liian vähän raitista ilmaa!

Nyt iski kamalat omarit siitä, että meidän vauva on niin paljon sisällä ja saa hengitellä tästä syystä liian vähän raitista ulkoilmaa! Ongelma on se, että neiti (reilu 4kk) VIHAA pukemista (nyt ei puhuta mistään harmituksesta ja kitinästä, vaan raivoamisesta), ja nukahtaa yleensä syödessään tissille/pullolle. En siis raskisi herättää nukkuvaa vauvaa pukemisella, koska siitä seuraa ihan kamala huuto ja huuto loppuu vasta kun ollaan juostu vaunujen kanssa jonkun matkaa ulkona. En myöskään viitsisi lykätä juuri herännyttä vauvaa vaunuihin, ja "pakkonukuttaa" uudelleen.

Näin ollen tyttö on välillä koko päivän sisällä. Ollaan nyt kokeiltu ottaa vauva ihan virkeänä ulos joko vaunuihin puoli-istuvaan asentoon tai sitten ihan vaan syliin hengailemaan. Ois vaan niin näppärää, jos ne unet saisi hoidettua ulkosalla.. Eihän se vauva siihen tietenkään kuole, jos on silloin tällöin päivän ulkoilematta, mutta aika hyvää se raitis ilma vauvoillekin tekisi.. katellisena luen, kuinka muitten vauvat nukkuu monta kertaa pvässä usean tunnin päikkäreitä ulkona!! =)

Vinkkejä?
 
Mä kyllä "herätän" jos nukahtaa syötölle ts. pakko joka tapauksessa röyhtäyttää. Joskus ei kyllä herää vaikka pukee ja pistää ulos. Sen verran hyvät unenlahjat ukkelilla on =) Ikää samat 4 kk. Eli en osaa auttaa. Meilläkään ei pukemisesta välitetä mutta olen yrittänyt pitää kiinni kerran päivässä ulkoilusta ja joka toinen päivä-säännöstä äidille. Kun on niin helppo pistää vaan tohon parvekkeelle ja jäädä ite surffaamaan tänne :ashamed:
 
Aku
Mun yhellä kaverilla oli sama juttu poikansa kanssa.Se alko pukemaan pojan eka sit vasta antoi maidon.Ja sitten juotuaan vauva vaunuihin ja pihalle.Ja luulis että toinen hermostuu siinä juodessa kun ulkovaatteet päällä,mutta ei.Se toimi heillä =)
 
Meillä pukeminen aiheuttaa kanssa melkoiset raivarit ja vaunuissa ei tyttö nuku kun sen hetken kun ollaan liikkeellä, joten kyllä minäkin välillä luen kaihoisasti niitä "3h päikkärit vaunuissa ULKONA" juttuja... Onneksi meillä on tuo kantoliina, jossa tyttö viihtyy TODELLA hyvin ja jonka kanssa voi lähteä pihalle ilman huudattamista. Tyttö liinaan, hänelle pipo päähän, pitkät villasukat jalkaan ja liinan päälle vesisateenkin kestävä lämmin suojus ja menoksi. Tytöllä on nyt ikää 3½kk ja hyvin jaksaa kantaa yhteen putkeen yli tunninkin vaikka minulla on selkävaivoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Donu:
Meillä pukeminen aiheuttaa kanssa melkoiset raivarit ja vaunuissa ei tyttö nuku kun sen hetken kun ollaan liikkeellä, joten kyllä minäkin välillä luen kaihoisasti niitä "3h päikkärit vaunuissa ULKONA" juttuja... Onneksi meillä on tuo kantoliina, jossa tyttö viihtyy TODELLA hyvin ja jonka kanssa voi lähteä pihalle ilman huudattamista. Tyttö liinaan, hänelle pipo päähän, pitkät villasukat jalkaan ja liinan päälle vesisateenkin kestävä lämmin suojus ja menoksi. Tytöllä on nyt ikää 3½kk ja hyvin jaksaa kantaa yhteen putkeen yli tunninkin vaikka minulla on selkävaivoja.
uteliasuudesta kyselen että minkälainen suojus?
 
Ihan turhaan podet huonoa omaa tuntoa! Vauvan pihallanukuttaminen on perua Arvo Ylpön ajalta, jolloin sisätiloissa vielä loisivat ties mitkä eliöt ja oliot ja lapset oikeasti hyötyivät saadessaan välillä raitista ilmaa. Nykyään hygienia- ja sisäilman taso on aivan eri, eikä oikeastaan ole tietoa siitä, onko vauvan ulkonanukuttamisesta jotain hyötyä. Sitä itse asiassa alettiin vastan tutkia Oulun yliopistossa.

Meillä vauva ei suostu nukkumaan kuin liikkuvissa vaunuissa, joten päivinä, jolloin ei päästä syystä tai toisesta (esim. huono sää) kärrylenkille, hän on koko päivän sisällä. Aluksi mietin että mitä ihmettä teen, mutta sitten ajattelin, että ei kai tuosta haittaa voi olla jos hän kerran nukkuu ihan tyytyväisenä kunnon päikkärit sisälläkin. Pihalle ehtii isompanakin! Enemmän siitä lenkittömyydestä on haittaa äidille ja äidin vatsamakkaroille...
 
Tuulilja http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html
Tuolta löytyy kuvia ja tietoa. Meille tuo kantosuoja on ollut tosi hyvä löytö ja käytössä päivittäin. Kun kelit lämpenee täytyy joko ostaa tai tehdä itse kevyempi versio kuin tuo käytössä oleva Deluxe talvikääntösuoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Donu:
Tuulilja http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html
Tuolta löytyy kuvia ja tietoa. Meille tuo kantosuoja on ollut tosi hyvä löytö ja käytössä päivittäin. Kun kelit lämpenee täytyy joko ostaa tai tehdä itse kevyempi versio kuin tuo käytössä oleva Deluxe talvikääntösuoja.
kiitos sulle :flower: kaikkea uutta sitä oppii. oon ettiny tommosta,mut jostain syystä en oo löytäny! aivot tainnu jäädä narikkaan.. :ashamed: ois niin hyvä ottaa vauva kantoliinaan jos käyntiä vain pikaseen lähikaupas ym. ku ruveta vaunujen kanssa pelaileen.. ja nyt haluaisin kyl kokeilla miten multa/meiltä onnistuis toi lenkkeily/kävely liinassa =)
 
tuulilja Kiva jos tiedosta on jollekin hyötyä! Meillä tosiaan ollut ihan pelastus tuo suojan löytyminen. Perheeseen kuuluu pari kaviollista ja heinien+vesien vieminen tarhaan pari kertaa päivässä oli aiemmin tosi hankala juttu juuri sen takia, ettei lapsi ole hetkeäkään hiljaa jos vaunut eivät liiku.
 
Meillä jäi pukemiset, kun ostin Stadiumista sellaisen tosi paksun makuupussin. Sen pohjalle olen vielä laittanut lampaantaljan. Ennen imetystä laitan vauvalle kypärämyssyn päähän ja tissille nukahdettuaan kippaan vauvan vaunuihin makuupussiin ja kärrään vaunut parvekkeelle. Hyvin nukuttaa, eikä pakkasillakaan ole olleet edes sormet tai varpaat viileitä unien jälkeen.
 
Meillä on tyttö nyt 5kk ja ensimmäiset n.3kk (ainakii..) oli kanssa aikamoista tappelua ulkovaatteiden pukemisen kanssa, mutta nyt tilanne rauhottunu huomattavasti =) Lähinnä se kypärämyssyn päähän vetäminen sai viimeistään hirveen huudon aikasex :eek:
Mutta aattelin niin, että pakkohan neidin on siihen pukemiseen tottua kun sitä päivittäin tekee ja välillä useammankin kerran ja niinhän siinä sitten kai on käynyt! Tai sitten kasvanu jo niin "isox" ettei enää välitä.. Kyllähän vieläkin välillä harmittaa mielialasta riippuen, mutta aika hyvin jo menee.
Ei auttanu ennen kuin kuunnella huutoa ja olla välittämättä!! Sekin vois auttaa että pikkuista yrittää samalla kun pukee viihdyttää jotenkin, esim. laulamalla tai "pelleilemällä" =)
Mutta kyllä sitä itsekin jo toivoisi, että tulis kesä ja lämmin, ettei oikeesti tartteis tumpata niin paljoa vaatetta päälle..
 
On nyt ihan pakko kommentoida vielä sen verran, että meillä käydään vaunujen kanssa kävelyllä lähes päivittäin ja autoreissujakin varten (joita myös lähes päivittäin) on pakko pukea kunnon ulkovaatteet niskaan. Eli täällä siedätetään lasta pukemiseen usein, mutta vielä ei ole tullut toivottua tulosta. Nuo pikaisemmat reissut eli postin hakeminen ja kaviollisten ruokkimiset on näppärä hoitaa liinan kanssa suojan avulla, josta jo mainitsin. Säästyypähän äidin hermot kun ei tarvitse montaa kertaa päivässä taistella ulkovaatteiden kanssa. Ja liinaillen kävelyllä käyminen on muuten mukavaa vaihtelua tuohon vaunujen lykkäämiseen. :) Minustakin olisi kiva kuulla vinkkejä millä lapsen saisi nukkumaan päiväunet vaunuissa ilman jatkuvaa työntämistä/heiluttelua. Tavallaan olen kyllä jo ehtinyt luopua toivosta sen asian suhteen... Mielestäni kuitenkin pääasia on että lapsi pääsee ulkoilemaan, ei se nukkuuko päikkärinsä ulkona vai sisällä.
 
Kokeiltiin tänään sitä, että laitettiin tytölle vaatetta niskaan ja myssy päähän ja vasta sit tarjottiin sapuskaa ennen päikkäreille menoa. Tarkoituksena siis se, ettei tartteis herättää nukkuvaa vauvaa pukemisella. Mut kypärämyssyn laittamisesta seuras niin hirvee huuto, ettei syömisestä tullu yhtään mitään :LOL: samantien ku otti myssyn pois, niin maitoki alko uppoomaan! se tuntus toimivan välillä (siis ilman huutoa), et antaa vauvan nukahtaa, pukee varovasti ulkokamppeet ja siirtää vaunuihin. tällönkin pitää tosin lähtee vaunujen kans liikkeelle, tai herääminen tapahtuu hyvin nopsaan... Nooh, ei oo enää montaa kuukautta kesään ja sit se helpottaa! =)
 
Meidän vauva vihasi kanssa tuota pukemista, mutta siinä puolen vuoden iässä alkoi selkeästi helpottamaan. Sillon kun vielä raivosi naama punaisena tuota pukemista, tehtiin niin, että kun otettiin tissiltä laitettiin sohvalle haalarin päälle ja puettiin vaan niin nopeasti kun ikinä pystyy vaatteet päälle ja sitten äkkiä taas syliin :D Nykyään ei silleen suutu tuosta pukemisesta ja nukkuu tosi hyvin ulkona.
 
Meidän neiti ei myöskään kovin pukemisesta aluksi perustanut, joten syötin ja puin vuorotellen. Eli aluksi annoin toisesta rinnasta maitoa, sitten puin osan vaatteista (villasukat, villahaalari, lapaset), syötin taas toisesta rinnasta ja lopuksi ulkohaalari ja hattu. Yleensä nukahti syödessään ja sai nukkuvana pukea loput vaatteet. Tällä tekniikalla oppi jo noin 1,5 kk ikäisenä nukahtamaan vaununkoppaan ilman työntelyjä. Tosin aluksi työntelin säännöllisin ajoin päikkäriunille,noin 1/2 tuntia että nukahti kunnolla, sitten jatkoi uniaan. Saipahan äitikin samalla hyvää liikuntaa kaks kertaa päivässä.

Nyt tyttö on 6 kk ja nukkuu kahdet noin 1-3 tunnin päikkärit ulkona. Ei tartte kuin pukea ja laittaa hereillä oleva tyttö vaunuihin. Yleensä nukahtaa hiljakseen muutamassa minuutissa, mutta joskus saattaa vaatia parin minuutin heiluttelun. Huono puoli tässä on ettei äiti saa enää säännöllistä liikuntaa, kun tyttö nukkuu muutenkin ;) Mutta jottei olisi liian helppoa niin omassa sängyssä ei nukuta kuin satunnaisesti ja yöllä heräillään muutaman tunnin välein, eikä rauhotu kuin imetyksellä.
 
Tààllà myòs yksi 4kk ikàinen vauva joka vihaa pukemista... Olen myòs yrittànyt pelleillà yms. mutta ei tehoa. Pàivittàin kuitenkin yritàn tehdà lenkin neidin kanssa vaikka kuinka pistàà vastaan. Vauva kuitenkin rauhoittuu kun làhdetààn rattaissa liikkeelle.. ( HUOM! rauhoittuu, mutta mòkòtys naama pààllà koko matkan ajan) :D Ensi talveksi hommaan sellaisen makuupussi jutun, eipà tarvi muuta kuin takki ja lakki pààlle ja menoksi :)
 
Mä oon tehnyt niin että annan maitoa ennen unille menoa mutta irrotan tissistä ennen kuin silmät alkaa mennä kiinni, sit vaatteet päälle, välillä tyttö hiukan murisee mutta loppuu heti kun saan vaunuihin ja päästään liikenteeseen, vaunuihin hän sitten nukahtaa ja nukkuu sen kolme tuntia ulkona. (tälläkin hetkellä on ulkona tutimassa:))
 
Meillä tuo kyparämyssy on ollut ehdoton ei ihan alusta asti! Olen kokeilut sitä silloin tällöin, mutta vauva inhoaa sitä. Käytän ihan tavallisia pipoja joissa ulokkeet korville ja narut. Kaula tietty on vähemmät suojattu näin, mutta ei ole koskaan kylmältä vaikuttanut.
 

Yhteistyössä