Lentoemäntä paikalla, kysy työstäni mitä haluat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StewardessD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23299318]Mitä reittejä lennät?

Koetko olevasi ylipalkattu tarjoilija?[/QUOTE]

Lennän ihan kaikkia reittejä; Eurooppaa, Aasiaa, Amerikkaa... jne. ympäri maailmaa.

En koe olevani tarjoilija. Sen sijaan koen kyllä olevani hyväpalkkainen (mikä on ylipalkkainen?). Edutkin ovat ihan ok.

Kohtelevatko matkustajat sinua hyvin? Kopeloivatko miehet tai saatko asiattomia ehdotuksia?

Matkustajat noin yleisesti ottaen ovat asiallisia. Porukkaan mahtuu ns. ärsyttäviä tapauksia, jotka omasta huonosta itsetunnostaan johtuen tekevät työstäni joskus haasteellisen.

Ehdotuksia tulee toisinaan. Useimmiten business-luokassa liikemiehiltä tai 1lk:ssa matkustavilta uusrikkailta. Liikemiehet ehdottavat usein treffejä esim. kohteessa tietäen että yövymme lentojen välillä useamman yön kaupungissa.

En lennä ns. turistilentoja "pakettimatkoja" kovin usein, mutta näillä lennoilla humalaiset välimerenmatkaajat joskus innostuvat "iholle" - he tokeentuvat kalliilla välilaskulla ja turkkilaisella putkalla uhkailemalla ;)

[QUOTE="tonto";23299425]Miksi lentoemännät ovat usein hoikkia ja kauniita? Onko hakutilaisuus vähän kuin missikisat? :)[/QUOTE]

Kieltämättä, näin kyllä on :) En osaa sanoa miksi. Omassa hakutilanteessa korostettiin kielitaidon merkitystä. Puhun itse neljää kieltä.

Lentokoneissa on kyllä niin ahtaat tilat, että on syytäkin olla hoikka. Ei ne minusta mitään kaunottaria ole (eikä tarvitsekaan), kunhan on "miellyttävän näköinen".

Vieläkö siellä Suomen kentällä on se kauppa, josta saa kivasti alennusta kaikesta kivasta kun näyttää henkilökorttia?

:D

Ja onko työnantajalla vielä kovat vaatimukset ulkonäön suhteen?

[QUOTE="vieras";23299562]Harmittaako koskaan, ettei työtäsi arvosteta? Koetko vertaukset tarjoilijoihin ja promotyttöihin loukkaavana?[/QUOTE]

Miten niin työtäni ei arvosteta? Koen kyllä että työtäni nimenomaan arvostetaan ja asiakkaat pitävät meitä arvossa.

Tarjoilija-vertausta kukaan ei ole minulle esittänyt, mutta en varmaankaan kokisi sitä loukkaavana - työnihän ei ole tarjoilijan työtä. Mikä on promotyttö? :)

Vieläkö siellä Suomen kentällä on se kauppa, josta saa kivasti alennusta kaikesta kivasta kun näyttää henkilökorttia?

:D

Ja onko työnantajalla vielä kovat vaatimukset ulkonäön suhteen?

Jos Finnairin liikettä tarkoitat niin ei, en lennä kyseisen yhtiön palveluksessa. Työsuhde-edut ovat kyllä hienot: omat matkat tehdään edullisesti ja henkilökortilla tulee muualtakin hyvä etuja (mm. hotellit yms.).

Ulkonäkövaatimukset ovat ainakin meillä (ne ääneen sanonut): moitteeton kampaus (jos lyhyet hiukset, pitää olla leikattu malliinsa, jos värjätyt niin juurikasvu oltava hallinnassa.. jne.) kuulin, että eräälle kollegalle olisi sanottu painosta (tyyliin, puodotatko pari kiloa). Korut on oltava hillittyjä ja meikki samaten..

Täällä näköjään jotkut rivien välissä yrittävät piikitellä. Totuus on kuitenkin se, ettei lentoemäntiä kukaan (ainakaan paljon lentävä) pidä minään tarjoilijana tai promotyttönä vaan arvostus on varsin korkealla. Helppoa työtähän se ei ole ja ongelmatilanteitakin varmasti riittää. Niiden ratkaisu yläilmoissa sitäpaitsi aiheuttaa omat ongelmansa.

Kuulisin mielelläni, että millaisia eroja olet havainnut kansallisuuksien välillä, ovatko jostain maista tulevat ihmiset erityisen hankalia? Olen kuullut, että aasialaiset olisivat tällaisia, likaisia ja huonosti käyttäytyviä, pitääkö paikkansa?
Itsekin olen ihmetellyt miten lentoemännät ovat lähes aina kovin kauniita, johtuneeko siitä, että työssä on tavallaan jatkuvasti "toisten silmien alla" ja siksi vaatii vahvaa itsetuntoa ja alalle hakeutuu kaunottaria tuon vuoksi?
Minkäs verran, noin yleisesti siis, on lentoemänillä sutinaa lentäjien kanssa? ;)

Täällä näköjään jotkut rivien välissä yrittävät piikitellä. Totuus on kuitenkin se, ettei lentoemäntiä kukaan (ainakaan paljon lentävä) pidä minään tarjoilijana tai promotyttönä vaan arvostus on varsin korkealla. Helppoa työtähän se ei ole ja ongelmatilanteitakin varmasti riittää. Niiden ratkaisu yläilmoissa sitäpaitsi aiheuttaa omat ongelmansa.

Kuulisin mielelläni, että millaisia eroja olet havainnut kansallisuuksien välillä, ovatko jostain maista tulevat ihmiset erityisen hankalia? Olen kuullut, että aasialaiset olisivat tällaisia, likaisia ja huonosti käyttäytyviä, pitääkö paikkansa?
Itsekin olen ihmetellyt miten lentoemännät ovat lähes aina kovin kauniita, johtuneeko siitä, että työssä on tavallaan jatkuvasti "toisten silmien alla" ja siksi vaatii vahvaa itsetuntoa ja alalle hakeutuu kaunottaria tuon vuoksi?
Minkäs verran, noin yleisesti siis, on lentoemänillä sutinaa lentäjien kanssa? ;)

Omasta mielestäni aasialaiset (Malesia/Thaimaa/Singapore/Japani) ovat pääsääntöisesti todella hyvätapaisia ja kohteliaita, siistejä ja huoliteltuja myös. Sen sijaan intialaiset ja kiinalaiset ovat toista maata - kirjaimellisesti.. Intialaisten kohdalla olisi toivomisen varaa henkilökohtaisessa hygieniassa ja kiinalaiset ovat tökeröitä omalla tavallaan (ryysäävät, hälisevät, jne.). Amerikkalaiset ovat usein meluisia (eivät liikemiehet) ja puhua palpattavat, haluavat harrastaa "small talkia" myös lentoemäntien kanssa - se ei haittaa minua, pidän amerikkalaisista, mutta joidenkin mielestä se on rasittavaa. Saksalaiset ovat vaativia asiakkaita, joidenkin mielestä myös röyhkeitä - minulla ei ole ongelmia heidänkään kanssaan.

On oikeastaan vain yksi ryhmä, jota hädin tuskin siedän ja se on venäläiset. He ovat röyhkeitä, töykeitä ja ilottomia. Puhuvat ilman kohteliaisuutta ja käytöstapoja. Tämä ryhmä on valitettavasti monen muunkin kärkisijalla kun puhutaan epämiellyttävistä asiakkaista.. Ja esimerkiksi Thaimaassa ei pidetä venäläisturisteista, piste.

Itse olen naimisissa lennon johdossa työskentelevän miehen kanssa, joten sutinaa ei lentäjien kanssa ole (mutta kyllä sitä tällä alalla paljon on, usko pois ;) )

Oon lentänyt paljon ja yhdellä pitkällä lennolla sattui olemaan vähän tukevampi lentoemäntä. Kyllä mua ahdisti se kun ruokaa jaettiin ja emännällä hiki virtasi, hiussuortuva valahti aina silmille ja hikeä pyyhittiin hihalla otsalta.

Sitten on ollu idästä jotain tarjoilijoita joilla oli osalla hassut pitkähihaset maahan asti ulottuvat mekot tai takit. En oo koskaa millään lennolla törmänny tuollaseen.. Tälläkin lennolla oli kaksi emäntää jotka mielestäni oli tosi epäsiistit.

Muuten on kyllä ollu tosi ihania ja kauniita naisia. Ja miehiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.;23299883 On oikeastaan vain yksi ryhmä:
Tämä johtuu kulttuurieroista. Venäläinen asiakas haluaa luotettavaa ja asiallista palvelua. Lainaus tuosta otsikon linkistä:

"Tarjoilijan hymy koetaan venäläisessä asiakaspalvelussa ivailuna."

[QUOTE="Vieras";23300055]Itsekin tahtoisin lentoemännäksi, mutta pituusraja tulee vastaan - mikä on ap pituutesi? Finnairilla raja taitaa olla 160cm.[/QUOTE]

En muista rajoja, mutta itse olen 169cm pitkä.

Koroilla muistaakseni voi kompensoida jotain...

[QUOTE="vieras";23300064]Tämä johtuu kulttuurieroista. Venäläinen asiakas haluaa luotettavaa ja asiallista palvelua. Lainaus tuosta otsikon linkistä:

"Tarjoilijan hymy koetaan venäläisessä asiakaspalvelussa ivailuna."[/QUOTE]

Noh, eiköhän käytöstavat kuitenkin koske ihan kaikkia ihmisiä - kulttuurisesta taustasta huolimatta. Plus jos muualla maailmassa asiaspalvelija hymyilee niin täytyyhän se ymmärtää. Ei voi olettaa saavansa tismalleen samanlaista kohtelua/palvelua matkustaessa kuin kotimaassaan.

Tämä linkki ei selitä eikä muuta minun käsitystäni.

Tällaista kysyttävää olisi. =)

Pitääkö se paikkansa, että koneissa ei ole erillistä vessaa lentoemännille (esim. niissä takatiloissa)? Joskus kuulin tästä, että lentoemännät joutuvat käyttämään matkustajien kanssa samoja vessoja. Tosi outoa mielestäni ja kiusallistakin. Voiko tämä pitää paikkaansa?

Kuinka paljon teillä on lepopäiviä kaukokohteissa ja minkätasoisissa hotelleissa majoitutte?

Onko palkka mielestäsi kohdallaan työnkuvaan nähden vai koetko olevasi yli/alipalkattu?

Vanhentuuko iho nopeammin jatkuvan lentämisen vuoksi? Kun se ilmahan on aika kuivaa niin kuvittelisi, ettei iho kamalasti tuosta pidemmän päälle tykkää.

Minkä ikäisiä lentoemännät pääasiassa ovat? Tekeekö moni työtä eläkeikään asti vai onko sitten vain väliaikainen muutaman vuoden työ? Millainen ikäjakauma esimerkiksi teidän yhtiössä on? onko nuoria vai vanhoja jne?

[QUOTE="tonto";23299425]Miksi lentoemännät ovat usein hoikkia ja kauniita? Onko hakutilaisuus vähän kuin missikisat? :)[/QUOTE]

minusta lentoemànnàt eivàt aina ole varsinaisti missejà mutta onneksi ihanan huoliteltuja ja klassissia naisia . jotenkin rauhoittavaa pitkillà lennoilla ettei tule mikààn punk-tyylinen hakaneulailmestys kysmààn ettà otatko oluen ;)

Yhteistyössä