Leikkipuistossa tapahtui tänään...

Hertta Pesonen

Aktiivinen jäsen
29.10.2010
1 820
1
36
Olin lapseni kanssa tänään leikkipuistossa, ja satuimma "samalle alueelle" erään äidin kanssa joka oli kolmen lapsensa kanssa. Yksi lapsista oli sellainen joka koko ajan oli juoksemassa karkuteille jne, joten äidillä oli melkoinen homma koko ajan, koska toisetkin lapset tarvitsivat häntä.

No, lapseni alkoi rakennella lumikokkareista jotain majaa tms. Kun hän meni hieman kauemmas hakemaan lisää lumikokkareita, tuli tämä "karkailija" siihen ja virnistellen ja koko ajan lapseeni katsoen polki hajalle joka ainoan kokkareen. Lapseni katsoi touhua ja sanoi minulle: "ei saa sotkea toisen leikkiä."

Itse en sanonut mitään, jotenkin ajattelin että lapsi on ehkä hieman erilainen ja ei siksi ehkä ymmärrä, ja lisäksi sillä äidillä oli juuri meneillään joku tilanne toisten lasten kanssa joten hän ei varmastikaan huomannut.

Kun poika lähti siitä ja lapseni meni korjaamaan leikkiään, sanoin hänelle: "olet aivan oikeassa. Toisten leikkiä ei saa sotkea. Mutta tuo poika oli vielä niin pieni että hän ei ymmärtänyt asiaa." (Vaikka selkeästi oli samaa ikätasoa omani kanssa, eli 3-4.)

Ehkä hän ei ymmärtänytkään.

Mutta se intensiivinen tuijotus ja virne ja samanaikainen toisen leikin tuhoaminen----kyllä tulee väkisinkin ajateltua että kyllä, on olemassa myös ilkeitä lapsia.

Juu, kyllä, mutta silloinhan poika olisi suunnannut katseensa äitiinsä. Nyt tuijotuksen kohde oli oma lapseni. En suoraan sanoen usko että kyseessä oli huomionhaku koska poika tuijotti koko ajan lastani, virnuili ja polki kokkareita tuusan nuuskaksi. Hän vartavasten tuli luoksemme tekemään tuon teon.

muoks, näki, mitä toinen teki ja tuli tuhoamaan leikin samalla virnuillen. Ilkeyttä.

Kyllä mun mielestä on olemassa ilkeitä lapsia, olen muutamia tavannutkin. Kyllä sen jo pienenä näkee, jos joku on tarkoituksella ilkeä, että tuo lapsi tulee olemaan samanlainen isompanakin. Valitettavasti. Kuudesluokkalaisen luokalla on pari tämmöistä, ihan ekaluokalta asti ovat olleet ilkeitä toisia kohtaan. Ja mitä vanhemmaksi tullaan sitä pahemmaksi homma menee.

Mua ärsyttää tollaiset lapset, joilla ei ole mitään kunnioitusta toisia lapsia kohtaan eikä myöskään auktoriteetteja kohtaan. Mikä ihan oikeasti voi mättää, että lapsesta tulee tuollainen? Ei siis tarvitse olla edes erityislapsi. Olen tällaisia kohdannut paljonkin työni kautta.

Itse oon kyllä sanonutkin vieraalle lapselle ihan nätisti, että ei saa esim. sylkeä, töniä tms., jos toinen selvästi tekee väärin. Usein menee vielä paremmin perille, jos sen sanoo joku vieras, eikä oma äiti tai isä... ilkeitä ja ärsyttäviä lapsia todellakin on!!!

No meidän kuopus olisi saattanut olla kumpi tahansa noista, rakentaja tai tuhoaja. Ikää vähän vajaa 4v. normilapsi (vaikka omaakin erkkaveljen).
Puutun AINA tuollaisiin tilanteisiin, mutta kyllä lapsella voi olla tuommoinen kausi ilman että hän olisi jotenkin "ilkeä". Hiekkalapiollahan on mätkitty vieruskaveria kautta aikojen, ja kun aikuiset suuttuu siitä niin ajan mittaan oppii ettei tuollainen käytös ole oikein. Enemmän ihmettilisin jos tuo olisi kouluikäisen käytöstä.

No meidän kuopus olisi saattanut olla kumpi tahansa noista, rakentaja tai tuhoaja. Ikää vähän vajaa 4v. normilapsi (vaikka omaakin erkkaveljen).
Puutun AINA tuollaisiin tilanteisiin, mutta kyllä lapsella voi olla tuommoinen kausi ilman että hän olisi jotenkin "ilkeä". Hiekkalapiollahan on mätkitty vieruskaveria kautta aikojen, ja kun aikuiset suuttuu siitä niin ajan mittaan oppii ettei tuollainen käytös ole oikein. Enemmän ihmettilisin jos tuo olisi kouluikäisen käytöstä.

Niin samaa mieltä.

Aikuiset; eikö teillä ole koskaan huono päivä?

Vieraan lapsen käytös oli väärin, mutta kukaan ei tiedä, onko hän aina samanlainen. Vai oliko hänellä vain huono päivä/ paha uhman vaihe menossa.

Emme myöskään tiedä, mitä lapsi kokee elämässään toisten ihmisten taholta. Mitä, jos joku on tehnyt lapselle pahaa, ja lapsi oireilee siksi noin?

Mun tutulla on poika, joka on ihan varmasti tuleva väkivaltarikollinen tai jotain.

Pahoinpitelee pienempiä sisaruksiaan, vieraana olevia lapsia ym tauotta.
HYMYILEE samalla. Tosi karmivaa =(

Saattaa siis hakata, heittää leiluilla päähän, vetää niskasta takaraivolleen, istua päällä ja hakata/tukehduttaa jne jne.

Vierailu siellä on aina yhtä tuskaa, kun omat lapset istuu mun kainalossa pelosta soikeena, VAIKKA ne on kumpikin vähintään 1-4v vanhempia... =/

Vanhemat on ihan normeja ja komentaa ym, jäähyttää, mutta niillä on jo 4 lasta ja joka paikkaan eivät kerkeä.

olisin puuttunut asiaan. toisten leikkejä ei sotketa.

Joo, jotenkin vain ajattelin, kun se äiti jo sai juosta sen perässä, että sille olis tullut sellanne "voi vittu tämäkin paska vielä tähän päivään"-olo, ja varsinkin jos lapsi oli hieman...erityinen, you know? Niinpä sitten juttlein asian selväksi oman lapseni kanssa; että tuo toinen poika oli niin pieni ettei ymmärtänyt ja että luulin että hänen äitinsä olisi kieltänyt mutta hän ei huomannut.

Yhteistyössä