liitoskivut ja ponnistusvaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carlona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Carlona

Vieras
Te synnyttäneet äidit, joilla ei ollu raskauden aikana mitään liitoskipuja, oliko ponnistusvaiheenne helppo vai vaikea? Minulla ei ole ollut mitään liitoskipuja ja nyt huolehdin että eikö minussa tapahdu väljenemistä vai olenko jo niin väljä ettei tarvitse enää. Heh.

Ja millä viikoilla ihmisten liitoskivut alkoivat?

Ei mullakaan esikoin kanssa ollut mitään ja ponnistus vaihe vei muistaakseni melkein tunnin. Muuta oli kyllä suiinä vaiheessa niin kipeäkin , kun en ehtinyt mitään kipulääkettä saamaan ja olin jo aika loppu. Nyt toisen kanssa oli kovat liitoskivut ja siain kuyllä spinaalinkin ja en tuntenut ponnistamisen tarvetta, mutta ponnistus vaihe meni 10minuutissa. Eli tiedä häntä toisilla vain on liitoskipuja ennemmän kuin toislla ja varsinkin seuraavat raskaudet ovat kipeämpiä.

moi!ekas raskaudes ei ollu ku ihan vähän liitoskipuja ponnistin 37min,tokassa alkoi ihan lopussa tulemaan ja ponnistin 10min,nyt täs viimosessa alkoivat jo alle 30 viikolta ja ponnistin 5min,en tiedä onko sil vaikutusta..mutta jos vielä olisin raskaana niin varmaan kuolisin niihin liitoskipuihin,niin kamalia kun olivat :(ja mulla kaikki synnytykset peräkkäin 03-04-05 eli sekin varmaan rasitti liitoksia ;)

En tiä onko tästä mitään apua, mutta mulla oli aika kovat liitoskivut ja ponnistus kesti 10 min. Ois mennyt nopeemminki, jos oisin malttanut tarpeeksi pitkään ponnistaa aina yhellä supistuksella. Toki vauva oli myös tosi pieni, että sekin helpotti valtavasti tuota synnytysurakkaa.

Niin joo ja jatkan viä... Eli liitoskivut alkoi mulla ennen rv 30, oisko ollut rv 26 tai jotain...?

Kiva juttu, jos on aina pahempia seuraavalla kerralla, meinaan tää oli vasta eka mulle ja kivut oli tosi kauheet, jos ei liikkunu säännöllisesti. Liikunnalla pysy kohtuullisesti aisoissa.

Ekasta ei ollut oikein mitään liitoskipuja,joskus vähän kipua.Ponnistusvaihe oli 9 min.Tästä toisesta on kovat liitoskivut,vaikka liikuntaa saan päivittäin ihan kiitettävästi :) Rv 33 menossa.

mulla oli vähän liitoskipuja ihan parilla viimesellä viikolla. ei kuitenkaan paljoa. ja ponnistusvaihe kesti 24min, oli mun mielestä helppo. väliliha leikattiin, mutta oli tyttö isokin, 4kg.

Minulla ei ollut juurikaan liitoskipuja ennen synnytystä, mutta synnytyksen jälkeen sitäkin enemmän. Ponnistusvaihe kesti hieman yli 30 minuuttia ja sen aikana tapahtu jotain ihmeellistä (muutakin kuin synnytys=)) tuolla alapäässä. En päässyt kävelemään pariin päivään. Jouduin tavallaan opettelemaan kävelyn telineen avulla uudestaan. Kätilöllekin minun mysteerio oli ihan outo ja hän pelästyikin ihan valtavasti.Mutta onneksi lääkäri oli vanhempi henkilö ja hän tiesi kertoa, että tällaiset synnytyksen jälkeiset kivut olivat normaalia vielä 70-luvulla. Että odotan mielenkiinnolla seuraavaa synnytystä=). En ole palautunut täysin vieläkään normaaliksi, vaikka synnytyksestä on jo 7kk aikaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 21:09 Uudelleen oppinut kirjoitti:
Minulla ei ollut juurikaan liitoskipuja ennen synnytystä, mutta synnytyksen jälkeen sitäkin enemmän. Ponnistusvaihe kesti hieman yli 30 minuuttia ja sen aikana tapahtu jotain ihmeellistä (muutakin kuin synnytys=)) tuolla alapäässä. En päässyt kävelemään pariin päivään. Jouduin tavallaan opettelemaan kävelyn telineen avulla uudestaan. Kätilöllekin minun mysteerio oli ihan outo ja hän pelästyikin ihan valtavasti.Mutta onneksi lääkäri oli vanhempi henkilö ja hän tiesi kertoa, että tällaiset synnytyksen jälkeiset kivut olivat normaalia vielä 70-luvulla. Että odotan mielenkiinnolla seuraavaa synnytystä=). En ole palautunut täysin vieläkään normaaliksi, vaikka synnytyksestä on jo 7kk aikaa...

Ei toi edellä mainittu oo mitenkää epänormaalia. Voi tosiaan käydä niin, et häpyliitos ikäänkuin "repeää", paraneminen voi olla hidastakin ja kävely alussa tosiaan hankalaa. Alussa sivuttain kävely/"hiissaus" helpompaa kuin normaali kävely. Ja jotkut voi tosiaan tarvita kävelytelinettä ensiapuna. Ikävä vaiva, mutta kyllä siitä toipuu. =)

Yhteistyössä