liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiljenneet... =/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiljenneet... =/

Vieras
miten voimakkaita liikkeita olette tunteneet rv 35 ja sen jälkeen... ? ite tunsin kovempia potkuja aikasemmin, mutta nyt tuntuu että liikkeet on hiljasempia...

Mulla terkkari käski pitää liikepäiväkirjaaviimeisen kuukauden ja sanoi, että jos liikeet hiljenee niin heti sairaalaan.

No, kyllä liioitteli kovin. Meidän poika ei mitenkään vilkas masussa ollut, perätila tosin saattoi vaientaa potkuja. Mulla kyllä liikeet hidastu, eihän siellä masussa enää tilaakaan kovin ole.

Meillä rauhallinen ja tyytyväinen poika, joka nukkuu yöt, kuten masussa olleessaankin.

Jos olet huolissasi kannttaa käydä tarkistamassa masuasukin tila.

Hei, täällä rv 39 ja myös liikkeet tuntuvat hiljaisempina. Tuo alkoi jossain rv 35 paikkeilla, enitsestä hulivilivauvasta tuli hiljaisempi. Kuitenkin on sekä neuvolassa, että ultrassa, todettu että vauva liikkuu hyvin ja voi hyvin. Tunne johtuu kuulemma siitä, että vauva on jo niin iso, ettei se enää mahdu muljahtelemaan ja tekemään kuperkeikkoja, vain hieman tönii äitiä jaloilla ja käsillä. Ei siis pitäisi olla syytä huoleen. Tuo 10 liikettä tunnissa-sääntökin on hieman liioiteltu, neuvolassa sanottiin että on myös olemassa 10 liikettä päivässä-sääntö... Vauva myös ottaa jopa noin tunnin tirsoja masussa! Jos tuntuu, ettei vauva ole liikkunut pitkään aikaan, syö jotain makeaa tai juo lasi mehua ja käy pitkäksesi, vauva yleensä virkoaa tästä- tykkää kai makeasta...

Meillä neuvolantäti sano että kymmenen liikettä tunnissa paitsi niinä tunteina kun vauva nukkuu. Eli käyt vasemmalle kyljelle ja makaat siinä viiva aina paperiin kun liikkuu. Kymmenen liikettä tunnin aikana. Jos ekana tuntina ei tule täyteen käy kävelyllä ja kokeile uudestaan. Jos ei edelleenkään suositellaan soittamaan synnärille tai neuvolaan.
Tosin noina viikkoina vauvalla alkaa olemaan rajoitutetusti tilaa jonka vuoksi liikkuminen saattaa vähentyä.
Itselläni viikkoja 39+2.

Täällä myös liikkeet olleet jo pari viikkoa hiljaisempia, ei enää selviä potkuja, vaan sellaista möyrimistä.. ja sitten ilmestyy aina välillä jalka (?) sellaisena kohoumana jonnekin kohtaa vatsaa. Liikelaskentaa olen tehnyt, ja olen saanut sen kymmenen liikettä ja reilumminkin, joten kaipa se johtuu vaan tilan puutteesta tuo liikkeiden hiljentyminen.

ehkä luettuasi tämän sinua lohduttaa hieman: vauvani liikkui säännöllisesti tiettyihin kellonaikoihin (noin aikoja tottakai) ja oli ollut vilkas liikkeissään aina siitä asti kun aloin tuntemaan liikkeitä.

viikolla 38 hän kuitenkin alkoi liikkua epäsäännöllisemmin ja siihen aikoihin sain vanhanaikaiselta neuvolatädiltämme vanhanaikaisen kaavakkeen johon tuli tarkkailla ja merkata vauvan liikkeitä eli 10 krt tunnissa. kaavakkeeni täyttyi epäsäännöllisesti tunti toisensa jälkeen joten heitin sen roskiin. kaksi kertaa tuon viikon aikana menin hätäpäissäni kätilöopiston raskauspolille. toisen kerroista muistan elävästi: olin tuntenut vauvani liikkeet aamulla klo 8....kello alkoi näyttää 13 eikä vieläkään tuntunut pienintäkään liikettä vaikka olin syönyt suklaata, työnnellyt topakasti vatsaani ja laittanut jopa herätyskellon soimaan kumpuani vasten. soitettuani kätilöopistolle, käskivät he erittäin rivakasti saapumaan paikalle.

tuolla kerralla he päättivät ottaa minut tarkkailuun yön yli, sillä vauva liikkui vähän jopa ultratessa. vettä oli myös vähän ja vauvan paino oli alhainen viikkoihin verratessa. synnytystä ei kuitenkaan katsottu tarpeelliseksi käynnistää, sillä vauva liikkui iloisesti aamun valjettua ja vettäkin oli tullut taas lisää.

loppujen lopuksi poikani syntyi 40+6 viikolla, 49 senttisenä ja 3060 painoisena. suht pieni lapsi siis vaikka äidilleen oli tullut painoa 20 kiloa :). ja 6 kuukautta vanha lapseni on terve, mutta tätä nykyäkin hän ottaa lungisti. riehuu, nauraa ja itkee kun on sen aika. nukkuu kun nukuttaa, istuu sylissä ja katselee maailmaa kun on leikitty tarpeeksi. temperamentti oli siis jo olemassa, kohdun sisälläkin.

älä siis huolestu. tai jos huolestut, mene tarkastamaan tilanne - vaikka tuhat kertaa vielä - sitä et ainakaan kadu. itse nolostelin huolestuneisuuttani mutta sitten ajattelin että paskat minä välitän mitä kätilöopistolla minusta ajattelevat. ja onhan sinun huolesi on oikeasta, arvokkaasta asiasta.

oikein mukavaa odotusaikaa ja onnellista syksyä toivottelen täältä espoosta.

Kuinkahan vilkas vauveli sitä on meille tulossa kun en ainakaan vielä ole huomannut liikkeiden kovin paljoa hiljentyneen.Ihan varmasti tulee se 10 liikettä tunnissa.Välillä innostuu ihan pienen ajan sisällä möyrimään tuolla mahassa oikein kunnolla.Eilenkin haatelin ihan ääneen hänelle että älä nyt ainakaan takaisin perätilaan käänny kun kävi sellainen myllerys.Oli nimittäin muutama viikko siiten epävarmaa oliko raivotarjonnassa mutta viime viikolla oli sitä kyllä selkeästi.
Yöt kyllä pystyy liikkeiden suhteen nukkumaan hyvin.Saattaa yölläkin liikkua mutta ei häiritse unta.

Yhteistyössä