Liittyyköhän tää johonkin uskontoon vai onko vaan periaate?! (lasten synttäriasiaa..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Meillä siis lauantaina pojan kaverisynttärit ja kutsuttiin eskarikavereita. Yhden äiti ilmoitti, että (olkoon nyt vaikka Kalle) Kalle ei tule, koska ensinnäkin heillä on menoa ja toiseksi he eivät vietä omiakaan syntymäpäiviä, joten siksi Kalle ei edes voisi tulla. Ja jos järjestäisimme joitain muita lastenkutsuja, niin sitten Kallekin voisi osallistua, mutta synttäreille ei.

Sanoin sitten meidän Poitsulle, että Kalle ei voi tulla ja kerroin syyksi, että heillä on meno. Poitsu sanoi sitten siihen, että siksi Kalle ei tule koska ei saa osallistua syntymäpäiville. Jos eskarissa vietetään jonkun synttäreitä (kuten tänään meidän Poitsun), niin tämä Kalle menee siksi aikaa eri huoneeseen lukemaan kirjaa.

Mä en ennen ole kuullut tämmöiisestä. Sen mä ymmärrän, jos joku ei saa esim. ottaa tarjottavaa karkkia hoidossa.
Mutta voiko tää olla jotenkin johonkin uskontoon liittyvää? Vai onko sit joku periaate??

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä on:
Lestadiolainen? Veikkaus, ei tieto.

No tää veikkaus meni metsään! :xmas

Kerran vein töiihin synttärikakkua, niin jehova työkaveri kysyi että voitaisko sopia että tää yks pala ei ole synttärikakkua niin hänkin vois ottaa. Ja mullehan se passas kyllä. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä on:
Lestadiolainen? Veikkaus, ei tieto.

No tää veikkaus meni metsään! :xmas

Kerran vein töiihin synttärikakkua, niin jehova työkaveri kysyi että voitaisko sopia että tää yks pala ei ole synttärikakkua niin hänkin vois ottaa. Ja mullehan se passas kyllä. :saint:

Aika paha! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja sulasieni:
Miksi ihmeessä ne ei vietä synttäreitä? :o

Kun olin nuorempi, niin ainakin minulle esitettiin syyksi, että se on henkilönpalvontaa. Nykyään perustelu on ainakin palstan perusteella muuttunut (aiheuttaneet epäonnea), mutta oppi pysynyt.

jep näin on..... elävät raamatun mukaan ja siellä ei löydy kuin kaksista synttäreistä "juttua" ja niitä synttäreitä viettivät ei kristityt vaan... heidän periaateisiin kuuluu antaa lahjoja ja muistaa ystäviä muinakin päivinä kuin meillä synttäreillä tai jouluna... toi ihana ajatus kyllä....

Tulipa sitten mieleeni, että miten tuollainen pieni ymmärtää sen, että ei voi olla mukana esim. eskarissa, kun muut viettävät synttäreitä.
Siis jokasenhan oma asia on mihin uskoo ja miten, mutta miltähän se mahtaa tuollaisesta lapsesta tuntua? Varsinkin kun tämäkin poika on ainoa.
Vai onko hän sitten jo jotenkin "sisäistänyt" sen asian?

Alkuperäinen kirjoittaja Miukkelis:
Tulipa sitten mieleeni, että miten tuollainen pieni ymmärtää sen, että ei voi olla mukana esim. eskarissa, kun muut viettävät synttäreitä.
Siis jokasenhan oma asia on mihin uskoo ja miten, mutta miltähän se mahtaa tuollaisesta lapsesta tuntua? Varsinkin kun tämäkin poika on ainoa.
Vai onko hän sitten jo jotenkin "sisäistänyt" sen asian?

Muistan ala-asteella kun jollain oli synttärit ja luokassa laulettiin ja jaettiin karkkia. Jehovan todistaja poika joutui siksi aikaa menemään käytävään yksin. Miten surullista.

Kunnioitan toki heidän uskoaan mutta en voi täysin ymmärtää.

Jehovantodistajat eivät juhli syntymäpäiviä,joulua.Meidän koulussa on yksi jehovantosistajan lapsi.Jouluaikana luokan joulukalenterin ,johon jokainen lapsi toi karkkilahjan,nimi muutettiin joksikin muuksi ei jouluun liittyväksi,jotta tämä lapsi pystyi osallistumaan siihen.Lapsi lähtee koulusta kesken koulupäivän,jos tulee esim.jouluateria tai joku juhla.
Lestadiolaiset juhlivat kyllä kaikkia juhlia,antavat ja ottavat vastaan lahjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Muistan ala-asteella kun jollain oli synttärit ja luokassa laulettiin ja jaettiin karkkia. Jehovan todistaja poika joutui siksi aikaa menemään käytävään yksin. Miten surullista.

mä kans oon surullinen erään pojan puolesta, joka viettää synttärit toki mutta saa säännöllisesti selkään alkkisisältään, et kaikki on suhteellista

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

mä kans oon surullinen erään pojan puolesta, joka viettää synttärit toki mutta saa säännöllisesti selkään alkkisisältään, et kaikki on suhteellista

Siinä olet ihan oikeassa.

Joo ja kaikki on suhteellista ja blaa blaa. Tosi irrelevantti kommentti mun mielestä. Turha mistään on keskustella enää kun kaikki on suhteellista ja joillakin aina menee huonommin ja kehitysmaissa ei ole ruokaa ja niin edes päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lintsi85:

Joo ja kaikki on suhteellista ja blaa blaa. Tosi irrelevantti kommentti mun mielestä. Turha mistään on keskustella enää kun kaikki on suhteellista ja joillakin aina menee huonommin ja kehitysmaissa ei ole ruokaa ja niin edes päin.

Yhteistyössä