Levoton talo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin kotona

Vieras
Asutaan 60 vuotta vanhassa talossa, joka on ihan sympaattinen ja tunnelmallinenkin. Mutta tää on myös todella levoton ja täällä tapahtuu omituisia asioita. Nyttenkin aloin kirjoittamaan tänne, kun lattiat parhaillaan narisee samalla tavoin kuin jos joku kävelisi niillä. Olen kuitenkin yksin kotona, telkkarit ja radiot on kiinni.

Lapset ei uskalla nukkua keskenään yläkerrassa. Öisin heräävät valoihin, huudahduksiin, tunteeseen siitä että joku seisoo sängyn vierellä. En ole keksinyt pätevää selitystä noille, vaikka olen yrittänyt. Asutaan maalla, metsän keskellä niin, ettei mikään autojen valo voi heijastua yläkerran makuuhuoneisiin eikä juuri muuallekaan (paitsi olohuoneen ikkunaan). Jos joku eläin huutaisi öisin pihalla, koira haukkuisi tasan tarkkaan. Nyt se on ollut hiljaa.

Alhaalla kaappien ovet eivät pysy kiinni. Tai oikeastaan niitä on kaksi. Toinen on tässä huoneessa, toinen keittiössä. Alkuun suljin ne ovet aina ohikulkiessani, vain todetakseni seuraavalla kerralla mennessäni ohitse, että ne ovat taas auki. Nykyään en enää jaksa, kun ne eivät yksinkertaisesti pysy kiinni.

Joskus kun olen yksin kotona, ja käyn nukkumaan, yläkerrasta alkaa kuulumaan kauhea meteli. Siis kolina ja töminä ja koputus, vaikka siellä ei todellakaan ole ketään. En ole uskaltautunut yläkertaan tuolloin katsomaan, mitä siellä tapahtuu.

Välillä iltaisin kuulen, miten joku liikkuu keittiössä, tulee välillä tuohon ovensuuhun ja kääntyy takaisin. Ihan selkeitä askeleita. Ja kuitenkin olen yksin alhaalla. Välillä ovi käy, ääni kuuluu ihan selvästi, mutta kukaan ei tule.

Ehkä tuo joku tai jotkin saivat kaipaamansa huomion nyt kun tätä aloin kirjoittamaan.. talo hiljeni ja rauhoittui.

Joo, liian vilkas mielikuvitus. Mulla on kans välillä. Asutaan vanhemmassa talossa, onneks melko vilkkaan tien vieressä, joten en ihan sekoa verrattuna siihen et tää ois jossain metsän keskellä.:D

Kun meilläkin aukee kaapin ovet, mutta kun sitä kaapinoven systeemiä kattoo niin ei se kaiken järjen mukaan voi edes pysyä kiinni. Ja yläkerrasta kuuluu rapinaa ja kopinaa välillä, koska västäräkit koputtelee ikkunaan.:D Ja kyllä, muutamasti oon nähnyt kun ne västäräkit oikeasti koputtelee siihen ikkunaan, luulevat kai saavansa kärpäset sieltä ikkunan välistä..:P Ja voi olla et vintillä on hiiriäkin. Narinaa täällä ei onneksi juuri kuulu mut vanhoissa taloissa nyt voi kuulua mitä ääniä vaan kun kuitenkin jostain nurkasta vetää jne.

Kun te ette ole siinä 60 vuotta asuneet, niin tiedättekö menneistä asukkaista ja heidän asioista?
Jos siellä joku käy...meillä kotitalossa kanssa oli vierailija, tuttu tosin, viimeksi talvella kävi niin että lähdin ulos. Vähän ajan päästä ulko-ovessa oleva avain helisi itsekseen. Sitä ei ole koskaan tapahtunut.
Avain on raskas ja siinä on metallinen "lenksu".

mun mummon vanhassa tönössä vaihtaa tavaratkin paikkansa,se on mun perheelle kesämökki käytössä.monet kerrat ollaan jääty ihmettelemään ku tavarat ei oo siellä mihin jätettiin.kerran tehtiin niin että kun lähettiin mökiltä kotiin niin otettiin valokuvia tietyistä tavaroista niistä paikoista mihin me ne ollaan jätetty,ku tultiin seuraavan kerran mökille ni ne oli siirretty taas.no mun edesmenny mummo kyllä halus aina nää tietyt tavarat omille paikoilleen,eli hän sit varmaan siivoo siellä meidän jälkiä :)

En tiedä talon historiaa sen kummemmin.
Muistan viimejouluna, oltiin tähän just muutettu. Mulla oli tuolla piharakennuksen räystään alla kaksi kynttilälyhtyä roikkumassa. Ne on sen verran korkeella, ettei lapset ylety niihin, hädin tuskin itsekään. Vahtikoiramme oli hiljaa koko päivän silloinkin, voin siis olettaa ettei ulkopuolisia pihallamme käynyt. Kuitenkin, kun ilta hämärtyi, huomasin että toisessa lyhdyssä palaa kynttilä! Itse sitä en ollut sytyttänyt, eikä se ollut jäänyt palamaan edellisestäkään illasta koska vasta sinä päivänä kävin ripustamassa lyhdyt ulos..Ja olin itse koko päivän kotona. En tiedä sitten mitään järkevää selitystä tälle, omituinen tapahtuma.

vaikkas siellä sun talossa oliskin henkiä,ni so what? ei ne sulle mitään voi tehdä,ja voitte hyvin elää yhteis sovussa.ne henget tulee ja menee ja tekee semmosia mitä ovat tehneet muinoin eläessään :)

Tuosta valosta tuli mieleeni et mulla kävi kerran niin et heräsin yöllä outoon valoon joka tuli olkkarista mun makkariin, mitään järkevää selitystä ei löytyny! Ja olin siis jotain 17 vuotta silloin. No on mulle muutakin outoo käyny. :D Mut en kyl osaa sanoo tohon ap:n tapauksee mitää.

voithan sen laudan tehdä itsekin, vaikka printtaamalla

ouija1.jpg

Kokeile ja kysy.

Kyllä tuo siltä kuulostaa, että henkiä on :)

Yhteistyössä