Listaa mitä ennen koiran kotiin tuloa täytyisi hommata

Ja jos jollakin on linkkiä esim. sellaisesta harjasta minkä lainen olisi hyvä samojedille? Olisiko hyvä olla harja sekä kampa?
Flexin ostin jo, mites panta? Minkälainen ja minkähän pituinen pennulle pitäisi olla? Sitten kun kasvaa niin ostan valjaat.
No ruoka- ja vesikupit tietty ja ruokaakin vaikkakin sitä saa 3 kg mukaan sieltä mistä koira haetaan.
:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Essi81:
Leluja ja pennulle sopivia luita nyt ainakin...
Minkälaiset lelut on kestäviä ja pennuille sopivia? Minulla on ennenkin ollut koira ja nyt tuntuu että olen ihan hukassa.
Sama juttu varmaan kuin siinäkin että minulla on kaksi lasta ja ennen toisen syntymää en muistanu yhtään mitä tarvitsin sairaalakassiin jne. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Leluja ja pennulle sopivia luita nyt ainakin...
Minkälaiset lelut on kestäviä ja pennuille sopivia? Minulla on ennenkin ollut koira ja nyt tuntuu että olen ihan hukassa.
Sama juttu varmaan kuin siinäkin että minulla on kaksi lasta ja ennen toisen syntymää en muistanu yhtään mitä tarvitsin sairaalakassiin jne. :saint:

No meillä tuo ei oo mitään hajottanu... ihan vinkuja, jotain pehmoja, pallo on ollu aika kova juttu alusta asti... Sitten tuo meidän pentu on tykänny myös alusta asti semmosesta missä narun päässä pallo tai vastaava... jolla leikittää koiraa.

Joku oma peitto filtti olis varmaan hyvä... tai viettekö sen jo sinne "kenneliin" ennen kotiin tuloa jotta saa ne tutut hajut sitten kotiin mukaan...

Joku oma peitto filtti olis varmaan hyvä... tai viettekö sen jo sinne "kenneliin" ennen kotiin tuloa jotta saa ne tutut hajut sitten kotiin mukaan...
Meillä lapset antoivat äitiyspakkauksen makuupussin koiranpeitoksi. Pesin sitä välillä 60 asteessa ja kun koira oli syönyt sitä liiaksi, laitoin roskiin.

Samojedit on :heart:

Mä oon tykännyt sellasista säädettävistä pannoista penskoilla, kasvaa koiran mukana. Flexin mä heittäisin mäkeen jos olisin sinä :whistle:
Kampa varmaan riittää pennulle, mut voisin kuvitella et sellanen karsta on hyvä aikuiselle samojedille. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084524MH
Oma peti kannattaa olla, joku peitto tai matto tms riittää.
Sopivat lelut löydät kokeilemalla, meillä ei ehjänä pysy muut kuin täyskumiset.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Meillä lapset antoivat äitiyspakkauksen makuupussin koiranpeitoksi. Pesin sitä välillä 60 asteessa ja kun koira oli syönyt sitä liiaksi, laitoin roskiin.
Meillä on tommonen iso koirien lattia tyyny... ja sen päällä fleece peitto, tosin fleece ei oo musta paras, kun siihen jää kärva aika kohtuu hyvin kiinni. Alkuun meillä oli kori"sänky" + pehmuste... mutta korin tuo neiti söi aika haipakkaa heti rikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuun meillä oli kori"sänky" + pehmuste... mutta korin tuo neiti söi aika haipakkaa heti rikki.
Meillä oli äitiyspakkauksen laatikko ja sen koira vähitellen söi.
Osaan kuvitella :D Mikähän siinä muuten on että kaikki paperi ja pahvi piti syödä... Nyt onneks ruvennu loppumaan... tosi jos neiti sattuu unohtaa puupallin väärin päin niin jalat kyllä syö rikki siitä... Ja sitten eteisen peilin alakulmat on pyöreenä... :whistle:

Minusta Flex on ollu hyvä koirilla. Ajokoiralla sekä sheltillä ainakin =)
Tuo peti pitäis joo tehdä. Pitää kaupasta pyytää suurta pahvilaatikkoa ja sinne laittaa pehmustetta sitte =)

Meillä seropilla kanssa... Flex siis. Kokeiltu on remmin kanssa mutta ei onnistu kun tuo koira ei tee viereen tarpeitaan vaan tarvii monta metriä väliä taluttajaan ja ojan pientareelle.

Ja jos jollakin on linkkiä esim. sellaisesta harjasta minkä lainen olisi hyvä samojedille? Olisiko hyvä olla harja sekä kampa?
Flexin ostin jo, mites panta? Minkälainen ja minkähän pituinen pennulle pitäisi olla? Sitten kun kasvaa niin ostan valjaat.
No ruoka- ja vesikupit tietty ja ruokaakin vaikkakin sitä saa 3 kg mukaan sieltä mistä koira haetaan.
:heart:
Pannaksi sopis parhaiten alaskanpanta...helppo pujottaa pään läpi. Niitäkin saa viel säädettävinä.

vieras
Kynsileikkurit pitää olla heti. Heti alusta asti kannattaa harjoitella kynsien leikkausta, harjausta ja käsittelyä useamman kerran viikossa. Oma peti koiralle, tosin meillä koira lojuu yleensä paljaalla lattialla, kun on kuuma.

Flexia ei todellakaan kannata alkaa pennulla käyttään, vaan sitten vasta, kun osaa kävellä kunnolla norm. hihnassa.

No tuo flexi onkin ostettu isommalle koiralle, eli ei vielä ihan pentuna toimi. Hyvin on kuitenkin ennen kävelyttämilläni koirilla toiminu flexi alusta asti eli luulen että mekin se otetaan käyttöön heti kun pennulle tulee vähän lisää kokoa. Makuasioita.
Ei minun kävelyttämäni koirat flexin kanssa ole mitenkään huonosti käyttäytyny vaikka monia koiria olenkin niiden kanssa lenkkeilyttänyt. =)

Juuuu, kynsileikkurit pitää muistaa ostaa.

Minkähän lainen se harja pitäis olla?
Täytyy sieltä kennelistä vielä kysellä kun mennään käymään/soitellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jande32:
flexiä ei kannata ottaa ensimmäiseksi hihnaksi jos meinaat kouluttaa vaan ihan tavallinen
juuri näin.

sitten kun koira peruskoulutettu, hommaa sitten flexi jos haluat.

jos minulta kysytään, sais lailla kieltää moiset viritykset...vähintäänkin pentukoirilla :kieh:

niin ja harjoista... mulla ei ole ollut samojediä, mutta pitkäkarvaisia koiria kyllä. mun mielestä karsta söi karvan huonoon kuntoon nopeasti.

veikkaisin että tämmöinen
kampa olisi ihan hyvä ja sitten perusharja olisi hyvät =)

Listaan tähän omat tavarat, mitä pennulle olen hankkinut (tässä paljon niitä, jotka jo kirjoitettukin ) :
- panta ( itse olen ostanut säädettävän, että voi pennun kasvaessa isontaa )
- hihna (sinulla on jo flexi, mutta ostaisin kevyemmän ja lyhyemmän hihnan myös )
- peti
- sanomalehtiä
- suihkepulloon pesuainetta ja paaaaljon paperia, helppo pestä pissat
- ruokaa
- ruokakupit
- puruluita ( esim murutikut pennulle kivoja ja sitten ihan solmuluut)
- leluja (pallo, naru, pehmolelu )
- harjaa (sellainen metallinen piikkikampa, jolla saa myös pohjavillaa irtoamaan)
- kynsisakset
- makupaloja
- kakkapusseja
- matolääke
- maitohappobakteeria
- kesä tulee, niin kyypakkaus

unohtukohan jotain... no laitan lisää, jos mieleen tulee muutakin

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
flexiä ei kannata ottaa ensimmäiseksi hihnaksi jos meinaat kouluttaa vaan ihan tavallinen
juuri näin.

jos minulta kysytään, sais lailla kieltää moiset viritykset...vähintäänkin pentukoirilla :kieh:

Flexit on hyviä kun mennään metsässä. Siellä saavat koirat kulkea vapaammin flexin toisessa päässä ja niillä on enemmän "tilaa" seikkailla ja tutkiskella, ku ei tarvi olla ihan vieressä hihnan päässä.

Samojedi ei muuten välttämättä petiä tarvi. Sen verran paksuturkkinen koira, et saattaapi kuuma tulla. meil nuo muutit nukkuu aina lattialla sisällä ollessaan ja mielellään viel ovien luona tai saunatilojen kylmillä laattalattioilla...

Mitäs meinaat sammaris kanssa ruveta harrastamaan? Vetopuuhat on ainaksin tosi hyvä ja sammarille sopiva harrastus.

Ainii... Osta pohjavillaharja. sillä saa hyvin irti karvanvaihdon aikana pohjavillan.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
juuri näin.

Flexit on hyviä kun mennään metsässä. Siellä saavat koirat kulkea vapaammin flexin toisessa päässä ja niillä on enemmän "tilaa" seikkailla ja tutkiskella, ku ei tarvi olla ihan vieressä hihnan päässä.

Samojedi ei muuten välttämättä petiä tarvi. Sen verran paksuturkkinen koira, et saattaapi kuuma tulla. meil nuo muutit nukkuu aina lattialla sisällä ollessaan ja mielellään viel ovien luona tai saunatilojen kylmillä laattalattioilla...

Mitäs meinaat sammaris kanssa ruveta harrastamaan? Vetopuuhat on ainaksin tosi hyvä ja sammarille sopiva harrastus.

Ainii... Osta pohjavillaharja. sillä saa hyvin irti karvanvaihdon aikana pohjavillan.

Nyt toistaiseksi ei aloteta mitään varsinaista harrastusta. Ellei nyt koirakouluun mennä sitte :D
Täällä ei mitään hirmuisia harrastus mahdollisuuksia ole, kymmeniä kilometrejä saa ajaa jos haluaa jotain agilitya tai tokoa tms.
Näyttelyt nyt mahdollisesti on sellanen mihin ruvettais.
Lenkkeilyseuraa minulle, ja touhukaveria =)
Meillä on tuossa tuollanen nojatuoli, kymmeniä ja vielä kymmeniä vuosia vanha ( saa levitettyä sängyksi ) ja sen saa pentu varata itselleen jos tahtoo.
Sanomalehtiä täytyy hakea vielä minun vanhempien luota lisää tuonne kaappiin.

Perushihna meillä on kyllä myös. Mutta luulen että tuota flexiä tulee kuitenkin enemmän käytettyä, ainakin sitten myöhemmin. Täytyy katsoa mikä tämän koiran kanssa on sitten parempi =)

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
juuri näin.

Nyt toistaiseksi ei aloteta mitään varsinaista harrastusta. Ellei nyt koirakouluun mennä sitte :D
Täällä ei mitään hirmuisia harrastus mahdollisuuksia ole, kymmeniä kilometrejä saa ajaa jos haluaa jotain agilitya tai tokoa tms.
Näyttelyt nyt mahdollisesti on sellanen mihin ruvettais.
Lenkkeilyseuraa minulle, ja touhukaveria =)
Meillä on tuossa tuollanen nojatuoli, kymmeniä ja vielä kymmeniä vuosia vanha ( saa levitettyä sängyksi ) ja sen saa pentu varata itselleen jos tahtoo.
Sanomalehtiä täytyy hakea vielä minun vanhempien luota lisää tuonne kaappiin.

Perushihna meillä on kyllä myös. Mutta luulen että tuota flexiä tulee kuitenkin enemmän käytettyä, ainakin sitten myöhemmin. Täytyy katsoa mikä tämän koiran kanssa on sitten parempi =)
Vetopuuhiin ei paljoa loppupeleissä tarvita ja taitaa tuo vetäminen olla jonkin verran sammareilla verissäkin...ne kun kuuluu myöskin arktisiin rekikoirarotuihin. Canicross on kivaa! :)

Natalia
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
- puruluita ( esim murutikut pennulle kivoja ja sitten ihan solmuluut

Itse en solmuluita suosi. Siskoni on aina sanonu, et solmuluita ei kannata ostaa, en muista miksi. Siskolla on neljä tanskandoggii ja yksi sekarotuinen ja se ei oo vissiin koskaan ostanu solmuluita. Ite oon nyt saamassa koiranpentua, siksi täällä pyörinkin, mut solmuluita en osta!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Listaan tähän omat tavarat, mitä pennulle olen hankkinut (tässä paljon niitä, jotka jo kirjoitettukin ) :
- panta ( itse olen ostanut säädettävän, että voi pennun kasvaessa isontaa )
- hihna (sinulla on jo flexi, mutta ostaisin kevyemmän ja lyhyemmän hihnan myös )
- peti
- sanomalehtiä
- suihkepulloon pesuainetta ja paaaaljon paperia, helppo pestä pissat
- ruokaa
- ruokakupit
- puruluita ( esim murutikut pennulle kivoja ja sitten ihan solmuluut)
- leluja (pallo, naru, pehmolelu )
- harjaa (sellainen metallinen piikkikampa, jolla saa myös pohjavillaa irtoamaan)
- kynsisakset
- makupaloja
- kakkapusseja
- matolääke
- maitohappobakteeria
- kesä tulee, niin kyypakkaus

unohtukohan jotain... no laitan lisää, jos mieleen tulee muutakin
Eläinlääkärin mukaan tuota kyypakkausta ei nykyisin suositella annettavaksi koirille. Jos käärme puree, niin koira pikaisesti eläinlääkärille, tietysti koiraa pitää rauhotella ja pitää mahdollisimman paikallaan.

Yhteistyössä