Liikuntatunti sisällä rästitehtävien parissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nana"

Vieras
Poika 2-luokalta on ollut keväällä aika paljon poissa koulusta, kun oli pitkään angiina, eikä meinannut talttua millään. Nyt kun oli sitten koulussa, niin opettaja oli jättänyt hänet apuopen kanssa luokkaan tekemään tehtäviä, kun muut olivat lähteneet kävelemään liikuntatunnilla jonnekkin. Poika kertoi kotona, kuinka oli harmittanut, kun sääkin oli ihanan aurinkoinen ja ulos teki mieli. Onko asiallista tehdä näin, mitä mieltä olette? Kotiinkin tuli ylimääräisiä läksyjä. Ymmärrän toki, että poika on jäänyt jälkeen, kun on ollut poissa, mutta ei ole oikein, että se tuntuu rangaistukselta.
Ajattelin nyt laittaa opelle viestin, että laittaa jatkossa kaikki tehtävät kotiin, ettei tarvi istua liikuntatuntia "arestissa" sairauden takia...

Ihan normikäytäntö ainakin meidän koulussa, kun ei haluta venyttää oppilaiden koulupäiviä tai tukiopetuksella on välitön tarve esim. kokeen takia ja huoltajaa ei saada kiinni, jotta voitaisiin kysyä, voiko oppilas jäädä tukiopetukseen koulun jälkeen. Varsinkin jos on ensimmäisiä päiviä sairauden jälkeen koulussa ja liikuntatunnilla tehdään jotain hengästyttävää ajatellaan, että käytetään se tunti kertaamiseen. Tokikaan kyse ei ole siitä, että tätä tehtäisiin säännöllisesti vaan juuri tällaisissa akuuteissa tapauksissa. Voihan olla, että lapsellasi on tulossa koe ko. asioissa esim. maanantaina. Itse olen töissä yläkoululla ja siellä myös kuunnellaan oppilaan omaa mielipidettä.

Voihan tuo tuntua lapsesta ikävältä, mutta mielestäni on opettajan (ja koulun) asia kuinka hän järjestää muista jälkeen jääneen oppilaan tukiopetuksen. Opettaja ehkä halusi seurata missä lapsesi menee tällä hetkellä ja kuinka oppiminen sujuu. Onhan sekin hyvä, että ei tarvitse kortona tehdä kaikkea rästejä, vaan lapsi saa tehdä ne kouluaikana.

Opettajalla täytyy olla direktio-oikeus koulutyöhön.

Muita aineita pitää kiriä, joten liikunnasta voi supistaa? Pitäisikö tämä ymmärtää niin, että liikunta on muita oppiaineita alempiarvoisempi?

No, onhan se. Ainakin sillä meiningillä, kuin se on Suomen koululaitoksessa toteutettu :D

Onko poika jäänyt siis paljon jälkeen tehtävissä? Jos näin niin ymmärrän hyvin että oli varmaan tärkeämpää tehdä niitä tehtäviä kuin pelata pihalla. Ei varmaan kivaa mutta joskus kaikki ei voi olla vaan kivaa.

Teittekö koulutehtäviä kotona lapsen ollessa kipeenä?

Tottakai nuin tehdään, jos poika on jäänyt jälkeen ja sen liikkatunnin aikana joku koulun avustajista voi oppilaan kanssa tehdä yhdessä tehtäviä.
Olisit tyytyväinen, ettei poikas tarvinu jäädä koulun jälkeen.
Vaihtoehtoisesti olisit itse voinut katsoa, että poika on poissaolojensa aikana tehny sen mitä muutkin koulussa. Vai oletatko, että sairaspoissaolot on lupa jättää tehtävät tekemättä :O

opettaja käyttänyt järkeä, että poika pääsee takaisin työnteon makuun ja on sitten helpompaa tehdä niitä tehtäviäkin kotona, niin äiti itkee että voi voi kun se siellä istui ressukka pulpetissa ja aurinko paistoi ja kaikki muut sai mennä ulos kävelemään... sun lapsi osaa varmaan jo kävellä ku aurinko paistaa? Oisko niin, että tällä hetkellä olis tärkeempi ottaa muita kiinni äidinkielessä, matikassa ja niin edelleen? Haloo jumalauta. Älä nyt ainakaan sille opettajalle mitään viestiä laita ettet lopullisesti nolaa itseäsi.

Ei ole vähempi arvoinen, mutta usein kuitenkin vanhemmat kirjoittaa lappuja jne, ettei vielä liikuntaa, kun just ollut piokään kipeänä. Ja ulkoilla voi kotona hyvin, uusia asioita ei kaikki vanhemmat pysty opettamaan.
Laita vaan ap viesti, niin ope tietää, mutta vaikea on open tietää, miten teidän perheestä olisi parempi.

Muita aineita pitää kiriä, joten liikunnasta voi supistaa? Pitäisikö tämä ymmärtää niin, että liikunta on muita oppiaineita alempiarvoisempi?

No, onhan se. Ainakin sillä meiningillä, kuin se on Suomen koululaitoksessa toteutettu :D

Kaikki taito- ja taideaineet ovat tässä mielessä alempiarvoisia, niissä kun ei voi jäädä samalla tavalla jälkeen. Vaikea on kaikkia miellyttää, kun monille ei sitten sekään sovi, että lapsi olisi ylimääräisiä tunteja koulussa aamulla tai iltapäivällä. Autokyytioppilaille ei edes ole muuta mahdollisuutta kuin järjestää tukiopetus koulupäivän sisällä. Resurssit ovat rajalliset, joten siihenkään ei voida mennä, että joka ikiselle tukiopetusta tarvitsevalle se järjestettäisiin juuri hänelle sopivaan aikaan.

[QUOTE="pinni";23717091]Mie oisin kyllä tykännyt enemmän, jos lapsi olisi osallistunut liikuntayunnille ja saanut koulun jälkeen tukiopetusta.[/QUOTE]

Tukiopetuksesta on karsittu viime vuosina. Ikävä kyllä. Usein se tukiopetus annetaan jollain tavalla koulupäivän aikana.

Sain opelta tehtävät vasta edellispäivänä kun poika jo palasi kouluun. Ymmärrän, että pitää kiriä kiinni (kuten lukutaitoiset ensimmäisestä viestistä jo ymmärsivät), mutta olen vähän sitä mieltä, että tosi harmi, kun piti nipistää just siitä liikuntatunnista. Minusta se on tärkeä tunti myös ja varsinkin tälle pojalle, jolla liikunta on se heikko aine.
Toki ope tekee päätökset, mutta olisin kotona mieluummin vaikka tehnyt niitä tehtäviä enemmänkin.

[QUOTE="noh";23717070]Kaikki taito- ja taideaineet ovat tässä mielessä alempiarvoisia, niissä kun ei voi jäädä samalla tavalla jälkeen. Vaikea on kaikkia miellyttää, kun monille ei sitten sekään sovi, että lapsi olisi ylimääräisiä tunteja koulussa aamulla tai iltapäivällä. Autokyytioppilaille ei edes ole muuta mahdollisuutta kuin järjestää tukiopetus koulupäivän sisällä. Resurssit ovat rajalliset, joten siihenkään ei voida mennä, että joka ikiselle tukiopetusta tarvitsevalle se järjestettäisiin juuri hänelle sopivaan aikaan.[/QUOTE]
Siihen on ihan syynsä, miksei liikunnassa voi jäädä jälkeen. Johtuu siitä, että niinkutsuttu liikunnanopetus kouluissa on mallia "tehdään joukkueet, tässä on pallo, pelatkaa". Ei se ole mitään opetusta. Vai muistaako joku koulussa systemaattista opetusta harhautuksista, taklauksista, jalkapallon säännöistä, taktiikoista, yms.? Eipä taida.

Ymmärrän sen, että lapsia pitäisi totuttaa siihen, että liikunta on osa elämää. Mutta koululiikunta nyt vaan on toteutettu susipaskasti. Opettamiseen tarkoitetussa laitoksessa se on ainut oppiaine, jossa ei opeteta yhtään mitään.

Se ensimmäinen liikutatunti ottaa aina voimille pitkän sairastamisen jälkeen, vaikka kunnossa olisikin. Minä olisin ollut vaan tyytyväinen, ettei heti joudu kävelylenkille. Joskus olen pitänyt ylimääräisen päivän kotona, jos on sattunut raskas liikuntapäivä heti alkuun, vaikka periaatteessa olisikin jo ihan koulukuntoinen.

[QUOTE="Nana";23717113]Sain opelta tehtävät vasta edellispäivänä kun poika jo palasi kouluun.[/QUOTE]

Miksi vasta niin myöhään? :O Mä olen saanut tehtävät aina heti. Jos on puuttunut kirjoja niin olen ne hätätapauksessa hakenut koululta ihan itse.

Opettaja järjestää asiat sillä tavalla (tai ainakin yrittää järjestää), mikä on yleensä järkevintä. Vanhemmilla on nykyisin AIVAN liikaa sananvaltaa koulutyössä. Vanhemmat yrittävät päteä kaikessa, mikä liittyy koulun käytänteisiin ja opettajan työhön. Ikinä ei ole hyvä, aina jokin asia on mennyt ns. väärin opettajan toiminnassa. Vanhemmat luovat älyttömiä paineita opettajan työlle...open työ on ihan tarpeeksi vaativaa ilman näitä vanhempien vaatimuksia ja odotuksia!

Mielestäni opettaja on toiminut hyvin tässä asiassa, enkä näe siinä mitään urputtamisen aihetta.

[QUOTE="Nana";23716979]Poika 2-luokalta on ollut keväällä aika paljon poissa koulusta, kun oli pitkään angiina, eikä meinannut talttua millään. Nyt kun oli sitten koulussa, niin opettaja oli jättänyt hänet apuopen kanssa luokkaan tekemään tehtäviä, kun muut olivat lähteneet kävelemään liikuntatunnilla jonnekkin. Poika kertoi kotona, kuinka oli harmittanut, kun sääkin oli ihanan aurinkoinen ja ulos teki mieli. Onko asiallista tehdä näin, mitä mieltä olette? Kotiinkin tuli ylimääräisiä läksyjä. Ymmärrän toki, että poika on jäänyt jälkeen, kun on ollut poissa, mutta ei ole oikein, että se tuntuu rangaistukselta.
Ajattelin nyt laittaa opelle viestin, että laittaa jatkossa kaikki tehtävät kotiin, ettei tarvi istua liikuntatuntia "arestissa" sairauden takia...[/QUOTE]

Ymmärränkö nyt oikein? Siis kapinoit sitä vastaan että opettaja järkännyt pojalle apuopen avuksi käymään rästiin jääneitä asioita läpi? Ja koska poikasi on sitten vissiin ollut oikein reippaasti pois (kun kotiinkin tuli ylimääräistä) vaikka jo koulussa kirittiin kiinni niin miltäs olisi tuntunut kun ope oiskin tosiaan laittanut kaikki hommat kotona tehtäviksi. Ihan ilman open preppausta, että siitä vaan teet eteenpäin. Eikä välittänyt siitä että poika ei välttämättä niitä uusia asioita osaa.

Musta upeaa että järkkäsi pojalle open avuksi (vaikkakin kävelytunnin kustannuksella tällä kertaa mutta mitäpä jos mikään muu aika ei olisi sopinut..?) koska kuten varmaankin tiedät niin tietyt jutut pitää kouluvuoden aikana oppia ja käydä läpi että voi siirtyä seuraavalle luokalle. Oishan ope voinut myös sanoa että tokihan Juho-Kustin on kävelemään päästävä, mutta koska nyt on niin että Juho-Kusti ei ole käynyt asioita läpi kun poissaoloja on ollut niin paljon että valitettavasti tuplaa luokan..

Asiat tärkeysjärjestykseen!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minä olisin tosi tyytyväinen, jos rästitehtävät hoidetaan koulussa ja kotona pääsee vähemmällä. Tukiopetustunnit voivat olla niin vähissä, että tuo oli ainut mahdollisuus järjestää lisäopetusta. Itse inhosin, kun ala-asteella käveltiin liikuntatunnilla. Olisin halunnut jotain vauhdikkaampaa liikuntaa, mutta vanha opettaja tykkäsi mieluummin kävellä teitä pitkin. Se oli todella tylsää.

[QUOTE="Nana";23717113]Sain opelta tehtävät vasta edellispäivänä kun poika jo palasi kouluun. Ymmärrän, että pitää kiriä kiinni (kuten lukutaitoiset ensimmäisestä viestistä jo ymmärsivät), mutta olen vähän sitä mieltä, että tosi harmi, kun piti nipistää just siitä liikuntatunnista. Minusta se on tärkeä tunti myös ja varsinkin tälle pojalle, jolla liikunta on se heikko aine.
Toki ope tekee päätökset, mutta olisin kotona mieluummin vaikka tehnyt niitä tehtäviä enemmänkin.[/QUOTE]

Vanhempien velvollisuus soittaa opettajalle ja kysyä aina läksyt päivittäin jos poika ei osaa soittaa kaverilleen ja pyytää tuomaan läksyjä.

Kun mä olin pieni niin mun rehtori-tätini otti jopa ulkomaille tehtävät mukaa, jotka jouduin siellä tekemään. Oli pieni hinta siitä et pääs matkalle :) nykypäivänä tuntuu ettei vanhemmat arvosta koulutusta ollenkaan vaan Nicopettereiden pitäisi päästä ja saada tehdä kaikkea ja opettajissa sekä koulussa on vika jos lapsi ei opi.

Yhteistyössä