Lihominen alkuraskaudessa

Onko täällä muita, jotka ovat lihoneet alkuraskaudessa? Kuinka paljon on tullut kiloja sitten koko raskausajan aikana? Meinaan, jatkuuko niiden kilojen kertyminen koko raskauden ajan huimaa vauhtia, vai voiko se lihominen hidastua "normaaliksi" raskauden edistyessä?

Asun Italiassa ja gyneni sanoi varhaisultrassa erittäin vakavana, että hänen potilaansa eivät saa lihoa raskausaikana kuin 10kg, ja että ekan kolmanneksen aikana ei lainkaan... Oli tosi tiukka asiasta.

No, mulle on tullut jo nyt (8+4 menossa) puntarista riippuen 2-3kg :whistle: En syö juuri mitään makeaa, mutta suolainen ruoka maistuu siinä mielessä normaaliin tapaan, että syön mitä kuvotukselta kykenen. Varsinaisesti en uskokaan, että lihominen johtuisi erityisen kyltymättömästä ruokahalusta (vaikka välillä on sitäkin), vaan lähinnä liikunnan puutteesta: olen ollut liikuntakiellossa raskauden alusta lähtien.

Mies vaan kannustaa syömään, mutta nyt pelkään itsekin, että jos lihon tähän tahtiin, niin ei se varmaan hyväksi ole vauvallekaan, jos äiti on ryhävalas synnärille mennessä.

Rinnat ovat kasvaneet yhdellä kuppikoolla, mutta eivät nekään paljoa voi painaa.

Eli pitääkö mun nyt ruveta tarkkailemaan syömisiäni vai onko toivoa, että tää painonnousu jotenkin laantuu raskauden edetessä?

Painoindeksini oli raskauden alussa 20,7, eli olen 170cm pitkä ja painoin 60kg, kuinkahan paljon "oikeasti" pitäisi painon kasvaa raskausaikana, kun mun mielestä toi 10kg kuulostaa aika vähältä tämän pituiselle. Italiassa naiset on yleensä 160-165cm pitkiä, että niille se 10kg varmaan sopiikin, mutta mitä Suomessa suositellaan tämän pituiselle?

Tv. puntarissa järkyttynyt lentoemo ja lentäjän poikanen 8+4 :heart:
 
Minulle on tullut nyt kolmannessa raskaudessa 5kg ja viikkoja on tasan 20 nyt. Itsekkin kauhulla odotan paljonko paino vielä nousee. Aiemmissa raskauksissa olin montakymmentä kiloa isompi kokoinen ja painoa ei tullut kuin 2-3kg koko aikana. Nyt olen normaalipainoinen ja syön ihan normaalisti ei liiemmin mitään herkkujakaan ja paino vaan nousee....
 
Mäkään en syö mitään erityisherkkuja, tai siis kyllä nyt äidin raparperipiirakkaa ja eilen pullat, mutta noin yleensä ottaen makea vain kuvottaa, enkä ole juuri syönyt edes normaalia herkkuani jäätelöä. Mistään sipseistä ei puhettakaan, lähinnä syön Italiassa pastaa ja Suomessa ruisleipää. Siksi tuntuukin kauhealta, kun ei ole oikein, että mitä jättää syömättä, kun eihän se nyt terveellistä ole pikkuisellekaan, että pelkkää porkkanaa jyystää koko alkuraskauden.

Kait mun pitää vaan uskaltautua kävelylle, Italiassa gyne määräsi liikuntakieltoon kipujen vuoksi, Suomesssa taas ei tietääkseni alkuraskaudessa mitään liikuntakieltoa ole, koska kuulemma km:ää ei voi millään vuodelevolla estää.
 
Liikkumaan täällä suositellaan kyllä kyvyn mukaan niin paljon kuin vain pystyy, luulempa ,että minulla painon nousun syynä on tuo laihduttaminen kun elimistö oli vähemmällä ruualla pitkään ,että sain kilot karistettua niin nyt sitten varastoi kaiken mitä suuhun laitan. Täytyy vaan koittaa syödä normaalisti minkäs niille kiloille voi. Ensimmäisen kolmanneksen aikana minulle tuli kans se 2-3kg.
 
myymä
Siis mä totesin ekaa kertaa nyt ihan saman.. Mun normaalipaino on 55 kg ja ennen raskautta paisuin jo 1kg... nyt sitten näytti aamulla vaaka 58 !!!! viikkoja 5+0.
Olen herkkujakin jättänyt pois mutta liikkua kai pitäisi enemmän... hirveä paniikki :(

Kai sitä raskaana saa ihan kunnon reippaita kävelylenkkejä tehdä? ei kai siitä mittään haittaa ole..
 
Minä olen jokaisessa neljässä raskaudessani lihonut 15-20 kg. Kaikki kilot olen kyllä saanut karistettua pois periaatteessa aika nopsaan.

Ja minulla on paino noussut noin 3 kg jo siinä vaiheessa kun raskaustesti näyttää plussaa :p
Lihominen on pitkälti hormonaalista siis. Minulla.

Ensimmäisen raskauden aikana terkka jäkätti joka kerta painon noususta ja naputti ruokavaliosta, mutta sen jälkeen vaikka paikkakunnat ja terkkarit on vaihtuneet, ei asiasta ole sanottu mitään, koska lähtö-BMI on ollut normaali / alakanttinen.

Ilmeisesti Italiassa on vähän eri systeemit ja naisetkin pienempiä.
 
Mulla on nyt rv 17+1 ja painoa on tullut yhteensä 4,5 kiloa. Tuo 4,5 kiloa tuli jo ennen rv 12 :D. Nyt paino ei ole noussut, joten näyttäisi tasaantuvan :). Mulla lähtöpaino oli normaalipainon alarajoilla (ja näytinkin aika laihalta), joten uskon painon nousun johtuvan siitä, rasvaprosentti oli varmaan aika alhainen. Olen muutenkin sellainen, että lihon ja laihdun helposti. Minusta tuosta ei kannata ottaa stressiä, tietty eri asia jos vetää päivittäin suklaalevyn tms., mutta taitaa olla tosi yksilöllistä tämä. Mulla myös ruuan tarve kasvoi aika lailla heti plussasta: teki mieli kunnon ruokaa ja paljon. Nyt tuo himo on hävinnyt ja syön ihan normaalisti. En tiedä, ehkä olin luontoäidin mielestä liian hoikassa kunnossa tai hormonit vaikutti ;).
 
Ma en tiia viitsinko tuolla puntarilla kaydakkaan...viime raskaudessa tuli 20kg ja ihan ruokaa syomalla...oli vaan kamala nalka kokoajan ja edellisen ruuan lopetettuani suunnittelin jo, mita syon seuraavaksi.

Nyt olen paattanyt, etta paino ei noin paljon nouse.
 
Mulla tuli 1,5 kg heti alussa ja yht'äkkiä ne hävis joskus tuossa rv 12 aikana. Olisko ollu turvotusta tai jotain.

Neuvolasta sain tuollaisen "Raskausajan ravitsemus ja liikunta"-oppaan. Siinä lukee, että keskimääräinen painonnousu on 12,5 kg. Normaalipainoisen painonnousun pitäisi jäädä alle 18 kg. Liiallista on myös yli 3 kg painonnousu kuukaudessa.

Mulle sanoi neuvolatäti jossain edellisessä (olikohan kakkosen) raskaudessa, että mun kokoiselle (171cm) sais tulla 13-16 kg. Lienee neuvolakohtaista tämäkin mitä suosittelevat. Nyt kun lähtöpaino on jo huomattavasti korkeampi kuin kakkosta odottaessa niin ei varmaan sais tulla noin paljoa.

Johjo 13+4
 
Voi kun helpottaa tietää, etten ainakaan ole ainoa =) Itse asiassa nyt kun mietin, niin nälkä mulla on koko ajan, mutta kuvotuksen vuoksi en koko aikaa todellakaan syö. Mulla tuo kuvotus ei liity näköjään alhaiseen verensokeriin, koska mulla on kuvotusta myös heti syömisen jälkeen ja sitten syömisten välissä. Tuntuu vaan niin epäreilulta, että lihoo, vaikka ei tosiaan ees napostele karkkia tai sipsiä ja äidin raparperipiirakkaakin vain pari palaa :kieh: Varsinkin viikoilla 4-5 mulla oli ihan hillitön ruokahalu, ja silloin tulikin sit 1kg lisää, nyt kuvotus on saanut käytännössä lopettamaan esim, lihan ja jätskin syönnin, mutta paino vaan kasvaa :headwall: Pelkään, että mitä se gyne sanoo, se oikeasti sanoi, että hänen puolestaan asiakas saa vaihtaa vaikka gyneä, mutta lihoa ei tuota enempää saa :eek:

Entä onko totta, että pidemmillä tulisi turvotusta enemmän? Eli vaikuttaako pituus tähän painon nousuun, vai pitäiskö sen painon nousta kaikilla samalla tavalla joka tapauksessa? Kun jotenkin maalaisjärjellä ajattelee, että mitä pidempi, sitä enemmän sitä turvotusta mahtuu :D

p.s. mulla näyttää nää kaikki kilot vielä kerääntyneen mahaan, ja näytän ihan siltä "kuin oisin" raskaana, vaikka viikkoja vasta 8+4 :LOL:
 
Lentoemo ja muut: mun kokemus on, että osa alkuraskauden painonnousua oli turvotusta, joka sitten laski joskus toisen kolmanneksen puolivälissä. Käytin mammafarkkuja viikolta 12 ja sitten joskus myöhemmillä viikoilla huomasinkin, että tuntuivat löysemmiltä. Eli älkää huoliko, kaikki mitä vaaka näyttää, ei ole rasvaa :). Muutenkin nämä painoasiat on niin hirveän yksilöllisiä... ...kannattaa vaan syödä normaalin terveellisesti ja liikkua sen verran kun hyvältä tuntuu niin hyvä tulee. Aika yksisilmäinen kommentti sun gyneltä tosiaan toi 10kg, älä välitä siitä; sinä et ole Italialainen joten voit mielummin verrata itseäsi meihin suomi-tyttöihin. Täällähän puhutaan 10-15kg painonnoususta tavallisesti ja joillekin enempikin on ihan ok. Riippuu ihan lähtötilanteesta. Sinäkin olet niin hoikka, että älä turhia stressaa vaan nauti uusista pyöristyvistä muodoistasi.

Siilura ja poika 30+0, 7kg raskauden alusta "lihonneina".
 
Kiitos Siilura! Syön aina mahd. terveellisesti, niin että en ole koskaan osannut rajoittaa syömisiäni sen kummemmin, ainoa keino painonhallintaan on ollut liikunta, ja varmaan siksikin on niin auvton olo, kun ei ole uskaltanut sitä harrastaa. Mutta nyt meen kyllä kävelylle, oon saanut tästä nyhjäämisestä tarpeekseni! :D
 
Mitä? Lihoa? En minä. :saint: Yhtään... :whistle:

Joo. Lenttis noilla sun mainitsemilla mitoilla sulla ei ole hätää. Ja raskauden jälkeen palaat mitä todennäköisemmin kuitenkin normaaliin elämään (liikkumaan ...kuten myös minä) ja sitten homma korjaantuu. Toivotaan myös imetyksellä olevan tehoa. =)

Mulla itsellä on tuon liikunnan dramaattisen vähentymisen lisäksi vaikuttanut se, etten pysty olemaan normaalilla ruokavaliollani, vaan on pakko vetää ihan liikaa hiilareita. Liiallinen hiilarimäärä yhdistettynä liian vähäiseen liikuntaan... :xmas:

Oikein vallan odotan ens maanantain neuvolapunnitusta. :xmas: :xmas:
 
Mulla tuli alkuraskaudessa nopsaan tahtiin kiloja - ihan liian nopsaan miun makuun. Ennen ekaa neuvolaa (rv 9) oli jo 2,5 kiloa tullu ja ekan kolmanneksen aikana vissiin 5-6 kiloa tuli - en nyt ihan tarkaan muista. Miulla teki tuon ihan liikunnan puute. Olin niin väsyny että kun ei ollu pakko liikkua niin enpähän sit liikkunu. Eivät neuvolassa kommentoineet mitenkä. Nyt on vähän tahti rauhottunu - oonki liikkunu taas enemmän! Nyt on menossa rv 24+1 ja kiloja on tullu tämän aamun mittauksen perusteella 8,5 kg. (On kyllä tuoki miun makuun liikaa...)

Ruokavaliosta vielä sen verran että miulla kans varmaan ruokavalion muutos vaikutti painonnousuun samoin kuin kärppänä heinälatoon kertoi. Mie vasta pudotin painoa vähähiilarisella ruokavaliolla ja heti alkuraskaudesta alkaen en voinu hyvin sen tyylin syömisellä. Leivät ja pastat otin reilusti takasin ruokavalioon (ja voi miten peruna voiki maistua hyvältä ;) ). Onhan se äkikseltään taas elimistölle uutta ja tosiaan kun liikuntaki jää vähälle niin lopputulos on varma! :)
 
Kärppis: seurasitko ennen raskautta jotain tiettyä dieettiä (Atkins/Zone)? Eikö niitä siis voi turvallisesti jatkaa raskausaikana, vai miksi syöt nyt enemmän hiilareita? Itselläni on kauhea hiilarihimo koko ajan, siis söisin vain pastaa, perunaa ja leipää, ainoa "kunnon" proteiinilähde on mulla maito, jota olenkin juonut (1-maitoa) melkein litran päivässä. Hm, löytyiköhän syy tähän painonnousuun? :ashamed:

Lihaa mun on tosi vaikea saada alas, mikä ei sinänsä ihmetytä, koska ennen viime syksyä olin ollut 16 vuotta syömättä lihaa. Enkä kyllä yhtään itse asiassa huolehdi proteiininsaanistani, kun nuo maitotuotteet ovat paras proteeininlähde joka tapauksessa (tuli luettua ravitsemustieteitä vegaaniaikanani), ja muutenkin kasvissyöjänä pärjää raskausaikana ihan hyvin, varsinkin jos ottaa tiettyjä vitamiinilisiä.

Niin siis pointtini oli, että jotenkin kuvittelin esim. zone-dieetin sopivan myös raskaana oleville, varsinkin jos on insuliiniresistenssiä ja esim. raskausajan diabetesta. Itse en nyt voisi zonea harjoittaa, kun tosiaan elän hiilareilla, mutta teoriassa olisi kiva tietää, että voikohan siitä olla jotain harmia?

tv. iki-ihanalta kävelyltä palannut lentis
 
Lenttis mä oon aloitellut aikoinaan SB:llä, mut sittemmin muuttanut linjaa omaani sopivaksi (kuten karppauksessa on tapana), joten en voi sanoa seuraavani enää jotain just tarkkaa. Teen, kuten mun kropalle sopii.

Ja päinvastoin eli siis ei tosiaan ole haittaa. Tuo VHH-ruokavalio on just se, jolle raskausdiabeteksesta kärsivätkin pistetään. ;) Se olis just kaikkein paras vaihtoehto. Liiasta sokerin syömisestä taas on raskauden aikana paljonkin haittaa.

Mutta. Papunen on eri mieltä. :saint: Mulla kävi niin, et kaikki se, mitä normaalisti syön (paljon kasviksia, lihaa, en leipää, pastaa, riisiä, perunaa, porkkanaa yms.) on just se, mikä mua eniten ällöttää. B) Salaatti on ihan out, kun en vaan saa sitä nieltyä, en saa. Lihan tuoksu :x :x :x :x

Mutta edelleen elän toivossa, että kyseessä on vain alkuraskauden oikku. Tosin ongelmana on se, et oon jo ihan hiilarikoukussa ja mitään tiukkaa vierotusta en kyllä lähde raskausaikana tekemään. Mutta palailen, heti kun pystyn, sinne hiilaritietoisemmalle (hyvähiilariselle) linjalle. Ja sitten raskauden jälkeen täytyy pistää kunnon induktio päälle, niin kyllä se shiittä. :)
 
Mieki hyväkarppasin (n. 30-50 g hiilareita/pv) ennen raskautta. Miulla ei niinkä mikään oo tehny pahaa (kaikki maistuu! :whistle: ) mutta hirmunen himo hiilareihin oli ja tuntu että ei nälkä lähe millään. Vauva halus pastaa! :) Oon nyt sit yrittäny runsaiden hiilareiden vastapainoks kattoa sit rasvan määrää vähemmäks. Kasvisten syönti on onneks jääny tavaks karppauksesta.

Mie meinaan tän raskausajan syödä hiilaripitoisesti ja sit synnytyksen jälkeen jossain vaiheessa alan pikkuhiljaa kattoa taas syömisiä karpimpaan suuntaan. Ja jos kiloja jää paljon (niin kun näyttäis tässä vaiheessa käyvän...) niin jossain vaiheessa sit tiukempaa linjaa ja kilot kuriin. (Hyvähän se on suunnitella, katotaan sit miten käy... :whistle: )
 
Eli joku luonnonjuttu tässä hiilarihimossa selvästikin on! :D Kauhea pasta craving mullakin! Ja mullakaan ei liha tai kasvikset (eikä hedelmätkään) mene alas, vaikka olen tottunut syömään välimeren dieetin mukaan kasviksia joka aterialla, joista lounaalla siis pastaa ja illalla vähärasvaista lihaa jälleen kasvisten kera. Tunnen itseni aivan eri ihmiseksi! Ja kaikkein oudointa on, ettei karkki maistu. Siis siitä olen vain tyytyväinen, mutta outoa se on, kun olen aina ollut niin makean perään. toivottavatsi karkkikammo pysyy koko raskauden ajan :LOL:
 
Mullakaan ei karkit maistu (mitä nyt salmiakki ois ihan sika hyvää... varmaan pitkälti sen vuoksi, et just sitä EI saa :whistle: ), mutta kauhukseni huomasin tänään ruokakaupan kassalla himoitsevani edelläolijan Taffel (raffel... mikä se oli)-pussia. :|

Ja tuo kasvisten tökkiminen yllätti mutkin, sillä tosiaan, mulla suurin osa normaalista ruokalautasesta täytyy kasviksista ...ja nyt ei sitten millään.
 
Mullakin on ollut hiilarinhimo! Omalla kohdalla kyllä suurin syy lienee se, että ruokarajoitukset (tokso- ja listeriaperusteiset) harmittaa ja kaikkea sallittua herkkua tekee sitten enemmän mieli. Paino ei ole oikeastaan noussut, mutta kurjasti syy on varmaan se että lihasmassa on pienentynyt rasvan tieltä kun en ole niin treenannut enää :/

Moccamaster 12+6
 
Mulla nousi n. 2kg ihan alussa (muutenkin oli jo ihan trpeeksi...), mutta nyt viime viikolla paino pudonnut muutaman kilosen..."Turvotus" pikkuhiljaa tasaantumassa...."Normaali" vauvamaha alkaa "haamottaa"....
Taalla Portugalissa naiset myos paljon pienempia kuin mina (178) ja muutenkin "sirompia"...Olen lukenut useammasta "oppaasta" etta "normaali" painonnousu on . n. 10-13kg...Ei kait sita voi kaikkia samaan muottiin laittaa..Minullla ollut aina ja edelleenkin "keraantyy paljon nestetta" ja varsinkin nailla helteilla, juon ihan alyttomasti, niin varmaan sekin vaikuttaa painoon...

Ja tuosta liikuntapuolesta..! Eka kerran kun kuulen, etta ei saisi liikkua! Jos kaikki ok, eika mitaan "halyttava" SUOSITELLAAN n. 15 min liikuntaa JOKA PAIVA! Esim. kavelya, uintia...
Itse kayn 2-3krt/vko hydrobickissa ja yritan kavella paivitttain enemman tai vahemman...
Juttelin juuri jumppa-open kanssa ja han sanoi, etta varsinkin vesilajjit ovat OIKEIN HYVIA! Ihan siis "loppuun asti" ! Varsinkin uiminen...Minulla kun selkavaivoja jo muutenkin, se on aivan loistava jumppa! Ja mikas ihanampaa kuin pulahtaa viiileaan (taalla kyllakin vesi +30) altaaseen super helteella...Tai Suomalaiseen jarveen!
Ei siis mitaan lenkkeilya, kick boxingia ym. "rajua"...Onhan sita vaikka mita erikoista "mammoille"...mamma-jooga, mamma-jumppa...Itse henk.koht. "tarvitsen" vahan menokkaampaa... =)

Borboleta & Mini 10+4

 
Olin alkuraskauden ajan, noin 3 viikkoa levossa, viikolta 7 alkaen koska istukka vuoti verta. Istukka oli alhaalla kohdunsuulla. Ei saanut tehda mitaan raskasta, ei kavelya, ei yhdyntaa jne. Olisi voinut tulla keskenmeno jos olisin alkanut vuotaa runsaasti, ehka koko kohdun sisalto olisi tullut ulos. Silloin kun esim. siivosin, niin heti tuli vuotoa, eli yhteys oli selva, mitaan raskasta ei voinu tehda. En ymmarra miten suomessa sanotaan ettei mitaan voi tehda keskenmenoa estaakseen, ainakin jos istukka on kohdunsuulla niin voi ehkaista EHKA ettei se vuoda jos ei hotkyile. keskenmenoon voi olla monia syita.

Niin ja jo raskausviikolle 14 mennessa olin saanut 10kg lisaa painoa, nyt ei sitten olekaan tullut lisaa. Painoin rv14 82,5kg ja nyt 81kg ja rv on nyt 20+3
 
Lentoemo, sanoisin että hyi kauhee mikä gyne sulla onkaan! Ettei sen enempää stressiä odottavalle äidille, just! :whistle: Mulla edellisessä raskaudessa tuli ekan kolmanneksen aikana varmaan jotain 2-3 kg ja yhteensä 12-13 kg. Olin hoikka ennen raskautta, eikä kyllä missään vaiheessa sanottu ettei yli 10 kiloa sais tulla. Päinvastoin. Mä koen, että tuo 12-13 kg oli just sopiva. Mulla jäi kiloja synnytyksen jälkeen siten, että 3-4 vkoa synnytyksestä jäljellä oli 3kiloa, jotka sitten imetin 6kk sisällä pois.

Jos gyne on tollainen hitleri niin vaihda lääkäriä. Äläkä mitään dieettejä ala höpöttämään raskauden aikana, vaan syö monipuolista normaalia ruokaa.
 
Borboleta: mulla on ollut koko alkuraskauden aika kivuliaita vihlaisuja kohdunsuulla ja muita kipuja, jotka tulkitsen itse kohdun kasvukivuiksi, mutta 3 eri lääkäriä Italiassa käskivät vuodelepoon siltä varalta, että olisivat (siis ne kohdunsuun vihlonnat) supistuksia, koska supistuksiin tiettävästi auttaa tuo lepo. Sitten kun kävin sisätutkimuksessa/ultrassa ja kohdunsuu oli kiinni (istukan paikasta ei vielä näin aikaisin tietoa, mutta ainakin alkuvaiheessa oli kiinnittynyt taakse), niin gyne antoi luvan kävellä, mutta heti taas lepoon, jos alkaa vihloa, koska noi kivut ovat hänen mukaansa merkki siitä, että on rasittanut itseään liikaa. En ole uskaltanut kauheasti olla tottelematta, mutta nyt tässä vipan viikon aikana olen ruvennut taas kävelemään, ja huomasin, että kävellessä ei ainakaan tunnu mitään, jos on kipuja, niin niitä tulee enemmän just jos on nostellut jotain aika raskasta, esim. imurointi ja imurin nostelu saa heti niitä kipuja aikaan. Kävelen tietty etanavauhtia, koska jos kävelen normaalia tahtia, niin silloin kyllä tuntuu mahassa.

Denina: täällä Italiassa ollaan aika hysteerisiä tän raskauden suhteen, on paljon enemmän kaikenlaisia kieltoja, esim. juoksu/ratsastus on kiellettyjä alkuraskaudessakin myös ihan normaaleilta tapauksilta, ei vain, jos on kipuja. Mutta itse kanssa huomasin, että just esim. siivotessa noi kivut yltyy kun rehaa sitä imuria, enkä ole juuri mitään ostoskassejakaan kanniskellut, kun tosiaan varsinkin kanniskelu tuntuu pahalta. Rauhallinen kävely sen sijaan tuntuu nyt olevan ok. Mutta tosiaan mä sain tuon liikkumiskiellon supistusepäilyjen vuoksi, ja niihin kyllä määrätään Suomessakin lepoa, koska supistukset pahenee rasituksessa, rasituksellahan se synnytyskin yritetään saada usein aikaan. Mutta sitä en osaa sanoa, että jos tulee supistuksia näin aikaisessa vaiheessa, niin tarkoittaako se vain, että olen tosi herkkä kun tunnen ne (koska supistuksia on KOKO raskauden ajan, suurin osa ei vain tunne niitä vielä alkuraskaudessa, kun kohtu on niin pieni), vai onko sitten alkiossa jotain vikaa, ja kohtu sen vuoksi valmistautuu sen pois heittämiseen, jolloin sitä ei tietenkään ees pitäisi estää. Tai sitten nää kivut ei edes ole supistuksia, vaan jotain hermokipuja, kun kohtu painaa jotain hermoa.

N11NU: Vaihdan jossain vaiheessa raskautta gyneä joka tapauksessa, koska täällä gyne hoitaa myös synnytyksen, ja tämä nykyinen ei työskentele sellaisessa sairaalassa, jossa haluan synnyttää. Mutta tässä alkuvaiheessa on vain kestettävä, kun olen jo kerran vaihtanut gyneä raskaaksi tultuani, ja edelliseen verrattuna tämä on oikea enkeli ja tosi pätevä, ainoa omituisuus on tosiaan tämä painorajoitus... Mutta muuten hyvä, rauhallinen ja hellävarainen, niin että tuo "pikkuvika" on vain nyt toistaiseksi hyväksyttävä. Noin muuten syön lähinnä sitä, mitä kuvotukselta kykenen, niin että se niistä mun dieettiaikeista :)

Hyvää ruokahalua kaikille toivottavat

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 8+6 :heart:
 

Yhteistyössä