Letrozol & ovulaatio

Moi, onko muita Letrozolin käyttäjiä, joilla ovulaatiota ollut aloittamisen jälkeen hankala bongata? Mulla nyt 2. kierto (1*2,5mg KP 3-7), ekassa letro-kierrossa ovis kp 15 mutta sen jälkeen välikierrossa en saanut näkyviin Clearbluen digimittarilla lainkaan (ei siis hymynaaman hymynaamaa!) ja nyt palasin takaisin Apteekin testeihin. Mutta ei vaan näy vaikka aloitin tikutuksen jo KP 9 ettei vaan mene ohi. Nyt taas jo KP 16. Kovahkojakin kramppeja vasemmassa munasarjassa, joista vois päätellä, että asioita tapahtuu, mutta tikkuun ei piirry kahta tasapaksua viivaa.Tuntuu, että viivat vaan haalistuu. KP 12-13 vähän tummemmat viivat mutta ei kuitenkaan ohjeiden mukaan ovis, vai mitä mieltä olette? Menikö kuitenkin taas ohi? Näin jälkikäteen tuntuu, että nehän oli aika tummat. Perkele että ottaa päähän tää säätö. Ens kuussa todnäk Letrojen lisäys ja joulukuussa inssi. On tämä saatana työmaa!

IMG_20171016_071819.jpg
 
Minä alotin letrot tässä kierrossa, mutta eipä nuo mitään saanut aikaiseksi joten puregon pistokset aloitettiin lisäksi. Edellistä raskautta yrittäessä, ekassa kierossa saatiin ovulaatio pelkillä letroilla (kemiallinen raskaus), mutta kahdessa seuraavassa kierrossa ei ovulaatiota.

Onko sinua ultrattu jonain kiertopäivänä?
 
Mut ultrattiin elokuussa kp 11, jolloin oli hyvä 11mm johtofolli ja ovis tulikin sit kp 15. mutta ei tärpännyt. Kuitenkin syyskuussa oli välikierto jolloin en sit enää saanut bongattua ovulaatiota vaikka satsasin clearbluen digitesteihin ja nyt sit näköjään ovis jäi välistä myös tässä kierrossa. En ihan joka kk ole tikutellut yrityksien aikana (takana siis 1,5v) joten en voi sanoa onko tää mulle normaalia vai olenko ovuloinut aiemmin aina. Diagnoosina siis lievä PCO mutta kuitenkin arvot niin rajoilla, että kaksi eri gyneä antoivat ensin eri mielipiteet. Toinen puolesta, toinen vastaan.

Soitin eilen polille ja nostetaan ens kuussa letroja 2*2,5mg tasolle ja ultrataan taas kp 11-12. Jos ei onnistu, joulukuussa inseminaatio ja sit ivf-jonoon.
 
Mulla pco aika raju, koskaan ei spontaaneja kuukautisia, ja aika rakkulaiset on munasarjat. Nyt aloitettiin letrot, ja ultra sitten puolivälissä ns normikiertoa. Saa nähdä, onko mitään vaikutusta ovikseen.

Lääkäri suositteli myös inofolic:ia tai donafertyä yritysajalle. Vaikuttaa jotenkin sokeriarvoihin. Samantyylinen vaikutus kun metforemilla, mutta käsikauppatavaraa.
 
Sen verran tänne, että mulla oli kuukauden käytössä tuo inofolic(sen jälkeen diforminit) ja nyt piti olla ennen pistoksia välikierto jonka aikana söin muuten vain letroja. Kappas kun ovulaatio onkin ollut kp23 tai 24 (ehtisin aloittaa uuden kierron toivossa terolutit), ja teinpäs sitten positiivisen raskaustestin tästä kierrosta :)
 
Täällä letrot päinvastoin lyhensi kiertoa melkein viikolla 5mg/pv kp 3-7 ja johtofolli oli jo yli 20mm kp 10 ultrassa. Ovistesti näytti samana aamuna vielä negaa, ei hailun hailua testissä! Folli irrotettiin pregnylillä ja inssi tehtiin samana päivänä. Ei johtanut raskauteen ja koko kierto jäi 24 pv pituiseksi, normaali kierto ollut 30 pv eli luomuovis lienee kp 16 paikkeilla.

Eilen alkoi toinen letrokuuri kp 3, saa nähdä miten kierron käy tällä kertaa.
 
Täällä letrot päinvastoin lyhensi kiertoa melkein viikolla 5mg/pv kp 3-7 ja johtofolli oli jo yli 20mm kp 10 ultrassa. Ovistesti näytti samana aamuna vielä negaa, ei hailun hailua testissä! Folli irrotettiin pregnylillä ja inssi tehtiin samana päivänä. Ei johtanut raskauteen ja koko kierto jäi 24 pv pituiseksi, normaali kierto ollut 30 pv eli luomuovis lienee kp 16 paikkeilla.

Eilen alkoi toinen letrokuuri kp 3, saa nähdä miten kierron käy tällä kertaa.
Oho! Oletteko kauan yrittäneet? Ja ootteko julkisella puolella hoidossa? Meillä on mahdollisuus inssiin ensi kierrossa, mutta jotenkin ei nyt tunnu oikealta vielä kun yritystä takana vasta 10kk. Ja eka letrokierto. Ollaan siis yksityisellä.

Mulla oli kp11 tsekkiultra ja molemmin puolin oli täysin samankokoiset 22mm follit. Eli vaste vissiin tosi hyvä. Ultra oli torstaina ja ovistestiin sain plussan vasta lauantaina. Tosi hailuraa näytti kunnes ykskaks pamahti jäätävä plussa.

Minkä takia sulla on letrot käytössä? Mun ovis tapahtuu, mutta on ilmeisesti aika laimea joten sitä yritetään tässä tukea.
 
Täällä on aloitettu tänään letrojen napsiminen. Tässä kierrossa otan kp 10-14 1 tabletin, mutta jatkossa kp 3-7. Oma ovis on todistetusti tapahtunut luonnollisesti useissa kierrossa ja kerran olen luomusti raskautunut, mutta raskaus meni kesken. Kiertoni on kuitenkin pitkä ja ovis myöhäinen, joten avuksi otettiin Letrotzolit.

Jännittää hurjasti, että miten niitä munarakkuloita lähtee kypsymään. Pelkona on, että niitä kypsyy liikaa ja tulee yrityskielto. Gynen puheista ymmärsin, että Letrotzol olisi tässä mielessä parempi kuin esim. Klomifeeni eikä monisikiöriski olisi niin suuri. Onko tästä kenelläkään omakohtaista kokemusta?
 
  • Tykkää
Reactions: Keltain3n
Sillä se selviää kokeilemalla miten omat munasarjat reagoi, rohkeasti vaan! Itse kanssa jännäsin kun lääkäri halusi heti ekassa letrokierrossa kokeilla 2 tabl/pv annoksella. Jännitti just että tuleeko niitä heti kourallinen mutta letrot ei pitäisi herkästi tosiaan aiheuttaa sitä. Täällä ainakin kypsyi nätisti yksi munis vaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Keltain3n
Täällä vihdoin kp1. Kierto venyi muutamalla
päivällä. Nyt tähän kiertoon on mahdollisuus tehdä inssi, mutta vielä en ole päättänyt miten edetään. Meillä on häät ja häämatkakin tulossa kk päästä ja tuntuu, että stressiä ois vaikka muille jakaa. Että onkohan se inssi nyt ihan järkevää tehdä (n) syyskuussa meillä tulee yrittämistä vuosi täyteen ja sitten päästään julkiselle puolelle. Ei sinnekään enää niin pitkä aika ole.. mitähän sitä tekisi. Odottaisiko vai käyttäisikö mahdollisuuden nyt siihen inssiin.

Mulla tosiaan kypsy viime kierrossa molemmilla puolilla yhdet follit. Kp11 kokoa löytyi 22mm ja limakalvo oli 8mm paksu. No tämä kierto ei tuottanut tulosta vaikka oli tosi hyvät lähtökohdat :notworthy:
 
  • Tykkää
Reactions: Keltain3n
@brave Joo, eihän tässä auta muu kuin kokeilla ja toivoa parasta. :)

@Iiduliinu Häät on iso juttu, tsemppiä järjestelyihin! :love: Muut stressinaiheet voi olla raskauden kannalta ihan hyväkin asia. Tän ainaki itse huomasin, kun tammikuussa raskauduin. Oli asunnonostoa ja jännitystä saanko vakituisen viran. Kun stressasi muita asioita, ajatukset sai pois vauvajutuista ja r-testi näytti yllättäen plussaa yk 5.
 
  • Tykkää
Reactions: Iiduliinu
Onko kenelläkään ilmennyt verenvuotoa lentojen sivuvaikutuksena? :eek:

Otin viimeisen letron lauantaina ja eilen alkoi verenvuoto. Lääkeselosteen mukaan verenvuoto on yleinen sivuvaikutus, mutta miten tämä vaikuttaa mahdolliseen ovulaatioon tai mahdolliseen raskauteen? Ei varmaan kovinkaan hyvin, jos limakalvot valuvat pois. :cry: Mieli ihan maassa, kun tämäkin yritys näyttäisi menevän persiilleen.
 
Onko kenelläkään ilmennyt verenvuotoa lentojen sivuvaikutuksena? :eek:

Otin viimeisen letron lauantaina ja eilen alkoi verenvuoto. Lääkeselosteen mukaan verenvuoto on yleinen sivuvaikutus, mutta miten tämä vaikuttaa mahdolliseen ovulaatioon tai mahdolliseen raskauteen? Ei varmaan kovinkaan hyvin, jos limakalvot valuvat pois. :cry: Mieli ihan maassa, kun tämäkin yritys näyttäisi menevän persiilleen.
Mikä kp sulla on menossa? Muistan, että itsellä ainakin tiputteli ovikseen asti. Eli älä huoli. Kyllä se ovis sieltä varmasti tulee :) paljoa verta ei tullut, mutta pyyhkiessä kylläkin.
 
Mikä kp sulla on menossa? Muistan, että itsellä ainakin tiputteli ovikseen asti. Eli älä huoli. Kyllä se ovis sieltä varmasti tulee :) paljoa verta ei tullut, mutta pyyhkiessä kylläkin.
Itsellä tässä kierrossa letrot siis vähän hassusti, sillä otin ne kp 10-14. Nyt on kp 16. Tiputtelu alkoi siis kp 15.

Utran mukaan kp 10 tilanne vastasi kp 4:ää, mistä syystä letrot päätettiin aloittaa jo tässä eikä vasta seuraavassa kierrossa.

Hyvä, jos en ole yksin tämän tiputtelun kanssa. Ehdin jo huolestua oikein kunnolla, että tässäkö tämä sitten oli.
 
Itsellä tässä kierrossa letrot siis vähän hassusti, sillä otin ne kp 10-14. Nyt on kp 16. Tiputtelu alkoi siis kp 15.

Utran mukaan kp 10 tilanne vastasi kp 4:ää, mistä syystä letrot päätettiin aloittaa jo tässä eikä vasta seuraavassa kierrossa.

Hyvä, jos en ole yksin tämän tiputtelun kanssa. Ehdin jo huolestua oikein kunnolla, että tässäkö tämä sitten oli.
Mä oon lukenut, että toi tiputtelu on tosi yleistä. Mulla tiputtelee letrojen kanssa kp2-14.
Oho! Sulla tulee kyllä tosi pitkä kierto kun tossa vaiheessa aloitit letrot..
 
Mä oon lukenut, että toi tiputtelu on tosi yleistä. Mulla tiputtelee letrojen kanssa kp2-14.
Oho! Sulla tulee kyllä tosi pitkä kierto kun tossa vaiheessa aloitit letrot..
Vähän tässä nyt jälkeenpäin mietinkin, että oliko tässä mitään järkeä edes lähteä ottamaan lääkkeitä enää tässä kierrossa, kun venyy sitten niin pitkäksi. (n) Gyne kuitenkin oli vahvasti tätä mieltä. Gyneni on tietääkseni ihan arvostettu alallaan ja työskentelee lapsettomuushoitoihin erikoistuneella klinikalla, joten ainakin haluaisin luottaa hänen arviointikykyynsä.

Ootko sä monta kiertoa muuten syöny letroja? Onko sulla muita oireita kuin tuo vuotelu? Itsellä on tähän mennessä ollut päänsärkyä ja nyt sitten vuotoa ja tänään on kuumia aaltojakin tullut pariin otteeseen. :confused:
 
Vähän tässä nyt jälkeenpäin mietinkin, että oliko tässä mitään järkeä edes lähteä ottamaan lääkkeitä enää tässä kierrossa, kun venyy sitten niin pitkäksi. (n) Gyne kuitenkin oli vahvasti tätä mieltä. Gyneni on tietääkseni ihan arvostettu alallaan ja työskentelee lapsettomuushoitoihin erikoistuneella klinikalla, joten ainakin haluaisin luottaa hänen arviointikykyynsä.

Ootko sä monta kiertoa muuten syöny letroja? Onko sulla muita oireita kuin tuo vuotelu? Itsellä on tähän mennessä ollut päänsärkyä ja nyt sitten vuotoa ja tänään on kuumia aaltojakin tullut pariin otteeseen. :confused:
Tää on nyt mun toinen kierto näillä. Päänsärkyä on, etenkin iltaisin. Väsyttää ja tosiaan kuumia aaltoja myös.

Missä käyt gynellä? Toi kuulosti ihan mun gyneltä. Käyn dextrassa.
 
Tää on nyt mun toinen kierto näillä. Päänsärkyä on, etenkin iltaisin. Väsyttää ja tosiaan kuumia aaltoja myös.

Missä käyt gynellä? Toi kuulosti ihan mun gyneltä. Käyn dextrassa.
Mä käyn Felicitaksessa. :)

No hätähousu täälläkin on. :whistle:
Toisaalta omat normikierrot ovat yleensä 35-40 päivän pituisia, joten ei tää noihin verrattuna oo niin paha.

Niin joo ja onhan mulla ollu myös mielialavaihtelujakin. Mieskin jo vähän ihmetteli, että ei yleensä näin pahoin normisti mielialat heittelee, ku nyt. :censored:
 
Ultrassa käyty ja Letrotzolin vaste on ollut hyvä. 14 mm kokoinen johtofolli löytyi oikealta puolelta ja limakalvon paksuus oli myös hyvä. Kohdussa näkyi hieman jotain nestettä, josta lääkäri oli kummissaan. Sain kaiken varalta lähetteen klamydia- ja johonkin toiseen testiin.

Lääkäri arveli, että vuoto voisi johtua vielä kolmen kuun takaisesta keskenmenosta ja siitä aiheutuneesta mahdollisesta kohtutulehduksesta. Sain kahdet eri antibiootit.

Ovulaatiota pitäisi lähteä sitten testaamaan huomisesta alkaen. Odotukset onnistumiselle ovat kuitenkin hyvin maltilliset välivuodon ja mahdollisen kohtutulehduksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty ja Letrotzolin vaste on ollut hyvä. 14 mm kokoinen johtofolli löytyi oikealta puolelta ja limakalvon paksuus oli myös hyvä. Kohdussa näkyi hieman jotain nestettä, josta lääkäri oli kummissaan. Sain kaiken varalta lähetteen klamydia- ja johonkin toiseen testiin.

Lääkäri arveli, että vuoto voisi johtua vielä kolmen kuun takaisesta keskenmenosta ja siitä aiheutuneesta mahdollisesta kohtutulehduksesta. Sain kahdet eri antibiootit.

Ovulaatiota pitäisi lähteä sitten testaamaan huomisesta alkaen. Odotukset onnistumiselle ovat kuitenkin hyvin maltilliset välivuodon ja mahdollisen kohtutulehduksen takia.
Toivottavasti antibiootit pian purevat ja saat testiin ihan pysyvän plussan!
 
  • Tykkää
Reactions: Emppuelkku

Yhteistyössä