Liian VÄHÄN syömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hunaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hunaja

Jäsen
29.03.2008
110
0
16
Raskaana ollessa pitäisi syödä hyvi ja terveellisesti.
Omalla kohdallani en ole ainakaan yhtään varma tuleeko sitten lopulta syötyä päivän mittaan se omaa kulutusta vastaava määrä, vai pitäisikö alkaa popsia enemmän. Lisäksi raskaana olevan pitäisi lisätä siihen normaaliin kulutukseen vielä extraa noin 300 kaloria. Mistä tiedätte, että saatte ne ylimääräiset 300 kaloria päivässä? Ei kai kukaan niitä laske. :|

rv16

Jos syö sen verta kun maistuu ja hyvin ja monipuolisesti niin en usko että siinä pitäisi olla mitään ongelmaa? Eiköhän normaali elimistö ilmota jos se kaipaa enempi pöperöä... ei se määrä vaan se laatu :)

(Minulle pienestä pitäen sanottu siitä kun olen liian laiha, enkä paljoa syökään, mutta terve olen ollut ja lapset myös, ja raskaudet ja synnytykset olleet helppoja)

Alkuperäinen kirjoittaja Hunaja:
Raskaana ollessa pitäisi syödä hyvi ja terveellisesti.
Omalla kohdallani en ole ainakaan yhtään varma tuleeko sitten lopulta syötyä päivän mittaan se omaa kulutusta vastaava määrä, vai pitäisikö alkaa popsia enemmän. Lisäksi raskaana olevan pitäisi lisätä siihen normaaliin kulutukseen vielä extraa noin 300 kaloria. Mistä tiedätte, että saatte ne ylimääräiset 300 kaloria päivässä? Ei kai kukaan niitä laske. :|

rv16

Voishan sitä pitää vaikka ruokapäiväkirjaa jos huolettaa. Itse söin normaalisti+vähän ekstraa. Paitsi ekat 17vkoa miten sattuu yökötyksen takia.
En minäkään tarkkaan mitään kaloreita laskenut, kunhan söin niin että tuntui riittävän molemmille.

Mä olen kuullut että riittää kun syö sen verran kun tuntee tarvitsevansa. Ei tietenkään sovellettuna toisinpäin, että mässää ihan mielettömästi.. Mulle sanoi aikanaan neuvolantäti että kyllä vauva omansa ottaa, äiti tosin saattaa tarvita kalsium- ja rautalisää. Joten nou hätä, syöt sen verran mitä kroppa sanoo =) Eikä vielä noilla viikoilla todellakaan tarvitse sitä 300kcal lisää, se on vasta loppuvaiheella eikä silloinkaan välttämättä noin paljoa tartte lisää.

Minun mielestäni avain sana on säännöllisyys. Että syö tarpeeksi usein. Vaikka sitten pieniä määriä kerrallaan.

Meillä pojalla oli aika tarkka ruoka rytmi jo syntymästä lähtien, jota ei edes lasteosaston pakollinen syömättömyys jakso katkaissut. Ja luulen sen osittain siitä koska söin säännöllisesti koko pojan odotus ajan.
Esikoista odottaessa en "osannut" syödä normirytmin mukaisesti, eikä hän vauvankaan sitten syönyt säännöllisesti vaan miten sattuu.

Mä pyörryin jos en syönyt tauotta. Se kolmesataa ylimääräistä on kumminkin aika vähän, kaks voikkaria. Jos olet tottunut syömään 1600 kcal päivässä niin sitten sen ehkä huomaa, minä en kun mulla on koko ajan käsi ruokakaapissa... :ashamed:

Syöt sen mikä maistuu ja mahtuu. Niitä on olemassa sellaisiakin äitejä jotka vetävät laattaa aamusta iltaan, ja voit kuvitella ettei heidän kohdallaan täyty mitkään suositukset ja silti tulee terveitä lapsia. Tai sitten kehitysmaan äidit, niilläkin eväillä saadaan lapset aikaiseksi.
Ei kannata alkaa laskemaan grammalleen ja potea huonoa omaatuntoa.
Silloin kun voit hyvin, asiat ovat hyvin.

No jos alkaa ihan "ohjeita" lukemaan, näin se menisi:
hedelmiä/kasviksia vähintään 5 annosta (eli 5 kpl),
maitotuotteita 3 annosta (1jugurtti, 1 lasi maitoa ja muutama siivu juustoa),
Kuituja/ hitaita hiilihydraatteja 6-7 annosta ( 1 annos on 2 leipäviipaletta),
proteiineja 2-3 annosta ( n. 100g lihaa),
ja öljyjä lisäksi.

Tässä tulee mielestäni jo sellainen kasa ruokaa, että pitäisi nousta hirveän aikaisin aamulla ylös, että päivän mittaan söisi niin monta ateriaa, että kaikki annokset kuluttaisi. Olen ihmeissäni.

Yhteistyössä