitan vaan jonkun imun ja fleecepalan pikkuhousujen sisään (pysyy takuuvarmasti paikallaan) ja sitten kuoret taikka 80-luvulta kaappiin jääneet h-muoviliinat päälle, ja hyvä on paketti! :D Melko lyhyillä vaihtoväleillä menen noitten muoviliinojen kanssa ettei pääse peppu hiostumaan, mutta sitten vaan lavuaarissa huuhtasen liinan ja ulos kuivumaan...yhtä pystyy käyttämään tosi monta kertaa!

Niin ja jätemäärän vähentäminen on meillä syynä kestoiluun, sekä se että musta on vaan hauskaa täälä päivisin niitä pyöritellä ja "ladata" seuraava satsi valmiiksi odottamaan vaipanvaihtoa :D Ja onhan ne niin hienojakin ;)
 
Meillä osakestoillaan villahousuilla ja harsoilla. Tarvittaessa lisäimuna on bambufleece tai hahtuvavillaimut. Yöllä kertikset ja välillä tienpäällä on kertiksiä. Kestovaipoilla typyn iho on parempi, kertiksiä jos on useampi päivä, punoitus on kova.

Syy kestoiluun on ihan puhtaasti nuukuus. Näin säästämme niin vaippakuluissa kuin jätemaksussa. Minä en vaan kestä kovin usein laittaa roskiin 20 sentin kolikoita, saati että tekisin sitä päivittäin monta kertaa. Ja omakotiasujan jäteastian tyhjennysväli pysyy kuukaudessa, kun vaipat eivät täytä roskista.
 
Jospa nyt minäkin kertoisin meidän kestoilusta, kun on nyt paremmin aikaa kirjoitella, kun pikkumies on päiväunilla.
Meillä kestoilu aloitettiin siinä 2 kk ikäisenä paikallisesta Citymarketista ostetuilla Popolinin sisävaipoilla ja pul-kuorilla. Siitä tuli pikkuiselle aivan hervottoman suuri ja kankea paketti, mutta alkuinnostuksissa luulin, että sellaista se kestoilu on. Seuraavalla kauppareissulla eksyin taas Cittarin vaippaosastolle ja ostin Popolinin aion. Vähän pienempi paketti, mutta aika muovisenoloinen. Naapurin kanssa oli puhetta kestoilusta ja hän ehdotti kokeilemaan Fuzzi-taskuvaippaa. Ei muuta kuin nettiin googlettamaan fuzzia ja parin päivän päästä postitäti toi meille ensimmäisen fuzzin. Olin ihastunut =) Muutamia fuzzeja ostin lisää ja löysin tieni Kestovaippainfon tee-se-itse-osastolle. Siitä se sitten lähti, kankaita hamstraamaan ja anopilta ompelukone lainaan. Synttärilahjaksi sain upouuden saumurin ja ompeluinto vaan kasvoi. Taskuvaippoja käytettiin varmaan puolisen vuotta päivällä ja yöllä oli kertis. Näin jälkikäteen ajateltuna en ymmärrä, miksi se yöksi keston laittaminen tuntui niin vaikealta. Viimein rohkaisin mieleni ja ostin Ronja & Roopen tuplaläpän ja merinovillikset (HH shorties) yövaipaksi. Ja tämä paketti toimii meillä! Niinpä on tullut muutama sisävaippakin ommeltua, mutta villisten kutominen ei ole mun juttu lainkaan. Nykyään meillä pääsääntöisesti taskuvaippaillaan päivisin ja villistellään öisin. Toki käytetään meillä kertiksiäkin, lähinnä reissussa ja joskus öisin, jos iskä laittaa yövaipan.
Mulla motiivi kestoiluun on jätemäärän vähentäminen ja on tuosta vaippojen ompelusta tullut uusi kiva harrastus.
Jos jotakuta kiinnostaa, mun tekemiä vaippoja löytyy täältä: http://www.lettiina.vuodatus.net
 
Täällä kestoillaan taaperoikäisen kanssa (mihin mun vauva on hävinnyt |O )
joka onkin pikkasen haastavampaa kun seisoviltaan pitäis vaippa saada jalkaan sujautettua.
Tässä hommassa on sivunepparilliset parhaimpia kun ne voi nepittää jo valmiiksi ja vetää jalkaan.
Käytössä meillä oli ihan vauvana harsot ja siitä sitten levisi käsistä tämä homma ja kaikenlaista ihanaa vaippaa on tullut kokeiltua.
Ite en ole tehnyt kun imuja.
Ja syy miksi kestoillaan on jätemäärän pienentäminen ja koska se on niin hauskaa !
 
Täällä myös kestoillija. Ainoastaan öisin laitetaan kertis, muuten ollaan vain kestoilla. Itse oon lähes kaikki vaipat tehnyt. Taskuja ja sisävaippa+kuorisysteemeillä mennään. Pari Myllymuksujen taskuvaippaa ja yhdet Muumi-kuoret löytyy. Niikiltä oli sinappikone-sisävaippa ja kuori, mut ne onkin jo pieniä.

Mä pesen aina vaipat 60 asteessa, kuolee pöpöt.

Ja miksi meillä kestoillaan niin syy on ekologisuuden tietysti. Meillä kierrätetään kaikki mitä vaan voi kierrättää ja ostettaessa tehdään mahdollisimman ekologisia valintoja. Olisi tuntunut siis kovin absurdilta käyttää kertiksiä, kun muuten eletään luontoa ajatellen. Säästäähän kestot myös lompakkoakin ja ovat vaivattomampia kuin kertikset. :)
 
Kyllä mä pesen vaipat 60 asteessa. Pelkät sisävaipat kuivatan kuivausrummussa. Nyt koivun lopetettua tuo siitepölyn levitys päästään tuonne ulos narulle kuivaamaan. On ollut tosi kätevää tää. Ei sinänsä suurta säästöä pääse näillä hinnoilla tulemaan ensimmäisen kohdalla, mutta seuraavalle kun ei tartte välttämättä ostaa yhtään vaippaa... Siinähän se suurin säästö syntyy. Paitsi jos on tyttö, niin on kai se pakko ostaa muutama tyttömäisempi malli... :LOL: :LOL:

Kestoilun syy on tosiaan tuo kierrätys ja raha. Sitä paitsi meillä mikään roska-auto täällä käy... itte pitää roskat kiikuttaa tonne molokkiin, joten eipähän tartte sitäkään usein tehdä.

Nyt mä luulen, että meillä on tarpeeksi vaippoja, joten pärjätään loppu aika ihan ilman mitään ostelemisia. Muutamiin kuoriin mulla on tuossa tarvikkeet ja ne olis tarkoitus tehdä kohta. Fuzzeista ostin L-koon vaipat sen takia, että ne mahtuu paremmin meidän yövaipan päälle ja siihen saa laitettua lisää imua tarvittaessa mukaan. Muuten M koko menee ihan hyvin meillä vielä.
 
Fuzzeista... M-koolla ollaan menty ja nepparit ovat toiseksi vimpassa jaloissa, toisinaan on viimeisessä. Meillä aika pullukka reitinen tyttö.

Pesu... pesen aina 60 asteessa niin pöpöt varmaan kuolee. Etikkaakin olen käyttänyt kun olen laittanut ämpäriin odottamaan pesua.

Imuja olen muutamat tehnyt itse, mutta muutoin olen ihan poropeukalo. Olen vaipat ostanut kestovaippainfosta ja huutonetistä. Muutamai ihan uutenakin netin kautta tilannut. Meillä on aika valikoima kaiken merkkisisä vaippoja. Hilivinksit oli suosikkeja jonkina ikaa, mutta nyt ne ei pidä yhtään pisia ja yksi ois vielä jäljellä, mitä olen käyttänyt tosi lyhyen vaihtovälin vaippana kun neiti ryömii lattialla. Pallerot ja Eemukat ovat nyt suosikkeja. Toki Fuzzitkin.

On muuten aikamoinen roskien säästö tää kestoilu... meidänkin täytyy vähentää roskiksen tyhjennystä, kun eihän tällä nykyisellä välillä enää roskista saa täytettyä :D . Että kyllähän tää roskavuorta pienentää aika tavalla. Onkos kukaan muutoin laskenut paljonko on vaippa kulut ollut tähän menessä?
 
Meilläkin osakestoillaan, tällä hetkellä vielä lähinnäkin harsoilla ja kuorilla, tuo herra kun on vajaa 2kk, ja ne toimivat vielä meillä. Yöksi olen nyt laittanut kertiksen samoin kuin reissuun aina kertiksen.

Erko kyseli fuzien tilaamisesta suoraan jenkeistä. Mie tilailin, ja tulevat kyllä melkoisesti halvemmaksi, viimeksi tilasin 2xfuzin ja kaksi microinserttiä, että päästiin aika lähelle tuota tullirajaa ($54), eli tämä satsi maksoi postikuluineen $ 51.40 eli n. 34euroa, eli kannattaa tilailla;-)

 
Me ollaan kestoiltu pojan(kohta 1v) kanssa laitokselta kotiuduttua heti, täyskestoiltu pariviikkoisesta asti, joten kertiksistä ei ole meillä juurikaan edes kokemusta. Meille oli oikeastaan itsestäänselvyys tuo kestoilu, mun mielestä kertakäyttövaipoissa ei vaan ole mitään järkeä...:) En sano millään pahalla todellakaan, saa mun puolesta käyttää jos haluaa:) Mun mielestä se on vaan sama kuin jos söisi kertakäyttöastioista ja käyttäisi kertakäyttövaatteita.

Laiskuus on varmasti myös yksi syy meidän kestoiluun, en jaksaisi raahata kaupasta vaippapaketteja... ja maksaahan ne tietysti myös kauheasti. Mun mielestä kestoja on helppo käyttää ja ne ovat vauvalle mukavia, pojan ihoa on ainaskin kehuskeltu monet kerrat. Sitten kun tykkään kauheasti kaikesta kauniista, niin kestovaipathan on tosi ihania:) Harmi vaan että joskus meinaa lähteä mopo käsistä, kun täytyy jotain ihanaa saada. Meille on kyllä 90% vaipoista tullut käytettynä, en jaksa tehdä "sisäänajoa" ja käytetyt ovat jo valmiiksi imussaan yleensä.

Meidän lempparisysteemi on sisävaippa ja villikset. Tykkään itse myös kutoa pöksyjä. Sisävaippoja meillä on paljon erilaisia, eniten varmaan on Cuddleja ja ne ovatkin olleet käytössä koko tämän vuoden ja vielä menee:) Välillä meillä on käytössä Bumgenius-taskut(niitä käyttää lähinnä isi).

Mä olen kyllä vähän mustavalkokestoilija siinä suhteessa, että en pojalle suostu kertistä laittamaankaan... kuiteskin nyt kun meille on tulossa toinen lapsi, niin varmaan sairaala-aikana laitetaan suosiolla kertikset ja siirrytään sitten kestoihin kun lähdetään kotiin:)
 
:wave:
Meillä täyskestoillaan. Kokemusta on yhden jo kuivaksioppineen pojan sekä tämän 11kk inniäisen verran =) Tälle kakkoselle ei ole ostettu yhtään ainoaa kertakäyttövaippaa.

Kestoillaan koska mua hirvittää se jätemäärä, joka kertseistä syntyy. Lisäksi kestovaipat tarjoavat vaatehullulle äidille yhden todella hyvän lisämahdollisuuden ;)
Pääasiassa käytetään sisävaippoja + villahousuja, joitakin muitakin systeemejä on käytössä ja vielä useampia tullut kokeiltua.

Kannustan kokeilemaan yökestoilua, jos päiväkestoilu sujuu hyvin. Ei se oikeasti NIIN vaikeaa ole =)
 
Meillä osakestoillaan.
Fuzzit eniten käytössä. M-koko ja tiukimmat säädöt, poika nyt 71cm ja 8,6kg.
Nyt oli kolmisen viikkoa ihan kokonaan kertsit käytössä, ku poitsul oli maha löysäl ja kakkas sen 5-6krt päiväs. Ei meil olis kestot riittäny alkuunkaan tolla tahdilla. Tänään taas laitettiin kestot päälle. :)

Myös yöskestoilua on harrastettu. Vaippana R&R tuplaläppä, kuorena Pallero. Lisäimuina hamppua ja bambua.
 
Me ollaan nyt pikkuhiljaa aloteltu kestovaippojen käyttöä, tai ollaan vielä kokeiluasteella eli käytetään vielä enimmäkseen kertiksiä. Pitäis ostaa lisää kestovaippoja (tällä hetkellä niitä on vasta 2), jotta ne riittäisi niin, et ei tarvis kertiksia käyttää. Poika on 10kk. Ongelmana on nyt vaan se, että poitsu pissaa tosi paljon kerrallaan, eli kestovaipasta pitäs tehdä kauheen iso "paketti" et kaikki pysyy sisällä :whistle:
 

Yhteistyössä