Leipojat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
Moi!

Mulla menee hermot! En ikinä saa tehtyä esim. pullia tai sämpylöitä ns. ohjeen mukaan, vaan jauhoja tarvii laittaa 3-5dl enemmän. Esimerkiksi, tein just sämpylöitä joihin tuli 5dl maitoo ja 10dl jauhoja... no hitsi, ei tullu mun sämpylöihin, vaan jauhoja ainakin se 14dl yhteensä!

Tiedän, että tulee paremmat pullat ja sämpylät, mikäli jauhoja ei laita liikaa, mutta en pysty työstämään sitä taikinaa sitten!

Eli ihan vinkkejä ja vaikka ohjeita haluisin ja kokemuksia myös, eli kuka saa taikinasta ihanan, kulhon reunoista irtoavan kiinteän palleron lisäämättä jauhoja liikaa?

Kiitti!

Mä jätän taikinan ensin liian löysäksi, se nousee paremmin. Vaivaan vasta työpöydällä siihen lisää jauhoja niin että siitä tulee sopiva. Ja pitää vaivata muutenkin siis kunnolla, menee vähemmän jauhoja.

Minä en kyllä koskaan laske niitä jauhoja, paljonko menee, mutta osaan tehdä hyvän korvapuustitaikinan (jonka pitää olla vähän löysempi). Vaivaan aina käsin ja loppuvaiheessa lisään rasvan paloina. Vaikea muuten neuvoa kuin että hyvin pitää vaivata :) .

Itse olen kova leipomaan ja laitan jauhoja aina ihan mututuntumalla. Muut ainesosat laitan ohjeen mukaan, mutta olen huomannut sen, että noissa ohjeissa nuo jauhomäärät eivät koskaan pidä paikkaansa. Laitan aina jauhoja itse sen verran, että pystyn siitä hyvin leipomaan sen jälkeen kun taikina on kohonnut. Kannattaa tehdä taikina myös aina muoviastiaan niin lämpötila pysyy koko ajan hyvänä eikä laske liian alas ja taikina myös kohoaa paremmin sekä astiassa että uunissa. Kaikissa ohjeissa myös käsketään kohottaa pullat ja sämpylät leipomisen jälkeen, mutta tosiasiassa leivonnaiset kohoavat kyllä siellä uunissa sen paiston aikana, joten taikina tarvitsee oikeasti kohottaa vain kerrran.

Yhteistyössä