Liian vähän lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeräsKissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TeräsKissa

Vieras
Lomailtiin viikko lapsen kanssa ja julma totuus ryömi jälleen jostain esiin.
Mulla on aivan liian vähän yhteistä aikaa oman lapsen kanssa.

Arki pyörii hoitoon - töihin -hoidosta kotiin - kotiaskareet-väsymyksestä kiukutteleva lapsi - koirat ja iltapuuhat - nukkumaan rumbaa. Viikonloput menee vilauksella ja karmee totuus on, että lomilla huomaa ja tajuaa, millainen ihmisenalku tuo jo 4-vuotias lapsi persoonaltaa on, kun saa olla lapsen kanssa 24/7.

Siitä syyllistyneenä sitten miettii, oman elämänsä ratkaisuja ja arvomaailmaa. Asioiden vatkaaminen ja jossitelu ei auta mitään, pitäisi panostaa tähän päivään. Miettinyt mitä teen, kun lapsi tulee kouluikään. Miten järjestää ensimmäinen kouluvuosi siten, että äiti olisi aamulla kouluun laittamassa ja iltapäivällä kotiin hakemassa.

Nyt kysynkin, miten te pienten koululaisten työssäkäyvät äidit olette ensimmäisen kouluvuoden kohdalla työnne järjestäneet?

Samoja asioita olen miettinyt ap:n kanssa. Esikoinen on 4 vuotias, mutta kouluunmeno mietityttää jo. Luultavasti otan osittaista hoitovapaata ja teen 6 tuntisia työpäiviä ellei sitten saada miehen kanssa jotenkin sumplilttua työvuorojamme muuten koululaiselle edullisesti.

Heips. Itse teen 3-vuorotyötä ja aika junailua on. En nää välillä muksuja vuorokauteen kun aamulla laitan kouluun ja tulen illalla myöhään ja ovat jo nukkumassa ja aamulla menen taas aikaisin aamuvuoroon, mutta se on vain hyväksyttävä. Sille kun ei mahda mitään, töistäkään kun ei voi olla pois. Vapaa-ajat sitten pyhitän aivan vain perheelleni. Ja yhtään helpommaksi tilannetta ei tee se, että lapsistani 2 on erityislapsia ja tarvitsevat vielä enempi tukea koulun ja arjen suhteen. Onneksi mulla on hyvä mies/ isä joka myös kantaa kortensa kekoon arjen pyörityksessä. Myös koulun aamu-ja iltapäiväkerhot ovat käytössä.

kai nyt yhdelle lapselle jää aikaa normityöpäivän jälkeen. miten niin viikonloput menee nopeasti? mitä teet? jos teitä vaan 3, niin kotityötä ei paljon ole.
nyt otat itseäsi niskasat kiinni ja vähännätte omat harrastuksenne ja muut höpöjuttunne, tai jos ei käy, niin lopetat valittamisen.
yhdella lapselle kyllä 2 vanhemmalta jää aikaa työssäkäynnin ohessa.

ja koulun alkuun liittyvästä kysymyksestä, eka ja tokaluokkalaisen vanhempi saa tehdä viidenneksen lyhyempää työviikkoa ja saa siitä pienen korvauksen kelasta, kun tekee lyhennettyä työaikaa.

siirry tekemään lyhennettyä työviikkoa. Siihen on kaikilla alle tokaluokkalaisten vanhemmalla oikeus. Kela ei tosin maksa mitään, kun lapses on jo 4v, mut kummasti se auttaa yhteisen ajan löytymiseen. Vaihtoehtoina tehdä joko 4 päivää viikossa tai sit 6 tuntista päivää. Suosittelen! Rahallinen menetys on mitätön, mut elämä on ihan erilaista. mä teen tätä niin kauan kuin viimeinenkin villahousu pääsee tokalta:)

Lisään tähän juttuuni vain sen, että vaikka olen 3-vuorohommissa niin hyväpuoli on se, että välillä minulla on useampi vapaapäivä peräkkäin ja silloin kyllä olen tiiviiisti perheen kanssa. Omat harrastukset ovat jääneet (käyn vain lenkillä koirien kanssa) ja kaikki vapaat harrastetaan yhdesssä. Nyt talvella hiihdimme tai kävimme mäenlaskussa ja makkaran paistossa. Kyllä sitä aikaa riittää isolle perheelle jos sitä vain osaa järjestää.

Yhteistyössä