Liian pieni munarakkula??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nemesiss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nemesiss

Jäsen
30.04.2010
75
0
6
Hei, olen uusi täällä palstalla ja haluaisin kysyä teidän muiden lapsettomuudesta kärsivien mielipiteitänne tilanteeseeni.

Olen ovulaation induktiohoidossa (Fostimon+Pregnyl+Terolut). Tänään kp 10 kävin ultrassa ja siellä näkyi oikealla kaksi munarakkulaa, joista toinen oli 9mm (toisesta en ole varma, ilmeisesti sitten pienempi). Lääkäri ehdotti ensin toista seurantaultraa maanantaille (kp 13). Jäin miettimään sitä ja sanoin, että mieheni olisi lähdössä parin päivän reissuun ensi torstaina tai mahdollisesti vasta perjantaina (kp 16-17). Tämän jälkeen lääkäri totesi, ettei toiselle ultralle ole tarvetta, koska ovis pitää saada tapahtumaan ennen tuota miehen reissua. Hän määräsi Pregnyl-irroituspiikin tiistaille kp 14.

Miten minusta vain tuntuu siltä, että se on liian aikaisin? Ehtisikö munarakkula muka kasvaa niin paljon tiistaihin mennessä? Kun tuo 9 mm kuulostaa kovin pieneltä verrattuna muiden tuloksiin, mitä olen netistä lukenut.. Tuntuu, että lääkäri halusi kiirehtiä tuon miehen reissun takia, vaikka sanoinkin, että tarvittaessa voin itse lähteä sinne mukaan.. Nyt vaan niin pelkään, että tuo tiistainen piikki tulee liian varhain ja mahdollisuutemme menevät sitten siinä :(

Mitä teen? Luotanko tämän lapsettomuuslääkärin sanaan? Vai vaadinko sittenkin vielä sitä toista ultraa?

Miten tekisitte jos olisitte minä?

Nemesiss En tiedä paljonko munikset kasvavat vuorokaudessa, mutta minä varmaan vaatisin sun tilanteessa toista ultraa. Joku kokeneempi osais varmaan kertoa paremmin paljonko munikset yleensä kasvaa vuorokaudessa. Eikö se ois kivakin, jos sun pitäis lähteä miehesi työreissulle mukaan? Toivottavasti asiaa ratkeaa parhain päin menetpä toiseen ultraan tai et =) tsemppiä!

Nemi77, kiitos vastauksesta. Minäkään en varmaksi tiedä paljonko rakkulat kasvavat.. mutta näissä lapsettomuuskeskusteluissa olen useasti törmännyt lukuun 2mm/vrk. En sitten tiedä, miten yksilöllistä tuokin on. Silti tuollakaan kasvuvauhdilla rakkula ei olisi kuin 17 mm irrotuspäivänä ja pitäisi kai olla lähemmäs 20 mm. Ehkä soitan vielä maanantaina lääkärille ja kysyn asiasta. Jäi nyt niin vaivaamaan tämä asia.

Tuo miehen reissu on ihan vapaa-ajan reissu, on menossa keikalle, jonne seuraksi tulee yksi hänen kavereistaan, joka asuu tuossa samaisessa kaupungissa. Minä en sinne lippua enää saisi eikä ko. keikka kiinnostaisikaan. Ja kaiken lisäksi minulla kyllä on töitä ensi viikolla normaaliin tapaan ja joutuisin jäämään "sairaslomalle", jotta pääsisin mukaan reissuun. Ei siis todellakaan mikään ideaali tilanne enkä missään nimessä haluaisi valehdella työnantajalle tai mitään.. mutta toisaalta tätä kärsimystä ja vastoinkäymisiä on riittänyt jo sen verran paljon, että olen valmis tekemään mitä tahansa lapsen saamisen vuoksi..

Nemesiss Tulipa muuten mieleen, että paljonko sun pregnyl annostus on? Pregnylihän kypsyttää myös munasolua. Mulle määrättiin viimeksi 10000 yksikköä pregnyliä, jotta kaikki munikset olis varmasti kypsiä punktiossa. Yleisin annostus on 5000 yksikköä. Eihän sitä kukaan mielellään valehtele työnantajalle :/ , toivottavasti asia selviää!

Tarkistin reseptistä, Pregnylin annostus on tuo 5000. Ei siis ehkä ole siitäkään sen suurempaa apua.. Voi että, kylläpä nyt tuli ahdistunut olo tästä hommasta :( Ois se niin kiva kun joskus edes saisi jotain oikeasti hyviä uutisia..

Nemesiss Ymmärrän sun fiilikset :hug: , kyllä sun kannattaa soittaa lääkärille maanantaina ja kysyä toista ultraa ja / tai pregnylin annostusta! Mulla auttaa jonkun verran, jos päätän tehdä jotain vaivaavan asian eteen. Jospa sullaki auttais jonku verran... Pistä numero valmiiksi ja heti maanantaiaamuna alat pommittaan lääkäriä puheluilla niin kauan, että saat lääkärin kiinni ja selvyyttä asioihin. Kyllä se 5000 yksikköäkin kypsyttää munista. Yritä nyt panna asia taka-alalle ajatuksissasi ja yritä keskittyä vapun viettoon, simaan ja munkkeihin :) Tsemppiä!

Nemesiss: Miula on ollu tälläsiä kokemuksia OI:sta ja nyt inssistä.

Eka OI:
Clomit 50 mg kp 3-7
Kp 8: ei tarkkaa tietoa follin koosta
Menopur 75 IU kp 8-10
kp 11 folli 17 mm, samana iltana pistin Pregnyl 5000 IU

Toinen OI
Clomit 50 mg kp 3-7
Kp 7 folli 11 mm
Kp 8-10 Menopur 75 IU
Kp 11 follit 15 mm 2 kpl
Menopur kp 11-12
Kp 13 Pregnyl 5000 IU

IUI:

kp 3-7 Clomit 50 mg
kp 8 folli 12 mm
kp 8-11 Menopur 75 IU
kp 12 folli 20 mm, illalla Pregnyl 5000 IU

Eli miula on neljässä päivässä folli kasvanut sen 8 mm, ainakin tässä viimeisessä kierrossa, jossa on ultrattu viimeisen FSH-piikin jälkeen ja tiedossa on lähtötilannekin Clomien jälkeen. 2 mm/päivä taitaa olla "yleinen" kasvuvauhti, niinkuin sanoit, mutta kuten tiedetään, tosi yksilöllistähän tämä on.

Meille sanottiin polilla ennen ensimmäistä OI:ta, että 17 mm on ihan hyvä, mutta olen lukenut netistä, että varsinkin Clomeilla kasvatetut follit tulisi olla >22-23 mm että munasolu olisi ehtiä kypsyä.... Kysyin tästä sitten toiselta polimme lääkäriltä, ja hän sanoi että sellanen 18-19 mm on ihan ookoo, mielellään kuitenkin isompi. Että ota näistä nyt sitten selvää... :/

Samaa suosittelen kuten Nemikin tuossa yllä, soita ihmeessä lääkärille vielä! :hug:

Kiitos paljon vastauksistanne Nemi ja kipinäkenkä! Vappu tuli vietettyä ja ihan mukavaa oli :) Ja ennen kaikkea oli mahtavaa unohtaa tämä vauva-asia hetkeksi! Se kun pyörii muuten 24/7 mielessä ja vie niin paljon voimavaroja... Pieni tauko tekee kyllä hyvää.

Puhuin mieheni kanssa tuosta lääkärin suunnitelmasta ja hänkin oli sitä mieltä, että pitäisi kysyä sitä toista ultraa. Niinpä soitan sinne huomenna, katsotaan mitä hoitaja/kätilö sanoo, lääkärin juttusille en varmaan suoraan pääse. Toisaalta tunnen itseni tyhmäksi kun tällä lailla kyseenalaistan lääkärin sanoja.. mutta toisaalta taas tämä on minun kroppa ja minun kärsimä lapsettomuus joten kai viimeinen sana on sitten minulla..

kipinäkenkä, sinullakin on tosiaan ollut paljon parempia tuloksia samoilla kiertopäivillä. En ymmärrä, miksei minuun tehoa mitkään lääkkeet :( Clomifenia söin ennen, siitä saatiin kyllä aikaiseksi neljä raskautta, mutta kaikki menivät kesken/olivat tuulimunia. Ovulaatio oli Clomeilla aivan järkyttävän myöhään ja itse epäilen sitä keskenmenojen syyksi, lääkäri ei ole myöntänyt eikä kieltänyt asiaa. Joten Clomit on nyt hylätty ja mennään suoraan pistoksilla eteenpäin.

Toivottavasti huomenna olisin hieman viisaampi sen soiton jälkeen. Ja voi kunpa tässä kierrossa onnistaisi vihdoin..

Yhteistyössä