Lennolle lasten kanssa pitkästä aikaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei te kokeneemmat matkaajat! Meillä 4 ja 6v lapset ja ollaan lähdössä lasten kanssa eka kertaa lentokoneeseen. Kanarialle matka käy, mutta onko antaa vinkkejä ajankuluksi koneeseen tai muuten vaan lentomatkustamiseen?

Itsekin matkattu todella vähän. Ruuat on nyt tilattu etukäteen koneeseen. Voiko jotain juomia esim vesipulloa tai pillimehua tilata paikalle jo etukäteen, ettei tarvitse niitä sisällyttää 1l nesteisiin, mitä koneeseen saa viedä. Finnairilla lennetään. Viimeksi kun lennettiin, kesti tosi kauan saada juotavaa janoon koneesta, ei ne lentoemännät ehtineet pitkään aikaan meidän kohdalle.

Ja tietääkö joku kun lento takaisin lähtee klo 17 ja on tilannut lämpimän ruuan, tuleeko se missä vaiheessa lentoa? Jos menee muutama tunti, on meidän lapset jo unessa, eivätkä enää perunamuusseja kaipaa

Ja kiitollinen olen kaikista vinkeistä helpottamaan lentomatkustamista lasten kanssa!

Turvatarkastuksen jälkeen voitte ostaa lentokentältä juomia mielin määrin. Ruokatarjoilu tulee koneessa 2-3 tuntia lähdön jälkeen. Meillä tuossa iässä ostettiin lapselle jokin uusi lelu, joka paljastui vasta lentokoneessa.

Paljon ollaan matkustettu lapsen kanssa, ensimmäisen kerran hänen ollessan 8 kk. Mieleen on jäänyt lentokoneesta n. 3-v lapsi, jokan vanhemmat vyöttivät paikoilleen koneessa, eivätkä tarjonneet minkäänlaista viihdykettä 7 tunnin matkan aikana, vanhemmilta tuli ainoastaan huutoa, kun tämä 3-v ilman mitään viihdykettä ei tahtonut viihtyä istuimessaan turvavöissään.

Juu kyllä ilman muuta otetaan viihdykettä lennolle. Ainakin värikynät, paperia, kuuntelusatuja mp3 soittimeen, tabletti, pieniä leluja yms.

Näkyykö koneissa jotain elokuvia lapsille?
T: aloittaja

Lataa padille valmiiksi elokuvia ja korvakuulokkeet lapsille mukaan(toinen lapsi voi pitää nappikuulokkeen toista kuuloketta ja toinen toista tai sit ostat sellaisen jakopalan ja kahdet kuulokkeet.
Ota huomioon että monet ipad-pelit nykyään tarvii nettiyhteyden ja lomalennoilla ei useinkaan ole wifiä.
Ota suolakeksiä, banaania tms mukaan, ja osta juomia tosiaan lentokentältä. Suomessa voit ottaa myös tyhjiä vesipulloja mukaan ja täyttää ne vessassa turvatarkastuksen jälkeen. Paluulennolla tämä ei toki onnistu.
Lentokentällä kun pitää olla se kaksi tuntia ennen ja pari tuntia mene koneessa ennenkuin aterian saa nenän eteen niin lapsilla on huutava nälkä. Koneen lähtöä odotellessa lentokentällä on hyvä hetki syödä pienet eväät.

Ylihuomenna lähtö 4-vuotiaan ja 1,5-vuotiaan kanssa. Kassiin pakattu:
- kirjoja (yksi normikokoinen ja sit niitä taskukokoisia vihkoja, laitettu piiloon 1kk aiemmin niin ovat "uusia")
- värityskuvia, paperia, kynät
- isommalle sellainen narupujottelutehtävä, joka on uusi
- laite jolla voivat katsoa valmiiksi tallennettuja lastenohjelmia, kuulokkeet
- isommalle lasten uno-kortit
- tarrovihko, jossa mukana tarrat, jotka pitää sijoitella taustakuvaan
- pienemmälle pikkupussissa eläinsorminukkeja ja pari pääsiäismunakotelohin piilotettua pikkulelua, esim. auto

Evääksi otan pähkinöitä, rusinoita, tikkareita, juustosarvia, välipalakeksejä, banaanit.

Jos on ehdotuksia tuollainen 1,5-vuotias mitä voisi tehdä nousun/laskun aikana ettei korviin satu, niin kertokaa! Imetän kyllä vielä, mut ei ehkä siinä hetkessä malta keskittyä siihen, purkkaa ei osaa vielä syödä ja tikkaria nuolee tai puree mutta ei ime.

Mä olen juottanut pienille laskeutumisvaiheessa vettä pieni kulaus kerrallaan aina vähän ajan päästä, avaa mielestäni korvia paremmin kuin tyhjän nieleminen. 4-ja 6-vuotiaat on jo ihan kiva ikä lennolle, jaksaa keskittyä. Meillä oli ennen enemmänkin puuhaa mut nykyään ollaan ostettu 5- ja 7-vuotiaille jotkut uudet puuha/tarrakirjat ja sit tabletti/puhelin viihdyttää pitkään. Uno toimii koneessa hyvin mutta kaikki nappuloita/pikkuosia vaativat pelit jättäisin ruumalaukkuun, samoin legot. Kerran ostin tytölle jonkun pienen legopakkauksen ja voi sitä surua kun muutama miniosa kieri sellaiseen istumen rakoon ettei niitä saanut pois. Muutenkin putoilevien pikkutavaroiden poimiminen siinä ahtaudessa on aika työlästä.

Hyvää matkaa! Meilläkin Kanaria toiveissa joulun jälkeen, jos vaan saisin kuulla saanko lomaa ja jos vaan tieto tulis ennenkuin viimeinenkin paikka sopivilta lähdöiltä on myyty (n)(n)

Siitä ateriasta, tulee 6 tunnin lennolla tosiaan yleensä n. 2 tunnin kohdallla mut yleensä pienille lapsille tuodaan ateriat ensin ja sit vasta aletaan jakaa muulle koneelle. En stressais tuosta ennen ruokaa nukahtamisesta kun lapsillekin lentokone lienee sen verran jännä paikka etteivät ihan normaaliaikataulun mukaan nukahda. Meidän tytöt nukkui yölennolla Thaimaahan n. 1.5 tuntia siinä kello 3-5 välillä... eli jos omani nukkuisi niin sikeästi ettei herää, pyytäisin emäntiä pitämään ruokia vielä varalla (jos herääkin nälissään) ja nauttisin levosta ja söisin rauhassa itse!

Turvatarkastuksen läpi saa viedä kylläkin max. 100 ml nestettä pakattuna uudelleen suljettavaan läpinäkyvään litran vetoiseen pussiin/matkustaja. Alle 2v kasten kohdalla eri juttu ja nestemäisiä lääkkeitä ei sisällytetä noihon rajoitteisiin.

Minä olen pienten lasten kanssa kyllä vienyt turvatarkastuksen läpi vaikka mitä evästä, syötävää ja juotavaa. Ei niitä koskaan pois ole otettu, joskus on lapsen pullosta pitänyt ottaa huikkaa tms. Mulla on ollut niin nirsot muksut, että mieluummin koittanut ottaa omia eväitä kun sieltä kentältä ja koneesta saatavista ei koskaan tiiä, mikä kelpaa, jos mikään.

Vähän isommille melkein riittää se tabletti viihdykkeeksi, usein on lisäksi joku pieni väritys/puuhakirja ja kynät.

Muistakaa ottaa siihen käsimatkatavaroihin täysi vaihtovaatekerta/lapsi ja paketti kosteuspyyhkeitä. On ihan kätevä olla myös joku pieni muovipussi, johon voi laittaa roskat (tai johon hädän hetkellä voi oksentaa).

Nousuissa ja laskuissa auttaa pienelle tutti, jos on käytössä. (Imettää ei muuten saisi, tukehtumisvaara. Lapsen pitää istua naama menosuuntaan sylissä ja olla siinä vyössä kiinni.) Tuo juoman hörppäyttäminen kanssa toimii, tai vaikka pillimehu. Vähän isommille tikkari/pastilli/purkka ja ilman puhaltaminen niin, että pitää nenästä kiinni. Jos lapsilla on taipumusta korvongelmiin (tai yhtään flunssaa), kannattaa suosiolla lääkitä lennolle, ehdottomasti avaavaa nenäsuihketta ja vaikka ihan särkylääke.

Hei voitko vielä avata tuon imetyksen tukehtumisvaaran, en tajua? Vrt. vaikka se tikkari. Ja joo, mun rintavarustus on sen verran joustava eli roikkuva että sillä voi kyllä imettää vöissä istuvaa taaperoa, toki nenä ei ihan suoraan eteen silloin osoita mutta selkä on mua vasten :D Been there, done that.

Tässä ketjussa oli hyviä vinkkejä, kiitos.

Minä olen pienten lasten kanssa kyllä vienyt turvatarkastuksen läpi vaikka mitä evästä, syötävää ja juotavaa. Ei niitä koskaan pois ole otettu, joskus on lapsen pullosta pitänyt ottaa huikkaa tms. Mulla on ollut niin nirsot muksut, että mieluummin koittanut ottaa omia eväitä kun sieltä kentältä ja koneesta saatavista ei koskaan tiiä, mikä kelpaa, jos mikään.

Vähän isommille melkein riittää se tabletti viihdykkeeksi, usein on lisäksi joku pieni väritys/puuhakirja ja kynät.

Muistakaa ottaa siihen käsimatkatavaroihin täysi vaihtovaatekerta/lapsi ja paketti kosteuspyyhkeitä. On ihan kätevä olla myös joku pieni muovipussi, johon voi laittaa roskat (tai johon hädän hetkellä voi oksentaa).

Nousuissa ja laskuissa auttaa pienelle tutti, jos on käytössä. (Imettää ei muuten saisi, tukehtumisvaara. Lapsen pitää istua naama menosuuntaan sylissä ja olla siinä vyössä kiinni.) Tuo juoman hörppäyttäminen kanssa toimii, tai vaikka pillimehu. Vähän isommille tikkari/pastilli/purkka ja ilman puhaltaminen niin, että pitää nenästä kiinni. Jos lapsilla on taipumusta korvongelmiin (tai yhtään flunssaa), kannattaa suosiolla lääkitä lennolle, ehdottomasti avaavaa nenäsuihketta ja vaikka ihan särkylääke.

Oot varmaan lentänyt tuolloin alle 2-vuotiaan kanssa jos olet saanut viedä nesteitä enemmän kuin sen 1 dl/matkustaja turvatarkastuksesta läpi. Turvatarkastuksen jälkeen nestettä saa ostaa vaikka kuinka ja paljon lennolle. Muiden eväiden vieminen on pääsääntöisesti sallittua (hedelmät, leivät ym.).

Oot varmaan lentänyt tuolloin alle 2-vuotiaan kanssa jos olet saanut viedä nesteitä enemmän kuin sen 1 dl/matkustaja turvatarkastuksesta läpi. Turvatarkastuksen jälkeen nestettä saa ostaa vaikka kuinka ja paljon lennolle. Muiden eväiden vieminen on pääsääntöisesti sallittua (hedelmät, leivät ym.).

mietin samaa. Sain viedä lapselle juomat rajatta kun näytin ja kerroin että tulevat taaperolle. Kun taas tuttava ei 3v saanu ottaa.
Lennot itsessään olivat 1v kanssa kammottavia, ei kelvannu mikään viihdyke ja hinkusi vaan käytävälle juoksemaan. Mikä nyt ei onnistu. Uniakaan ei ottanu kun hätäset vaikka paluulento oli yöllä.

Yhteistyössä