liian ankarako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
poika (6,5v) ruvennu ulkoilemaan tuossa kerrostalon sisäpihalla. ongelmaksi on muodostunut se ettei poika tule silloin sisälle kun on sovittu. kello on kädessä ja siitä osaa katsoa koska pitää tulla. mutta kavereiden kans on niin kivaa ettei tule sisälle vaikka huomaa et olisi pitäny tulla.

tänään sovittiin et tulis neljältä sisälle syömään. kun ei tullu kävin pojan hakemassa sisään ja sanoin et tänään ei mennä enää ulos eikä huomenna.
liian ankara rangaistus??

miten muilla, tuleeko lapset sisälle kun on sovittu?? mikä on rangaistus kun ei tule sisälle sovittuna aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Noin pienellä lapsella ei ole sellaista ajantajua, eikä se ehkä muista katsoa kelloa. En ymmärrä, että tuosta rankaistaan.

kyllä osaa kelloa katsoa ja sanonu et huomas et pitäs tulla sisälle mut oli niin kivaa niin hän jätti tulematta

En ole rankaissut tuollaisesta. Aikuinenkin saattaa joskus unohtaa ajankulun (ainakin minä!), enkä tykkää kaksinaismoralismista. Joskus likkoja saa käydä hakemassa syömään, jos kännykkäkin kotona, mutta hyvä vaan, että kavereita on ja ulkoilu maistuu.

Meillä soitetaan, kaikilla itsekseen ulkoilevilla on kännykät. Se kello voi hyvinkin unohtua vaikka sen välillä huomaisikin, mutta äitin ääni kun sanoo että nyt on tultava niin silloin totellaan. Ei ole vielä käynyt niin että lapsi jättäis tulematta mutta todennäköisesti siihen olis joku hyvä syy ja selittämällä selviäisi.

Mulla on 10 vuotias, joka ei tule sovittuna aikana, vaikka osaa katsoa puhelimen kellosta. Se ei enää edes lupaa tulla, koska tietää, ettei kuitenkaan tule silloin kun pitää. Pyytää mua soittamaan ja mä soitan, koska olen itsekin unohtelija ja usein viivyttelen. Helpompaa kaikille niin.

Voisin opettaa sen laittamaan tietysti puhelimen hälyttämään, mutta kun siihen on ohjelmoitu kouluaamujen herätykset koko viikolle, niin ei viitsi, ettei se sit sotke niitä.

Liian ankara olet. Ei meillä kolmasluokkalainenkaan vielä hoksaa tulla. Eikä ekaluokkalainenkaan. Kolmasluokkalaisen kanssa olen alkanut olemaan tiukempi. Jos myöhästyy vartin, joutuu tulekaan seuraavalla kerralla vartin aiemmin....

Ekaluokkalaisen soitan kotiin. Ei huomaa katsoa kelloa vielä ja uppoutuu leikkeihin, eikä muista kotiituloaikaansa.

koskas sen lapsen sitten on opittava pitämään lupaukset ja sovituista ajoista kiinni jos ei jo pienenä??
kyllä meillä poika muistaa kelloa katsoa ja tietää koska on tultava. mutta koska kivaa niin päättää ottaa omin luvin lisäaikaa. välillä tuli ihan kiltisti sisälle syömään jne kun sovittu, nyt menny pari viimestä kertaa et jättäny tahallaan tulematta. itse sanonu niin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
koskas sen lapsen sitten on opittava pitämään lupaukset ja sovituista ajoista kiinni jos ei jo pienenä??
kyllä meillä poika muistaa kelloa katsoa ja tietää koska on tultava. mutta koska kivaa niin päättää ottaa omin luvin lisäaikaa. välillä tuli ihan kiltisti sisälle syömään jne kun sovittu, nyt menny pari viimestä kertaa et jättäny tahallaan tulematta. itse sanonu niin.

Anna lapsen olla lapsi. Jos on liikaa vastuuta, niin lapsi ei opi ottamaan vastuuta, vaan kiertämään sitä, juuri kuten kuvailit.

et ollenkaan.. Vaikka lapsi on lapsi niin tuon ikäinen jo haluaa olla "iso" joten on opittava/ymmärrettävä se että isona on vastuuta tekemisistään.
Etenkin jos osaa kellon ja on huomannut. Toki äiti/isä voisi huutaa ikkunasta sisälle, mutta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vastuuta annetaan vähitellen lisää. Ei sitä rysäytetä niskaan kerralla.

Vaikka lapsi osaa kellon, ei häneltä voi vielä vaatia seuraamaan sitä kesken leikkien ja malttaa vielä tulla kotiin kesken leikkien. Eskarilaisten kanssa työskentelevänä ja neljän lapsen äitinä tiedän kyllä, mitä voi vaatia ja mitä ei vielä.

Yhteistyössä