Leipäkonetta harkitsen, neuvokaa viisaammat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nana

Vieras
Harkitsen ostavani leipäkoneen, olen jo pitkään miettinyt sitä, mutta en halua, että se jää mihinkään varastoon pölyttymään. Siis ne, jotka ostaneet, mitkä plussat ja miinukset, tuleeko sillä tehtyä leipää miksi tulee, miksi ei. Mihin kannattaa ostaessa kiinnittää huomiota? Hyvä merkkejä?

Meillä, isolla perheellä, menee tosi paljon leipää ja itse kun arvostan lisäaineettomia leipiä, niin leipää ostaessa ei aina löydä mieleistään. Ja onhan se hintakysymyskin jonkinlainen.

Itsellä on tapana myös leipoa paljon, mutta usein se on ajasta kiinni, ei voi sitoa itseään kahdeksi tunniksi nostattelemaan taikinaa. Lapsuudenkodissani oli leipäkone ja se oli kyllä käytössä, kunnes siitä hukkui osa. En muista, mutta ilmeisesti ne leivät ovat ihan hyviä, joita siinä saa tehtyä.

Mulla oli,en tykännyt lainkaan joten jäi nurkkaan pyörimään.
Mun tätit sitä vastoin kilpailevat siitä kuka vuorollaan saavat sitä käyttää,myin sen yhdelle heistä ja nyt vuorotellen sillä leipää tekevät.

Mä suosittelen ehdottomasti! :)

Meillä myös "iso" perhe, tai no ainakin leipää kuluu melko reippaasti. Itse leivottu on parempaa kuin koneleipä, mutta kuten itsekin sanoit, se vie hulppeasti aikaa. Koneleipä on mun mielestä hyvä vaihtoehto itseleivotulle, aikaa säästyy ja leipä on lisäaineetonta. Hyvin äkkiä kone maksaa itsensä takaisinkin.. Mulla on Tefalin XXL, eli suurin kone mitä mä markkinoilta löysin. Leipoo maksimissaan puolentoista kilon taikinan, siitä riittää useampaan syöntikertaan.

Meillä on Tefal-leipäkone.

Miinukset: Pitää kovaa meteliä ja leivän teko kestää kauan... meillä perusleivän ohjelma n. 3,5h... Eli jos vaikka vasta illalla tulee mieleen, ei ehdi valmistua iltapalalle.
Kuori on kova, sisus pehmeä = tulee älyttömästi murusia leikatessa ja on hieman hankala viipaloida muutenkin. Taikinakoukku pitää myös kaivaa leivän sisästä ulos, joten keskelle tulee iso monttu.

Plussat: Leipä on HYVÄÄ, ainakin ne sortit mitä me on tehty. :P Ja oon tehnyt koneella myös muutaman kerran pullataikinan, joka onnistui hyvin.

Eli meillä tulee käytettyä kausittain. Ei turha ostos, mutta ei myöskään päivittäisessä käytössä. :)

Ok. Kiitos,
Just tuota mietin, että onko leipä hyvää, jos nimittäin käsinleivottu päihittää sen kevyesti, niin en tiiä miten sitä sitten tulee käytettyä. Tutkailen vielä noita merkkejä.

Meillä se on apupöydällä koko ajan näkyvillä, jotta tulisi käytettyä. Meidän malli on perusmalli, joten leipä on pienehkö. Reseptivalikoima pitäisi olla suuri, jotta voisi aina vaihdella. Teen sillä usein esim. sämpylä- tai pullataikinan. Se kun tekee sen itsekseen 1,5 tunnissa nostatuksineen. Pidän tätä toimintoa kätevänä. Meidän masiinassa ei ole ajastusta.

Valmistuva leipä on niin pieni että kone saa olla koko ajan päällä,ohjelma kestää kauan,leipä maistuu koneelle ja alkuinnostuksen jälkeen jää kaappiin koska lapset ei syö koneenmakuista leipää.
Leivo itse leipä,saat halvemmalla,nopeammin ja kunnon leipää.
Nimimerkillä aikaa sitten sen kirpputorille roudasin

Alkuperäinen kirjoittaja mirja:
Meillä se on apupöydällä koko ajan näkyvillä, jotta tulisi käytettyä. Meidän malli on perusmalli, joten leipä on pienehkö. Reseptivalikoima pitäisi olla suuri, jotta voisi aina vaihdella. Teen sillä usein esim. sämpylä- tai pullataikinan. Se kun tekee sen itsekseen 1,5 tunnissa nostatuksineen. Pidän tätä toimintoa kätevänä. Meidän masiinassa ei ole ajastusta.

Tota en ollut tullut ajatelleeksi, koska sehän se siinä leivänteossa on tuskallista. Alustus ja nostatus...
Saattais toimia myös näin.

Yhteistyössä