Lievä ripuli puolivuotiaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katja75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katja75

Vieras
Aloin antaa vauvalleni soseita, kun hän oli 5 kk. Etenimme vähitellen perunasta, porkkanasta, kukkakaalista ja parsakaalista kohti liharuokia. Neljän viikon jälkeen, kun vauva totutteli lihasoseisiin, alkoi ripuli. Alussa ripuli oli voimakasta, mutta on parantunut nyt hieman. Oksentelua ja kuumetta ei ole ollut ollenkaan, ja vauva voi muuten hyvin. Lopetin heti liharuokien antamisen ja nyt olen antanut vain porkkanaa ja parsakaalta. Onko muiden vauvoilla ollut tällaista reaktiota kiinteitten alkamisen jälkeen? Vai voisiko tämä olla kuitenkin jokin virus...Kävimme päivystävällä terveydenhoitajalla, joka sanoi, että ei tarvitse olla vielä huolissaan - tämänkaltainen ripuli voi kestää kolmekin viikkoa. Sanoi, ettei kannata tarjota liharuokia.

Siis: onko teidän vauvoillenne tullut millaisia vatsaoireita kiinteitten aloittamisen jälkeen?

meillä tulee ripulia heti kun annan kalaa. olen 2 kertaa koittanut ja molemmilla kerroilla vatsa on mennyt löysälle. täytyy vaan taas hetken päästä koittaa uudelleen.

Miten erottaa että vauvalla on ripuli? Löysäähän se aina on, mutta onko ripulissa vaippa kakassa sitten useita kertoja päivässä?

Oon käsittänyt että kiinteiden aloittaminen aiheuttais paremminkin vatsan kovettumista...

Voipi olla myös hampaiden tekemistä, eikä liity mitenkään ruokaan. meillä ei hampaita ole muuten oireiltu paitsi juuri tuollaisilla muutaman viikon ripuleilla, joista aina tietää, että kohta puhkeaa uusi hammas.

Hmmm. Voisiko tosiaan olla kyse hampaista. Nimittäin ensimmäinen hammas alkoi puhjeta juuri samalla viikolla, kun alkoi tuo ripuli. Tuohan voisi tosiaan olla syy tähän. Sinä, jonka vauva oireilee ripulilla hampaitten tuloa: rajoititko mitenkään vauvan kiinteitten syömistä vai jatkoitko ruoan antamista entiseen malliin?

?!:lle: Meillä ripulin huomaa siitä, että kiinteitten alussa vauvan kakka oli sekin kiinteää kolmisen viikkoa, mutta muuttui sitten veteläksi (mukana limaisuutta). Itsekin olen kuullut yleisemmin, että kiinteitten aloittaminen aiheuttaa päinvastoin ummetusta. Mutta ehkäpä tosiaan kyseessä onkin hampaittentulon aiheuttama oireilu.

Pidin ruokavalion ihan normaalina, mutta en kokeillut mitään uutta. Olisi ollut vaikeaa tietää sopiiko uudet jutut vauvan mahalle, kun raukalla jo valmiina massu sekaisin.

Niin juu, meilläkin hampaat joka kerta veti mahan sekaisin. Todella yleistä tuo on käsittääkseni. Mutta juuri noin kannattaa tehdä, odottelee ja antaa "normaaleita" tuokaa mitä on ennenkin antanut. Meillä kyllä hampaat aiheutti kuumetta ja tyttö oli todella kärttyinen, eli ilmeisesti myös sattuvat jonkin verran.

Yhteistyössä