Mä kirjoitin jo pitkän pätkän mutta se hävisi!!! |O |O
Pari päivää tiukalla karppilinjalla. Eilen siskon luona kieltäydyin kääretortusta ja äidin luona jäätelöstä. Pelkkää kahvia. B)
Tänään oli pakko joustaa. Mies oksennustaudissa ja kaupassa käydessäni ostin Gefilus-mehuja ja mehukeittoja. Tosin valitsin ne, missä ei ole kuin hedelmän/marjan oma sokeri, mutta on noissa silti hiilareita liki tai ylikin 10g/100g. Pakko silti yrittää edes vähän.
Me ollaan vielä tämä viikko lomalla ja karppaaminen on helppoa kun on aikaa laittaa ruuat ja käydä kaupassa jne. Ensi viikolla alkaa taas työt ja aamut tulee olemaan ongelma. Mä olen myyjä ja samassa kauppakeskuksessa on aivan loistava lounasravintola, josta saa salaatin sopuhintaan ja sen voi itse kasata mieleisekseen, eli sinne siis. Mulla on niiden lounaskortteja kukkaro puolillaan, mutta tosiaan ne aamut... Muksut on pakko ruokkia kotona ennen lähtöä ja en viitsi alkaa mitään hankalia tekemään, munia ja pekonia ym. eli liian helposti lipsuu sille sämpylä ja kahvi-linjalle. Pitää loppuviikosta käydä vielä kaupassa ja hastrata leivontatarvikkeita karppisämpylöitä varten. Ne on hyviä ja jos leipoisi enemmänkin ja pakastaisi, niin ei heti tyssäisi siihen.
Tänään herkuttelin kanan filepihveillä, pannulla voissa ruskeaksi ja kun kypsiä, niin nokare aurajuustoa ja purkki kermaa perään. Muksuille riisiä ja itselle pakastevihanneksia keitettynä (kukkakaali, parsakaali, porkkana). Illaksi ajattelin tehdä vielä lärpäkkeitä.
Heitelkääs muuten jos teillä on loistavia reseptejä, joko jostain varastettu tai itse kehitetty!
Mä voisin nakata noiden sämpylöiden ohjeen, ne on ollu mun pelastus leipähimossa sillon kun viimeeksi karppasin. Muksutkin tykkää ja jopa MINÄ onnistun joka kerta. Mä en osaa leipoa sämpylää enkä pullaa, kaikki missä on hiivaa menee yli ymmärryksen, mutta nuo TOIMII!
SÄMPYLÄT:
2 kananmunaa
2 rkl rahkaa tai partaäijäjugua
2 tl psylliumia
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl mantelijauhoa
3 rkl vehnäleseitä
1 rkl seesaminsiemeniä/muita siemeniä
150g juustoraastetta
Vatkaa kananmunat niin että rakenne rikkoutuu, sekoita joukkoon partaäijä/rahka niin että saat tasaisen seoksen. Yhdistä kuivat aineet ja sekoita munien sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Saavat rauhassa nousta sen aikaa. Tee pellille 4-5 (mä tein 6 kpl) pyöreää kakkaraa ja paista 225 uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti (10-15 min).