Liian ahdas lantio alatiesynnytykseen - millainen ruumiinrakenne muuten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romuluinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Romuluinen

Vieras
Odottelen pelvimetrian tuloksia ja kovin jännittää, että millaiset tulokset siitä tulee. Pelkään, että lantioni todetaan liian ahtaaksi alatiesynnyttämään ainakaan noin 4 kiloista lasta. Jostain luin, että ahdas lantio useammin onkin muuten isokokoisilla naisilla, vaikka voisi ajatella, että ennemminkin siroilla. Millainen ruumiinrakenne on teillä, joilla lantio on kuvantamalla todettu ahtaaksi alatiesynnytykselle?

no mä olen aina ollut kokoa 36 ja hyvin trimmattu kroppa..kunnes tulin raskaaksi, ni opin tietämään mitä liitoskivut ovat..lantio venyi ja paukkui..synnytin n. 4kg neidin maailmaan ja heti synnytyksen jälkeen kysyin,että tuliko repeämiä, niin kätilö sanoi,että piti leikata välilihaa,jotta en olisi revennyt..ja vähänkään isompi ei musta ulos tulisi..

..kiva kuulla jälkikäteen tällästä..kyseessä oli kuitenkin mun lapseni henki..

no en omakohtaisesti omaa ko. lantiota, mutta yhdellä kaverilla on ja hänen kaikki lapset on sektioitu. hän on sellainen omenavartaloinen eli läski kerääntyy mahaan, persettä ei ole ja jalat on hoikat. selkä on tosi lyhyt. yhdellä toisella kamulla taas oli kanssa ahdas lantio, joutu hätäsektioon, ja hän on todella hoikka ja pienikokoinen, oikein siro.

Mä oon 162 senttinen, normaalivartaloinen, vartalomalleista vaatemyyjien mukaan X on lähinnä..Normaalisti en lasta voi tähän mailmaan synnyttää koskaan. tälläsella kropalla täällä lapsia tehdään sektiolla.

mulla on ainakin ulkoapäin ihan synnyttäjän kroppa. Kapea vyötärö ja leveä lantio. Lantion ympärys 97cm. Ekan raskauden aikana kävin röngtenissä jossa katsottiin että mahtuuko ja lääkäri meinasi vähän epäröiden, että luultavasti mahtuu 4kg vauva. Mutta ei mahtunut ja päätyi sektioon samoin kun toinenkin.

millä perusteella ne sinne kuvaukseen pistää..? mulla on myös epäilys ettei mahdu ja oonkin kysynyt neuvolassa ja ne sanoi että lääkäri sen päättää. mitään synnytystapaarviota ei ole tehty eikä tehdä ellen sitä nyt tosissani vaadi.

oon 176cm pitkä aina ollut hoikka, mutta silti ns. isoluinen etten mikään luuviulu. lantiota mulla ei ole!! menee suoraan vyötärölinjan kanssa. sitä ei ehkä päällepäin nyt huomaa kun 20kg tullut lisää, mutta normaalisti siis tosi pieni lantio..

No mä oon tällanen 157cm ja kokoa 36 noin suunnilleen. Kaks sektiota takana, ja koskaan en voi normaalisti synnyttää.
Mitat lantiossa on sellaset, että ei voi edes harkita synnyttämistä.

Pääsin pyynnöstä kuvaukseen sairaalassa synnytystapa-arviossa käydessäni. Takana kun sektioon päättynyt synnytys, jossa synnytyksen pysähtymiselle ei selvää syytä ja vauva oli vielä leikattaessakin todella ylhäällä eli yksi mahdollinen syy tuolle ahdas lantio.

mulla todettiin ahdas lantio kun odotin esikoista ja päätettiin sektiosta mutta syntyikin normaalisti ja oli 2580g ja 47cm ja kuopuksesta halusin alateitse vaikka oisin saanut sektionkin ja neiti oli 3110g ja 49cm niin jäi hartioista kiinni aluksi mutta normaalisti syntyi kumminkin mutta kuulemma isompaa ei alateitse synnytetä.Mulla siis kanssa ylipainoa ja mahanseuduille on kerääntynyt.

Täällä taas siro/laiha/ pieni/äiti. Eli oon 160 cm ja kokoa 32 /XS ja vielä suht kapealantioinen. Ennen synnytystä vanhemmat naiset päivitteli että kuinkahan sun käy. no - Kummatkin lapset tulleet alatiesynnytyksellä. Synnytykset oli tosi helppoja ja nopeita ja lapset ihan normaali kokoisia (3, 6 kg tienoilla). En edes ehtinyt toisella kertaa saada epiduraalia kun vauva vain pulpahti vauhdilla maailmaan. Kummallakin kerralla kätilö vielä sanoi että onpa sinulla ihanne synnyttäjän lantio. Eli ei kannata etukäteen löydä hanskoja tiskiin ; )

Löytyiskö lisää ahdaslantioisia? Muutama omppuvartaloinen vastasi ja sellainen taitaa itsellänkin olla, joten epäilykseni sai vähän vahvistusta. No pitää odotella niitä tuloksia, mutta ihan mielenkiintoista lukea vastauksianne.

Alkuperäinen kirjoittaja Romuluinen:
Löytyiskö lisää ahdaslantioisia? Muutama omppuvartaloinen vastasi ja sellainen taitaa itsellänkin olla, joten epäilykseni sai vähän vahvistusta. No pitää odotella niitä tuloksia, mutta ihan mielenkiintoista lukea vastauksianne.

Minulla todettin pelvimetriassa ylälantion mitan olevan "nafti", vähän jäi alle viitemittojen, lapsi ei päässyt laskeutumaan synnytyskanavaan.
Kooltani olen aika pieni, 157/50kg.

Mulla todettiin kanssa pelvimetriassa jonkin mitan olevan nafti, mutta pieni lapsi mahtuu, lääkäri totesi äitien synnyttävän oman kokoisiaan lapsia... Esikoinen (3190g) jäi hartijoista jumiin ja sai erbin pareesin. Toinen syntyikin sitten sektiolla (3310g) ja lääkäri totesi ommellessa mua kiinni, että ei olisi mahtunut maata tietä pois. Ja nyt sitten mennään tämän kolmannen kanssakin sektioon toukokuussa.

Mulla mitat 165/75, leveä lantio, normaali vyötärö. Sellainen päärynän mallinen olen. Ensimmäinen lapsi jäi kiinni ja saatiin lopulta ulos imukupilla. Kätilön mielestä lantio ahdas. Toista odottaessa pyysin synnytystapa-arviota. Lääkäri vain käsikopelolla arvioi, että hyvin mahtuu tulemaan. Mutta toinenkin jäi kiinni. Kovalla ponnistuksella sain kuitenkin ulos. Kätilö taas sanoi, että lantio ahdas. Molemmat lapset saivat 2 pistettä alkuun, ihan elottomina tulivat ulos ja elvytykseen. Haluisin lisää lapsia, mutten uskalla, koska kuitenkin pakotetaan alatiesynnytyksiin. Vieläkin nään painajaisia synnytyksistä. Kivuliaita ne eivät olleet, mutta se paniikki kun yritettiin saada vauvoja ulos :(

Alkuperäinen kirjoittaja hl:
Mulla mitat 165/75, leveä lantio, normaali vyötärö. Sellainen päärynän mallinen olen. Ensimmäinen lapsi jäi kiinni ja saatiin lopulta ulos imukupilla. Kätilön mielestä lantio ahdas. Toista odottaessa pyysin synnytystapa-arviota. Lääkäri vain käsikopelolla arvioi, että hyvin mahtuu tulemaan. Mutta toinenkin jäi kiinni. Kovalla ponnistuksella sain kuitenkin ulos. Kätilö taas sanoi, että lantio ahdas. Molemmat lapset saivat 2 pistettä alkuun, ihan elottomina tulivat ulos ja elvytykseen. Haluisin lisää lapsia, mutten uskalla, koska kuitenkin pakotetaan alatiesynnytyksiin. Vieläkin nään painajaisia synnytyksistä. Kivuliaita ne eivät olleet, mutta se paniikki kun yritettiin saada vauvoja ulos :(

Molemmat lapset siis vähän yli 4kg, jäivät hartioista kiinni. EsIkoisella murtui solisluu imukuppisynnytksessä. Se imukuppikin irtosi 3 kertaa ennen kuin lääkäri sailapsen ulos. Päässä oli mahtava pahka.

Mun eka (3920g) syntyi alateitse mutta ei meinannut millaan laskeutua alas synnytyskanavaan ja ponnistusvaihe oli tosi tyolas, no tuli kuitenkin. Toinen (4025g) jai myos ylos huitelemaan eika laskeutunut vaikka olin taydet 10 cm auki (ja tarjonta normaali) ja paadyttiin hatasektioon kun sydanaaniin tuli haikkaa. Naiden jalkeen laakari sanoi etta todennakoisesti lantioni on sen mallinen etteivat vauvat (ainakaan tallaiset nelikiloiset) paase laskeutumaan helposti. Olen 162 cm ja normipainossani 58 kg, X-mallinen. Silloin kun on ylimaaraista (kuten nyt raskauden jaljilta), se lahes kaikki on vatsan seudulla, eli omenalihava minakin, jalat on hoikat.

Yhteistyössä