Liinailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektion jälkeen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektion jälkeen?

Vieras
Hei,

Sain tänään kuulla, että vauvani syntyy ensi viikolla keisarinleikkauksella. Esikoista odottelen ja olen kantoliinoista minäkin innostunut. Onko kantoliinan käyttö mahdollista sektion jälkeen vai painaako vauva sitten juuri haavakohtaa? Jos jollakulla on kokemusta/tietoa niin lukisin mielelläni.

Kiitos!

Joudun vastaamaan vähän oletus pohjalta mutta jos ois jotain apua... Mulla syntyi eka lapsi sectiolla. Silloin en tosin liinaillut mutta nyt toisen lapsen synnyttyä olen liinaillut aika paljon. Yhdistän siis kahdesta eri kokemuksesta tietoni. Toivuin sectiosta tosi nopeasti (n. 2 viikossa) ja jos olisi silloin ollut liina olisin voinut alkaa sitä käyttämään suunnilleen samoihin aikoihin. Liinan ylimääräistä pituutta kiedotaan vatsan ympärille muttei välttämättä niin alas kuin missä sectioarpi sijaitsee. Ja vauva sijaitsee liinassa navan yläpuolella. Suurin asia mikä mielestäni vaikuttaa on oma toipumis nopeutesi. Jos vatsan kudokset on kipeät ei liina varmasti tunnu mukavalta. Ja muutenkin miten pystyt kävelemään ja seisomaan. Muuten liina auttaa tosi paljon kun ei tarvitse vauvan kantamiseen käyttää omia voimia. Jää kädet vapaaksi ja meillä ainakin on ollut oiva apu itkuisen vauvan lohduttamiseen. Toivottavasti auttoi edes vähän. ;) Ja onnea tulevaan kokemukseen!!

Meidän vauva syntyi tammikuussa keisarinleikkauksella. Toivuin myös nopeasti, jo sairaalasta kotiutuessani tarvitsin hyvin vähän särkylääkkeitä jne. Vauvaa kannoin liinassa kehtosidonnassa heti kotiin tultua. Muutaman viikon ikäisenä laitoin pystyasentoon kietaisuristisidontaan. Missään vaiheessa haavaan ei sattunut eikä tullut mieleen etteikö liinailu olisi hyvä juttu :) Hoitopöydällä pienet kantapäät joskus potkivat ikävästi kipeään alavatsaan mutta liinailu sujui mainiosti.

heippa,

mun tyttö nyt 10pvän ikäinen ja olen liinaillut kotosalla jo muutaman päivän. kehtosidonnassa. paljon helpompaa kuin ilman liinaa kanniskelu!
olen kyllä toipunutkin nopeasti, kanniskelin kyllä tyttöä jo pari päivää leikkauksen jälkeen.

Yhteistyössä