lentäminen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Hei!

Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa määritelmä lentomatkustamisen yhteydessä, että lentää voi jos raskaudessa ei ole ollut ongelmia? Olen 16:sta viikolla raskaana ja pitäisi lähteä mannertenväliselle työmatkalle. Tämä nyt mietityttää, koska alkuraskaudesta on ollut ongelmia raskauden kanssa. Neuvolasta en saanut tähän asiaan mitään apua.

Itse lensin viikolla 25 Kyprokselle ja takaisin. Hyvin meni ja salamatkustaja oli oikeinkin vikkelänä lentojen aikana. Tuommoinen pidempi lento toki on raskaampi, kuin lyhy neljätuntinen. Koulussa istuminen odotuksen loppupuolella on itselläni huomattavasti rankempi kokemus.

heippa,

vaikea juttu, sillä suomessa lääkärit edustavat omien kokemusteni mukaan sellaista koulukuntaa, ettei lentämisellä ole mitään merkitystä raskauden kulun kannalta koska mitään kliinisiä todisteita ei asiasta ole.

asun saksassa, ja täällä asiaan suhtaudutaan hieman tiukemmin. minulla takana kaksi keskenmenoa ja lääkäri laittoi lentokieltoon (lensin molempien aikana noin 1-2 x kuussa). olen myös kuullut että esim. norjassa ei nykyisin lentämistä suositella raskaana oleville ollenkaan. eli eroja maiden välillä tuntuu olevan...

en kuitenkaan ole itse törmännyt mihinkään faktatietoon tai tutkimukseen, joten viime kädessä on jäännyt oman harkinnan varaan...

Itse olen suunnitellut lentäväni työmatkalle Ranskan alpeille vielä raskausviikolla 31! Kaikki tietysti riippuu olotilasta. Jos lapsi nyt sitten siellä päättäisi syntyä niin onneksi on perhettä lähellä, koska veljeni asuu lähimaastossa perheineen=). Itsellä tuo ranska ei ole ihan niin hyvissä kantimissa, että selviäisin paikallisessa sairaalassa=)!T: Neitoperho

Kiitoksia tiedoista! Taitaa käydä minun kohdalla niin, että lentäminen jää väliin kun tosiaan on ollut alkuraskaudessa ongelmia ja lisäksi on keskenmenoja takana.

Mä olin viikolla 31 mannertenvälisellä työmatkalla. Sain luvan, koska raskaus on edennyt normaalisti. Lentämisessä raskauden aikana on kohonnut laskimoveritulppariski, joten silloin on erityisen tärkeää käyttää tukisukkia, juoda runsaasti vettä ja jumpata koneessa.

Olen muutenkin töiden puolesta joutunut lentämään todella paljon raskaana ollessani. Pitkälle toistakymmentä lentoa olen yhteensä tehnyt.

Itse lensin viime raskaudessa vielä viikolla 33 eikä mitään ongelmia, mutta tosin ei ollut mitään ongelmia koko raskauden aikana. Kannattaa kysyä lääkäriltä.

Lentoyhtiöiden kansainväliset suositukset sanovat että viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää, eli lentomatkustus sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (lyhyillä lennoilla viikolle 38. asti).

Viikon 28. jälkeen tarvitaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta joka ainakin finnairilla piti faksata etukäteen heille. Kun pyysin lääkäriltäni tätä todistusta hän oli hieman ihmeissään kun meiltä on kuulemma ennen jopa lennetty synnyttämään ouluun =) Eli on siis varmaan aika uusi säädös.

Itse lentokokemuksesta sen verran että viikolla 32. se oli täyttä TUSKAA!! En ole koko raskauden aikana voinut niin pahoin kuin koneessa silloin.

Mä tiedän erään lääkärin, joka menetti oman lapsensa, kun lensi, muutama päivä sen jälkeen siis. Hän ei luonnollisestikkaan suosittele lentämistä. Ja myös lentoemännät laitetaan jostain syystä lentokieltoon, kun ovat saaneet tietää odottavansa, ilmeisesti ihan turvallisuus syistä. Tätä asiaa ei varmaan ole kunnolla tutkittu, että voitaisiin sanoa varmuudella, onko haitaksi tai ei.

Itse en nyt halua lentää edes kotimaanlentoja, koska mulla on takana useampi keskenmeno(suurentunut riski niihin) ja edellinen raskaus oli todella hankala ja lapsi syntyi ennenaikojaan. Itse kokisin sen liian suureksi riskiksi OMALLA KOHDALLANI, koska minulta on kielletty muutenkin kaikki kävelyä rankemmat liikunnatkin jo nyt (rv 12)... Mutta muuten varmaan jokainen päättää itse, haluaako lentää raskaana vai ei...

Itse matkuistaisin huoletta Euroopassa, mannertenvälisiä voisin harkita, jos työnantaja maksaisi business-lipun Amerikkaan. Ja lentosukat jalkaan. En kyllä menisi mannertenvälisille Kiinaan päin edes business-luokassa.

Kaks tunnin lentoa viikolla 28 ja paluu viikolla 29. Euroopasta Pohjois-Afrikkaan lomalle. Ihan hyvin meni. Nyt viikot 32+6 ja kaikki ok ainakin vauvan liikkumisesta päätellen.

Yhteistyössä