lelut viedään käsistä

On se kumma kun tällaistakin pitää pohtia näin jouluna :\| Eli meidän 2,5v poju on todella kiltti ja itse rauhallisuus. Tämän ovat varmasti muut lapset huomanneet,sillä aina on joku viemässä pojalta kädeståä leikkuja. Aikuiset tietenkin puuttuvat asiaan, mutta eivät aina asiaa huomaa. Poika jää vain katsomaan, että jaa tuo ja tuo otti lelun, mutta ei yhtään pidä puoliaan. Säälittää toinen :'( Onko muilla samaa ja pitäisikö jotenkin opettaa pitämään puoliaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 00:07 DaninÄippä kirjoitti:
Onko paljon ollut ikäistensä kanssa? Meillä sama juttu, oikeen sääliksi käy välillä kun toiset vie lelut ym. Ikää pojalla on nyt 1,5 vuotta eikä hirveesti ole ikäistään seuraa ollut.
Meillä alkoi vasta tuon iän jälkeen puolustauta n. 1 v 7 kk iässä. Oli osa-aikaisesti tarhassa, sitten koko aikaisesti. Nyt sitten onkin tarkka erit. omista leluistaan. Minuakin huolestutti asia, ei enää, vaan taaperoni vilkkaus, jonka johdosta monia vaaratilanteita.

Mun kaks vuotias on kanssa tosi kiltti ja antaa viedä lelut kädestä eikä mee ottamaan lelua jos se on toisen lapsen vieressä. Kai lapset vaan on eriluonteisia. Enemmän olisin huolissani jos mun laps ois se jota sais koko ajan vahtia ettei vie toisilta leluja tai tee muuta pahaa.

nansa
edelleen meidän 3-vuotias antaa viedä lelut käsistä... tosin tulee isoon ääneen sitä äidille itkemään. Mä olen kans hieman öönä tämän asian suhteen, pitäiskö mun mennä väliin selittämään, että ei saa ottaa kädestä vai yrittää opettaa oma lapsi selvittämään asia?

tyttö ollut ikänsä kotona, tällaisia asioita ei tosiaan kotona opi...

vieras ap
Kiitos vastauksista. Meillä kans kotihoidossa ja ikäistään seuraa max 2krt vkossa. Onneksí pikkusisko on tuossa kasvamassa, joten eiköhän sitten ainakin ala pitämään puoliaan kun hän alkaa viemään leluja kädestä ;) Mutta ikävältä se tuntuu katsoa kun muut pyörittävät omaa lasta. Varsinkín päiväkodissa olevat tuntuvat oppivan kyynärpäätaktiikkaa ihan riittävästi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.12.2006 klo 21:52 vieras kirjoitti:
On se kumma kun tällaistakin pitää pohtia näin jouluna :\| Eli meidän 2,5v poju on todella kiltti ja itse rauhallisuus. Tämän ovat varmasti muut lapset huomanneet,sillä aina on joku viemässä pojalta kädeståä leikkuja. Aikuiset tietenkin puuttuvat asiaan, mutta eivät aina asiaa huomaa. Poika jää vain katsomaan, että jaa tuo ja tuo otti lelun, mutta ei yhtään pidä puoliaan. Säälittää toinen :'( Onko muilla samaa ja pitäisikö jotenkin opettaa pitämään puoliaan?
Kyllä meidänkin pojalta tuon ikäisenä vietiin lelut käsistä, poika oli muutenkin niin "kiltti". Mutta odottakaas kun tuli 3-vuotiaaksi niin asiat muuttuivat, enää ei viedä leluja käsistä ja uskaltaa jo pitää muutenkin puoliaan. Kyllä ne äitien "herran tertut" siitä iän myötä muuttuu. =)

kaksivuotiaan äiti
Meillä on vilkas 2-vuotias, mutta ei välttämättä ole kova pitämään puoliaan lelujensa suhteen. Mun mielestä tän ikäiset ei vielä välttämättä ajattele hirveästi, mikä on omaa, joten omien lelujen puolustaminen ei ole vielä ajankohtaista, meillä on toisaalta itsekin viemässä toisten leluja käsistä, jos ei vahdi. Veikkaisin myös, että rauhallisemmatkin lapset alkavat pitämään puoliaan lelujen suhteen, kunhan ikää tulee vähän lisää.
Ja nuorempi sisko/veli kyllä hyvässä ja pahassa opettaa pitämään puoliaan, lapset ovat välillä raivostuttavuuteen asti tarkkoja, ettei sisarus vie omia leluja.

Yhteistyössä