Lempikirjasi kautta aikojen

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Luetellaanpas tähän lempikirjojamme. Mun ehdoton suosikki on klassikko Täällä Pohjantähden alla, suosittelen! Jo pelkästään yleissivistyksen vuoksi sen tulisi olla luettu.
 
Minna Canthin työmiehen vaimo ja köyhää kansaa, Mark Twainin Kapteeni taivaassa, Kiven Seitsemän veljestä, Potterit, Jan Fennellin Kuuntelen koiraani, James Herriotin kaikki kirjat, ja paljon paljon muuta! Tossa oli vaan romaanit ja näytelmät. Runot vielä, mutta niitä en ala luettelemaan kun piti vaan yksi...(niin sori, ei pysty vaan valitsemaan yhtä... :ashamed: )
 
Luen mitä milloinkin ehkä ihan kevein hömppä poislukien. elämänkertoja, matkakertomuksia, seikkailua ja romantiikkaa samoissa kansissa tai erikseen. Yksi englanninkielin Agatha christie tuolla yöpöydällä ja sitten Vanhan rouvan lokikirjaan kiinni (vaikka reissussa tuossa välillä menee pari pokkaria joiden yhtenä ostokriteerinä oli parin euron hinta!).
Mary Higgins Clark, Elizabeth Adler, Patricia Cornwell, anne Holt, siinä muutama jännityskirjailija mutta ei pelkkää tappamista. Muutakin actionia vaikka Nora Roberts, Sidney Sheldon, Dan Brown. Pearl S buckin mm jotakin Kiinasta kertovaa luin aikanaan ja tykkäsin. ja jos ajatellaan noita vanhoja, sanoisi suorastaan klassikoita jossakin mielessä niin vaikka Kawabata joka on japanilainen ja on kirjoittanut japaniaiheisia, Kemal taas Turkista (muistelen), Stancun mustalaisaiheiset romskut. James Joyce, Hemingway, Steinbeck.
Apua tästähän tulisi pitkä lista ja vasta muutamia mainitsin.
Ap:n mainitseman Pohjantähden alla olen lukenut aikanaan, samoin Tuntemattoman sotilaan, Rautatien ja monta muutakin "vanhaa" kotimaista.
Ja meinasin unohtua listasta Uriksen kirjat (exodus ym) ja Sienkiewitchin (sorry kirjoitusvirheet nimessä ) kirjat mm Quo Vadis ja itseasiassa kyseiseen herraan sain ensikontaktin ERämaan halki -nuortenkirjan kautta. Kotimaisista toki vielä Sinuhe Egyptiläinen (sitä muuten myytiin egyptissäkin kirjakaupoissa viime talvena!). Yksi jostakin syystä mieleenpainunut kirja nuoruusvuoslta on Kohtauspaikkana Torremolinos.
Mutta nyt lopetan listaukseni!
 
Steelin: Ei rakkautta suurempaa (jos se nyt oli Steelin kirja edes...) sekä Wilbur Smithin: Kätketyn haudan arvoitus. Nuo olen lukenut molemmat ainakin 5 kertaa enkä koskaan kyllästy. Ja tuo Ei rakkautta suurempaa itkettää joka kerta :D :ashamed: Toki muitakin hyviä on, olen lukenut Wilbur Smithin kaikki kirjastosta saatavat kirjat eikä mikään ole ollut pettymys. Ja Potterit on kans hyviä kirjoja.
 

Yhteistyössä