Lentäminen raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piizu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piizu

Jäsen
06.12.2007
48
0
6
Kertokaahan onko ollu ihan turvallista ja kaikki sujunu ok?entä mitkä on taas ne viikot ettei saa enää lentää ja olen kuullut et ekojen 12 viikon aikana ei suositella ollenkaan lentämistä?Pitääkö paikkaansa?Nyt kasaan hyviä ja huonoja kokemuksia ja muutenkin noin matkan kannalta.Tarkoitus olis keväällä lähteä Kanarialle...mietin myös tuota jaksamispuolta ja syömispuolta?kertokaahan kokemuksia:)!Kiitti jo näin etukäteen!

Mulla olis lento Tukholmaan edessä kun viikkoja on kasassa tasan kymmenen.. en ollut kuullutkaan että ei saisi alkuraskaudessa lentää ja nyt alkoi pelottamaan :headwall:

Työmatka kyseessä ja tosi tärkeä sellainen joten nyt olen kyllä pahassa tilanteessa jos lentoa ei suositella..

Mutta minulla onni siinä että lento on vain tunnin pituinen..

Mä esikoista odottaessa lensin just siinä rv 10 ja toisen kerran rv 12-13 eikä neuvolasta ainakaan sanottu mitään ettei saisi lentää. Miksei saisi?

Ja nyt lensin rv 26 eikä ollut mitään ongelmia. Mahan kanssa mahtui vielä hyvin istumaan ja jos olis ollut pitempi lento niin ei kai siinä sen kummempia ku jaloittelua ja paljon vettä. Istumaan tietty käytäväpaikalle niin pääsee helposti liikkeelle.

Hei
Ei lentämisen pitäisi kasvattaa mitenkään alkuraskauden riskejä, koneissa on samanlainen ilmanpaine kuin vuoristossa.

Sen sijaan loppuraskaudessa lentäminen ei ole suositeltavaa. Harvat yhtiöt ottavat kyytiin 8.kuun jälkeen, ja useimmat haluavat esteettömyys-todistuksen jo 6.kuulta lähtien.

Riskiraskaudessa ei pitäisi lentää 5.kuun jälkeen. Omalta gyneltä kannattaa tietenkin aina kysyä, ja kysykää myös lentoyhtiöltä, että miltä kuulta haluavat sen todistuksen!

Pieniä vinkkejä:

Ottakaa mukaan pieni, mutta pehmeä tyyny, jota pidätte masun ja vyön välissä varsinkin kiihdytyksen ja laskeutumisen aikana. Joskus nimittäin kone jarruttaa tosi äkkinäisesti. Itse pitäisin myös lennon aikana turbolenssin varalta.

Ja lentosukat ovat must! Tuo veritulppariski kun kuitenkin on olemassa, ja turvotus pahenee melkein aina lentäessä.

Juokaa paljon vettä ja kannattaa ehkä ostaa kentältä omaa juotavaa ja syätävää mukaan, kun ei tuo koneruoka hääppöistä ole.

Liikkukaa aina parin tunnen välein, jos ei ole turbolenssia EIKÄ tarjoiluvaunuja liikenteessä (matkustajat, jotka seilaavat käytävällä tarjoilun aikana, ovat todella ärsyttäviä, ei millään pahalla :D )

Oikein hyvää matkaa :heart:

Odotan esikoista ja oon lentänyt raskauden aikana 3 meno-paluuta välillä Pariisi-Helsinki, koska Pariisissa asutaan. Eka kerta ihan alussa, toinen joskus 13rv:n tienoilla ja nyt eilen tultiin takasin Pariisiin. Samoilla linjoilla eli juotavaa kannattaa varata paljon matkaan jo kentältä, kun sitä ei välttämättä turbulenssin takia tai muista syistä voi ostaa koneesta. Ja tälle viimeisimmälle kerralle lääkäri määräsi ostamaan lentosukat sekä käski jalotella ja juoda paljon.

Ainut mitä en suosittele on lentäminen, jos tuntuu olo vähänkään flunssaselta tms. koska itsellä oli kurkku vähän käheä torstaina kun lähdettiinja lentäminen ei ainakaan parantanut oloa. Nyt oon kunnolla kipeä ja kävin hakemassa just sairaslomaa tälle viikolle, koska ääni on kokonaan poissa.

rv 30+3

Jostain olen lukenut, että periaatteessa lentäminen ekalla raskauskolmanneksella voi joissakin tapauksissa lisätä keskenmenon riskiä, todistettavia tutkimustuloksia ei ilmeisesti asiasta ole, jotkut ovat vaan saaneet keskenmenon reissussa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lapsi ei jaksa kasvaa vaan tulee keskenmeno niin se varmaan tulisi ilman lentoakin.

Itse lensin raskausviikon 16 paikkeilla Hki-Itävalta-Hki, lennot menivät suhteellisen mainiosti. Epämääräiset syöntiajat ja matkajännitys + ilmanpaineen vaihtelut tekivät suoliston suhteellisen kipeäksi ja ilmeisemmin ilma sattui tosi lujaa ylävatsassa. Onneksi suhteellisen nopeasti ohimenevää. Onneksi myös kipu oli ylävatsassa niin tiesin, että masukilla ei hätää. Lentojen jälkeen olen voinut ihan hyvin. Ja nuokin vatsakivun syyt ovat vaan omaa päättelyä, että tiedä häntä mistä kipu oikeasti johtui.

SUunnittelen tässä jo Lontoon matkaa raskaus viikolla 24.

Mie lensin rv 4 Hki-Pariisi-Hki, koska en tiennyt olevani raskaana vielä silloin. Hyvin on vauveli pysynyt kyydissä, vaikka samalla reissulla oli vuoristoradassakin... 20 viikolla Tre-Dublin-Tre ja hyvin meni. Lentosukat ja juotavaa oli reilusti, joten olo tuntui hyvältä koko matkan. Jaloittelin kyllä useasti, vaikka lento kesti vain 3 tuntia.

Nyt viikko 33+2 ja loppu häämöttää. En kyllä enää lähtisi kuin kotimaan lennoille, koska istuminen ei ole kivaa autossakaan.

kaverilla meinas tulla keskenmeno viikolla 13 kun lensivät eurooppaan lomalle.makasi siellä yli viikon ennenkuin sai lentoluvan takaisin kotiin.
totta että tämä olisi voinut tapahtua muutenkin mutta verenvuoto alkoi lennon aikana...
onneksi raskaus jatkui onnellisesti loppuun asti

ja siitä juomisen mukaan varaamisesta vielä, ei kannata ostaa mitää vesiä ja mehuja kun vasta turvatarkastuksen toiselta puolelta, koska nehän otetaan kaikki pois. Vettä ja mehua saapi aivan hyvin ostettua myös kentän kahvioista (hirveeseen ylihintaan tietty).
En ole kyllä kuullut mistään alkuraskauslentokiellosta vaan lennellyt menemään koko raskauden ajan. Viimeinen lento oli viikolla 32 muistaakseni ja oli lääkärin lappu matkassa mutta ketään ei se kiinnostanu. En olisi kyllä enää jaksanu lentää yli viikkojen 33 kun istuminen ottaa koville.

lensin thaimaaseen kun viikkoja oli 12 ja takas tullessa 15, mitään ongelmia ei ollu. finnairin sivuilta näkee millä raskausviikolla ei saa enää lentää ulkomaille ja millon suomessa.

Mä lensin Kanarialle rv 30 esikoista odottaessa ja lääkärintodistus raskauden normaaliudesta oli mukana, eipä se kyllä kentällä ketään kiinnostanut.
Muuten reissu meni mukavasti, mutta selkä mulla oli aivan tulessa molempien lentojen viimeiset tunnit. Siellä turistiluokassa kun ei juuri ollut tilaa jaloitella käytävällä ja vessaan oli jumalaton jono :/

Niin ja vinkeetä oli myös se, että mun syömiset lentojen aikana tuotti vaikeuksia koska edess oleva tarjotin ei mahtunut olemaan suorassa mahan päällä. Sapuskat oli aika vinkkelissä :p

Lensin Turkkiin, kun viikkoja oli noin 17. Ei mitään ongelmia.
Silloin ei vielä ollut turvotusta, eikä muutenkaan tukalaa oloa (toisin kuin nyt :D ).
Meillä oli vuodenvaihteelle matka varattuna, mutta nyt en enää uskaltanut/jaksanut lähteä, viikkoja oli silloin pitkälti yli 30.

No enpä ole ikinä mistään kuullut, ettei alkuraskauden aikana saisi lentää! Meillä meni Oslo-Hki-Oslo lennot oikein hyvin, kun viikkoja oli 5-6, linja-autossa istuminen sen sijaan ei... :x

Tietäiskö joku Finnairin käytäntöjä, millä viikolla vielä saa lentää ilman lääkärin todistusta ja millä viikolla ei saa lentää edes sen kanssa? Pitäis tuossa alkukesästä muuttaa takas Suomeen, viikkoja on silloin n.28. Ei vielä pitäis olla ongelma? Edellyttäen siis, että raskaus etenee normaalisti.

Hemuli80 muistaakseni se on 28+ ku tarvii lääkärintodistuksen ja rv 32 tai 36, en muista tarkkaan kumpi, kun ei enää suositella ollenkaan lentämistä. käyppä finnairin sivuilla kattoos!

Yhteistyössä