Liian iso vauva ja käynnistys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikai meille oo tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eikai meille oo tulossa

Vieras
Siis mitä painaa iso vauva siis eli milloin katsotaan että iso vauva on tulossa ja käynnistetään?
Mulla annettiin nyt vauvan painoarvio joka oli 3kg 200g ja rv38 :)

Kiitos etukäteen :) vastauksistanne!

Öö en tuohon osaa sanoa mitään mutua kun mulle annettiin vko 37 painoarvio 3500 ja samoin tein käynnitettiin (muista syistä ku vauvan paino) ja vauva synty 4655g että ei ne painoarviot piä aina paikkaansa, heittää suuntaan jos toiseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Öö en tuohon osaa sanoa mitään mutua kun mulle annettiin vko 37 painoarvio 3500 ja samoin tein käynnitettiin (muista syistä ku vauvan paino) ja vauva synty 4655g että ei ne painoarviot piä aina paikkaansa, heittää suuntaan jos toiseen :D

OOH! iso vauva :)
Niin eikös kukaan tiiä kuin ison vauvan pitää olla että käynnistetään?
Hyi, pelottaa ku arviot tosiaanki heittelee niin ja tulis iso mötkäle...:)

Painoarviot tosiaankin heittää. Mulle tehtiin painoarvio rv 39+3 3800g ja vauva syntyi rv 40+2 ja painoi 4650g. Ja ei siis käynnistetty. Hyvin alateitse syntyi mutta en kyllä luota noihin painoarvioihin enää pätkääkään. Esikoisestakin heitti, kun sanottiin rv 40+3 että olisi 3500g mutta painoi syntyessään seuraavana päivänä 4200g.

Vauvan koko arvioidaan aina suhteessa äidin lantion kokoon ennen kuin päätetään mitään käynnistyksestä. Päältä päin katsomalla ei pysty arvioimaan äidin lantion kokoa, esim. lyhyellä äidillä saattaa olla normaali lantio ja pitkällä, leveälantioisella saattaa olla sisälantion mitat pienet.
Sinänsä isona eli makrosomisena pidetään yli 4,5 kg painavaa vauvaa. Sinun vauvasi on normaalikokoinen, lasketuissa ajoissa n. 3,5 - 3,7 kg. Mutta se on aivan totta, että ultraäänen painoarvio on aina arvio.

Sinulla melkein samanpainoinen vauva ollut, uteliaisuudesta kysyn, että paljonko oli pitkä? Meidän jytky oli 54cm. :)

esikoinen käynnistettiin diabeteksen takia. arvio 3.6kg , syntyessään 3690g ja 51 cm
kakkonen meni yli ja käynnistettiin 42+0 (ei rd:tä) paino arvio oli 3.9kg, syntyessään 4450g ja 55cm
kolmosesta mulla oli taas rd ja käynnistys olisi ollut 40+5 mutta lähti itellään käyntiin 40+2
arvio oli tuolloin 4300g , syntyessään kuitenkin 4780g ja 56 cm

eli mulla sekoitti noi paino arviot vauvan pituus joka laski arvion painoo....ja siis virallisesti tää kolmonenkin olisi käynnistetty rd:n takia ei varsinaisesti vauvan koon vuoksi.

Ystävälläni käynnistettiin rv 38+ ja painoarvio oli tuolloin himppasen yli 4kg. Sanoi, että käynnistettiin vauvan ison koon takia, mutta epäilen, että siinä on ollut äiti vain tiukkana ja vaatinut käynnistystä.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden pojan äiti:

Sinulla melkein samanpainoinen vauva ollut, uteliaisuudesta kysyn, että paljonko oli pitkä? Meidän jytky oli 54cm. :)

Oli saman mittanen eli 54 cm. Oli hupaisa näky kun vauvateho puolella eivät äkkiseltään löytäny mutia kun keskosen bodyn sille päälle... oli vähän nafti.... :laugh:

Kävin rv 36 äippäpolilla ja silloin niin ultralla kuin käsikopelollakin vauva arvioitiin olevan 3,5kg.
Arvelivat että vauva on LA:na n.4kg.

Kokokontrolli sovittiin rv 39.

Vauva syntyi 38+2 ja hän painoi 3780g. Joten koko arvio piti paikkansa.

Ymmärsin niin että jos kokokontroliin asti olisi mennyt silloin olisi tehty päätös käynnistyksestä.
Kyseessä oli kolmas lapsi, ja mulla pituutta "vain" 158cm. Lantio on ilmeisesti kuitenkin ihan normaali.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin...:
Ystävälläni käynnistettiin rv 38+ ja painoarvio oli tuolloin himppasen yli 4kg. Sanoi, että käynnistettiin vauvan ison koon takia, mutta epäilen, että siinä on ollut äiti vain tiukkana ja vaatinut käynnistystä.

No ei pelkän äidin 'tiukkuuden' takia käynnistetä... kyllä siihen yleensä joku lääketieteellinen peruste tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

No ei pelkän äidin 'tiukkuuden' takia käynnistetä... kyllä siihen yleensä joku lääketieteellinen peruste tarvitaan.

Synnytystapa-arviossa aikaisemmin hänelle oli sanottu, että hyvin mahtuu isokin vauva tulemaan. Eikä myöhemminkään varsinaisesti lääketieteellistä perustetta käynnistämiselle ollut (muuta kuin "iso" vauva).
Tämä "tiukkuus" on siis vain minun veikkaukseni käynnistykselle ja todennäköisesti hän on pari kyyneltäkin tirauttanut lääkärille, että pääsi käynnistykseen...

Esikoinen oli 4,7kg (painoarvio 3,7kg pari päivää ennen synnytystä...), syntyi siis itsekseen vähän lasketun ajan jälkeen. Kuopusta odottaessani painoarvio 38+2 oli "yli 4kg, vaikea sanoa paljonko yli" ja käynnistettiin heti seuraavana päivänä. Käynnistystä ehdotti lääkäri, ei tarvinnut olla tiukkana edes :) Lääkäri oli sitä mieltä, että jokaisella naisella on oikeus synnyttää edes yksi "sopivankokoinen" vauva ja koska raskaus oli jo 38+ viikoilla, niin mitään syytä olla käynnistämättä ei hänen mielestään ollut. Eka synnytys oli ollut helppo ja nopea, että mitään äidistä johtuvaa syytäkään ei ollut. Paisti se äidin mukavuus.

Kuopus oli lopulta vain 4,1kg, mutta olishan se parissa viikossa kasvanut varmasti vielä n. 4,5kg painoiseksi.

Mutta en ole oman kokemukseni lisäksi ikinä kuullut, että kukaan olisi saanut käynnistyksen pyytämättä ennen laskettua aikaa ilman mitään "oikeaa" syytä. Mulla oli kai humaani lääkäri.

Synnytystapa-arviossa aikaisemmin hänelle oli sanottu, että hyvin mahtuu isokin vauva tulemaan. Eikä myöhemminkään varsinaisesti lääketieteellistä perustetta käynnistämiselle ollut (muuta kuin "iso" vauva).
Tämä "tiukkuus" on siis vain minun veikkaukseni käynnistykselle ja todennäköisesti hän on pari kyyneltäkin tirauttanut lääkärille, että pääsi käynnistykseen...

Heh, ootkohan mun kaveri ;) Jos olet, niiin juu en ollut tiukkana, ei tarvinnut :)

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:

Heh, ootkohan mun kaveri ;) Jos olet, niiin juu en ollut tiukkana, ei tarvinnut :)

Enpä taida olla. Ystävälläni näet on vain yksi lapsukainen :)

Alkuperäinen kirjoittaja kahden pojan äiti:

Oli saman mittanen eli 54 cm. Oli hupaisa näky kun vauvateho puolella eivät äkkiseltään löytäny mutia kun keskosen bodyn sille päälle... oli vähän nafti.... :laugh:

:D

Ei kait tuohon ole mitään tiettyä painorajaa, vaan katsotaan siitä että mahtuuko syntymään eli äidin lantion koosta esim riippuu. Se käynnistämistarve katsotaan sitten synnytystapa-arviossa, joka tehdään jos katsovat neuvolassa tai äitipolilla aiheelliseksi esim vauvan koon tai äidin terveyden takia.

jos on raskausdiabetes niin voivat käynnistää jo vaikka 35 viikolla, jos vauvan kasvu vauhti on hurja. Silloin vaarana, ettei vauvan pieni sydän kestä hurjaa kasvua ja istukan toiminta voi heikentyä.
Mutta jos ei raskausdiabetestä niin tuskin ihan pikkukummassa käynnistävät. Mulla oli painoarvio viikolla 33 3000g ja arvio lasketun ajan tienoille 4,3kg, ei mua laiettu mihinkään edes synnytystapa arvioon, kun pitkillä on kuulemma iso lantio, mistä syntyy isoja vauvoja. Noh ei syntynyt mun 5,5kg!! Arvioitiin synnytyksessä neljän lääkärin ja kahdeksan kätilön voimin että 4,2kg, mutta kuinkas kävikään...

Alkuperäinen kirjoittaja eikai meille oo tulossa:
Siis mitä painaa iso vauva siis eli milloin katsotaan että iso vauva on tulossa ja käynnistetään?
Mulla annettiin nyt vauvan painoarvio joka oli 3kg 200g ja rv38 :)

Kiitos etukäteen :) vastauksistanne!

No eihän sinulla ole mikään iso vauva. Mulla tehtiin arvio rv 36+ sekä käsikopelolla, että ultralla ja arvioitiin vauvan olevan silloin jo 4 kiloa ja ultralla 3,8 kiloa! Ja jos syntyy laskettuna aikana, niin arvio n. 4,3 kiloa.

Hieman tässä pelottaakin, kuinka iso vaavi siellä mahassa oikein köllii, koska nämä ovat kuitenkin vain arvioita ja voivat heittää suuntaan tai toiseen..

Yhteistyössä