Lestadiolaiset naapurin lapset ja väärät perusteet kaveruudelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ohhoh, tulipa yllätys. Ekaluokkalainen tyttäreni tutustui ihan naapurustossa asuviin lapsiin, jotka rupesivatkin tosi tiuhaan käymään meillä kylässä. Kivoja tyttöjä, vaikkakin 2-4 vuotta tyttöämme vanhempia. Aluksi luulin, että tulevat herkkujen takia (kesällä meillä annettiin mehua ja mehujäätä), mutta hetken seurailtuani totesin, että ihan ok leikkivät ja katelivat lasten elokuvia. Parin kuukauden tuttavuuden jälkeen kuitenkin totesin, että eivät leikikään tytön kanssa, vaan katselevat vain telkkua. Yhtäkkiä oivalsin: paljon lapsia, laiha, väsynyt ja väritön äiti. Vammaisia lapsia pari kpl. Ja lisää tulossa. Sunnuntaisin ei saa leikkiä kavereiden kanssa.

Kysäisin tytöltäni, onko heillä telkkaria. Ei kuulemma. Lamppu syttyi minullakin. Mietin, miten ratkaista asia? Minua ei haittaa, jos meidän lapsi seurustelee uskovien kanssa. Pian tulikin ratkaisu. Meidän tyttömme ei enää ollut tervetullut heille, kun ei kuulemma ole "siivonnut siellä jälkiään".Tytöt eivät myöskään saaneet tulla tyttömme synttäreille.

Kuitenkin tytöt sitten ilmaantuivat meidän ovelle ja halusivat elokuvia katsomaan. Minä istutin heidät alas ja kysyin, saavatko he katsoa telkkaria. No, vastauksen jo arvasimmekin. Sanoin, että meillä saa käydä, mutta sovitaanko, että telkku pysyy kiinni. Ja että mä en nyt ilmoita tästä teille kotiin, mutta ei näin ole oikein toimia. Ei ole tyttöjä näkynyt sen jälkeen.

Ja mua kiukuttaa, kun oma tyttö kyselee ikävissään kavereita ja en tiedä, mitä sanoa:(

Miten toimisitte?

Lisään vielä, että toinen naapurimme vahvisti epäilymme ja kertoi perheen olevan hyvin vanhoillinen ja heidän isänsä jonkin sortin pappikin...QUOTE="vierailija, post: 31108226"]Ohhoh, tulipa yllätys. Ekaluokkalainen tyttäreni tutustui ihan naapurustossa asuviin lapsiin, jotka rupesivatkin tosi tiuhaan käymään meillä kylässä. Kivoja tyttöjä, vaikkakin 2-4 vuotta tyttöämme vanhempia. Aluksi luulin, että tulevat herkkujen takia (kesällä meillä annettiin mehua ja mehujäätä), mutta hetken seurailtuani totesin, että ihan ok leikkivät ja katelivat lasten elokuvia. Parin kuukauden tuttavuuden jälkeen kuitenkin totesin, että eivät leikikään tytön kanssa, vaan katselevat vain telkkua. Yhtäkkiä oivalsin: paljon lapsia, laiha, väsynyt ja väritön äiti. Vammaisia lapsia pari kpl. Ja lisää tulossa. Sunnuntaisin ei saa leikkiä kavereiden kanssa.

Kysäisin tytöltäni, onko heillä telkkaria. Ei kuulemma. Lamppu syttyi minullakin. Mietin, miten ratkaista asia? Minua ei haittaa, jos meidän lapsi seurustelee uskovien kanssa. Pian tulikin ratkaisu. Meidän tyttömme ei enää ollut tervetullut heille, kun ei kuulemma ole "siivonnut siellä jälkiään".Tytöt eivät myöskään saaneet tulla tyttömme synttäreille.

Kuitenkin tytöt sitten ilmaantuivat meidän ovelle ja halusivat elokuvia katsomaan. Minä istutin heidät alas ja kysyin, saavatko he katsoa telkkaria. No, vastauksen jo arvasimmekin. Sanoin, että meillä saa käydä, mutta sovitaanko, että telkku pysyy kiinni. Ja että mä en nyt ilmoita tästä teille kotiin, mutta ei näin ole oikein toimia. Ei ole tyttöjä näkynyt sen jälkeen.

Ja mua kiukuttaa, kun oma tyttö kyselee ikävissään kavereita ja en tiedä, mitä sanoa:(

Miten toimisitte?[/QUOTE]

No sen mä ymmärsin. Nyt on vain surullinen ekaluokkalainen, joka ei ymmärrä tätä asiaa. Miten selittää, että hän ei kelpaa, koska uskoo väärin? Ja että tytöt eivät halunneetkaan olla kavereita, vaan katsoa vain telkkua?
En minä selittäisi ekaluokkalaiselle tuollaisia asioita,ehkäpä asiaa voisi lähestyä ikäeroon vedoten,että vähän isommilla on isompien leikit jne.

No nyt ymmärsitte väärin. Voin toki puhua suoraan, mutta miten tehdä se niin, etten anna lapselle väärää kuvaa asioista. Siis ettei lapsi luule, että hänessä on vika.

Ei ymmärrä ekaluokkalainen uskontojen välisiä eroja vielä, kuinka ne voi olla syviä.

No nyt ymmärsitte väärin. Voin toki puhua suoraan, mutta miten tehdä se niin, etten anna lapselle väärää kuvaa asioista. Siis ettei lapsi luule, että hänessä on vika.

Ei ymmärrä ekaluokkalainen uskontojen välisiä eroja vielä, kuinka ne voi olla syviä.

Mutta miksi ihmeessä siihen tarvisi se uskonto sekoittaa?

Mikset vain sano yksinkertaisesti:
On erilaisia perheitä, ja toisissa perheissä ei katsota televisiota, eikä leikitä samoja leikkejä.
Ja muista lisätä, että on paljon kivempaa löytää uusia kavereita jotka leikkivät samoja leikkejä kun teillä leikitään.

No tyttöjen kotona ei ole telkaria. Joten kun se kiinnostaa, tulivat teille. Mä aikoinani mietin, että kun poikien uskovat kaverit tulee, niin voinko avata telkkarin vai en. Että tuleeko siitä sanomissta näiden poikien vanemmilta. Mutta päätin, että mun koti meidän tavat. Kukaan ei ikinä tullut sanomaan asiasta

No en mä niitä tyttöjä tänne halua makaamaan ja vahtaamaan telkkua, kun ei ne edes leiki mun tytön kans. Selkeästi vain telkun takia tulevat. Mut ei siis tule enää, käännytän ovelta pois samoin ku mun tyttö on käännytetty sieltä. Selitin omalle lapselleni, että ne tytöt ei saa katsoa telkkaria ja ovat käyneet täällä sen takia, että täällä on saanut katsoa. Mutta tytöt on tehneet väärin, kun eivät ole halunneet oikeasti olla hänen kavereitaan vaan ovat tulleet väärin perustein tänne. Tyttö otti asian ihan ok ja tuumas, että antaa olla.

Miksi sinä kielsit niiltä tytöiltä telkkarin, vain koska eivät kotona saa sitä katsoa? Minä kyllä antaisin töllöttää rauhassa, parempaa se niiden kehitykselle tekee että saavat töllätä niin ei tule aikuisena sairaita addiktioita kun kotona on aina kaikki kielletty. Onhan noita kaikenmaailman kavereita lapsella ollut, tullut ja mennyt, kuka minkäkin syyn takia vieraillut. Kyttäätkö sinä muutkin kaverit, että tulevatko teille vaan esim. ruuan tai namien takia? Antaisit olla, löysää pipoa.

Meillä ainakin mummo näyttää lessuperheiden lapsille lastenohjelmia ja tykkäävät kovasti. Kyllä minun niitä lessujen lapsia enemmän käy sääliksi. Niitä on koko suvun sivu täynnä ja aika pimeetä se touhu on oikeasti. Lapset ei saisi katsoa töllöä mutta muuten kaikki aikuiset ja vanhemmat istuu ringissä selaamassa älykännyköistä iltasanomia tai youtuben videoita. Ei se ole mitenkään hyvä että liian pumpulissa kasvatetaan lapset. Ei se somen ja mediakeskeisen elämän aikana ole enää tätä päivää.

Olisiko mehujäätelö ollut sallittu syy tulla, mutta televisio on väärä syy tulla, varsinkin, jos sitä ei kotoa löydy?
Entä jos omasi menee kaverille siksi, että siellä on eri pelit tai siellä on kaveri, jolla on mielikuvitusta?
Miksi kaikki aikuiset menevät linnanjuhliin, mutta kato olisi suurempi jos samat ihmiset olisi kutsuttu vastaanottokeskukseen tai palvelutaloon juhlistamaan vanhusten itsenäisyyspäivää...
Ikävää kasvattaa lapsesta kiusaaja puhumalla ihan tavallisista lapsista selän takana pahaa.

Heiheihei...

Jos ap:n tyttö on käännytetty heidän oveltaan niin minkä ihmeen takia ap:n pitäisi päästää heidän lapsensa hänen luokseen telkkaria vahtaamaan?

Ei oikein mee kaaliin kyllä.

ap. Selitit asian hyvin tytölle. Paremmin kuin ehdotettiin :)

Ei tuohon uskoa kannata sekoittaa, kun ei tuo ole yleisesti ko. lahkon tapa, vaikka joukkoon pimeitä ja sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä mahtuukin.

Erilaisista perheistä kertominen parempi.

Omat vanhempani sanoivat minulle suoraan, että kaverini käytti minua hyväkseen, ja he eivät anna minun leikkiä hyväksikäyttäjien kanssa. Ja sitten oli pitkiä keskusteluita hyväksikäytöstä ja tasapuolisista kaveruussuhteista ja siitä, miten aidot kaverit käyttäytyvät.

Olisiko mehujäätelö ollut sallittu syy tulla, mutta televisio on väärä syy tulla, varsinkin, jos sitä ei kotoa löydy?
Entä jos omasi menee kaverille siksi, että siellä on eri pelit tai siellä on kaveri, jolla on mielikuvitusta?
Miksi kaikki aikuiset menevät linnanjuhliin, mutta kato olisi suurempi jos samat ihmiset olisi kutsuttu vastaanottokeskukseen tai palvelutaloon juhlistamaan vanhusten itsenäisyyspäivää...
Ikävää kasvattaa lapsesta kiusaaja puhumalla ihan tavallisista lapsista selän takana pahaa.

Niin että on ok niiden tulla makaamaan töllön eteen vaikkei kotona sitä hyväskytä ja ap:n tyttökään ei saa mennä heille? Tosi reilua. Mulla aikanaan oli muutama lestakaveri ja ei meillä katottu sillon töllöä vaan leikittiin heillä tai meillä. En minäkään halua että lapseni kyläilee paikassa missä tehdään jotain mitä en hyväksy. Ja kyse ei ole esim herkuista.

Tätä tämä on.
Lapsellani oli koko eskariryhmä lestoja täynnä.
Lapseni tuomittiin kun kerran oli kynsilakkaa ja tykkäsi monster high nukeista.
Hän ei ollut USKOVAINEN ja näin ollen ei päässyt enään syksyn jälkeen leikkeihin mukaan.
Huvittavaa oli kun yhden tytön äiti oli ihan silminnähden paniikissa että inhossa kun tv oli lapsilla auki ja hän näki sen ulko-ovelta.

Ei näkynyt tätä tyttöä enään.

Surullista on että lapsellani ei ollut mahdollisuutta eskarissa normaaleihin ystävyyssuhteisiin sillä voimakas uskonnon tuoma ennakko asenne esti sen.
Oli ryhmässä kaksi Jehova Todistajan lastakin mutta he tekivät selväksi että mitkä on ystävyyden säännöt.

Lapset tuomitsevat jo eskarissa uskonnon mukaan.

Tätä tämä on.
Lapsellani oli koko eskariryhmä lestoja täynnä.
Lapseni tuomittiin kun kerran oli kynsilakkaa ja tykkäsi monster high nukeista.
Hän ei ollut USKOVAINEN ja näin ollen ei päässyt enään syksyn jälkeen leikkeihin mukaan.
Huvittavaa oli kun yhden tytön äiti oli ihan silminnähden paniikissa että inhossa kun tv oli lapsilla auki ja hän näki sen ulko-ovelta.

Ei näkynyt tätä tyttöä enään.

Surullista on että lapsellani ei ollut mahdollisuutta eskarissa normaaleihin ystävyyssuhteisiin sillä voimakas uskonnon tuoma ennakko asenne esti sen.
Oli ryhmässä kaksi Jehova Todistajan lastakin mutta he tekivät selväksi että mitkä on ystävyyden säännöt.

Lapset tuomitsevat jo eskarissa uskonnon mukaan.
Pitäisi ennemmin sanoa, että lapset tuomitsevat jo eskarissa, jos vanhemmat ovat tykkäävät tuomita ihmisiä. Se tuomitseminen nimittäin onnistuu ilman uskontoakin. Poika, joka tulee eskariin kerran vaaleanpunaisessa paidassa on hänkin samantien tuomittu, vaikka uskonto ei liity asiaan mitenkään. Minä kyllä pitäisi tuollaisia tuomitsevia lapsia niin huonona seurana lapsilleni, että lapsilleni on parempikin pitää hajurako heihin. Fundamentalistiuskovaiset ovat tosiaan vialliseksi kasvatettuja jo pienestä pitäen.

Todella ikävä tapaus, oka saa varmasti perheen ekaluokkalaisen hämmennyksiin. samaa mieltä että hyväksikäytöstä tuossa oi niiden isompi suunnalta kyse.

Juttelin vähän aikaa sitten kahden nuoren vanhoillislestadiolaisen miehen kanssa heidän liikkeen tilasta. (Olen entinen vl.) He sanoivat melkein kaikkien alle kolmikymppisten vl-ihmisten viettävän jonkinlaista kaksoiselämää. Seuroissa käydään kavereita tapaamassa ja ollaan näennäisesti vl-uskovaisia, mutta samalla kuitenkin ehkäistään ja esim. katsotaan elokuvia netistä. Ihan vaan esimerkkinä mainitakseni. Elikkä eletään tavalla jota ei vl-liikkeessä sääntöjen mukaan hyväksytä. Siihen nähtäväsi pyritään jo kouluiässä?

Itselleni ei kaksoielämä sopinut, elikkä kun en anää halunnut noudattaa sääntöjä niin irtauduin liikkeestä. Silloin tuntee että elää omien arvojensa mukaisesti rehellisesti.

Yhteistyössä