Leikkipuiston toimintakulttuuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hemppo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hemppo

Vieras
Mielenkiinnosta kyselen, kun olen leikkipuistoissa ja muissa lasten peuhapaikoissa törmännyt hyvin erilaisiin kirjoittamattomiin sääntöihin, että mitä mieltä olette seuraavista asioista:

Pitäisikö leikkipuistossa (jossa siis käy lapsia vanhempiensa ja enimmäkseen pphoitajien kanssa) puuttua lasten leikkeihin vai antaa lasten leikkiä/tapella keskenään?

Pitäisikö esim. "pomottamiseen", lelujen viemiseen ym puuttua? Kuka sen voi tehdä/kenen siihen pitäisi puuttua? Lasten vanhempien, hoitajien, puistotädin? Saako muiden lapsia kasvattaa jos näkee ikävän tilanteen vai vastaako jokainen omistaan? Vai olisiko parempi antaa lasten keskenään hoidella asiat?

Lähinnä nämä kysymykset koskevat juuri pomottelu- ja lelun varastamistilanteita, mitään ongelmaahan ei ole jos lapset leikkivät toiset huomioon ottaen keskenään...

Mun mielestä leikkipuistoissa idea on "koko kylä kasvattaa" eli jos toisen lapsi tekee jotain todella tyhmää, ilkeää, kiusaa yms. niin kyllä pitää puuttua asiaan.

Olen itse koko ajan oman lapseni lähellä niin, että jos hän esim. heittää hiekkaa, niin menen kieltämään ja torumaan ja myöhemmin kun lapsi kasvaa ja ymmärtää mitä anteeksi pyytäminen tarkoittaa, niin sitten pyydetään kavereilta anteeksi tyhmää käytöstä. Ihan vielä ei ymmärrä anteeksi pyytämisen ideaa, ikää 1v8kk, joten en ole sitä vaatinut. Kiellän myös muita lapsia heittämästä hiekkaa, jos sellaista näen ja katson mm. ettei myöskään toisten lapset laske liukumäessä päälle jne. Se on mielestäni melkeinpä jokaisen puistossa olevan vanhemman velvollisuus.

Mielestäni myös puiston henkilökunnan velvollisuuksiin - mutta ei vastuuseen - kuuluu katsoa toisella silmällä lasten tekemistä, jos ovat ulkona, eihän sellaista voi jättää huomioimatta, jos jotain tapahtuu. Itselläni se tulee aivan itsestään, johtuu kai siitä, että olen kasvatusalalla töissä ja alan koulutuksen saanut ja sen kyllä huomaa. Bussissakin minä olen usein ainoa joka huutaa kuskille "ovi auki, rattaat jäi väliin" ja muut vain ovat lukevinaan lehteä tai tuijottavat muualla.

Ainakaan näin pienten lasten, (n. alle 5v.) leikkejä pitää aikuisen valvoa ja katsoa mitä siellä tapahtuu. Sitten kun lapsi/lapset oppivat sopimaan keskenään riitansa tai tulemaan aikuisen luokse jos tulee riitaa, niin sitten ei tietenkään kannanta ainakaan heti mennä riitoja sovittelemaan. Mutta 2v. ei tosiaankaan vielä osaa itse sopia riitaansa tai lopettaa hiekan heittelyä pelkän kiellon voimalla. Siihen tarvitaan aikuista ehdottomasti.

Mielestäni on myös hyvä, että lapset oppivat sen, että myös muitakin aikuisia pitää kuunnella ja totella kuin vain omia vanhempiaan, joten se että puistossa kaikki aikuiset uskaltavat puuttua lasten tekemisiin on vain hyvä asia ja lasten olon turvallisemmaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 20:37 Hay-D kirjoitti:
minä ainakin komennan vieraidenkin penskoja jos eivät ite tajua komentaa. Jos joku loukkaantuu siitä, niin se ei ole minun ongelma.

Tajua komentaa... aika tylsästi sanottu. Riippuu siitä, mitä komennat ja miten.
Perheillä on erilaiset säännöt ja toisilla komennetaan pienimmästäkin, mikä taas mun mielestä on turhauttavaa lapselle, jos juuri mitään ei saa tehdä. Mun lapsi esimerkiksi tykkää näyttää itseltään ja muilta nenän, korvat ym. ja mä en oikein tajua, jos kaikki äidit ei anna edes koskea omaan mussukkaansa, vaikka se näyttää lapsen mielestä olevan ihan ok. Niin kauan kun silmiin ei koske, mä en lähde rajoittamaan sellasta. Oman lapseni en anna ottaa kenenkään kädestä lelua, mutta jos joku ei omaansa kiellä ottamasta, en mä ole sellaseen puuttunut. Niiden perheessä on sit sellaiset säännöt eikä se mulle kuulu.
Tietenkin tönimiset, lyömiset sun muut pitää kieltää omalta ja muilta.

Kun kyse jo pikkusen vanhemmista lapsista, niin yritän mahd.pitkään seurata sivusta tilanteen kehittymistä. Haluaisin, että lapseni oppivat itse ratkomaan ristiriitoja ja erimielisyyksiä, kutienkin muistaen lapsen ikä ja kehitystaso sekä se, ettei tilanne saa ryöstäytyä käsistä tai joku lapsista jäädä selvästi alakynteen tilanteessa. Samaa sovellan kotona sisarusten välillä: en heti puutu pikku kahnauksiin, koska sisarusten on opittava tulemaan toimeen keskenään.

Riippuu niin kovin paljon tilanteesta ja lapsien iästä ja vähän kaikesta mahdollisesta.

Jos on esim. tilanne, että toisen lapsi vaikka etuilee liukumäki-jonossa (tai muuta lievää, mutta ei-suotavaa käytöstä) eikä näe tai kommentoi asiaa mitenkään, niin kyllä minä puutun asiaan. Mutta se puuttuminen ei tarkoita heti komentamista tai räyhäämistä vaan sanon nätisti lapselle, että "kuule, meillä on täällä ollut tapana, että kaikki menevät omalla vuorollaan". Ei tällaisesta "komentamisesta" ole vielä kukaan lapsi eikä äiti suuttunut.

Samoin, jos joku heittää hiekkaa tai tekee jotain muuta vaarallista, niin kuka tahansa puuttuu asiaan vaikka kumpikaan lapsi ei olisi oma. En minä ainakaan haluaisi tunnolleni sitä, että naapurin penska sokeutui siksi, että toinen naapurin penska heitteli hiekkaa enkä minä puuttunut tilanteeseen. Ja syvää vihaa tuntisin kyllä sellaista aikuista kohtaan, joka jättäisi tilanteeseen puuttumatta, jos omani olisi siellä uhrina tai syyllisenä enkä jostain syystä itse tilannetta näkisi.

Jos taas puistossa on joku "yleis-terroristi", siis lapsi joka koko ajan kiusaa ja tekee ilkeyttä eikä äitinsä reagoi tilanteeseen vaikka sen näkeekin, niin kyllä minä otan sitä kersaa vaikka kraiveleista kiinni ja estän esim. satuttamasta omaa lastani!

Vaikka perheilä olisi kuinka erilaiset säännöt tahansa niin kyllä komennan jos on turallisuudesta kyse taikka kiusaamiseesta. Toki valvon omaani ettei hän ota muilta, mutta komennan kyllä toisetenkin lapsia jos esim. ottaa tavaran kädestä väkisin, puhumattakaan tönimisestä tai lyömisestä. jos on isommsita lapsista kyse niin voi tietty katsella pidempään meneekö väliin mutta siinäkin turvallisuus ensisijaisena lyödä ei saa eikä muutenkaan satuttaa ja piste!
Usein tietty on hankala sanoa kuka otti kädestä jos on kiista lelusta, kun ei ole silmiä selässä =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 22:04 Mindre kirjoitti:
\
minä ainakin komennan vieraidenkin penskoja jos eivät ite tajua komentaa. Jos joku loukkaantuu siitä, niin se ei ole minun ongelma.
Mun lapsi esimerkiksi tykkää näyttää itseltään ja muilta nenän, korvat ym. ja mä en oikein tajua, jos kaikki äidit ei anna edes koskea omaan mussukkaansa, vaikka se näyttää lapsen mielestä olevan ihan ok.

No tuollaiset tapaukset eivät ole sitten oikeassa paikassa, jos ei edes koskea saa. Leikkipuiston ideahan on mun mielestä juuri kaikenlaisten kontaktien saaminen niin hyvässä kuin pahassakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 12:46 Miskan äiskä kirjoitti:
\
\
Mun lapsi esimerkiksi tykkää näyttää itseltään ja muilta nenän, korvat ym. ja mä en oikein tajua, jos kaikki äidit ei anna edes koskea omaan mussukkaansa, vaikka se näyttää lapsen mielestä olevan ihan ok.

No tuollaiset tapaukset eivät ole sitten oikeassa paikassa, jos ei edes koskea saa. Leikkipuiston ideahan on mun mielestä juuri kaikenlaisten kontaktien saaminen niin hyvässä kuin pahassakin.

Jos jonkun penska tulee tökkimään mun lapseni naamaa kuraisella kintaalla, niin kyllä minäkin sen estän. Eikä sitä voi noista ihan pienistä tietää, etteivät tökkäisi vaikka silmään. Menen siis kyllä ainakin viereen vahtimaan kun näen tällaista tapahtuvan ja kiellänkin, jos toiminta näyttää musta epäilyttävältä. Monella lapsella on esim. tapana suuta näyttäessään tunkea koko sormi toisen suuhun eikä sekään tuolla pihalla kovin hygieenistä ole kun ei voi aina tietää, että missä niitä käsiä on pyöritelty sitä ennen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
\
\
\

No eipä me sitten mennä leikki puistoon, jos kerran ollaan väärässä paikassa jos en anna toisten lasten tökkiä omien lasteni naamaa. Kyllä aikuisellakin on oma "reviiri" ja lapsella samoin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 13:48 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
\
\
\

No eipä me sitten mennä leikki puistoon, jos kerran ollaan väärässä paikassa jos en anna toisten lasten tökkiä omien lasteni naamaa. Kyllä aikuisellakin on oma "reviiri" ja lapsella samoin.

Niin eiköhän sen reviirin jokainen luo itse sitten kun sen aika on. Kyllä mun mielestä on enemmän kuin normaalia, että lapset halailee ja koskettaa toisiaan. Niillä ei ole sellaista reviiriä kuin aikuisella. Jos joku lapsi ei sellaisesta selvästikään pidä, en tietenkään annan silloin koskea. Yleensä lapset vaan tykkää sellasesta ja kautta aikain lapset on painineet sun muuta eikä aikuisilla ole ollut ennen aikaa eikä varmaan ole tullut mieleenkään kieltää toisen lapsen koskemista. Tää nykymaailma näyttää olevan tässäkin asiassa olevan aika elävästä elämästä vieraantunutta.
En mäkään niin dorka ole, että annan kuraisella kintaalla "tökkiä" tai tunkea sormea suuhun. Ei viitsitä olla taas mustavalkoisia.
Pistää tosiaan vihaks, kun puistoissa sit vissiin on joitakin pilkunviilaajia ja "superkasvattajia". Annettais lasten olla lapsia ja touhuta vapaammin.

tarkoitan nyt sitä että ne lapset jotka elävät kuin pellossa, saavat minulta kyllä tiukan äänensävyn siivittämää neuvomista kun tekevät älyttömyyksiä. Esim. kun kiipeävät leikkimökin katolle, heittelevät meidän leuja miten sattuu jne.. Tottakai lapset saavat koskea toisiinsa, mutta rajansa kaikella. Vaaralliset ja toista loukkaavat leikit kiellän vaikka kuinka olis herkkänahkainen penska tai äiti.

No, minä olen ajatellut asian näin: jokainen aikuinen on ensisijassa vastuussa omista lapsistaan ja niiden käytöksestä. Ja jokainen aikuinen on velvollinen komentamaan myös toisten lapsia jos ne käytöksellään häiritsee muita tai ovat vaaraksi itselleen tai toisille.

No en pidä leikkimökin katolle kiipeilyä vaarallisena, eikä kyllä ole kenelläkään nokan koputtamista, jos lapseni kiipeävät jonnekin. Aina ennenkin ovat lapset saaneet kiipeillä ja muistan miten itse nautein siitä lapsena.

Jotkut pitävät lapsiaan pumpulissa.

Mulla on rajana se, että toisia kohdellaan kuin haluttaisiin itseä, eli ketään ei satuteta eikä viedä toisten leluja ym.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 15:43 Hay-D kirjoitti:
tarkoitan nyt sitä että ne lapset jotka elävät kuin pellossa, saavat minulta kyllä tiukan äänensävyn siivittämää neuvomista kun tekevät älyttömyyksiä. Esim. kun kiipeävät leikkimökin katolle, heittelevät meidän leuja miten sattuu jne.. Tottakai lapset saavat koskea toisiinsa, mutta rajansa kaikella. Vaaralliset ja toista loukkaavat leikit kiellän vaikka kuinka olis herkkänahkainen penska tai äiti.

Taitavat sun penskat elää kuin pellossa. Tai pumpulissa.

Leikkimökin päälle kiipeily ei todellakaan ole pellossa elämistä. Myös meidän päiväkodissa saavat kiipeillä, eikä kyllä ole pellossa elämistä kenenkän hoitajan mielestä.

Parempi kun pidät nokkas tukossa tai jätät ne penskas sinne kotiin pumpuliin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 23:52 vie kirjoitti:
No en pidä leikkimökin katolle kiipeilyä vaarallisena, eikä kyllä ole kenelläkään nokan koputtamista, jos lapseni kiipeävät jonnekin. Aina ennenkin ovat lapset saaneet kiipeillä ja muistan miten itse nautein siitä lapsena.

Jotkut pitävät lapsiaan pumpulissa.

Mulla on rajana se, että toisia kohdellaan kuin haluttaisiin itseä, eli ketään ei satuteta eikä viedä toisten leluja ym.

Vähän mä kans ihmettelin, että mitä pahaa on leikkimökin katolle kiipeilyssä. Ehdin jo mennä itseeni ja ajatella, että elääkö meillä vallan rajaton lapsi, mutta vaikka kuinka kääntelin asiaa, en kyllä edelleenkään ala estellä lastani kiipeilemästä tai koskemasta muita, ellen näe, että siitä on toisille harmia.
Musta välillä tuntuu, että toiset komentaa komentamisen ilosta, nauha on ikäänkuin jäänyt päälle.

en siis ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi. Leikkimökin katolle kiipeily on mielestäni sellainen asia jota tulee valvoa. ja pidän sitä kiellettynä sellaisilta lapsilta jotka hädin tuskin pääsevät katolle asti. Ei ole turvallista jos joku 2,5v. tenava on jossain leikkimökin katolla kouluikäisten kanssa, niillä on kuitenkin vähän raisummat leikit. Tässä keskustelussa nyt pitäisi käydä selville se minkä ikäisistä ipanoista puhutaan. Mielestäni 1v. lapsilla ja 6v. lapsilla on todellakin erilaiset pelisäännöt.

Pumpulissa ei meillä kylläkään kasveta. Yleensä oma lapseni on se joka aloittaa riidat pihalla. Hän myös siitä rangaistuksen saa.

[/quote]

Mun lapsi esimerkiksi tykkää näyttää itseltään ja muilta nenän, korvat ym. ja mä en oikein tajua, jos kaikki äidit ei anna edes koskea omaan mussukkaansa, vaikka se näyttää lapsen mielestä olevan ihan ok. Niin kauan kun silmiin ei koske, mä en lähde rajoittamaan sellasta.

Jos sun lapses tulisi osoitellen tökkimään mun lastani naamaan,vaikkakin sitten "hyvät mielessä" ja iloisesti,mä todellakin huomauttaisin napakan ystävällisesti,että toisiin ei ilman lupaa kosketa.

Kysymys ei ole siitä,ettei mun mussukkaani saa koskea,vaan siitä,että kuuluu käytöstapoihin kunnioittaa toisen koskemattomuutta,varsinkin vieraiden ihmisten.Ja mitä tulee siihen,tykkääkö lapsi itse vai ei,ei ole mitenkään relevanttia.Ainakaan pienten lasten kohdalla.Aikuisten tehtävänä on opastaa lapsia,mikä on sallittua ja mikä ei.Sinun tehtävänäsi olisi opettaa lapsellesi,että toisiin ei saa ilman lupaa koskea.Voisit jopa opettaa lastasi kysymään ensin,voiko näin tehdä.Sinä voisit jopa näyttää mallia lapsellesi ja kysyä lapsen vanhemmalta,haittaako,jos teidän Pertti näyttää Raimon korvat jne...Veikkaan,että moni ei tätä kieltäisi,kun koskettelu ei tule puskista.

Ap:lle:kyllä mun mielestä kanssa kaikkien tulisi vahtia kaikkia.Toki tulee muistaa,että vieraalle lapselle asioista huomauttaminen tulee tehdä omaa lasta hienovaraisemmin.Tällä siis tarkoitan sitä,että omalle lapselle voi jopa huudahtaa ankarammin,mutta vieraalle ei mielestäni niinkään.Lapsi ei välttämättä säikähdä sitä,mutta monet vanhemmat vetävät herneen nenään ja silloin on soppa valmis ja kaikki setvii kuka sanoi ja mitä sanoi.

\
Mun lapsi esimerkiksi tykkää näyttää itseltään ja muilta nenän, korvat ym. ja mä en oikein tajua, jos kaikki äidit ei anna edes koskea omaan mussukkaansa, vaikka se näyttää lapsen mielestä olevan ihan ok. Niin kauan kun silmiin ei koske, mä en lähde rajoittamaan sellasta.

Jos sun lapses tulisi osoitellen tökkimään mun lastani naamaan,vaikkakin sitten "hyvät mielessä" ja iloisesti,mä todellakin huomauttaisin napakan ystävällisesti,että toisiin ei ilman lupaa kosketa.

Kysymys ei ole siitä,ettei mun mussukkaani saa koskea,vaan siitä,että kuuluu käytöstapoihin kunnioittaa toisen koskemattomuutta,varsinkin vieraiden ihmisten.Ja mitä tulee siihen,tykkääkö lapsi itse vai ei,ei ole mitenkään relevanttia.Ainakaan pienten lasten kohdalla.Aikuisten tehtävänä on opastaa lapsia,mikä on sallittua ja mikä ei.Sinun tehtävänäsi olisi opettaa lapsellesi,että toisiin ei saa ilman lupaa koskea.Voisit jopa opettaa lastasi kysymään ensin,voiko näin tehdä.Sinä voisit jopa näyttää mallia lapsellesi ja kysyä lapsen vanhemmalta,haittaako,jos teidän Pertti näyttää Raimon korvat jne...Veikkaan,että moni ei tätä kieltäisi,kun koskettelu ei tule puskista.

Ap:lle:kyllä mun mielestä kanssa kaikkien tulisi vahtia kaikkia.Toki tulee muistaa,että vieraalle lapselle asioista huomauttaminen tulee tehdä omaa lasta hienovaraisemmin.Tällä siis tarkoitan sitä,että omalle lapselle voi jopa huudahtaa ankarammin,mutta vieraalle ei mielestäni niinkään.Lapsi ei välttämättä säikähdä sitä,mutta monet vanhemmat vetävät herneen nenään ja silloin on soppa valmis ja kaikki setvii kuka sanoi ja mitä sanoi.

[/quote]

no voi sua :whistle: :/ :\| :kieh:

Tässä tulikin jo selville, että aika monen mielestä lapsia (omia ja tarpeen tullen muidenkin) saa ja pitää kieltää, jos tilanne siltä vaikuttaa. Tilanteet on aina erilaisia, ja halusinkin vaan yleisemmällä tasolla kuulla mielipiteitä siitä miten puistoissa ollaan.

Jäin tätä miettimään, kun satuin yhdessä puistossa näkemään aika monta (omasta mielestäni) roisia "kontaktin ottoa" (eli lelujen viemistä, joukosta pois jättämistä ym.), joihin olisin itse puuttunut jos oma lapsi olisi niin tehnyt. Kukaan puiston aikuisista ei kuitenkaan noteerannut niitä millään tavalla ja jäin vähän ihmettelemään, että eikö se ole tapana, olenko itse liian herkkähipiäinen vai eikö kukaan huomannut/halunnut huomata kesken jutustelun.

No, muutaman viikon boikotin jälkeen totesin kuitenkin, että kunnan ylläpitämässä puistossa on kaikilla halukkailla oikeus käydä, ja aloin käydä siellä uudelleen seurankipeän lapsen kanssa.

Omasta mielestäni tällainen kunnallinen puisto pitäisi olla turvallinen leikkipaikka, jossa lapset oppivat leikkimään toistensa kanssa ja tulevat hyväksytyiksi porukkaan. Ei niin, että vahvin voittaa viidakon lakien mukaan ja joku saa aina jäädä yksin, vaan että aikuiset opettavat tarpeen tullen miten muiden kanssa toimitaan ja auttavat ristiriitatilanteissa.

Pieniä ovat he, ja sosiaalisia taitoja vasta opettelemassa...