Listataan yhdistetyn kotihoidon ja päivähoidon parhaat puolet.

• Viestiketjun aloittaja nyt työäitee
  • Ensimmäinen viesti
nyt työäitee
Suurin osa meistä kuitenkin hoitaa lapsiaan kotona ainakin parivuotiaaksi ja laittaa sitten päivähoitoon.

Omistani nuorin pph:lle menijä on ollut 2v 4kk ja onnellinen lapsi on hänkin, kuin myös isommat, joista vanhempi meni päivähoitoon vasta viiden vanhana. Hän on muuten porukan "epäsosiaalisin" ja samalla rauhallisin.

tuttu
No, ihanaahan on tietysti nähdä vauvasta kasvan taapero, ensiaskeleet jne. Ja se myös, että ehtii tutustumaan lapseen kunnolla.
Päivähoidossa taas oppii leikkimään porukassa, jakamaan ja olemaan "iso" eri tavalla kuin kotona. Meidän kuopus oppi puhumaan kunnolla (2,5v) vain aika pian sen jälkeen kun aloitti hoidon.

Molemmissa on hyvät ja huonot puolet.
Mun mielipide on että lapsi saisi olla kotona ainakin 3v. saakka. Mutta ei se aina ole mahdollista.
Monet lapset ovat sosiaalisia vaikka eivät ole hoidossa ... lapset on yksilöitä.

Meidän ratkaisu oli sellainen, että esikoinen meni osa-aikaisesti päiväkotiin 3 v iässä ja kuopus 1 v 9 kk iässä (hänellä syy oli ensin mun kurssi, sittemmin kuntoutukselliset syyt). Saivat siis olla sekä kotihoidossa että päiväkodissa: parina päivänä pk:ssa, loppuajan kotosalla. Ja se oli loistoratkaisu, kaikin puolin. Esikoinen sai ikäistään seuraa mitä todellakin kaipasi, kuopus sai tarvitsemaansa kuntoutusta, molemmat saivat rauhassa opetella irroittautumaan äidistä sen sijaan että olisivat menneet suoraan täyspäiväisestä kotihoidosta 8-9 h/5 kertaa vko- hoitoon...Iso plussa oli sekin, ettei tämän äidin tarvinnut kärsiä stressistä tai väsymyksestä, kun oli sitä omaa aikaa joka ikinen viikko muutamana päivänä :)

Ja nyt tämän kuun alussa, lasten täytettyä vuodenvaihteessa 5 v ja 3 v, loppui mun "osa-aikainen kotiäitiys" ja menin opiskelemaan. Lapsilla ei ole ollut sopeutumisvaikeuksia päiväkotiin, olivathan paikat ja ihmiset heille jo tuttuja siltä ajalta kun olivat olleet osa-aikaisesti hoidossa =)

Meidän perheelle ehdottomasti paras ratkaisu, niin äidin kuin lastenkin tarpeet huomioiden.

Yhteistyössä