Leipää allergiselle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Heippa. Allergia tuottaa ongelmia meidän perheessä. Tenavalla vehnä ja maitoallergia, eikä tahdo löytyä leipää tyllerölle. Salaa käy sitten aina ottamassa normaalia leipää ja heti on iho kirkuvissa väreissä.
Olisko teillä jakaa ohjetta jossa aineksina olisi joko tattari/hirssi/perunamuusi/riisimaito/jokin muu joka käy. Kaura ja muutkaan suomalaiset viljat eivät käy, vaikka niitä ei ole altistettu.

Kiitos.

S-marketissa on täysruisleipää. Ihan hyvää mielestäni ja runsaskuituistakin. Kävisikö se? Muuten en oikein osaa kommentoida, kun ei ole tarvinnut vilja-allergisen ruokaohjeisiin perehtyä. Ihan hyvä olisi kyllä niitäkin tietää, kun luultavasti sellainenkin tilanne jossain vaiheessa vastaan tulee.

Muoks muoks. Olitkin lopussa kirjoittanut, ettei viljat käy. :|En siis ollut avuksi. :(

Kaupan pakastealtaasta löytyy luontaisesti (!) gluteenittomia leipiä. Osa on huonoja, mutta ainakin aiemmin yksi sämpylä ja yksi rieskantapainen olivat oikeasti hyviä. Joissain isommissa kaupoissa tuodaan kerran viikossa luontaisesti gluteenitonta tuoretta leipää. Kannattaa kysyä, koska itse en ainakaan ollut edes huomannut. Luontaisesti gluteeniton näkkileipä on myös hyvää. Itse leipoen muffinssityyppinen onnistuu parhaiten tai helpoimmin. Tai letut/pannukakku, jota voi myös syödä leivän tilalla.

Mä laitan yleensä 5dl lämmintä vettä, pussin hiivaa, kourallisen sokerijuurikaskuitua, kourallisen perunahiutaleita (välillä myös kourallinen muitakin hiutaleita) ja sitten valinnaisia jauhoja (tattaria, riisia, hirssiä) sen verran, että taikinasta tulee sopivaa, sellaista paksua puuroa. Puolen tunnin kohotus ja sitten vuokaan, uusi kohotus ja 200 asteiseen uuniin.

kiitos teille!! Pitää alkaa testailemaan. Asumme ulkomailla, siksi kyselen näitä reseptejä, että voi tehdä itse. En uskalla luottaa pakkausselosteisiin nolla kielipäälläni, sekä tuleehan tuo todella paljon edullisemmaksi tehdä itse kun ostaa täältä kalliista Norjasta....

Semperiltä olen joskus bongannut hyvän peruna-porkkanasämpylöiden ohjeen. En tiiä löytyiskö jostain Semperin sivuilta. Noilta gluttenittomien jauhojen valmistajilta pystyy myös tilaamaan ilmaisia reseptivihkosia mut en tiedä toimittavatko muualle kuin suomeen.

[QUOTE="vieras";22520907]Gluteeniton ei tarkoita vehnätöntä!!!!

Maissileipää voi tehdä ilman vehnäjauhoja, kannattaa kokeilla.[/QUOTE]

Ei niin, mutta luontaisesti gluteeniton käy vehnättömälle. Mutta sitä vehnää tuppaa muuten löytymään vähän "jokapaikasta", sinapista, lihaliemikuutioista jne. Että saa olla tarkkana.

nimimerkillä munaton, maidoton, kauraton, vehnnätön, rukiiton, ohraton

Yhteistyössä