Liian valoisaa

Taas hereillä. En ole nukkunut täyttä yötä viikkoihin. En saa illalla unta, herään aamuyöllä 3-4 välillä. Yöt jää 4-6 tuntiin. Ja oikeastaan ei sitten edes kunnolla väsytä vaikka tietää että kroppa olis väsynyt. Tämä kesä on tämmöstä kun poltetaan kynttilää molemmista päistä; nukutaan vähän ja huonosti, töitä helteessä, liikaa valoa ja lämpöä yhtäkkiä. Se on kuin shokkihoito tosi pimeän talven jälkeen. Lasten kanssa kotona; teet ruoat, selvität riidat, vastaat lukemattomiin kysymyksiin... Loppukesällä ollaan sitten ihan poikki kun lapset menevät takaisin kouluun ja ne helvetin elohelteet jatkuu...

vierailija
Hanki pimennysverhot. Kysy kangaskaupasta sellasta ohutta "avaruuskangasta" minkä voi iltapäivällä laittaa ikkunaan estämään auringonpaistetta ja sen lämpöä. Mä tein vaan lenksut kulmiin ja pikkunaulat ikkunanpokiin ja ripustan siihen tarvittaessa.

Kokeile erilaisia viilennyskeinoja, esim teipillä kiinnitettävä siitepölyharso ikkunaan ja ikkuna/partsin ovi yöksi auki. Iltaviileällä pyöritä tuulettimella huoneilmaa että lämpö menis avoimesta ikkunasta ulos.
Kastele ohut pyyhe lämpimällä vedellä, puserra kuivaksi ja käytä peittona. Tai pakasta pyyhkeitä ja käytä peittona (tämä oli hyvä kun meillä oli auton ilmastointi rikki niin kylmälaukkuun mukaan pakastetut pyyhkeet ja lasten päälle autossa)

vierailija
..ja elohelteitten jälkeen on hyvä pikkuhiljaa iltojen pimentymisen myötä sekä aamuhämäryyden lisääntyessä ryhtyä nurisemaan talven lähestymisestä loskakeleineen ja valon vähyyksineen ja keinovalon lisääntymisineen.:D
Yliväsyminen vain lisää kropan kierroksillaolemista eli siihen sun pitäs kiinnittää huomiota. Panosta nyt ruokailuihisi, syö laadukkaasti ja vältä liian rasvaisia ruokia sekä väärään aikaan syömistä. Jos sulla on fyysisesti raskas työ, niin muista nesteytys sekä työstäkin riittävä palautuminen. Ja siivoa mielesi stressistä eli tee ne asiat jotka pystyt ja joihin voit vaikuttaa, muutoin ota rennommin. Tsemppiä!

vierailija
Kannattaa tosiaan hoitaa ympäristö sellaiseen kuntoon, että nukkuminen onnistuu. Pimennysverhot, tuulettimet, korvatulpat, ilmastointilaite, melatoniini. Kaikki kannattavia investointeja. Suomalaisilla on usein sellainen omituinen ajatus, että esim. ilmastointilaite olisi turhuutta tai ei kuulu Suomeen. Ajatuksena yhtä idioottimainen, kuin jos se ettei lämmitys kuuluisi Britteinsaarille. Pyyhitään vaan homeet seiniltä kun niitä ilmestyy. Tuollainen ajattelu oli ok sata vuotta sitten, mutta nyt eletään jo vuotta 2020 ja asiat ovat menneet eteenpäin.

Hei. Kiitos kaikille vastauksista ja myötäelämisestä. Mulla on pimennysverho, mutta en kuumalla voinut sitä käyttää kun se peittää tuuletusluukun. Nyt onneksi viileni vähän, mutta en silti osannut nukkua, en saanut heti unta ja heräsin taas samaan aikaan ja taas valvoin. Itse asiassa en ole päivällä mitenkään megaväsynyt ottaen huomioon kuinka kauan on jo huonosti nukkunut. Olen aika herkkä muutenkin valolle, ja saan herkästi migreenin. Mulla oli toukokuussa oikea migreenien sarja kun alkoi valoistaa.

Nyt on muutama päivä vapaata ja koitan harjoitella nukkumista. Joo olen ylikierroksilla, unen päästä on tosi vaikee saada kiinni. Mielessä pyörii myös monet asiat.

vierailija
Tuo migreeni on inhottavaa. Mä käytän joskus aurinkolaseja jopa sisällä. Ootko koittanut unimaskia, eli sitä silmien päälle laitettavaa lappua?
Onko verho sellainen että voisit leikata siihen aukon sen tuuletusluukun kohdalle? Kaikki viritelmät on sallittuja jotta saa nukuttua :D

Yhteistyössä