liitoskivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 16+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 16+5

Vieras
kysymys liitoskivuista:

Eli mulla tulee liikunnasta ja liikkumisesta yleensäkin (pyöräily, kävely) liitoskipuja, jotka sinällään ei jää ""päälle"", mutta tuntuvat hetken liikuntasuorituksen jälkeen. Siispä kysymykseni onkin, onko teillä muilla odottajilla ollut samanlaista vaivaa suunnilleen rv 16 tietämillä? Ja onko se ihan normaalia paikkojen ""löystymisestä"" johtuvaa vai pitäisikö huolestua?

Liitoskivut on ihan normaaleja liikuntaan ja raskauteen liittyviä vaivoja. Minä jouduin lopettamaan liikkumisen lähes kokonaan puolen välin aikoihin. Nyt liikkuminen taas onnistuu, kun pitää vauhdin vain todella rauhallisena. Samoihin aikoihin kun liitoskipuni alkoivat, alkoi myös alaselkäni reistailla hiihtäessä. Nykyäänkin alaselkä kipeytyy, jos kävelen yli kaksi kilometriä. Kokeileppa esim. uintia. Minulle se oli ainakin sopiva laji.

Hei! Olen yhden marraskuussa syntyneen vauvelin äiti. Liitoskivut estivät minulta loppuraskauden aikana (ehkä noin parin viimeisen kk:n ajan) liikunnan lähes kokonaan. Tuossa sinun vaiheessasi voisit kokeilla tukivyötä vaivaan. Kysy neuvolastasi, onko heillä lainata semmoista. Loppuraskauden aikana siitä ei ollut minulle enää mitään hyötyä, sillä masu oli jo niin suuri, että vyö painoi ikävästi. Neuvoisin myöskin ottamaan ilon irti liikunnasta ja elämästä nyt, sillä ikävä kyllä, luulen että kivut lisääntyvät masusi kasvaessa. Lohtuna kerron, että löysin itse uuden ilon liikkumisesta muutama viikko synnytyksen jälkeen, kun olin joutunut olemaan sohvaperunana pitkän aikaa. Vaunuttelin koko talven 2 x päivässä ihan reippaita lenkkejä. Se myöskin pudotteli raskauskilojani. Myös lämpimällä ""hautominen"" voi helpottaa liitoskipuja. Siitä myös kysy neuvolasta tai synnäriltä, että teet sen turvallisesti. Onnea matkaan ja aurinkoista kevättä!

Kiitos viesteistä!
Hui, pelottaa jos liikkuminen jää kokonaan pois! Harrastan sitä kuitenkin melko aktiivisesti, mutta mitään riskiä en tietenkään ota! Vauvan olotila on nyt kaikkein tärkein juttu!
Aurinkoista päivää teille!

Toivottavasti en pelotellut! Voihan olla, että jaksat mainiosti lenkkeillä aina synnytykseen asti. Minulta lenkit jäivät pois, mutta aktiivisena ihmisenä siivoilin kotia hullun lailla. Saa sitä liikuntaa kai siinäkin ja ilmeisesti edesauttoi synnytyksen käynnistymistäkin. Sauna, seksi ja siivous.... Kyllä ne kaikki liikunnasta käyvät!

Yhteistyössä