Levottomat jalat. Ärsyttävää, mikä auttaisi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt on oikea jalka levoton, koko ajan pitää liikutella ja venytellä ja heilutell ja vaikka mitä ja silti jalka on levoton ja kipeä, mikä avuksi? nukkumaanki pitäisi mennä mutta ei tuon jalan kanssa voi nukkua
 
vierailija
Nyt on oikea jalka levoton, koko ajan pitää liikutella ja venytellä ja heilutell ja vaikka mitä ja silti jalka on levoton ja kipeä, mikä avuksi? nukkumaanki pitäisi mennä mutta ei tuon jalan kanssa voi nukkua
Kokeile ainakin lämpöä. Villasukka jalkaan, pitkät housut ja kuumavesipullo. Minulla auttaa sähkötyyny aika hyvin. Itse yhdistän oireet raudanpuutteeseen, joten kokeile syödä kananmunia, naudanlihaa ja c-vitamiinia. Tai toki rautatabletteja, jos vatsa kestää. Raskausaikana oireet olivat tosi pahat mulla, mutta on niitä muutenkin.
 
vierailija
Kävely ja muu liikunta (päiväsaikaan ehkä kuitenkin mieluummin). Jalkojen lepuuttaminen yläviistoon iltasella 15-30min.
Levottomat jalat pohjautuu samaan ongelmaan kuin suonikohjut ja laskimoveritulppa, eli jalkojen verenkiertohäiriöön ja taipumus on osittain perinnöllistä.
Kylmä kylpy/kääre, hevoskastanjauute, jalat ylös ja kevyttä jumppaa (esim "polkupyöräily")
Ehkäsevät tekijät kuten esim liikunta, terveelliset ruokavalio ja elämäntavat, hyvät jalkineet tai paljaat jalat, istumisen välttely (eli mieluummin makuulle kuin istumaan sohvalla)
 
vierailija
Minulla kylmä illalla ja liikunta aiemmin päivällä liikunta toimivat juuri oireiden laukaisijoina. Toki uskon jos sinulla on päinvastoin. Minulla oireet olivat pahimmillaan loppuraskaudessa, kun takana oli elämäni terveellisin ruokavalio monen kuukauden ajalta, kiitos raskauden ja raskausdiabeteksen. Mutta rauta lie ollut vähissä. Perustuuko tuo terveellisen ruokavalion suosittelu johonkin kaksoissokkotutkimukseen tai omiin kokemuksiin vai mistä keksit sen? Uskon että aiheuttajia voi olla monia. Raudan tehoamisesta on kyllä joku tutkimuskin tehty, että osassa tapauksia lienee raudan puute mukana.
 
vierailija
Nyt on oikea jalka levoton, koko ajan pitää liikutella ja venytellä ja heilutell ja vaikka mitä ja silti jalka on levoton ja kipeä, mikä avuksi? nukkumaanki pitäisi mennä mutta ei tuon jalan kanssa voi nukkua
Kylmällä vedellä jalkojen valelu auttaa. Suihkuta mahdollisimman kylmällä vedellä jalkoja ja jopa ristiselkää sekä nivusia useita minuutteja. Iho viilenee ja jalkojen eläminen loppuu kokonaan. Tehokkain keino levottomiin jalkoihin.

Miehillä (ainakin) myös seksi auttaa jalkojen elämiseen.
 
vierailija
Kylmällä vedellä jalkojen valelu auttaa. Suihkuta mahdollisimman kylmällä vedellä jalkoja ja jopa ristiselkää sekä nivusia useita minuutteja. Iho viilenee ja jalkojen eläminen loppuu kokonaan. Tehokkain keino levottomiin jalkoihin.
Testatusti tehokkain keino. En ymmärrä miksi joku valittaa levottomista jaloista tämän toimivan ohjeen jälkeen.

Levottomista jaloista pääsee parhaiten eroon säännöllisellä liikunnalla ja kuntoilulla sekä terveellisellä ravinnolla.
Useampi viikottainen 30-60 minuutin aerobinen harjoitus kävely ym. ja 2-4 kertaa viikossa kuntosalia, jossa tehdään myös jaloille treeniä ainakin osalla harjoituskertoja. Mahdollisesti vielä venyttelyjä silloin tällöin. Syödään kasvispainotteista terveellistä perusraaka-aineista valmistettua ruokaa esim. Välimeren tai Itämeren tyylisellä ruokavaliolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä