liikennerikkomus->kutsu suulliseen kuulemiseen käräjille, mitä tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja argap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

argap

Vieras
Mulle posahti kolmion takaa kylkeen auto viime vuonna. Nyt sitten tuli postissa kutsu käräjille. Minut on merkitty asianomistajaksi ja käräjillä haluaat kuulla minua. Törkeä liikenneturvallisuuden rikkominen on kyseessä.

Mitä se tarkoittaa? Onko se tilanne jossa olen kahdestaan jonkun virkailijan kanssa vai onko muita (ketä) paikalla? Miten tämä tilanne etenee? Korvausvaatimuskaavake oli kutsun mukana. Mitä tämä tarkoittaa? Matkakuluja? Olen äimänä ja jännittää koko juttu.

Kertokaa asiasta tietävät.

Mulle posahti kolmion takaa kylkeen auto viime vuonna. Nyt sitten tuli postissa kutsu käräjille. Minut on merkitty asianomistajaksi ja käräjillä haluaat kuulla minua. Törkeä liikenneturvallisuuden rikkominen on kyseessä.

Mitä se tarkoittaa? Onko se tilanne jossa olen kahdestaan jonkun virkailijan kanssa vai onko muita (ketä) paikalla? Miten tämä tilanne etenee? Korvausvaatimuskaavake oli kutsun mukana. Mitä tämä tarkoittaa? Matkakuluja? Olen äimänä ja jännittää koko juttu.

Kertokaa asiasta tietävät.

Olet oikeudenkäynnissä osallisena asianomistajana. Paikalla on ainakin vastaaja (syytetty), syyttäjä, tuomari ja sinun sekä vastapuolen mahdolliset asianajajat. Sitten paikalla voi olla vielä tapahtuman mahdollisia silminnäkijöitä tai paikalla käynyt poliisi todistajina.

Voit vaatia vastaajalta matkakuluja ja menetettyjä ansioita oikeudenkäyntipäivältä. Sekä tietysti vahingonkorvauksia kivusta ja särystä.

Mihin tarvitaan asianajajia? Onko riski siitä, että vastapuoli todistaakin jotenkin ettei ollutkaan syyllinen? Miten voin varautua ja voinko?

Kyllä minä palkkaisin asianajajan, jopa näin "selvässä" tapauksessa. Eipähän sitten kompastu mahdolliset korvausvaatimukset mihinkään pikkuseikkaan, mitä maallikko ei ymmärrä. Useinmiten nykyään häviäjä taidetaan nakittaa maksamaan molempien oikeudenkäyntikulut? En ottaisi riskiä ilman asianajajaa.