Liian lihava äidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Essi

Jäsen
24.08.2004
64
0
6
Vauvakuumetta olisi ilmassa, mutta raskaus tällä hetkellä pelottaa, koska olen ylipainoinen. Kilot on tulleet kilpirauhasen vajaatoiminnan seurauksena (lääkityksen aloitin vasta reilu kuukausi sitten) parin vuoden aikana noin 30kg tullut lisää. Mittani ovat nyt 164cm ja 92kg (ennen paino 62kg). Miten muilla lihavilla on mennyt raskausaika ja synnytys? Laihdutuskuuri on meneillään, joten kannattaisiko odottaa 5-10kg pudotusta ennen yritystä? Suurin osa tästä läskistä on nimittäin kertynyt keskelle ja näytän jo nyt viimeisilläni raskaana olevalta.

huomenta!
jos saa rehellisesti sanoo nii lämpimästi suosittelen laihdutusta,monta syytä miksi pitäisi
-verenpaine>raskausmyrkytys
-verensokeri>raskaus diabetes
-olo>aika paha olla loppu aikana kun painoa tulee lisää
>odotusajan ilo>mun mielestä oli kiva näyttää kaikille,et hei meille tulee vauva :D
jos nyt mahasi ympärillä on vanne,niin tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota odotukseen
MUTTA PARAS SYY ON OMA JA TULEVAN VAUVAN TERVEYS!ja ymmärrän kyllä jos sairauden takia on kilot tullut,mutta nyt kun on lääkkeet nii jos lähtis suht.koht."helposti"pois :whistle:
tässä mun mielipide ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2004 klo 09:13 onnistun kirjoitti:
huomenta!
jos saa rehellisesti sanoo nii lämpimästi suosittelen laihdutusta,monta syytä miksi pitäisi
-verenpaine>raskausmyrkytys
-verensokeri>raskaus diabetes
-olo>aika paha olla loppu aikana kun painoa tulee lisää
>odotusajan ilo>mun mielestä oli kiva näyttää kaikille,et hei meille tulee vauva :D
jos nyt mahasi ympärillä on vanne,niin tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota odotukseen
MUTTA PARAS SYY ON OMA JA TULEVAN VAUVAN TERVEYS!ja ymmärrän kyllä jos sairauden takia on kilot tullut,mutta nyt kun on lääkkeet nii jos lähtis suht.koht."helposti"pois :whistle:
tässä mun mielipide ;)

Kaikilla ei toki verenpaine nouse vaikka olisikin painoa paljonkin...
ei myöskään raskausajan diabetestä...

Aina sitä on lihavat vauvoja tehneet eli ei se ole este!
Itse olin ekan aikana 147/60 tokalla 147/75
Raskauksien jälkeen olin painoa kerryttänyt itselleni 78 ja sit alko tää laihdutus :D

Mä laihdutan kans vauvaa varten, päätettiin isännän kanssä että kolmas tehdään kun olen ihannepainoinen (49) että siitä on sit helpompi laihduttaa noita raskauskiloja :D

Itse vihasin jokaisen huomauttelua painostani (mun kilpirauhas lääkkeet lopetettiin 2002) ja raskaudesta pahin oli neuvola..
Sitten ne sokerirasitus testit! Mikään ei oo kamalampaa kun se rasitus koe, meinasin pyörtyä vessaan ja hoitsu kiikutti mulle syömistä ja kahvia kokeen jälkeen ennenkun sain lähteä kotiin.

Kyllä se vauvan teko onnistuu lihavanakin, mutta mukavampi se on hoikempana! Jää kaikki pahimmat kivut polvissa ja lonkissa pois
:D :D

Mulle jäi kans toisesta noita ylikiloja. Ja huomautuksia tuli neuvolasta, vaikka niitä oli "vain" 11 päälle ihannepainon. Pahinta oli, kun kävin Helsingissä gynekologilla, ja hän saikin päähänsä että mulla on diabetes.. Ei mitään oireita, ei sokerin nousuja yms. Teetti mulle raskausaikana VIISI sokerirasitusta! Kaikista normaali tulos, mutta olin oksentaa sieluni pihalle. Ja meinasi, että vielä kuudennen synnytyksen jälkeen, niin sanoin että nyt riittää, en mene enää.
Sama peli meinas alkaa tämän kolmannen kanssa, kun olin laihduttanut, oli ylipainoa kokonaista kolme kiloa. Neuvolan "täti" tuumasi, että äläpä päästä painoasi yhtään nousemaan, kun olet noin hienosti laihtunut! No paino on noussut 2 kiloa 200 grammaa, niin saan kuulla joka käynnillä, että ole varovainen! Jossain vaiheessa kun sanoin, että eikös 5 kiloa 200 grammaa saakin lihoa, kun vauva syntyy syyskuussa, niin "täti" puhuu mulle enää vaan ynähtelemällä..
Tunnen muuten äidin, joka painoi raskautta aloittaessaan 138 kiloa. Raskausaikana hän pisti elintapansa remonttiin, ja synnytyksen aikaan painoa jäljellä 92 kiloa, tällä hetkellä hän painaa 73 kiloa ja on ihan napsakan näköinen. Että voi se näinkin mennä.

ei raskaaksi tulo nyt varsinaisesti kiloista ole kiinni!!! on totta että ylipaino voi hankaloittaa raskaaksi tuloa,muttei välttämättä. eli voit toki yrittää vauvan tekoa ilman laihdutustakin =) ja eihän sen odotuksen tärkein seikka ole se,että muutkin näkevät pyöristyvän vatsasi (joku mainitsi viestissään),pääasia että itse voi nauttia raskaudesta ja iloita siitä kun sitten kun pieni ihminen kasvaa sisällä =) tietenkin suuri ylipaino hankaloittaa tutkimuksia mm. sydän äänet vaikeampi kuulla ja ultra tutkimus..mutta niistäkin kyllä selvitään nykyaikana ;) eli onnea yritykseen!! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2004 klo 11:51 Suzu harmaana kirjoitti:
Tunnen muuten äidin, joka painoi raskautta aloittaessaan 138 kiloa. Raskausaikana hän pisti elintapansa remonttiin, ja synnytyksen aikaan painoa jäljellä 92 kiloa, tällä hetkellä hän painaa 73 kiloa ja on ihan napsakan näköinen. Että voi se näinkin mennä.
Tuo on kyllä hatunnoston arvoinen saavutus!!!!!!!!

Onko raskausaikana laihduttaminen sallittua? Vertaan siis tähän joka oli laihduttanut aivan kamalasti raskausaikana. Vai kuinka muille on lääkäri suositellut? Toivottavasti nämä kilot vain häviävät ennen raskautta laihdutuskuurin avulla. Näin alkuun aloitin nutrilett-kuurin, jotta saisin heti muutaman kilon putoamaan ja siitähän sitä on sitten hyvä jatkaa. En ottanut rankinta kuuria vaan syön illalla noiden lisäksi kevyen salaatin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2004 klo 07:22 Essi kirjoitti:
Onko raskausaikana laihduttaminen sallittua? Vertaan siis tähän joka oli laihduttanut aivan kamalasti raskausaikana. Vai kuinka muille on lääkäri suositellut? Toivottavasti nämä kilot vain häviävät ennen raskautta laihdutuskuurin avulla. Näin alkuun aloitin nutrilett-kuurin, jotta saisin heti muutaman kilon putoamaan ja siitähän sitä on sitten hyvä jatkaa. En ottanut rankinta kuuria vaan syön illalla noiden lisäksi kevyen salaatin.
tämä äiti joka oli saanut painoa noin paljon pois oli laittanut elintapansa remonttiin ja jos noinknn painava ihminen rupeaa syömään terveellisesti niin takuulla kilot tippuu vaikkei laihduttaisikaan!!! Parempihan se on vauvallekkin että äiti syö terveellistä ruokaa kuin että ahtaisi vaan herrkuja napaan!!! Eli periaatteessa kunhan et laita mitään kalorirajoja vaan muokkaat elintapojasi ja sillein laihdut niin onhan se sallittua... :) kun eihän se ole tavallaan "laihduttamista"....(jos ymmärrät mitä ajan takaa...)

kun laihduttaa lähtee rasvoihin varastoituneet "myrkyt" liikkeelle. en tiedä onko niillä vaikutusta kehittyvään sikiöön, mutta kuvittelen, että tämän takia ei raskaana oleville suositella laihdutusta.

Eihän tossa äsken ollu puhetta laihduttamisesta raskausaikan!
Oli puhe ELÄMÄNTAPOJEN MUUTTAMISESTAjoka ei ole sama asia kun laihduttaminen, vaan tarkoittaa että vaihdetaan vaan ranskalaiset keittettyihin pottuihin, kermajuusto kevyt juustoon, karkit ja pullat hedelmiin napostelu kunnon ruokailuun ym.

Jos ihmisellä on elopainoa reippaasti yli sadan niin kyllä se alkaa tippumaan ihan näillä konsteilla :D Lisäks kun raskaana ollessa kuluttaakin enemmän..

Lisäystä: tämä äiti, joka laihtui raskausaikana, oli ollut todellinen pizza- ja karkkihiiri, puputti lähes aina jotakin, ja hyväksyi itsekin, että syömisestä hän on kilonsa saanut. Raskaaksi tultuaan hänelle annettiin ravintoneuvontaa, ettei paino enää nousisi. Hän söi ihan normaalisti, jätti vain nämä ylimääräiset pois, ja alkoi käydä vesijumpassa, että nivelet kestäisivät paremmin raskauden rasituksia. Ei siis mitään laihdutusta, ja paino putosi reilusti. Hän joutui lääkärin tutkimuksiin laihtumisensa takia, mutta todettiin joka kerta, että hän on erinomaisessa kunnossa.
Hän myöskin sanoi, että "ei voi asialle mitään, kun ei kerta kaikkiaan pizzat ja karkit maistu, kun on raskaana".. :D
Joskus kun itse (taas kerran) mietin, pitäisikö painoa pudottaa, kysyin mikä häntä motivoi tähän ruokaremonttiin. Hänen mielestään vauva oli tärkein "motivoija", hän halusi antaa pienelle parhaat rakennusaineet, mihin pystyisi. Toinen oli ihana neuvola, jossa vanhempi hoitaja ei sanonut yhtään pahaa sanaa painosta, korosti vain sitä, miten hyvin vauva voisi jos elintapoja vähän korjaisi. Olen monesti sanonut, että en tiedä olisinko itse pystynyt moiseen kurinalaisuuteen, minun kiloni pitää kurissa vain pahoinvointi..

Yhteistyössä