Liian lyhyt luteaaliaika

08.06.2009
842
0
16
Hei,

Onko kenelläkään tietoa / kokemuksia liian lyhyen luteaaliajan (oviksesta menkkoihin) vaikutuksesta raskaaksi tulemiseen?

Sain keskenmenon toukokuussa 09. Olen nyt kahdessa viimeisessä kierrossa tikuttanut ovista ja sain molemmissa plussan vasta kp18 (eli ovis n. kp20). Tuhruilu on alkanut jo kiertopäivänä 28, eli ovulaation ja menkkojen välissä on ollut vain n. 7vrk. Olen lukenut monestakin paikasta että luteaaliajan tulisi olla vähintään 10 (mielellään 12-16) vrk, jotta raskaus voisi alkaa.

Osaatteko sanoa pitäisikö tästä huolestua ja jos pitäisi, miten edetä asian kanssa?

Kiitos tuhannesti jos joku viitsii vastata :)

Ovishan voi olla jo plussapäivänäkin, tai seuraavana yleensä. Jos olet tikuttanut plussan kp 18, ovis voi olla jo kp 18 tai kp 19. Pientä tuhrua ei vielä lasketa kp1:ksi. Tosin vaikka laskis oviksen kp 19 ja menkat alkavan kp 29 jää luteaalivaihe silti alle 10. Ovulaatiotikkuihin ei silti pidä luottaa 100%, itsellä käynyt niinkin välillä että muiden oireiden perusteella ovis on ollut pari päivää ennen kun sen saa tikkuun..

Sinuna en olisi vielä huolissaan vaan jatkaisin omatoimista yrittämistä. Jos susta toistuvasti tuntuu, että luteaalivaihe jää liian lyhyeen niin sitten ota yhteys lääkärille. Mulla on vaihdellut luteaalivaihe tikkujen mukaan 8-12 päivän välillä, yleisin 10-11 päivää että alarajoilla itsekin oon mut gyne tosiaan sanoi että pitäs ovistestejä vaan suuntaa antavana eikä uskois sokeesti..

Mulla synnytyksen ja imetyksen jälkeen luteaalivaihe oli joka kuukausi 7-9 vrk. Tilasin soittoajan lääkärille ja oli tarkoitus pyytää keltarauhashormoonia luteaalivaiheen pidentämiseksi. Mutta kappas vain, siitä kierrosta olinkin raskautunut. Mulla myös ollut clomit saamassa aikaan ovulaatiota, mut sillä tuskin on mitään väliä tähän asiaan.

Mutta voithan pyytää lääkäriä kirjoittamaan sinulle joko Terolut- tai Lugestron-valmistetta. Muistaakseni tuon nimisiä...

Onnea :heart: Toivotaan, että tärppää pian :)

Yhteistyössä