Lihansyönnistä: Kuuluuko teidän mielestä pienillekin lapsille rehellisesti kertoa mistä liha tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onaha

Aktiivinen jäsen
20.08.2008
1 736
0
36
Ja jos lapset järkyttyvät uutisesta, niin onko teidän mielestä minkä ikäisellä lapsella itse oikeus päättää tahtooko olla "lihansyöjä" vai "kasvissyöjä"?

Itse olen kyllä sekasyöjä, syön myös lihaa, aika useinkin. Meillä lapsilla tällä hetkellä tää asia kovasti mietityttää ja alakouluikäinen esikoistyttö mieluiten jättää lihat syömättä.

Totta kai pitää kertoa. Valehdellako pitäisi, että se liha kasvaa kasvihuoneessa? Jos lapsi ei halua enää tapettua eläintä syödä, niin sitten vanhemman on huolehdittava, että lapsi saa proteiininsa muuten.

Sit kannattaa kertoa lapselle, mitä kaikkea pitää syödä jos aikoo kasvisruokavaliolla elää -meillä ainakin nirsoilija-esikoinen kääntyisi aikas nopeaan takaisin sekasyöjäksi.

Kyllä pitäisi kertoa. Mulle oli lapsena järkytys vierailla serkkunen maatilalla jossa oli lehmiä, possu ja kanoja. Ei ihme että musta tulikin ala-asteella kasvissyöjä :D Ja kyllä minä vain jätin liharuoat syömättä, ei kukaan voinut pakottaa syömään jotain mitä en saanut suustani alas. Siihen aikaan kasvissyönti oli melko harvinaista varsinkin maalla, mutta nykyään on onneksi paljon lihan/maitotaloustuotteiden korvaavia tuotteita joten kasvissyönti on helppoa.

Kyllä meillä on lapset aina tienneet mistä liha tulee, siis siitä lähtien kun asiaa rupesivat kyselemään. Nyt on sellainen vaihe, että etenkin esikoinen alkanut miettimään asiaa enemmän ja eläinrakas kun on niin liha on alkanut jopa inhottamaan.

Mietin vaan yleisesti, jos 3-4v kysyy että "mistä tää ruoka on tehty" niin kerrotteko että possusta ja kun lapsi kysyy että "ihan oikeesta possustako, miten?" niin menettekö miten yksityiskohtiin ja "mut miten se possu voi enää elää jos siitä on otettu tätä lihaa"? Kerrotteko siis jo 3v:lle että kyllä, eläin todellakin lahdataan jotta me voidaan syödä se? Meillä olen kertonut rehellisesti, yrittänyt tosin kaunissanaisesti kertoilla, mutta kyllä koko totuus on jo lapsilla selvillä pitkällisen kysymystulvan jälkeen. Nyt hieman tarttunut pikkuveljeenkin tuo "en tahtoisi syödä lihaa...". On kyllä yritetty selittää, että se on terveellistä jne.

No joo, muistan kun tutuilla ei saanut sanoa lihamakaronilaatikkoa lihamakaronilaatikoksi, ettei lapsi tajua että siinä on lihaa. Koska hän oli siinä iässä, että oli tajunnut lihan tulevan oikeista possuista ja lehmistä, jotka ovat joskus olleet eläviä, eikä enää tahtonut syödä sitä. Lapselle piti siis valehdella, ettei ruoassa ole lihaa. Minusta tuntui tosi pahalle, tekopyhällekin tuollainen. Kun tosiasia nyt vaan on, että liha tulee eläimistä.

Tavallaan minusta on väärin pakottaa lapsi syömään lihaa, jos hän kokee sen eettisesti vääräksi ja pakotettu lihansyönti aiheuttaa hänelle tunnontuskia ja ristiriitoja oman moraalin kanssa. Se on kuitenkin ihan eri asia, kuin se, ettei vaan tykkää jostain ruuasta. Mitä jos sulle mättäisi joku lautaselle vaikka vauvakeittoa ja sanoisi, että jos et syö, niin sitten olet nälissäsi seuraavaan ateriaan, muuta ei tipu. Sun olisi sitten pakko syödä jotain, minkä koet todella vääräksi ja siksi ällöttäväksikin, koska sulle ei annettaisi muutakaan vaihtoehtoa. Itse lapsena söin sitten vaan ne kasvikset lihan ympäriltä ja jäi aika paljon vitamiineja saamatta, joita oikeasta ja täysipainoisesta kasvisruoasta (jossa lihan tilalla olisi ollut jotain proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita) olisin saanut. Pystyin alkamaan kasvissyöjäksi vasta kun pystyin itse laittamaan kaikki ruokani ja siinäkään vaiheessa vanhemmat eivät olisi antaneet siihen lupaa.

Mun mielestä pitää ja saa. Aika raakaa olisi pakottaa lapsi syömään kuolleita eläimiä jos se häntä oksettaa.

Eikä pidä "pelotella" kasvisruoalla, ihan hyvää ruokaa saa kasvikunnan tuotteistakin. Aika huonoa kasvatusta demonisoida pavut tai muut vaihtoehtoiset proteiininlähteet.

Hmm, no meillä lapset on pienestä pitäen oppineet siihen, että eläimistä se liha todellakin tulee, nähneet ruhon käsittelyä ja lihan paloittelua, sekä sian, naudan että hirven.
Meillä kerrottiin, että eläin teurastetaan ja sitten se laitetaan lihoiksi. Sitten kun kasvoivat saivat halutessaan tietää lisää, itse teurastusta eivät ole vieläkään nähneet.

Eipähän nuo ole ikinä itkeneet sitä mistä liha tulee, syövät ihan hyvin. Luulisin, että salailu pitemmän päälle tuottaa enemmän reaktioita, että en syö koska se on ollut eläin.

Vanhemmat manipuloivat, jos lasta ällöttää. Píeni lapsi ei tiedä mistään mitään ja jos vanhemmat osaavat tehdä asiat oikein niin sitten aikuisena lapsi itse valitsee. Lässynlässyn possujen tappamista ja muuta. Miettikää mitä sanotte lapsillenne, jos haluatte HÄNEN valitsevan, ettekä itse valitse!

Minusta ylipäätään on kummallista vapaaehtoisesti syödä jotakin, joka selvästi ällöttää. Aika moni aikuinen lihansyöjäkään ei sen kummemmin halua ajatella sitä mistä ruoka tulee.

[QUOTE="vieras";22547964]Minusta ylipäätään on kummallista vapaaehtoisesti syödä jotakin, joka selvästi ällöttää. Aika moni aikuinen lihansyöjäkään ei sen kummemmin halua ajatella sitä mistä ruoka tulee.[/QUOTE]
Moni aikuinen on oppinut kasvaessaan tukahduttamaan tämän luonnollisen reaktionsa, mutta se ei kanna niin pitkälle, että haluttaisiin ostaa muuta kun sitä vakuumipakattua jauhelihaa. Suosittelen kasvissyöjäksi ryhtymistä. Ei ällötä mikään koskaan ja saa ajatella vaikka miten pitkälle.

Hyviä mielipiteitä, kiitos! :)
Olen tietysti miettinyt itsekin olenko tehnyt jotain väärin kun lapselle on tullut noinkin selkeä vastenmielisyys lihaa kohtaan. Jauheliha tosin menee, vaikka tietää että sekin on lihaa. En ole pakottanut syömään, mutta olen "suostutellut". Ihan sitä tavallista lihaa ei sellaisenaan syö periaatteessa tällä hetkellä lainkaan.

Mun mielestä pitää ja saa. Aika raakaa olisi pakottaa lapsi syömään kuolleita eläimiä jos se häntä oksettaa.

Eikä pidä "pelotella" kasvisruoalla, ihan hyvää ruokaa saa kasvikunnan tuotteistakin. Aika huonoa kasvatusta demonisoida pavut tai muut vaihtoehtoiset proteiininlähteet.

Niinpä tässä taas tämä manipulointi parhaimmillaan Ja se on niin ekologista ja eettistä tuoda ne pavut ym. kehitysmaista, niinkö??

No kyllä pitää mun mielestä kertoa. Ei sitä valehtelemaankaan voi ruveta, kuulostaa ihan järjettömältä että yritettäisiin väittää ettei se ole kuollutta eläintä. Mielestäni lapsi saa myös päättää syökö kuolleita eläimiä vai ei.

Meillä asuu niin utelias kakara että kyllä tuo on tiennyt ihan pienestä asti syövänsä kuolleita eläimiä :D Ja yhtälailla sitä kiinnostaa kasvisten kasvatus kun miä tuon koululta tomaattia tai kurkkua kotiin. En kerro että meillä kasvaa tomaatit taikapilvessä :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä taas??;22547982:
Niinpä tässä taas tämä manipulointi parhaimmillaan Ja se on niin ekologista ja eettistä tuoda ne pavut ym. kehitysmaista, niinkö??
No oikeastaan on. Laivaus ei vie juuri luonnonvaroja ja yleensä ruoaksi toisin kuin rehuksi viljellyistä tuotteista saa tuottaja paremman hinnankin. Soijan kierrättäminen possun suun kautta ei ole muuta kuin täydellistä typeryyttä. Siitä on taloudellisuus kaukana. Lopputuloksena isosta kasasta soijaa on pieni pala lihaa, kun sillä muuten eläisi monta ihmistä. Varsinainen tuluskukkaro siten touhun lopputuloksena.

[QUOTE="vieras";22548013]No oikeastaan on. Laivaus ei vie juuri luonnonvaroja ja yleensä ruoaksi toisin kuin rehuksi viljellyistä tuotteista saa tuottaja paremman hinnankin. Soijan kierrättäminen possun suun kautta ei ole muuta kuin täydellistä typeryyttä. Siitä on taloudellisuus kaukana. Lopputuloksena isosta kasasta soijaa on pieni pala lihaa, kun sillä muuten eläisi monta ihmistä. Varsinainen tuluskukkaro siten touhun lopputuloksena.[/QUOTE]

Ja sorry PASKAT. Ota ensin asioista selvää ennenkuin kirjoittelet täällä. Ja miksi soijaa, naisethan ne sitä GM-soijaa syö, ei meidän Suomen siat. Siis paitsi jos ostat tanskalaista,sitä ei tiedä, mistä se on tullut, muualta maailmasta. Joten ikävää on täällä lukea tämmöistä. Me olemme Suomessa.

voi hyvänen aika ... no jos ei voi kertoa et mistä liha tulee, ni entäs sitte KANANMUNAT!!!!!!! ite maalla kasvaneena ei voi kun halveksia hymy suupielessä niitä hienohelmoja kaupunkilaisia, jotka ällöö sitä ja ällöö tota, koska se tulee eläimestä, tai eläin tapetaan... se on ihmiset normaalia elämää, lihaa ihminen tarttee eikä kukaan omia lemmikkejään syö...
miten ois järki päähän ja ruokaa suuhun...taitaa olla muoti-ilmiö sekin, et lapset saa ite päättää ihan liian pienestä pitäen liian monen asian suhteen. Lapset on lapsia, ja sellasina niiden kuuluis pysyäkin mahdollisimman pitkään.
Meillä syödään tai ainakin maistetaan kaikkea, oli se sitten mistä tahansa tehtyä ruokaa. ei paljon lasten napinat auta :) aikuisen velvollisuus on myös pitää tietyt rajat ja se koskee myös ruokailua :)

[QUOTE="Vieras";22548107]Ja sorry PASKAT. Ota ensin asioista selvää ennenkuin kirjoittelet täällä. Ja miksi soijaa, naisethan ne sitä GM-soijaa syö, ei meidän Suomen siat. Siis paitsi jos ostat tanskalaista,sitä ei tiedä, mistä se on tullut, muualta maailmasta. Joten ikävää on täällä lukea tämmöistä. Me olemme Suomessa.[/QUOTE]
Juu on lauantai. Minäkin olen väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä taas??;22547982:

Liha tehdään eläimestä ja sen saamiseksi eläin pitää päästää päiviltä, kertoisitko mikä tässä on manipulointia? Vai mikä on se ainoa oikea ( sinun päättämäsi? ) sanamuoto, jolla asian saa lapselle kertoa että asia on ok? Kai tiesit, että lihakaan ei kasva pyhällä hengellä vaan syö mm.suurimman osan tuontisoijasta huonolla hyötysuhteella?

Ennen kuin syyttää muita tekopyhyydestä, kannattaisi varmistaa ettei itse sorru siihen.

voi hyvänen aika ... no jos ei voi kertoa et mistä liha tulee, ni entäs sitte KANANMUNAT!!!!!!! ite maalla kasvaneena ei voi kun halveksia hymy suupielessä niitä hienohelmoja kaupunkilaisia, jotka ällöö sitä ja ällöö tota, koska se tulee eläimestä, tai eläin tapetaan... se on ihmiset normaalia elämää, lihaa ihminen tarttee eikä kukaan omia lemmikkejään syö...
miten ois järki päähän ja ruokaa suuhun...taitaa olla muoti-ilmiö sekin, et lapset saa ite päättää ihan liian pienestä pitäen liian monen asian suhteen. Lapset on lapsia, ja sellasina niiden kuuluis pysyäkin mahdollisimman pitkään.
Meillä syödään tai ainakin maistetaan kaikkea, oli se sitten mistä tahansa tehtyä ruokaa. ei paljon lasten napinat auta :) aikuisen velvollisuus on myös pitää tietyt rajat ja se koskee myös ruokailua :)
Oma ajattelu on ilmeisesti maalaislapsilta kielletty, vaikkei korvaavia ajatuksia vanhemmilta löytyisikään. Tai puhkeaako se kukkaan sitten luvan kanssa vasta 18-vuotiaana?

Yhteistyössä