Listeriariski- onko salaatti/juustot/ turvallisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Hei! Olen tulossa Suomeen lomalle Italiasta, jossa asun vakituisesti. Italiassa raskaana olevat naiset eivät saa syödä salaattia tai muita raakoja vihanneksia kodin ulkopuolella, koska esim. ravintoloiden hygieniasta ei ole mitään varmuutta, ja jos ei tiedä kuinka hyvin salaatti on pesty, kannattaa sitä täällä välttää kokonaan.

Mitenkäs Suomessa? Uskaltaako siellä syödä salaattia ja raakoja vihanneksia ihan vapaasti? Rakastan esim. Subwayn vege-sämpylöitä, jotka ovat kaiken lisäksi aika terveellistä syötävää, mutta mistä nuo ketjut hankkivat salaattinsa/kasviksensa? Onko kotimaista vai ulkomailta tuotua? Pestäänköhän ne huolella?

Osaisiko kukaan auttaa ulkosuomalaista? :D

tv. lentoemo ja lentäjän poikanen 6+6 :heart:

Suomessa on kyllä melko tarkat noi elintarvikelait ja hygienista huolehditaan paremmin mitä monissa muissa maissa, kaikilla työntekijöilläkin melkein nykyään on hygieniapassit.Jos olisin sinä niin olisin ihan turvallisin mielin, kyllä mä ainakin olen syönyt ihan hyvällä omatunnolla :)
oonki ollut elintarvikealalla töissä (ja subissakin joskus muinoin ;)) ja ite ainakin olen nähnyt että kaikki elintarvikkeet kyllä pestään ja säilytetään sen verran hyvin että ei niiden syömisestä mitään vaaraa aiheudu eikä mun mielestä noista ees täällä varotella neuvolassakaan...tai ainakaan mua ei oo koskaan varoteltu.

d. ja pipana 31+5

juu eikai niistä mitenkään oo annettu varotusta,mut eihän ikinä tiedä ravintoloiden hygieniasta :/ toiset on huolellisia,toiset taas ei paljon piittaa. kaikkee sitä kuulee et esim. ulkomaalaisia herneitä ei keitetä ja niishän se joku pöpöriski,mut joo...niiku sanottu kaikkea sitä kuulee ja on niin laidasta laitaan ravintoloita/kokkeja ton hygienian kanssa. mä oon kyllä syönyt salaattia ravintoloissa raskaana ollessa ja syön varmasti jatkossakin :p vaikka ainahan vaara piilee....sais miettiä päänsä puhki uskaltaako vaiko ei :/

Kiitos vastauksista. tuli myös mieleen, että onko ketään varoiteltu esim. picnic-patonkien (tai just subleipien) juustosta? Onkohan sitä ihan turvallista syödä? Tai muutenkaan tuollaisia täytettyjä patonkeja ylipäätään? Täällä Italiassa en syö tuollaisia, mutta Suomessa ehkä uskaltaisi... vai...? Kun pitäähän siellä kaupungilla kierrellessä jotain syödä :D

Niin ja entäs irtojäätelö? Tyyliin Ingman/Valio? Uskaltaako niitä syödä? Täällä Italiassa on irtojäätelökin kielletty, kun se hygienia voi olla mitä mitä vain :/

Mä tykkään erityisesti picnikin juustopatongista ja sellaisen söinkin ihan alkuviikoilla. sitten myöhemmin tajusin vasta kysyä siitä juustosta ja kuulemma on pastoroimatonta! Muutenkin oon siellä aina pyytänyt nyt patongit ilman majoneesia, tilalle ihan voita. Ainakin saan tuoretta varmasti. Teollisesti valmistettuja majojahan saisi syödä, mutta nehän on lämpimässä useita tunteja.
Salaatteja olen kyllä syönyt ja raasteita ravintoloissa. Eipä kukaan kieltänyt niitä täällä ole, onneksi.
Huoh, loppuis jo tää tarkkailuaika...

Hyvää Suomen lomaa!! :D

Cora ja pikkiruinen 28+1

Kiitos myös Coralle! Äsken etsin muuten netistä tietoa, kun mulle tuli mieleen, että se picnichän käyttää ihan normaalia cheddar-juustoa, ja ainakin enkunkielisten sivujen mukaan cheddaria voisi syödä ihan turvallisesti, kun se on sellaista kypsytettyä juustoa. Esim. parmigianoa tai mozzarellaa ei pastöroida Italiassa, mutta ne ovat turvallisia syödä, kun ne ovat sellaisia pitkään kypsytettyjä juustoja.

niin mulla on ollut kuvotusta, niin että kauhean moni ruoka ällöttää, mutta vegesubia ja picnicin juustopatonkia tekisi punajuurien ohella kauheasti mieli :laugh:

No kyllä mäkin vähän ihmettelin, mutta Töölöön Picnikissä ne sanoi, ettei ole pastoroitu, ettei sitä nyt riskiä halua ottaa...
Toinen on niitten tiistainen savulohikeitto, se on niin ihanaa. Mutta ne heittää sinne vakuumilohta paketista, eikä enää kuumenna keittoa, näin ymmärsin...

Olen syönyt picnic-patonkeja juustolla. Olen välttänyt vain näitä neuvolassakin kiellettyjä, kuten feta, homejuustot, tuorejuustot jne. Jäätelöä voi myös syödä turvallisin mielin. Suomessa listeriariski on aika pieni. Yksi parhaista ystävistäni on elintarvikealan asiantuntioita, ja hän on pitänyt jalat maassa tässä asiassa. Tuotteet joita en suostuisi Suomessa mistään syystä syömään ovat tyhjiöpakatut savukalat (niistä on löytynyt tänäkin keväänä listeriaa) sekä ulkomaiset vadelmat kuumentamattomina. Tosin kun ulkona syö, niin kannattaa tietenkin aina katsoa, että miltä paikan yleisvaikutelma vaikuttaa, mutta turvallisin mielin voi herkutella.

Mukavaa Suomen vierailua!

Marikki ja pikku-ipana 33+5

Juu, pitääpä muistaa savulihakeitto ja sitten en taida uskaltaa ottaa enää uuniperunaa aurajuustokastikkeella :D

Ja kiitos teille lomatoivotuksista, toivottavasti mä nyt pääsen sinne salmiakkivarastoja täydentämään (niin siis jos ei ole verenpaineongelmaa, niin eikö sitä salmiakkia voi syödä ;) ), kun jouduin jo kerran siirtämään alavatsakipujen vuoksi. Mutta nyt on supistelu/krampit rauhoittuneet sen verran, että mieli tekisi Suomen suvesta nauttimaan.

Ja vielä: mä en täällä Italiassa saa syödä edes mansikoita, vain kuorittavia hedelmiä. (täällä on listerian lisäksi korkea toksoplasmoosiriski maaperässä). Mitenkäs suomalaiset mansikat? Uskaltaako niitä syödä?

tv. alkaa jo hiukoa kesäherkkuja ajatellessa :D

Kyllä mä ja monet muutkin odottajat täällä popsivat mansikoita mielin määrin. Kukaan ei ole edes kyseenalaistanut asiaa...

Juustoista; mielenkiintoista kun suomessa laki määrää että kaikki maitotuotteet on pastöroitava, eli esim. tuorejuustoja ja muitakin suomalaisia juustoja voisi sitten kuitenkin turvallisesti syödä. Entä aurajuusto, sehän on suomalaista. Onko siinä homeutus prosessissa kenties sitten jotakin sellaista jossa listeriariski kuitenkin piilee??

haavemamma odottelee esikoistaan 10+4

Alkuperäinen kirjoittaja Marikki A:
Olen syönyt picnic-patonkeja juustolla. Olen välttänyt vain näitä neuvolassakin kiellettyjä, kuten feta, homejuustot, tuorejuustot jne. Jäätelöä voi myös syödä turvallisin mielin. Suomessa listeriariski on aika pieni. Yksi parhaista ystävistäni on elintarvikealan asiantuntioita, ja hän on pitänyt jalat maassa tässä asiassa. Tuotteet joita en suostuisi Suomessa mistään syystä syömään ovat tyhjiöpakatut savukalat (niistä on löytynyt tänäkin keväänä listeriaa) sekä ulkomaiset vadelmat kuumentamattomina. Tosin kun ulkona syö, niin kannattaa tietenkin aina katsoa, että miltä paikan yleisvaikutelma vaikuttaa, mutta turvallisin mielin voi herkutella.

Mukavaa Suomen vierailua!

Marikki ja pikku-ipana 33+5

Eikai feta ole kiellettyä? :o Yhyy, kuinka mä pärjään maaliskuuhun asti? :'(

Tavallisesta ruokakaupasta tuskin saa edes aitoa fetaa, joka on kiellettyjen listalla. Nykyäänhän ne ovat jotain salaattijuustoja tai kreikkalaisia juustoja jne. Kunhan on pastöroidusta maidosta valmistettu (kaikki arla, ingman, valio yms. on....) niin voi kyllä syödä.

Oon tässä surfaillut netissä listeriasivuilla:

Jos ostaa suomalaista "fetaa", niin se on vissiin pastöroitua, mutta sitä aitoa kreikkalaista pitää varoa. Aurajuustoa vissiin moni syökin raskausaikana, mutta vaikka se sinänsä onkin pastöroitua, niin onhan siihenkin lisätty se bakteeri myöhemmin, siis se sinihome siinä juustossa on juuri bakteerin aiheuttamaa, niin että itse söisin kyllä vain kypsennettynä. (listeriabakteeri kuolee, kun kypsennetään vähint. 72 asteessa jotain 15 sekuntia).

Mutta a) pastörointi ei takaa, etteikö sitä listeriaa olisi
b) ei kaikissa pastöroimattomissa juustoissa ole listeriariskiä. Listeria viihtyy kosteissa ja pehmeissä juustoissa, ei koviksi kypsytetyissä. Siksi esim. parmigianoa voi syödä ihan vapaasti, vaikka sitä ei olekaan pastöroitu, samoin mozzarellaa. Sen sijaan mascarponea ja ricottaa en söisi, koska ne ovat sellaisia kosteita pehmeitä juustoja, vaikka joillain sivuilla niitäkin sanotaan turvallisiksi.

Heippa.

Valion sivuilla ainakin sanotaan, että kaikki Valion tuotteet on pastöroituja. Eli oletan, että jätskitkin, vaikka niissä sitä ei sanota. ...ainakin pari minttu Classicia on tullu syötyä... :whistle: Maista muuten, on ihan sika hyvää. :D

Noista salaateista kerroin jo aiemminkin sen varoituksen eli muuten ok, mutta jos salaatissa näkyy mitään pakastevihanneksiin viittaavaa, melkein kannattaa jättää väliin, koska ne SUOMESSAKIN usein pistetään suoraan sieltä pussista salaatin sekaan ja niissä se listeriariski vaanii. Ja monilla ravintoloilla (siis ihan ravintoloilla) on vähän "kunniakysymyksenä", et kaikki niiden käyttämät raaka-aineet on suomalaisia. Salaatit ja vihanneksetkin.

Hauskaa reissua. B) :)

Yhteistyössä