Liikunnan määrä suhteessa raskauden vaivoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko joku huomannut eroa esim. jos on liikkunut enemmän, onko raskauden vaivojakaan (iskiasta, lonkkien ym. vaivalloista löystymistä) ollut yhtä paljon, kun ei ole liikkunut paljoakaan?

[QUOTE="vieras";24904316]Onko joku huomannut eroa esim. jos on liikkunut enemmän, onko raskauden vaivojakaan (iskiasta, lonkkien ym. vaivalloista löystymistä) ollut yhtä paljon, kun ei ole liikkunut paljoakaan?[/QUOTE]

Siis raskauden aikana vai ennen? Minä liikuin ennen toista raskautta enemmän mutta silti oli iskiaskipuja alusta saakka ( niitä on kyllä muutenkin) ja liitoskivut oli niin julmetun kovia että tapahtui lantion löystymistä :( Raskausaikana en pystynyt liikkumaan juuri ollenkaan.

Mulla fyysinen tekeminen vähentää vaivoja, voin hyvin touhuilla vaikka pihamaalla pari tuntia ja vaikka se tekisikin kipeää, niin sen ansiosta seuraava päivä on yleensä hieman helpompi.
(Koskien siis iskiasta, liitoskipuihin ei auta mikään)

Mä en liikkunut koska liikunta lisäsi ja aiheutti kipuja. Enkä halunnut suonikohjuja. Olin viimeisilläni helteillä, joten kuka hullu olisi suonet pullottaen vispannut eestaas liitoskivuissaan.

Kolmatta ja neljättä odottaessa mulla oli enemmän kaiken maailman kremppaa ja liitoskipuja, kuin esim. ekaa ja tokaa odottaessa.
Laittaisin ne kuitenkin enemmänkin sen piikkiin, että ne olivat jo kolmas ja neljäs raskaus suht lyhyillä väleillä.

Raskauden "sisällä" oli kyllä aina selkeä ero näiden kahden viimeisen aikana; niinä päivinä kun liikuin normaalisti, talikoin itse tallin kotona ja ehkä töissäkin, ratsastin tai kävelytin ja juoksutin hevosia, olin illalla ja seuraavan päivänä huomattavasti parempivointinen.

Jos ei tullut touhuttua normaalijuttuja, vaan istuttua pers homeessa sohvan pohjalla, niin ihan taatusti oli illalla ja seuraavana aamuna kamalat lonkkasäryt, lantiokivut ja ristiselkä huusi hoosiannaa.

Mä en oikeasti ymmärrä sitä että liikunta vähentäis iskiaskipuja :/ Kun teen töitä useamman päivän putkeen ( seisomatyö, johtuuko siitä)) iskiaskivut äityy niin että jalat meinaa mennä alta.

[QUOTE="vieras";24904464]Mä en oikeasti ymmärrä sitä että liikunta vähentäis iskiaskipuja :/ Kun teen töitä useamman päivän putkeen ( seisomatyö, johtuuko siitä)) iskiaskivut äityy niin että jalat meinaa mennä alta.[/QUOTE]

Kai se on ihmisestä kiinni. Mulla särki sitä vähemmän, mitä enemmän liikuin (johonkin pisteeseen asti, loppuvaiheessa sitten piti vähän rauhoittaa, mutta silti oli pakko liikkua se normaali x määrä, että pääsin seuraavanakin aamuna sängystä ylös).

olen liikkunut paljon sekä ennen raskautta, raskauden aikana, että synnytysten jälkeen. Liikunta on auttanut kaikkiin kolotuksiin ja ennen kaikkea YLEISEEN JAKSAMISEEN! tietenkin olen valinnut lajit aina kulloisenkin tilanteen mukaan, en nyt heti synnytyksestä suoraan spinningiin menny, tai raskaana yrittäny juosta... Mutta esimerkiksi uinti/vesijuoksu oli jopa kaksosraskaudenkin loppuvaiheilla todella piristävää ja kehoa hyvällä tavalla väsyttävää....

Varmaankin paljolti ihmisestä kiinni.
Mä juoksin raskausviikolle 28 saakka sekä tein fyysistä työtä vielä äitiyslomallakin enkä potenut minkäänlaisia raskausvaivoja, mutta paha mennä sanomaan auttoiko liikkuminen vaivattomuuteen vai vaivattomuus liikkumiseen. :D

Minä liikuin paljon ennen raskautta, mutta alun pahoinvoinnissa ja väsymyksesä se jäi hyötyliikuntaa lukuun ottamatta kokonaan ja sitten kun tuli parempi olo en enää saanut aikaiseksi silloinkaan. Mitään vaivoja ei kuitenkaan tullut.
Nyt toisessa raskaudessa aion yrittää liikkua vähän enemmän, koska en ole alkutilanteessa niin hyvässä kunnossa kuin viimeksi.

Mä en pystynyt koko raskaudessa liikkumaan paljon mitään, jo alkuraskaudessa oli aikoja, jolloin autolta kotiovelle oli suurten ponnistusten takana. Silti ei ollut hirveästi mitään ns. tyypillisiä raskausvaivoja: Liitoskipuja ja iskiasta jonkin verran, mutta ei hirveästi.

Kai se on ihmisestä kiinni. Mulla särki sitä vähemmän, mitä enemmän liikuin (johonkin pisteeseen asti, loppuvaiheessa sitten piti vähän rauhoittaa, mutta silti oli pakko liikkua se normaali x määrä, että pääsin seuraavanakin aamuna sängystä ylös).

Mullon kyllä muutenkin selvävaivoja ja käsittääkseni selkäkivulle seisominen on myrkkyä että oisko sitten sitä :/

Yhteistyössä