"liian pitkä" lapsi, kellään kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "kathy"
  • Ensimmäinen viesti
pitkä
Meillä on hiukan sama tilanne, tosin kyse vasta 2-vuotiaasta tytöstä ja tällä hetkellä odotetaan lähetettä erikoislääkärille tutkimuksiin, koska tyttö on niin pitkä (98cm 2-vuotisneuvolassa) ja meillekin neuvola-lääkäri mainitsi että JOISSAIN tapauksissa saatetaan harkita hormoni hoitoa, mutta kuulemma TOSI HARVOISSA tapauksissa, yleensä kuulemma vaan tarkkaillaan miten kasvu kehittyy,kerran vuodessa erikoisläkärin vastaanotolla ja muutaman ylimääräsen kerran neuvolassa pitkin vuotta.. Mutta meillä tilanne on sekin,että mä olen ite alle 160 ja mieskin alle 180 eli ei mitään kovin pitkiä, miehen isä,sedät ja pappa on pitkiä kyllä joten olisko pituus sieltä "peritty" joten tän takia varmaan neukka-lääkäri oli sitä mieltä että on hyvä käydä erikoislääkärillä koska itse ollaan näin lyhyitä. Tyttö on kyll kasvanu koko pienen ikänsä tasaisesti yli käyrien....
 
Khimaira
Mun poika täytti tammikussa 5-v ja oli silloin 123,2cm. Mistään hormoneista ei todellakaan ollut puhetta, eikä tuon pituisella tarvitsekaan - ei ole mun mielestä mitenkään erityisen pitkä.
Löytyi ihan oma teksti kun etsin kokemuksia, ym. :D

Kävin pojan kanssa eilen neuvolassa ( 6,5-v, oli vain kasvukontrolli) ja pituutta tällä hetkellä 135cm. Eli ei ainakaan ole hidastumaan päin tuo kasvu. Nyt lääkäri puuttui asiaan ja käydään sitten hänen luonaan selvittämässä asiaa, että pitääkö ottaa esim. verikokeita. Itse en ole huolissani, mutta toisaalta..mä olen niin tappi ( 155cm, mieskin alle 180cm ) että tuo pojan kasvu on aika hassua..
 
Khimaira
Löytyi ihan oma teksti kun etsin kokemuksia, ym. :D

Kävin pojan kanssa eilen neuvolassa ( 6,5-v, oli vain kasvukontrolli) ja pituutta tällä hetkellä 135cm. Eli ei ainakaan ole hidastumaan päin tuo kasvu. Nyt lääkäri puuttui asiaan ja käydään sitten hänen luonaan selvittämässä asiaa, että pitääkö ottaa esim. verikokeita. Itse en ole huolissani, mutta toisaalta..mä olen niin tappi ( 155cm, mieskin alle 180cm ) että tuo pojan kasvu on aika hassua..
Nostetaas ihan hupina jos löytyisi "kohtalotovereita" =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23280229]Siis jos kyse kasvuhormoninerityksen liiallisuudesta, niin voi vaikuttaa aikuispituuteen. Tunnen naisia, joilla pituus selvästi yli "missimittojen" ja kyllä siitä on hyvin paljon haittaa heille ollut. Vai etkö itse ymmärrä, että esim. 190cm nainen esim. voisi kärsiä tosi paljon pituudestaan?

Monet selvästi normaalia pidemmät ihmiset kärsivät nivelvaivoista todella aikaisin.Tekonivelleikkaus alle nelikymppisenä ei ole varmaan kenestäkään mitenkään toivottava asia.[/QUOTE]

eiköhän niistä kärsi yleensä reilusti ylipainoiset ihmiset.
 
Sonjacky
Nostetaas ihan hupina jos löytyisi "kohtalotovereita" =)
Täällä joukkoon yksi lisää. Meillä tyttö on nyt 4v10kk ja pituutta 122cm. On kasvanut koko ajan käyrien yläpuolella, mutta otti niin rajun spurtin 1,5-2,5veenä (16cm), että käytiin kaikenmaailman verikokeet ja luustoröntgenit. Mistään ei löytynyt mitään poikkeavaa, luustoikäkin oli tosi vähän enemmän, joitakin kuukausia. Paino tulee sievästi mukana, täälläkin tyttö on jämäkkä - ei missään nimessä lihava, vaan isoluinen tai jotain :)

Itse olen 170cm ja mies 180cm. Miehen isä on 191cm ja minulla isä puolelta on kahdesta eri perheestä kaksi 201-203cm miespuolista serkkua ja yksi 185cm naispuolinen serkku. Lisäksi kummankin suvussa on myös muita pitkiä henkilöitä, kauempana suvussa.

Mielenkiintoista sinänsä, että miehen veljellä on nyt 6v4kk tytär, joka on reilut 130cm. Hänen kohdallaan ihmetystä on lisännyt se, että lähtöpituutta oli todella vähän (harmi kun en nyt muista kuinka vähän), koska hän syntyi 2kk etuajoissa.

Pitkän tyttömme pikkusisko kasvaa puolestaan "normaalisti", samoin tämän 6veen pikkuveli.

Itse otin aikoinaan reippaan pituuspyrähdyksen ala-asteella, olin ekaluokasta neljänteen tai viidenteen luokan pisin, suurinta osaa päätä pidempi. Helpotus oli suuri, kun vitosella luokalle tuli pitkä poika :)

Pitkä tyttömme käy leikkikoulua, ja kyllähän se huvittaa, kun tyttö on pidempi kuin suurin osa eskareista. Yksi kaveri on ekalla ja on tyttöämme pari senttiä lyhempi. Kolmivuotiaana kyseltiin milloin menee eskariin, nyt kysellään onko ekalla vai ehkä jo tokalla..

Hyvän itsetunnon kasvatus lienee tärkeimpiä asioita, mitä me vanhemmat voimme antaa. Itse sain ala-asteella kuulla olevani lyhtypylväs ja kyseltiin, onko koirat kusseet jaloille. Se tuntui pahalta, tosin en edes uskalla kuvitella, mitä lapset nykyään laukovat toisilleen.
 
pitkiä lapsia
kiva löytää tälläinen viestiketju, vaikka onkin jo "vanha". meillä tyttö on kylläkin vasta 1v, mutta kasvaa yli 3,5 neuvolankäyrillä. Isä ja äiti ovat kyllä pitkiä ja molemmilla suvuissa on myös pitkiä ihmisiä. Neuvolassakaan ei vielä olla huolissaan, onhan tyttö vielä pieni.
 
"Mäe"
Q[quote="vieras";23280219]oon kyllä antanu tutkia, koska hyvähän se on tietää onko jotain vialla vai kaikki hyvin :)
ei kyllä mitään hormoonia ruiskuteltu täällä vaan ihan verikokeilla ja pissa testillä päästiin, kaikki arvot oli erinomaisia niin ei tutkita enempää (mä oon vaan 172 ja mut tytön isä on vähän päälle 2m) en muista mitä oli ton ikäisenä, mut eskarissa noin 140cm, nyt on 11v ja pituutta 170 cm[/quote]

e
 
vierailija
Poika syntyi 36+3 ja oli 52 cm. Tässä mitat vuosittain (ei ihan toki aina synttäreillä neuvolassa ole käynyt mut suunnilleen tasavuosittaiset tulokset)

1 v 83,2 cm
2 v 96 cm
3 v 105,6 cm
4 v 113,6
5 v 122,5
6 v 130,7
nyt 6,5 v 136 cm

Viime keväänä käytiin erikoislääkärillä koska hiki alkoi haisemaan. Otettiin verikokeita ei ollut testosterooni koholla. Luustoikä mitattiin röngnetillä ja vastasi eli oli ok. Kontrollin tänä keväänä pitää kuitenkin mennä.
 
vierailija
Meidän perheessa hassu tilanne:
- 13-vuotias esikoinen tutkittavana hidastuneen pituuskasvun takia. On nyt 145cm. Pituutta tullut viime vuonna 2.5cm ja sitä edellisenä 3cm.
- 6-vuotias kuopus taas pitkä, 6v neuvolassa 128cm (mutta kasvu ollut tasaista joten sitä ei ole tutkittu sen enempää)
Me vanhemmat olemme molemmat pitkiä (minä 179 ja mies 190)
 

Yhteistyössä