Liittyykö migreeniin? oireista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päätä särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päätä särkee

Vieras
Niin migreeni mulla on todettu jo pienenä, tai terveyskeskuslääkäri totesi. Tiedä sitten kuin luotettavasti. Lääkitystä en ole käyttänyt vaan ihan buranalla oon selvinnyt kohtauksista (800mg joudun tosin väh. ottamaan). Tyypillisiä migreenin oireita eli valonarkuus, oksentaminen tai ainakin pahoinvointi on ja siis pakko maata paikallaan kun tuntuu että aivot räjähtää jos vähääkään liikkuu.

Raskauden aikana ei ollu kertaakaan pää kipeä mutta nyt 6kk synnytyksestä mulla tuli pää kipeäksi. Tällä kerralla oli erilainen juttu, vasemmasta silmästä puuttui näkökentästä pala, oli sellainen sumea kohta. Lisäksi tuntui etten osannut sanoa jotain normaalia juttua esim. tyttäreni nimeä. Se meni pian ohi ja sitten alkoi se normi migreenipäänsärky. Jälkikäteen tajusin että mun ois pitäny mennä silloin heti lääkäriin koska aiemmin ei noita oireita ole ollut.

Onko muilla samaa? Pitäisköhän mun käydä tk:ssa lääkärillä? Tuosta on pari viikkoa aikaa.

Migreeni voi muuttua ajan myötä erilaiseksi, ja raskaus on sellainen tila joka usein muuttaa migreeniä. Kuulostaa kyllä migreeniltä tuo näköhäiriö ja ajatushäiriö. En tiedä pitäiskö sun mennä lääkäriin, eipä niitä kauheasti tunnu kiinnostavan migreeniin liittyvät jutut.

Näkö- sekä puhehäiriöt ovat migreeneissä melko tyypillisiä oireita kyllä ja osaavat ilmentyessään säikäyttääkin, mokomat. Ikään kuin siinä viheliäisessä migreenissä itsessään ei olisi jo tarpeeksi. Iän myötäkin kohtaukset muuttuvat, hormonitoimintakin vaikuttaa siihen.

Mikäli itseäsi jää vaivaamaan asia, niin käy ihmeessä lääkärissä puhumassa asiasta, jotta saat mielenrauhan itsellesi :hug:.

Mulla migreenikohtaus alkaa yleensä niin, että ensin menee toisesta silmästä näkö. Sen jälkeen alkaa toinen puoli kehosta puutumaan ja sitten menee puhekyky. Kun ne helpottaa pikkuhiljaa niin alkaa se päänsärky. Pitää aina heti mennä pimeään huoneeseen ja ottaa burana. Kestää jonkin aikaa ja sitten helpottaa. Pelottava kohtaus ensimmäisillä kerroilla mutta näköjään siihenkin tottuu vuosien varrella.

Raskaus voi muuttaa migreenin muotoa. Mulla tulee kuvailemiesi oireiden lisäksi puutumisoireita kasvoihin ja raajoihin.

Kannattaa käydä lääkärissä kysymässä lääkityksestä. Muistaakseni täsmälääkkeet eivät sovi auraoireiden kanssa. En ole tästä täysin varma kylläkään.

Migreenit muuttuvat iän ja hormonitoiminnan muutosten myötä.

Itselleni ensimmäinen migreenikohtaus tuli 12vuotiaana (samassa iässä alkoivat kuukautiseni): se oli järisyttävä toispuoleinen päänsärky joka kesti muutaman tunnin, ei pystynyt katsomaan valoja eikä kuuntelemaan ääniä, loppui nukkumiseen. Kohtaukset muuttuivat 18-vuotiaana siten, että mukaan tuli oksentaminen siinä migreenin jossain vaiheessa ennen nukahtamista. Samassa iässä aloitin sekä säännöllisen sukupuolielämän että pilleriehkäisyn. 23-vuotiaana kun olin saanut ensimmäisen lapseni, tulivat aurat mukaan. Ennen särkyä tuli joko hajuharhoja, näköhäiriöitä tai joskus harvoin kaikukuulemista. Sitten särky, sitten oksennus, sitten uni. Neljäkymppisenä kun hormonitoiminta kaiketi taas alkoi muuttua, aurat pahenivat ja pitenivät, ja saattoi mennä tosiaan ilman särkyä tunti pari etten nähnyt selvästi mitään. Samalla särkyoireet lievenivät, ja migreenejä yleensä ottaen alkoi tulla useammin.

Nyt olen viisikymppinen, vaihdevuodet kai alkaneet. Saan monesti pelkkiä auroja, aina ei edes särkyä tule.

Olen koulutukseltani lääkäri, ja äidillänikin on ollut migreeni, joten en ole osannut tästä niin erityisemmin hätääntyä. Täsmälääkkeet eivät sovi minulle, mutta parasetamoli auttaa särkyyn aika hyvin kun sitä vain ottaa tarpeeksi paljon kerralla. Estolääkkeenä minulla on verenpainelääke nimeltä kandesartaani, terveet ja säännölliset elämäntavat myös auttavat pitämään oireita kurissa (ainakin olettaisin että tilanne olisi huonompi jos eläisin ns. huonosti). Oksentelu ei luojan kiitos ole enää vuosiin kuulunut oireistoon, paitsi jos migreeni tulee vuorokausirytmin sekaantumisesta johtuen (esim. mannertenväliset lennot), menee koko suolisto sekaisin.

Kieltämättä kumma tauti. Kieli voi puutua suuhun ja osaa sanoa vaan "plääti", ihmisten päistä puuttua puolet tai nähdä niitä kaksin kappalein, siniset läikät vaeltavat maisemassa ja nenässä voi tuntua selvä savun tai lakritsin haju - ja se kuitataan sillä että kyseessä on "vaan" migreeni. Mutta eipä sitä millään konstilla voi kuvantaa, vieläkään.

Mulla tuli elämäni ensimmäiset migreenikohtaukset (ainakin tietääkseni) ensimmäistä odottaessani, juuri noilla oireilla. Ja tottakai se säikäytti kun meni toisesta silmästä näkö ja tais olla puutumista ja sitten en saanut sanottua sanoja mitä yritin. Aika omituiselta ja avuttomalta tuntui. Muutamia tuollaisia kohtauksia tullut raskaana ollessani ja muulloin lasten saannin jälkeen, ei onneksi usein joten olen selvinnyt ihan tavallisella lääkityksellä kuten Burana.

Kerran sain tuollaisen kohtauksen neuvolassa kun odotin ja täti säikähti kunnes sain sanottua mistä se ilmeisesti johtui. Ei ollut kuulemma koskaan kuullut tuollaisesta!

myös mulla alkoi migreeni raskaus-aikana, juurikin noilla auroilla ja puhevaikeutena. nykyään tulee tosi harvoin eikä koskaan tule itse päänsärkyä vaan sitten näkökenttäpuutoksen ja aurojen hyppimisen jälkeen on monta tuntia pää ihan pönttö.

nuo on kyllä hankala erottaa esim. aivoverenkierron häiriöistä koska oireet on hyvin samanmoiset..

myös mulla alkoi migreeni raskaus-aikana, juurikin noilla auroilla ja puhevaikeutena. nykyään tulee tosi harvoin eikä koskaan tule itse päänsärkyä vaan sitten näkökenttäpuutoksen ja aurojen hyppimisen jälkeen on monta tuntia pää ihan pönttö.

nuo on kyllä hankala erottaa esim. aivoverenkierron häiriöistä koska oireet on hyvin samanmoiset..

Just tuo avh-oireet tuli mulla ekana mieleen silloin mutta koska tuttu päänsärky ja pahoinvointi alkoi nopeasti oletin että liittyy migreeniin. Ehkä seuraavalla kerralla hakeudun kuitenkin lääkäriin jos samoja oireita tulee, sulkeehan sillä pois ainakin kunnolla verenkiertohäiriöt.

Just tuo avh-oireet tuli mulla ekana mieleen silloin mutta koska tuttu päänsärky ja pahoinvointi alkoi nopeasti oletin että liittyy migreeniin. Ehkä seuraavalla kerralla hakeudun kuitenkin lääkäriin jos samoja oireita tulee, sulkeehan sillä pois ainakin kunnolla verenkiertohäiriöt.

Voisiko joku (lääkäri esim.?) kertoa MITEN ne verenkiertohäiriöt "kunnolla" suljetaan pois lääkärillä migreenikohtauksen yhteydessä? Silmänpohjat kurkataan, verenpaine mitataan, mutta ei kai sentään kaikkia suomalaisia migreenipotilaita laiteta mihinkään varjoainetehosteiseen magneettikuvaukseen päivystyksenä?

Ei sun kannata stressata että tuo ois mikään aivoverenkiertohäiriö, niin selkeä migreeni tuo on. Etenkin kun kuvaat tuon jälkeen alkanutta päänsärkyä tutuksi. Aivoverenkiertohiriöihin ei kaiketi edes liity päänsärkyä. Turha stressaaminen taas altistaa vaan migreenille helpommin.

[QUOTE="hmh";29874834]Voisiko joku (lääkäri esim.?) kertoa MITEN ne verenkiertohäiriöt "kunnolla" suljetaan pois lääkärillä migreenikohtauksen yhteydessä? Silmänpohjat kurkataan, verenpaine mitataan, mutta ei kai sentään kaikkia suomalaisia migreenipotilaita laiteta mihinkään varjoainetehosteiseen magneettikuvaukseen päivystyksenä?[/QUOTE]

Totta, noinhan se on.

Ja totta on sekin, että aivoverenkiertohäiriöihin ei välttämättä särkyä liity. Sen sijaan esim. huimaus on verenkiertohäiriöiden aika yleinen oire, samoin pahoinvointi.

On selkeästi migreeni. Minulla lähtee aina osa näkökentästä ja pahimmissa kohtauksissa en osaa puhua, sanat unohtuu. Ja minulla ei myöskään ollut raskauden aikana migreeniä, mutta synnytyksestä jonkin ajan päästä (en muista tarkalleen) tuli paha kohtaus. Sen koommin ei ole tullut.

Kyl ap migreeni voi muuttaa muotoaan. Miulla on lapsesta asti ollu tietynlaisia(diagnosoitu aikuisena) ja lapsen jälkeen tuli eka erilainen. Niitä on sen jälkene ollu muutama niiden tuttujen ohella. Kuvailin miehelle noita outoja oireita ja hän heti totes että juujuu, ne on niitä auroja joita mulla on migreenissä. Seki siis on migreenikko. Puhevaikeuskaan ei oo mulle outo, sanat hukkuu ja sössää. Ja toivon totisesti ettei tuo lapsi saa migreeniä riesakseen,molemmilta puolin sukuja kun löytyy niitä.

Yhteistyössä