Lisä toimintaohjeita, kun alle 11v alkaa kuukautiset??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riipputisurupuska harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riipputisurupuska harmaana

Vieras
Osasin jo odottaa, kun neidillä on ylipainoa ja se saattaa edes auttaa kuukautisten aikaistumista..
Mietin vain, että kuinkahan runsasta se voi olla tuo vuoto vai onko se vain tuhrua...?
Isosiskonsa jo täysikäinen eikä kuulemma enää muista, kun hänellä alkoi vasta yläasteella...Ja meikä taas vielä niin vanha, että asiasta jo yli 30v...dinosaurus siis...=)

Huomenna on päivitysinfon vuoro, kun nyt neidillä yövieras eikä halua asiasta puhuttavan....vaikka on siitä jo puhuttu monta kk alustavasti......

Kyllä minulla alkoi ihan runsaalla vuodolla. Ihan normi menkat alusta asti. Ja itselläni alkoi 30 vuotta sitten alle 11-v. ja olin hoikka kuin mikä. Eli ei Se pakosti painosta johdu.

En nyt ole ihan varma mikä kysymys oli, mutta tuosta runsaudesta voin kertoa oman kokemukseni että kuukautiset olivat alkuun erittäin niukat. Toisaalta olin tosi hoikkakin, 40 kiloa taisi mennä rikki vasta pari vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen.

Siis onko tästä asiasta jo juteltu lääkärin kanssa? Jos ei ole niin sieltä kysyisin ohjeita, että annetaanko jo alkaa vai siirrettäiskö myöhemmäksi. Miten tyttö muuten on kasvanut? Esim. pituus? Meinaan kuukautisten alettua ei sitä enää hirveesti tule lisää.

[QUOTE="bbb";29625390]Kyllä minulla alkoi ihan runsaalla vuodolla. Ihan normi menkat alusta asti. Ja itselläni alkoi 30 vuotta sitten alle 11-v. ja olin hoikka kuin mikä. Eli ei Se pakosti painosta johdu.[/QUOTE]

Pojan kummi vaan varoitteli, että voip alkaa aiemmin, kun on painoa..Meikällä alkoi normi yläasteella ja teinineidillä kans eikä paino-ongelmia ollut...Pitää katsoa, että ymmärtää, mistä kysymys, vaikka asiasta on keskusteltu moneen otteeseen...Jotenkin erikoista silti noin nuorena....
Rättiostoksille siis huomenna, kun talossa on vain pikkuhousun suojia ja tamppoonin käyttäjä ja meikä ei tarttee mitään kierukan takia...

Siis onko tästä asiasta jo juteltu lääkärin kanssa? Jos ei ole niin sieltä kysyisin ohjeita, että annetaanko jo alkaa vai siirrettäiskö myöhemmäksi. Miten tyttö muuten on kasvanut? Esim. pituus? Meinaan kuukautisten alettua ei sitä enää hirveesti tule lisää.

Kyllä meidän lähipiirissä ovat kasvaneet, vaikka aikasin alkoi kuukautiset..se on ehkä tapaus kohtaista..Well, eikä olla kumpikaan isännän kans hongan kolistelijoita, joten tuskin tulee kovin pitkä neidistä ellei ukkiinsa vedä...
On se neiti ainakin 145 (4.luokkalainen) ja pitempi kuin toista vuotta vanhempi veljensä...
Ei oo lääkärissä käyty, kun just huomattu..Lääkärin mennään tarkistukselle ens kuulla, kun aiemmin seurailivat kilpirauhasarvoja ja niissä ei mitään erikoista enää ollut..Lasten lääkärille aika...

Itselläni alkoi, kuten myös äidillänikin aikoinaan 11-vuotiaana. Ensimmäiset kaksi vuotta kierto oli sekaisin, saattoi jäädä kuukautisia väliin ja vuoto oli niukkaa.

Kyllä meidän lähipiirissä ovat kasvaneet, vaikka aikasin alkoi kuukautiset..se on ehkä tapaus kohtaista..Well, eikä olla kumpikaan isännän kans hongan kolistelijoita, joten tuskin tulee kovin pitkä neidistä ellei ukkiinsa vedä...
On se neiti ainakin 145 (4.luokkalainen) ja pitempi kuin toista vuotta vanhempi veljensä...
Ei oo lääkärissä käyty, kun just huomattu..Lääkärin mennään tarkistukselle ens kuulla, kun aiemmin seurailivat kilpirauhasarvoja ja niissä ei mitään erikoista enää ollut..Lasten lääkärille aika...

Ok. Minusta vaan kuulostaa niin nuorelta, jos 10-vuotiaana alkaa kuukautiset. Tiedän, että joillain alkaa, mutta hyvä että ootte menossa lääkärille. Ja kuvittelisi, että kuukautisetn alkaminenkin on perinnöllistä, ts. jos isosiskollakin vasta yläasteella alkanut. Eikä ilmeisesti sinullakaan noin nuorena?

Huh. Toivottavasti ei meillä ihan noin aikaisin vielä ole toi edessä. En ole osannut ajatella, että ihan vielä olisi ajankohtaista kuukautisista tarkemmin jutella.

Ok. Minusta vaan kuulostaa niin nuorelta, jos 10-vuotiaana alkaa kuukautiset. Tiedän, että joillain alkaa, mutta hyvä että ootte menossa lääkärille. Ja kuvittelisi, että kuukautisetn alkaminenkin on perinnöllistä, ts. jos isosiskollakin vasta yläasteella alkanut. Eikä ilmeisesti sinullakaan noin nuorena?

Huh. Toivottavasti ei meillä ihan noin aikaisin vielä ole toi edessä. En ole osannut ajatella, että ihan vielä olisi ajankohtaista kuukautisista tarkemmin jutella.

En ois itsekkään osannut odottaa näin aikaisin, mutta onnex pojan kummi varoitteli asiasta, kun itselläänkin oli aikaisin alkanut...Oireita on ollut ja varsinkin käyttäymisoireita..siis murkkuikää tiedossa ja ei oo muutenkaan mitenkään hiljainen ja tasainen neiti eli täysi tulivuori ja hirmumyrsky, kun sille päälle sattuu...
Meillä on siis todellakin 2 kpl murkkuikäistä yhtä aikaa....JIPPII...

Pojan kummi vaan varoitteli, että voip alkaa aiemmin, kun on painoa..Meikällä alkoi normi yläasteella ja teinineidillä kans eikä paino-ongelmia ollut...Pitää katsoa, että ymmärtää, mistä kysymys, vaikka asiasta on keskusteltu moneen otteeseen...Jotenkin erikoista silti noin nuorena....
Rättiostoksille siis huomenna, kun talossa on vain pikkuhousun suojia ja tamppoonin käyttäjä ja meikä ei tarttee mitään kierukan takia...

Miksi ihmeessä et hae heti kioskilta tai huoltsikalta?

Kuukautisten alkamisikä on varmaan varhaistunut. Monella 11v. kaverilla on alkanut jo.
Opettaja sanoi, että osalla alkaa jo 9-vuotiaana.:|

Itse olin 13v, ja runsasta vuotoa alusta asti ja hyvin epäsäännöllistä, joskus parinkin viikon välein vuotoa.

Minä olen kohta 40-vuotias ja itselläni alkoi aikoinaan kun olin aika tasan 10,5 vuotta. Olihan se kamalan aikaisin, mutta äiti oli jo puhunut asiasta etukäteen. Hänelläkin alkoi aikaisin. Myöhemmin selvisi, että parilla muulla luokkalaisellani oli alkanut jo ennen minua, joten en ollut mitenkään erikoinen silloinkaan 80-luvulla. Minulla oli säännölliset, melko runsaat kuukautiset aina toisista kuukautisista asti, ihan kunnon siteitä tarvitsin.

Mutta todennäköisesti sinun ja muiden lähisuvun naisten kuukautiset ovat parempi vinkki siitä mitä tytöllä on odotettavissa, kuin randomien palstalaisten :)

Itselläni alkoi ollessani 13v ja esikoisella alkoi kanssa täytettyään 13v. Nyt neljännet menkat, ekojen jälkeen meni 2kk kun tuli toiset.
Ei ole olleet mitkään runsaat mutta ei mulla itselläkään ole koskaan runsaat menkat ollut.

Ihan normaalia, että kuukautiset alkaa 10-vuotiaana. Minulla alkoi 11-vuotiaana ja oli todella runsaat ja pitkäkestoiset, siis 2-3 viikkoa runsasta vuotoa. Ei sentään joka kuukausi tulleet, vaan aluksi parin-kolmen kuukauden välein.

Minun tytöllä alkoi kutosluokalla 13v 2kk iässä (ihan tasan samanikäisenä kuin minulla). Kyllä vuoti alusta saakka ihan normaalisti, ja maha oli kipeä. Kuukautiset tulivat 3 viikon välein. Oli sitten kasiluokalla mennyt niistä terkkarille puhumaan, ja sai ajan lääkärille ja homma hoidettiin kuntoon. Alkoi jo anemisoitua.

pituutta on tullut max. 2cm menkkojen alkamisen jälkeen. Jäi oletuspituudesta 8cm lyhyemmäksi.

Ja minun kanssa ei aikanaan tahtonut puhua koko asiasta, nyt puhutaan siinä missä muistakin jutuista :)

Keskimäärin suomalainen tyttö kasvaa 7 cm kuukautisten alkamisen jälkeen (vaihteluväli 5-12 cm). Lääkärikäyntiin ei ole erityisempää syytä jos kuukautiset alkavat 4.lk.n keväällä, eikä kuukautisten alkamisen jälkeen enää kauheasti ole asialle tehtävissäkään (toki joskus yritetään tehdä jos kuukautiset alkavat esim 2-3 lk:lla). Mielellään asiaan pitäisi puuttua (mikäli halutaan) siinä vaiheessa kun pituuspyrähdys ja muu kehitys alkaa nopeutua poikkeavan aikaisen, nämä ovat nähtävissä kuitenkin aina ennen kuukautisia joiden alku on tytöillä vasta viimeisiä murrosiänkehitys muutoksia. Nykyään tuo 10-11v ei ole mitenkään poikkeuksellisen aikainen alkamisikä, ja tosiaan ylipaino saattaa nopeuttaa kuukautisten alkamista ja kehitystä ylipäätään mutta suurin vaikuttaja on kuitenkin perimä,

toivottavasti on pituutta ehtinyt tulemaan. pituuskasvu hidastuu ja loppuu kokonaan vuoden parin kuluttua kuukautisten alkamisesta.

Varmaan joku friikki sitten olen, mutta kasvoin kyllä pituutta varmaan 7 vuotta kuukautisten alkamisesta. Viimeisinä vuosina ihan vähän, mutta kokonaisuudessaan kuitenkin reilusti yli 20 senttiä yhteensä. Niin ja painoakin oli yli 40 kg vasta lukioon mennessä. Alle kymmenvuotiaana alkoi kuukautiset.

Varmaan joku friikki sitten olen, mutta kasvoin kyllä pituutta varmaan 7 vuotta kuukautisten alkamisesta. Viimeisinä vuosina ihan vähän, mutta kokonaisuudessaan kuitenkin reilusti yli 20 senttiä yhteensä. Niin ja painoakin oli yli 40 kg vasta lukioon mennessä. Alle kymmenvuotiaana alkoi kuukautiset.

Et ole friikki, mutta epätavallinen kuitenkin. Keskimäärin tytöt kasvavat noin 7 cm kuukautisten alkamisen jälkeen, sanottiin viitosluokkalaisille viime vuonna jaetussa materiaalissa.

Kuukautispäivitys info läpi käyty neidin kanssa ja ei ollut niin änkyrä kuin antoi ymmärtää...Kaikessa rauhassa käytiin asioita läpi uudestaan, vaikka ensin antoi ymmärtää tietävänsä jo kaiken...
Ja illan mittaan selvis ettei asia oo niin outoo luokkakavereillakaan eli muillakin jo alkuoireita ja normaalipainoisia tyttöjä!
Sitä vaan näköjään tyttöjen kehitys vain aikaistuu ja lapsuuden aika jää entistä vähemmäksi...Pää ei kuitenkaan tule yhtään sen aiemmin aikuiseksi, vaikka kroppa merkkejä näyttääkin!!!

Minullakin alkoi 10-vuotiaana, niinkuin äidillänikin. Muistan tilanteen kun itse itkin vuolaasti ja äiti oli valmis juhlimaan niin hienoa asiaa :) Upea asenne äidilläni, nykyään osaan arvostaa, silloin ei muuta kuin itku päässyt :D Ihan normaali oli, pitkä kylläkin, ja pituuskasvu jäikin sitten paria senttiä lukuunottamatta siihen. Alusta asti vuoto melko runsasta, ja tarkka 28 päivän kierto, jonka sain aikuisiällä sotkettua e-pillereillä.... Mutta nuo kuukautiset ihan normaalia aloittajan tyttärellä, miksi ihmeessä joku haluaisi siirtää niiden alkamista lääkkeillä?! herrajestas, se vasta epänormaalia on :O Tsemppiä ja sideostoksille!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä