Lemmikit, mitä mieltä olet

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
Ystävällä oli 12vuotias kissa, terve hyvin voiva kaikin puolin. Ystävä vei kissan viimeiselle piikille, perustelu että haluaa kissasta jäävän muiston vielä terveenä ja voimissaan, eikä sitten kun se on jo vanha. Ja otti uuden kissan, jonka kanssa toimii kuulema samoin tulevaisuudesta itse en vois ikinä toimia noin. Miksi lopettaa hyvin voiva eläin kesken sen elämän. Mitä mieltä olet.

Aika erikoinen käytäntö ystävälläsi. Ilmeisesti pelkää vanhuutta ja siihen liittyviä vaivoja ja mahdollisia sairauksia. En kyllä näe järkeä viedä lopetettavaksi tervettä hyvinvoivaa lemmikkiä. Saa olla aika jäätävä luonne, joka hyvän ystävänsä tuolla tavoin lopettaa.

Lemmikin lopettaminen on edessä ennemmin tai myöhemmin. Lemmikki itse ei tiedä, mitä kuolema on ja mitä lopettaminen on. Lemmikin kannalta ei ole tragedia, jos se kuolee kivuttomasti 12-vuotiaana, se ei sitä itse sure eikä murehdi missään vaiheessa. En näkisi tuossa mitään dramaattista. Ottaen huomioon, kuinka kissoja noin yleensä ottaen kohdellaan, kyseessä on kuitenkin vastuullinen kissanomistaja. Kissaa ei ole hylätty, sitä ei ole annettu eteenpän "allergian" vuoksi tai viety eläintaloon "löytökissana", se ei ole jäänyt auton alle, kuollut nälkään tai paleltumavammoihi tai joutunut kitumaan jotenkin muuten. Siihen verrattuna pitkä, hyvä kissanelämä ja nopea, kivuton lopetus on hyvää kissasta huolehtimista.

Määkin sanoin mun mummolle et nyt mennään eutanasiaan.. Kyllähän se vähän hantiin pisti kun hyvässä kunnossakin vielä, mut emmä halunnu et se kärsii sit kun vanhenee :3

hulluahan sitä täysin terve eläin on lopettaa ihan vain ennaltaehkäisynä.

Noin yleisesti ottaen useammin lienee ongelmana se, että väkisin pidetään eläimiä (ja ihmisiäkin) hengissä, vaikka niiden aika olisi jo tullut.

Mä vein muinoin kaverin koiran piikille ja hyvä olikin, että se olin minä joka vei eikä kaverini. Eläinlääkäri (nuori neitis-ihminen tekokynsineen kaikkineen) haukkui kaverini täysin ja käski viedä vastaavat terveiset kaverille, koska koira ois muka pitänyt tuoda useampi vuosi sitten jo piikille. :confused:

En todellakaan kertonut minkäänlaisia terveisiä.

Oli se joo vähän hidas jo ja puolikuuro ja silmätkin kesäaikaan rähmivät mutta iloisesti aina tervehti hännänheilutuksin kun äkkäsi että menin kylään. Aika hankala ois keksiä, milloin on oikea aika viedä.

Mä vein muinoin kaverin koiran piikille ja hyvä olikin, että se olin minä joka vei eikä kaverini. Eläinlääkäri (nuori neitis-ihminen tekokynsineen kaikkineen) haukkui kaverini täysin ja käski viedä vastaavat terveiset kaverille, koska koira ois muka pitänyt tuoda useampi vuosi sitten jo piikille. :confused:

En todellakaan kertonut minkäänlaisia terveisiä.

Oli se joo vähän hidas jo ja puolikuuro ja silmätkin kesäaikaan rähmivät mutta iloisesti aina tervehti hännänheilutuksin kun äkkäsi että menin kylään. Aika hankala ois keksiä, milloin on oikea aika viedä.

No mikä sillä sitten oikeasti oli? Oliko siis nuo kuuroisuus ja hidastuvuus syynä huutoihin että niiden takia ois pitäny jo koira lopettaa? :o

Vai löytykö jotain muuta (mitä ei ehkä voi ihminen paljaalla silmällä huomata?)

No mikä sillä sitten oikeasti oli? Oliko siis nuo kuuroisuus ja hidastuvuus syynä huutoihin että niiden takia ois pitäny jo koira lopettaa? :eek:

Vai löytykö jotain muuta (mitä ei ehkä voi ihminen paljaalla silmällä huomata?)

Ei hajuakaan. Laihtunut se oli jonkin verran mutta millä hiivatilla ihminen kotonaan ison hurtan punnitsee?

Mun kokemuksen mukaan kivuliaat eläimet muuttuvat ärtyisiksi mutta toi oli aina tyytyväisenoloinen. Mä en ainakaan keksinyt että siinä voisi olla jotain vialla.

Ei hajuakaan. Laihtunut se oli jonkin verran mutta millä hiivatilla ihminen kotonaan ison hurtan punnitsee?

Mun kokemuksen mukaan kivuliaat eläimet muuttuvat ärtyisiksi mutta toi oli aina tyytyväisenoloinen. Mä en ainakaan keksinyt että siinä voisi olla jotain vialla.

No sitähän minäkin... Hyvin ikävää toki jos koiralla on ollut kipuja.

Mutta kyllä sen jollainlailla kuka vain olettaisi näkyvän käytöksessä.
Turha siis syytellä omistajaa tuossa tilanteessa. Hyvin ilkeää jopa :(

12-vuotias kissa ei välttämättä ole vielä edes vanha. Jotkut kissat eläisivät herkästi vielä kymmenenkin vuotta.

Tuo eläimen lopetus on ikuisuuskysymys, joidenkin mielestä lopettaminen on monessa tapauksessa turhaa ja jotkut taas moittivat, että omistaja antaa lemmikkinsä kitua...
Se kun on lemmikin omistajan itse päätettävissä. Jotkut sysäävät vastuun lopettamisesta muille ja etsivät eläimelle mieluummin uuden kodin, kuin lopettaisivat. Esim. jos lemmikillä on merkittävästi elämää haittaava luonnehäiriö.

Kissa elää hyvinkin pitkään. Oon kaksi kissaa vienyt piikille, toinen oli 22v (munuaiset loppui) ja toinen 21v (sydänvika, joka lopulta johti yhteen jos toiseenkin vaivaan hoidosta huolimatta).

Nykyiset kissat menevät piikille samalla systeemillä eli kun on jotain ylitsepääsemätöntä kremppaa.

Yhteistyössä