liian ankara äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hanne

Aktiivinen jäsen
31.07.2004
1 056
0
36
Meillä on aivan ihana ja rauhallinen ja hyväkäytöksinen pian 3-v. poika. Nyt on kuitenkin tullut uhmaa (pienessä mittakaavassa tosin, kun vertaa johonkin muuhun samanikäiseen). On alkanu mm. lemmikkieläinten ja pikku veljen (9kk)kiusaamista. Näissä olen ottanu ns nollalinjan, pikkuveljeä ei saa halata liian kovakouraisesti eikä töniä tms. Esim. tänään pääsin juuri sanomasta, että ei saa potkaista pikkuveljeä joka kurkottelee syöttötuolia vasten kun poika oli syömässä. No, potkaisi kuitenkin sitten, ei kovaa mutta kuitenkin. Koko aamun oli ollut taas tällä kiusaamistuulella (onneksi ei ole jokapäiväistä).

No, olin aikaisemmin luvannut pojalle kiiwihedelmän jälkiruoaksi, mutta nyt päätin, että käytöksestä johtuen ei saa sitä (tykkää kovasti siitä). Poika halasi pikku veljeä ja pyysi anteeksi ja kysyi saako hedelmän sitten. Sanoin etttei saa, vaan jos kohtelee pikku veljeä hyvin, voi saada sen lounaan jälkeen. Hedelmä oli mielessä monesti päivän aikana, mutta juuri ennen lounasta kasvoi houkutus liian suureksi käydä tönäisemässä pikku veljeä :( Ja taaskaan ei saanut tätä hedelmää ja joutui vielä vähäksi aikaa omaan huoneeseen jäähylle. Mietin että olenko liian ankara, kun kyse ei todellakaan ole mistään riiviöstä vaan pääosin rauhallisesta ja kiltistä pojasta. Onko väärin noudattaa tällaista nolla linjaa, koska olen katsonut, että jos antaa mennä pienet kiusaamiset läpi sormien, alkaakin kiusata vielä väkivaltaisemmin jne. Samoin olen toiminut lemmikkieläinten kiusaamisen kohdalla. Olen yrittänyt ennaltaehkäistä tilanteet viimeiseen asti, mutta varsinkin liikkuvaisen pikkuveljen kohdalla tämä on mielestäni välillä todella hankalaa. Tuleeko jo valmiiksi kiltistä ja esim. kaverit todella hyvin huomioonottavasta pojasta liian varovainen kun olen liian ankara??

Et ole liian ankara. Johdonmukaisuus on kaiken aja o. Jos kerran olet jollain uhkaillut, pitää uhkaus myös tarpeen vaatiessa toteuttaa.

Voi kun itsekin jaksaisin olla aina noin jämy... :)

Samaa mieltä kuin edellinenkin.

Minulla on myös ns. kiltti ja rauhallisempi poika joka välillä saa hepulikohtauksia. No, ehkä ainokaista hemmottelen liikaa.. tänä aamuna ennen päiväkotiin lähtöä näki karkkipussin pöydällä, alkoi karjua sitä, ei saanut, vein huoneeseensa huutamaan mistä palasi sitten vähän rauhoittuneena aamutouhuihin.

Mielestäni erittäin esimerkillisesti toimittu. Meillä on myös pikkuhiljaa tulossa noita uhmiksia, tyttö on reilut 2v että pitää pitää itelläkin mielessä, että pystyy toimimaan jämptisti.

Hienosti toimit mielestäni. Olen samanlaisessa tilanteessa ja yrittänyt myös olla sisarusten kanssa kärsivällinen. Nyt sitten tänään kielsin samasta asiasta noin sadatta kertaa ja säikähdin itsekin, kun tukistin lastani tämän lyödessä pikkusisarustaan :'( En tukistanut kovaa, mutta muutama hius oli sormieni välissä kuitenkin :/ Nyt olen kärsinyt kovista omantunnon tuskista koko päivän. Aikaisemmin en ole koskaan turvautunut fyysiseen väkivaltaan! En vain tiedä mikä minuun meni. :\| Olisikohan syytä hakea apua?Kellään tapahtunut vastaavaa?

Niin..

AP:lle haluaisin tehdä kysymyksen, kun hän sanoi että oli sanonut isommalle lapselle "ettei saa potkaista". Oliko lapsi aiemmin potkaissut pienempää? Eli siis kiellettiin aiheesta, joka oli jo tapahtunut vai "ennakoiko" äiti mitä tulisi tapahtumaan.
Tuli vaan mieleeni, että olisiko se isompi edes potkaissut, jos asiasta ei olisi mitään ehditty sanomaan? Eli "ennaoimaan".

Itse olen sitä mieltä, ettei tuossa ole tapahtunut mitään väärää niin kuin ei siinä tukistamisessakaan. Eikä mielestäni apuakaan kannata lähetä hakemaan :)

Itse olen joskus saanut nahkaremmistä ja kunnon koivuvitsasta vaan hyvä ihminen minusta on silti tullut.
Eikä yksinhuoltajaäitinikään ole koskaan joutunut hullujenhuoneelle saati avopuolelle sen takia, että on kurittanut lapsiaan.

Mielestäni nykymaailma on mennyt liikaan paapomiseen ja tulokset nähdään tuolla kulkiessa, kun kielenkäyttö jo pienillä lapsilla on mitä sattuu, tulee kaikki mahdolliset kirosanat.
Ja pienestä pitäen käytetään nyrkkejä tilanteiden selvittämisessä.

Kuria pitää olla. Ainakin meillä on.

Tokikaan ei meillä lapsia hakata päivittäin, niinkuin joku varmasti nyt verrannollistaa :)

Noin pieni ei mielestäni vielä pysty pitämään mielessään sitä rangaistuksen syy seurausta noin pitkää aikaa eli mielestäni tuo rangaistus oli lapsen ikään nähden kohtuuton. Itselläni suunnilleen samanikäinen poika. Muutenkin minusta olisi parempi antaa ensin varoitus ja sitten vasta ottaa joku lapselle "tärkeä" juttu pois.

Aliarvioit kyllä 3-vuotiasta lasta jos sanot ettei hän ymmärrä.
Jos äiti ilmoittaa ettei kiiwihedelmää saakaan, koska potkaisi pikkusisarustaan.
Kyllä 3-vuotias jo tajuaa mistä on kyse.

Jos kertoo mistä syystä se rangaistus tuli niin kyllä lapsi sen ymmärtää.
Ja hedelmän pois otto nyt tuskin on niin kova rangaistus, että lapsi siitä suurempia traumoja saisi.
Monesti, kun käy niin että ensin "uhataan" ottaa jotain pois, mutta näin ei sitten kuitenkaan käykkään.
Tästähän se lapsi ei opi muuta kuin sen, että vanhemmat ensin kieltävät, sitten uhkaavat, mutta eivät kuitenkaan tee asioiden eteen mitään :D

^tarkoitin kyllä sitä, että ei saanut sitä lounaan jälkeenkään kun ei ollut muistanut/osannut olla sitä ennen koko aamupäivää kiltisti.

tuskin tuommoisita rangaistuksista muutenkaan mitään hyötyä on. Paitsi jos haluaa näennäisen kilttejä vanhempiaan pelkääviä lapsia.

Minusta se on lapsen aliarvioimista, että asioista ei keskustella, vaan jaellaan rangaistuksia kuin jollekin koiralle. tee temppu saat namin - jos et, niin menetätä sen.

Eikös kyse ollut siitä, että hän potki sisarustaan ja vaikka asiasta oli aiemmin jo kielletty hedelmä menetetty niin hedelmää ei edelleenkään saanut.

En mä ainakaan saanut käsitystä siitä että kyse oli siitä kuinka koko aamupäivä olisi pitänyt olla kiltisti.

Pitääkö asiat aina kärjistää, ja nähdä mustavalkoisena vain alku ja loppu?

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Elviiralle sen verran, että esikoinen oli selvästi potkaisemassa pikkuveljeään ennenkuin kielsin asiasta.

On tämä elämä lasten kanssa jokapäiväistä luovimista tilanteesta toiseen. Itse en näe väärää siinä, että esim joku tavara otetaan pois, jos käyttäytyy huonosti vaikka se jonkun mielestä koirankoulutukselta kuulostaakin;)

Ja vielä. Asioista kyllä meilläkin keskustellaan sekä ennen että jälkeen sanktion, eivät ne toisiaan poissulje. Ja mielestäni ei myöskään ole järkeä tällaisina "kiusaamispäivinä" hokea ja hokea vain, että pikkuveljeä ei saa kiusata vaan jos ei puhe tehoa, on mielestäni syytä ottaa jotkut muut keinot käyttöön.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 12:12 teenystävä kirjoitti:
^tarkoitin kyllä sitä, että ei saanut sitä lounaan jälkeenkään kun ei ollut muistanut/osannut olla sitä ennen koko aamupäivää kiltisti.

tuskin tuommoisita rangaistuksista muutenkaan mitään hyötyä on. Paitsi jos haluaa näennäisen kilttejä vanhempiaan pelkääviä lapsia.

Minusta se on lapsen aliarvioimista, että asioista ei keskustella, vaan jaellaan rangaistuksia kuin jollekin koiralle. tee temppu saat namin - jos et, niin menetätä sen.

Mielenkiinnosta kysyisin, miten sinä menettelisit tilanteessa jossa lapsi tekee jotain kiellettyä, jos ei minkäännäköistä rangaistusta saisi olla?? Olis mukava kuulla vinkkejä sellaseenkin... lapsienkanssahan usein on kuitenkin käytettävä ns.lahjontaa ja sitä että pahanteolla on seuraukset! ja taas hyvällä käytöksellä voi saadakin jotain! musta se on hyvä juttu.

Et ole kohtuuton. Mielestäni toisten ihmisten fyysinen koskemattomuus on yksi tärkeimpiä asioita, joita lapselle pitää opettaa. Eli sisaruksia tai muita lapsia, saatika vanhempia ei lyödä ei potkita. Hämmästyttävän paljon näkee lapsia, jotka käyvät tönimässä/kuristamassa/raapimassa/puremassa toisia, ja ainoa rakgaistus jonka siitä saa on että äiti sanoo "Hyi Minna, mene pyytämään anteeksi". Ja sama toistuu aina vain uudestaan, pikkusisaruksillakin on aina uusia naarmuja keskellä naamaa kun isosisarus vähän käsittelee.

Eli näin tärkeässä asiassa lapsen pitää pystyä olemaan ihan koko päivä potkimatta tai tönimättä toista. Eri asia jos kyse on esim. sisällä juoksemisesta (jos se on kielettyä), se saattaa leikin tiimellyksessä unohtua. Muiden fyysinen kunnioittaminen on saatava selkäytimeen jo pienestä pitäen.

Yhteistyössä